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Cartulaire de l’abbaye Saint-Sauveur de Charroux

Par D. P. de Monsabert

 

Dans les Archives historiques du Poitou, Vol. XXXIX, 1910

BnF, Gallica N0209505

 

L’abbaye de Charroux fondée avant 800 a été richement dotée dès sa fondation. Le nombre de ses possessions s’est grandement accru au XIIe et XIIIe siècles. Elle avait des possessions jusqu’en Angleterre.

 

Les cartulaires de l’abbaye Saint-Sauveur de Charroux ont subsisté à de nombreux incendies de l’abbaye (en 988, vers 1140, 1422), aux destructions des normands, à la guerre de cents ans, aux guerres de religion (l’abbaye a été mise à sac en 1567). Mais nombre de ses titres et de nombreux documents ont  malheureusement disparu lors de ces divers évènements.

 

Fondée par Roger, comte de Limoges, et par sa femme Euphrasie, entre 780 et 790, l’abbaye a eu dès ses débuts des possessions aujourd’hui dans le département de la Dordogne.

 

Il existait au moins deux cartulaires de cette abbaye. Le premier est connu sous le nom de petit cartulaire rédigé au XIIe siècle, le deuxième sous le nom de gros cartulaire rédigé au XIVe siècle et dont on a perdu la trace en 1754.

 

Actuellement existent deux exemplaires du petit cartulaire, un conservé à la bibliothèque de la société Eduenne à Autun, et un autre à la Bibliothèque nationale dans le fonds latin sous le numéro 5448. André Duchesne fit une copie du premier,  conservée dans la collection Baluze (t. XLIV). Deux autres copies existent dans le fonds latin de la BnF (n° 12777 et n° 12664). Le deuxième  exemplaire (manuscrit n°5448 du fonds latin de la BnF) est une copie ancienne du petit cartulaire. Le petit cartulaire est également connu sous le nom « Liber de Constitutione, institutione, consecratione, reliquiis, ornamentis et privilegiis Karroffensis cenobii ».

 

Il existe une copie de quelques actes du gros cartulaire faite par Dom Fonteneau (collection Fonteneau, t. IV et XXXVIII-XLIV).

 

Le petit cartulaire est publié dans les Archives historiques du Poitou à partir du manuscrit de la bibliothèque de la société éduenne (noté A). Les variantes du manuscrit du fond latin n°5448 sont données en notes en bas de chaque charte et sont notées B. D’autres chartes concernant l’abbaye de Charroux et provenant de divers fonds (bibliothèque municipale de Poitiers, archives municipales de Poitiers, archives départementales de la Vienne, ...) complétent la publication.

 

Ici sont présentées  les chartes concernant le Périgord ou contenant des références au Périgord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liber de constitutione, institutione, consecratione,

reliquiis, ornamentis et privilegiis Karroffensis cenobii.

 

 

 

Testamentum primum quod Rotgerius comes a Karroffieri iussit vel adfirmare rogavit.

Ce document aurait été rédigé entre 780 à 790. Voir la préface de l’ouvrage, pages XI à XV, les commentaires sur l’authenticité, le style et quelques remarques sur ce document qui est l’acte de fondation de l’abbaye par le comte de Limoges, Roger et sa femme Euphrasie.

 

In nomine sancti Salvatoris, sub die decimo quarto kalendas lunias, regni domni nostri Caroli gloriosi regis sub anno quineto[1], regnante filio suo domino nostro Clodoico rege Aquitanorum, domno[2] et venerabili pontifici[3] in Christo patri[4] Bertrando[5] episcopo, qui Pictavis civitatis ecclesie sancti Petri rector preesse videbatur, Rotgerius comes et coniux sua Eufrasia. Compellit nos amor celestis atque divina dispensatio ut aliquid pro peccatorum nostrorum cumulo vel anime nostre refrigerio ac superna retributione assignare procuremus, qualiter apud pietatem Domini vel quantumcumque veniam mereamur promereri. Pariter pertimescentes casum humanum, et quia nulli finem suum scire Deus permisit, proinde communiter testamentum nostrum condere propria deliberatione disposuimus, vel ipsum scribendum rogavimus. Quod testamentum ipsum si iure civili non valuerit, proprio[6] iure subsistat; quod si iure pretorio stare nequiverit, iam ipsum ad vicem codicis illesum manere precipimus; quod septem testibus ad suscribendum ex more firmatum, vel a pluribus signatum, plenam suscipiat firmitatem[7].

Quod testamentum amico nostro Bertrando Pictavensi episcopo eredidimus commendendum, ita ut si amborum nostrorum obitus noster advenerit, ipsum testamentum palam prolatum ad ipsos monachos et abbatem quem per hoc testamentum ibidem instituemus eis traditum, omnique tempore vigore firmatis subsistat. Ideo devotione animi, voluntatis[8], imperii, despondimus in loco nuncupato Karroffo, in urbe Pictava[9], infra terminum Briosinse, propre fluvium Karantone, monasterium edificare in Dei nomine, ecclesiam in honore sancti Salvatoris, sanctissimeque ipsius genitricis, sanctorumque martirum collocandum rogavimus, et monachos duodecim presentialiter ibidem instituimus, qui officium sanctum et sacerdotale inibi iugiter exerceant; atque illie Dominicum sub nostra pariter directione super ipsam abbaciam instituimus; quam et succedentes per ordinem ibidem debeant conversare, et secundum religionis cultum et regulam, illie qui preponendi sunt abbates vivere debeant. Huic autem predicte basilice memorati cenobii, videlicet Karroffi, tam monachis presentibus quam futuris, cedimus agrum cum omnibus suis appendiciis, et quecumque de Amelio nostro precio comparavimus, vel quantumcumque nos postea ibidem attraximus cum terris, edificiis, vineis, silvis, pratis, pascuis, aquarumve, decursibus, una cum omni facto accolonorum et servorum, quicquid in iam dicto agro nos videmur possidere, et ad nos qualicumque attracto pervenerit, totum cum omni integritate ad iam dictam ecclesiam sancti Salvatoris et monachis presentibus et futuris per succedencium vices[10] volo esse concessum. Hanc donationem predicto cenobio ex proprio iure concedo: in pago Pictavensi, villam que dicitur Genuliacus, cum suis appendiciis, quem nos pariter de Lamberto comparavimus. Similiter cedimus quicquid illie attraxilus in villa Flaviacensi, quantum Aguimarus ibidem visus fuit habere et quantumcumque Baldrannus ibidem de allodo habuit. Et cedimus predicte ecclesie quendam piscatoriam in fluvio Karantone factam, quam nos de Viviano proprio precio comparavimus, et aliam piscatoriam in Vigenna ad Scubortum quam quidam servus noster comparavit, et illum mansum quem de Aboleno comparavimus, cum omnibus adiacenciis suis. Et in predicto pago damus predicto cenobio curiam de Loa cum ecclesia, et curiam sancti Martini cum ecclesia, et curiam de Castanensis ecclesie cum ipsa ecclesia, et terram de Riparia, et curiam Saviniacensis ecclesie, et curiam de Peirol cum ecclesia, et curiam de Suirim cum ecclesia sua, et curiam de Mont cum ecclesia, et terram de Baec, et castrum Bellimontis cum omnibus adiacenciis suis. Hec dedit Rotgerius comes cenobio Karroffensi cum suis et omnibus ad illas pertinentibus, cum servis et ancillis huius terre nativis in pago Pictavensi.

Rursus dono in pago Lemovicensi castrum sancti Angeli cum monasterio et omnibus ecclesiis ad ipsum pertinentibus, et in predicto pago curiam Coloniensem cum ecclesiis suis, et curiam de Plevix cum ecclesiis suis in Arvernensi pago, et servos et ancillas et quicquid ad supradictas curias pertinet. Dono etiam in Lemovicensi pago castrum Nuntronense cum prefati castri castellania, et Cucilagum, et Vadrerias. Dono rursus in pago Exandonense Gagiacum et Malamvallem et mansum Parentiniacum quem Aigoberta et filius eius Aigobertus nobis dederunt, et in Pinicimago quantum de Ebulo proprio precio coparavimus. Dono rursus in pago Petragoricensi Castanedum cum suis appendiciis et quantumcumque ab Alexandria femina tam in Petragorico quam in Lemovicensi pago; et item in Domicinago mansum illum quem Galdinus nobis dedit. Do iterum in pago Briosinse quod nobis traditum fuit in loco nuncupato Vernolio et Hagiaco.

Hec est donatio terrarum quam fecit Rotgerius consul cenobio Karrofensi. Rursus subscribendum esse decrevimus quod domna Eufrasia predicti comitis coniux pro utrorumque remedio prefato contulit loco.

Presentis generis posteritatem per generum successionem procreandam, ego Eufrasia Rotgerii nobilissimi principis atque catholici comitis coniux ammonere volo, quatenus non obliviscantur, sed pocius, si quid boni in hac mundana procellosaque fluctuatione agimus, recordentur. Unde sciant, non ad nostre humilitatis fragilitatisque extollendam personam, sed ad exemplum et ad catholice religionis provectum que dona cuidam quod coniux meus in partibus Pictavensium Rotgerius comes constituit, mea irreligiositas pro mei coniugis et meo adipiscendo remedio, loco, contulerit Karroffensi. Igitur predicto cenobio cedo de mei iuris hereditatisque proprio, castrum sancti Yvonii cum omnibus sibi adiacenciis, scilicet cum subposita riberia et molendinis ex altera parte, ex altera autem parte cum curia Solanacensi[11] et cum omnibus sibi[12] pertinentibus. Hoc castrum predictum in Arvernensi pago constitutum est. In ipso autem pago cedo supradicto loco curiam Caldolonii cum eius adiacenciis, cum servis et ancillis. Cedo rursus in ipso pago curiam Molongie cum ecclesia sua, et curiam Perusie cum ecclesia, et curiam Nobiliaci cum ecclesia sua, et curiam Firminaci cum ecclesia sua, et curiam Gadinacensem cum ecclesiis suis, et omnibus sibi pertinentibus.

Hec sunt data Karroffensi cenobio ab [13] venerabili coniuge Rotgerii[14] comitis Eufrasia in pago Arvernensi.

Decrevimus iterum ego Rotgerius[15] et uxor mea Eufrasia pro refrenanda malorum insania, seu laïcorum, seu diversorum prelatorum, ut nullus episcopus, non etiam qui ad presens Pictavensi urbi prefertur, nec aliquis succedencium potestatem super ipsum cenobium aut super monachos ipsius cenobii exercere audeat. Non etiam illue veniat, nisi tantum pro facienda oratione; sed si invitatus fuerit et petitus a monachis, illuc venire habeat licenciam pro aliquo beneficio illis collaturo.

Igitur, si necesse fuerit, episcopus ipsius sedis scaerdotes ipsius cenobii et ordinet et benedicat, absque ullo tamen premio; et hoc, infra claustrum ipsius monasterii, si tamen abbas iusserit. Et si, quod absit, predicte sedis pontifex aut archidiaconus graves super ipsos esse voluerint, aut contrarii fuerint, vel supertitiones iniustas eis imponere tentaverint[16], aut de rebus quas nos pro anime nostre remedio ad prefatam casam Dei delegavimus aliquid auffere voluerint, nullatenus liceat. Quod si contra ius et sanctum agere voluerint, pontificie dignitatis apicem episcopi, archidiaconi vero archidiaconatus officium pariter amittant. Nos tamen ad ipsum abbatem quem illie preesse voluimus, videlicet Dominicum, vel ad monachos presentes vel futuros, tale dedimus privilegium; quod si presenciam domni principis expetere eis necesse fuerit, licenciam habeant. Quia sic de Domini misericordia confidimus, quod gloriosus domnus noster Carolus, et ceteri post eum venturi, si ipsi monachi recte vixerint, eos iubeant deffensare[17] et tueri, quatenus ad corum mercedis augmentum possit pertiner. Et illud nobis complacuit, ut quando abbas ex ipso monasterio, ut se habet humana condicio, de hac luce Domino vocante migraverit, ipsi monachi per consensum domni regis inter se regulariter eligant abbatem, talem videlicet qui secundum Deum vel ordinem sanctum ipsam congregationem ad Dei voluntatem perficiendam regat et taliter disponat, qualiter ipse et grex sibi commissus Dei voluntatem in omnibus adimplere studeant. Et dum Christo propricio ipsa congregatio secundum Deum inter se regulariter abbatem invenire vel eligere potuerint, qui eos, ut diximus, iuste et modeste regere possit, minime extraneus abbas super eos imponatur, qui ipsam congregationem contrarietatibus opprimere possit, vel conturbationibus contubet[18]. Et nulli umquam ex[19] parentele nostre obtentu, vel cuilibet extranee persone licenciam permittimus, ut ullam repetitionem adversum abbatem ipsum vel monachos inquirere possit, nec de rebus illis, quas ibidem in mercedis nostre augmentum delegavimus, abstrahere vel minuere omnimodis prevaleat: sed liceat eis quieto ordine vitam illorum emendare, et pro stabilitate domni nostri regis Caroli et prolis ipsius ac tocius populi christiani et pro nobis misericordiam attencius indesinenter exorare.

Qui videlicet domnus Carolus sepedictum locum quamplurimis ditavit donationibus, tam interris quam in preciosis ecclesie ornamentis; quod ut ipsi audivimus, et etiam vidimus, subscribendum esse in huius testamenti[20] procuravimus.

Igitur  predictus domnus Karolus[21] qui prefatum locum per manus nostras edificandum precepit, cessit huic loco in episcopatu Xanctonensi curtam[22] Girniacensem cum omnibus sibi pertinentibus, et ecclesiam de Fornis, et curiam Cressiacensem, et ecclesiam S. Florencii, cum terris sibi adiacenciis, videlicet cum castro Niortensi, id est vicariam ipsius castri et censum et vendituras omnium rerum ipsius castri cum ecclesiis et sepultura; et castrum quod dicitur Columps[23] in pago Alniensi; in pago Belvacensi Fraxinetum[24] ecclesiam; et in pago Remensi Villam Dominicam; in Meldensi quoque territorio Montiniacum cum cinctis attinentibus[25] sibi rebus. Hec perpetualiter possidenda tam ipse quam gloriosus filius eius Ludovicus eidem Karroffensi cenobio delegavit, cum monasterio sancti Saturnini, quod est constructum in Andegavensi pago, cum monasterio sancti Florencii martiris constructum in pago Xanctonico[26].

Nec illud silencio tegimus quod predictus domnus Carolus in prefato retinuit loco: istud scilicet quod quando in Pictavensem urbem veniet, ipsi monachi prefati cenobii afferant illi gantos unos et duos cereos cum duabus botis nectare plenis, nec amplius ab eo vel ab alio aliquo ab illis exigendum est. Istud tamen beate memorie Ludovicus domni Caroli filius totum remisit, indignum iudicans quod domus seu familia Deo proprie dicata humanis applicaretur obsequiis.

Ego rursus Rogerius et uxor mea Eufrasia cessimus predicte ac Deo dicate ecclesie capsam nostram, ubi quam maximas reliquias recondere fecimus et calicem cum patena obtimum[27], plurimaque dona illi actribuimus et constituimus, atque prefecimus cenobio illi abbatem, virum relogiosum nomine Dominicum, cum duodecim monachis, ipsum autem tercium decimum; ut inspirante divina gracia, sub regula sancti patris Benedicti vivere studeant. Unde plaenit nobis, quamdia viventes fuerimus, prefatum locum sub nostra tuitione esse locandum; quia quanto magis per eum laboravimus, tanto magis eum deffensare[28] atque tueri oportet. Itaque post obitum amborum, tam mee coniugis quam meum, tutela atque deffensione potestateque regia precipimus deffensandum; qualiter ipse abbas vel predicti monachi ab ipso tutamentum vel deffensionem per Dei adiutorium expectentes[29], et cum omni quiete seu transquillitate vivere debeant, et pro stabilitate ipsius regis vel fidelium eius, ac facinorum nostrorum remedio, et pro eis qui eleemosynarum[30] suarum largitione ad memoratam casam Dei vel ad ipsam congregationem impedant, vel impensuri sunt, die noctuque melius ac propensius eis delectet in auribus Domini sabaoth[31] precum simulque orationum vota omni nixu fundere. Petimus igitur sanctitatem omniam presencium seu futurorum, ut quod nos ipsi congregationi in nostra proprietate concessimus, vestro adiutorio habere mereantur. Placuit etiam, quod si ulla opposita persona, aut qualiscumque Deo contrarius, conatus fuerit contra voluntatem nostram abire[32] tentaverit, aut irrumpere meditatus fuerit, aut ipsis monachis parvam aut modicam rem subtrahere voluerit, primitus iram Dei omnipotentis, in cuius honore nos hec predicta dona ipsi loco delegavimus, se potiri sciat, at alienus a divina cognitione videatur et etiam habeatur; et insuper reddat predictorum monachorum exactoribus auri libras decem, argenti pondera viginti. Ut hec voluntas nostra omni tempore tam presenti quam futuro firma perduret, ab omnibus quoque firmitate subnixa. Denique predictum monachorum sanctitas atque sollicitudo, cum necesse fuerit post abbatis obitum alterius[33], eligat personam, qui non improvide suos corrigat sujectos, sed provide quibus dignum fuerit, compatiatur. In illis etiam quorum merita exigunt, utatur ferro abscissionis, ut ita, que corrigenda sunt corrigat, et que mulcenda sunt, mulceat : quatinus[34] per prelati sollicitudinem subiectorum humilitas celestem subeat celsitudinem ibi mansura per infinita seculorum spacia. Amen.

Signum Rotgerii comitis qui hoc testamentum fieri iussit. Signum Eufrasie. Signum Aricii episcopi Tholosane sedis[35]. Signum Beniamin Xanctonice episcopi[36]? Signum Adaberti Arvenensis episcopi[37]. Signum Ebroini comitis. Signum Amalfredi comitis. Signum Sansonis comitis. Signum Abraham digni abbatis. Signum Martini. Signum Iohannis. Signum Galterii. Signum Benedicti. Signum Ingenalri[38]. Signum Adalgarii. Signum Trimelaici. Signum Effraym presbyteri. Signum Icterii monachi. Signum Bertrici monachi. Signum Baseni monachi. Signum Bosonisi (sic) presbyteri. Andraldi[39]. Signum Arnaldi. Signum Ananie.

 

Karroffum: Charroux.

Urbe Pictava: Poitiers.

Briosinse: Brioux, Deux-Sèvres.

Fluvium Karantone: la rivière Charente.

Pagus Pictavensis : Poitou.

Genuliacus : Genouillé, Vienne.

Flaviacensis villa : lieu non identifié.

Vigenna : la rivière Vienne.

Scubortum : lieu non identifé sur les bords de la Vienne.

Loa : Alloue, Charente.

Sanctus Martinus : Saint-Martin l’Ars, Vienne.

Castanensis : Châtain, Vienne.

Riparia : La Rivière, commune du Châtain, Vienne.

Saviniacensis : Savigné, Vienne.

Peirol : Payroux, Vienne.

Suirim : Surin, Vienne.

Mont : lieu non identifié.

Baec :

Bellimontis : Beaumont, commune de Saint-Pierre d’Excideuil, Vienne.

Pagus Lemovicensis : Limousin.

Sanctus Angelus : Saint-Angel, Corrèze.

Coloniensis : Collonges, Corrèze.

Plevix : Pleaux, Cantal.

Pagus Arvernensis : Auvergne.

Nuntronense : Nontron, Dordogne.

Cucilagum : lieu non identifié en Limousin.

Vadrerias : lieu non identidié en Limousin.

Exandonense : Yssandon, Corrèze.

Gagiacum : lieu non identifé en Limousin.

Mala vallis : lieu non identifié en Limousin.

Parentiniacum : lieu non identifié en Limousin.

Pinicimagum : lieu non idenifié en Limousin.

Pagus Petragoricensis : Périgord

Castanedum : lieu non identifié en Périgord.

Domicinagum : lieu non identifié en Périgord ou Limousin.

Vernolium :  lieu non identidié près de Brioux, Deux-Sévres.

Hagiacum : lieu non identidié près de Brioux, Deux-Sévres.

Sanctus Yvonius : Thiers, Puy-de-Dôme.

Solanacensum : peut-être Solagnat, Puy-de-Dôme.

Caldolonii curia : lieu non identifié en Auvergne.

Molongia : lieu non identifié en Auvergne.

Perusia : Lapeyrouse, Puy-de-Dôme.

Nobiliacum : Noalhat, Puy-de-Dôme.

Firminaci curia : lieu non identifé en Auvergne.

Gadiniacum : Gannat, Allier.

Girniacensis curia : Jarnac-Champagne, Charente-Maritime.

Fornis : Fournes, Charente-Maritime.

Cressiacus : Cressé, Charente-Maritime.

S. Florentius : Saint-Florent, Deux-Sèvres.

Niortensis : Niort, Deux-Sèvres.

Columps : Coulon, Deux-Sèvres.

Pagus Alniensis : Aunis.

Pagus Belvacensis : Beauvaisis.

Fraxinetum : Fresnoy, Oise.

Pagus Remensis : région de Reims.

Villa Dominica : Villedomange, Marne.

Meldensis : Meaux, Seine-et-Marne.

Montiniacum : Montignac, Charente.

Sanctus Saturninius : Saint-Saturnin-sur-Loire, Maine-et-Loire.

Pagus Andegavensis : Anjou.

Sancti Florencii : Saint-Florent, Deux-Sèvres.

Pagus Xanctonicensis : Saintonge

 

 

[1] B. quinto. [2] B. domino. [3] B. pontifice. [4] B. patre.

[5] Bertrand, évêque de Poitiers, n’est connu que par ce document et par la lettre apocryphe ou remaniée de Léon III, également insérée dan le Liber de Constitutione.

[6] corr. pretorio.

[7] Formule usitée dans les testaments dès l’époque romaine et qui n’était pas encore tombée en sésuétude à la fin du VIIIe siècle. (Cf. Zeumer, Formulae Merowingici et Karolini aevi, p 585, 586.) M. de Lasteyrie (l.c., p90) dit qu’elle devrait se trouver à la fin de l’acte; cependant on la trouve aussi au commencement, ainsi qu’il paraît par la première formule de testament dans le recueil des formules wisigothiques éditées par Zeumer (l.c.). Il est à noter qu’au lieu de ad vicem codicis illesum on trouve ordinairement ad vicem codicillorum. Peut-être y a-t-il une faute de copiste dans le texte que nous publions.

[8] B. voluntate. [9] B. Pictavense.

[10] Après vices s’arrête le texte publié par Mabillon et M. de Lasteyrie. Ces deux mots esse concessum sont omis et une nouvelle phrase commence avec volo. Dérouté par l’incohérence du texte ainsi écrit et se fiant trop à l’édition de Mabillon, M. de Lasteyrie a suposé une lacune importante et émis cette hypothèse que “le scribe avait pris une phrase d’une autre donation qu’il avait sous les yeux et l’avait soudée à la suite de l’acte précédent, sans qu’on puisse reconnaître exactement le point de jonction” (l.c., p 91, n.1); en réalité, il y avait seulement deux mots omis dans la copie défectueuse dont  se servait Mabillon.

[11] B. Solomacensi. [12] B. suis. [13] B. a. [14] B. Rogerii. [15] B. Rogerius. [16] B. temptaverint. [17] B. defensare. [18] B. perturbet. [19] B. omet ex. [20] B. ajoute tenore. [21] B. Carolus [22] C. curtem. [23] B. Colum. [24] B. Fraxinetam. [25] B. actinentibus. [26] B. Santonico. [27] B. optimum.  [28] B. defensare, et plus loin defensandum  et defensionem. [29] B. expectantes. [30] B. elemosynarum. [31] B. Sabbaoth. [32] B. adire. [33] B. alterius obitum. [34] B. quatenus.

[35] Ericius, évêque de Toulouse, paraît parmi les signataires du concile de Narbonne de 788 (Monumenta Germaniae Historica, Concilia, t. II, p 830); mais il est douteux qu’il soit le destinataire d’une lettre de Charlemagne. (Duemler, Epistolae Karolini aevi, II...

[36] B. Santonice. Inconnu par ailleurs.

[37] Vivant en 785-786 (Duschesne, Fastes épiscopaux de l’ancienne Gaule, II, 38-39).

[38] B. Ingelatri. [39] B. ajoute Signum devant Andraldi.

 

 

Nota confirmationes concessionum Karoli me... Ludovici, etc., ac contentorum ibidem per Philippum, regem Francorum, ecclesie Karoffen[1] (premiers mois de 1077).

 

In nomine sancte et individue Trinitatis. Scimus et eredimus quod omnes nos manifestari oportet[2] ante tribunal Christi ut recipiat unusquisque prout gessit, sive bonum sive malum. Et quoniam Domini iudicium examine ex nostr pandet, et quod serimus metimus, quod damus accipimus, ideo, dum tempus habemus, operemur bonum non solum ad domesticos fidei, sed pocius ad illum qui pro parvis magna, pro terrenis celestia, pro presentibus eterna recompensat, ut “eum qui ab Aquilone eprocul nobis faciat[3], et “secundum multidudinem dolorum nostrorum consolatione[4] eius letificent animas nostras[5]” in die retributionis eterne. Pro his[6] igitur ego Philippus, rex gratia Dei robustili[7] brachii, regni Francorum scilicet, memor Domini, in cuius manu sunt omnia iura regnorum, qui in sentina huius mundi, quibus ob meritum transgressionis concuciantur regna terrarum, cincta iuste disponit, regia auctoritate, divina apposita maiestate salvatoris nostri Iesu[8] Christi, locum qui vocatur Karrof, corroborans, volo atque jubeo ut omnia que eidem loco fuerunt data a Karolo magno et a Rotgerio[9] comite eiusque uxor Eufrasia, qui fundatores et stabilitores fuerunt eiusdem loci, et que a successoribus eorum quibusque pro adipiscenda eterna sunt vita tradita, et que hodie ille locus possidet, et que vel fraude vel aliqua occasione non recta ab eo sunt ablata, et nominatim monasterium Itioderense[10] atque castrum sancti Yvonii cum adiacentibus villis, scilicet villam[11] Molangiam et Perusiam et Gadiniacum et Nubilliacum et Cadalaoium[12], in Francia vero curiam que dicitur Fraxinidus, et in Remensi pago villam Dominicalem nomine, et in Meldensi[13] nomine Montiniacum cum servis et ancillis ad eas pertinentibus; in Lemovicensi pago monasterium et castrum sancti Angeli cum omnibus ad ipsum pertinentibus, et castrum Nuntronum et villam Colongiam et villam que Cella nuncupatur, et monasterium quod est in castro Rocacoardi[14], et monasterium sancti Germani in castro Varezia in Xanctonico pago; hec, inquam, et que ab apostolicis viris Leone papa, consecratore eiusdem loci, at ab Iohanne papa et ab alio item Leone, et post a Victore[15] debine ab Alexandro sunt etiam propriis scriptis et sigillis consignata[16], nostra et etiam confirmata permaneant auctoritate. Et quia divina providencia me ad ipsum locum, suo nomine et virtute insignitum, ad quem nullus antecessorum meorum elapsis iam prope centum sexaginta annis accessit[17], me venire fecit ad repedendam[18] vicem beneficiis eius, secundum regalem munificentiam, pro salute mea et parentorum[19] meorum et statu regni Francorum, dedit ipso loco[20] VI familias servorum atque ancilarum in supradicta Fraxenide, cum sua progenie, que regii iuris erant, ut amodo predicto loco senioribusque inibi Deo servientibus se noverint servituros. Regali ergo confirmatione et subtus anexo sigillo eterna maledictione se sciant dampnandos[21] pervasores et violatores nostre sanctionis.

Actum Karroffo monasterio, Fulcaudo abbate, anno incarnationis Domini millesimo septuagesimo septimo, indictione sexta, epatum[22] XXIII, monarchiam regni Francorum tenente Philippo serenissimo rege.

Monogramma

...... ad vicem Philippi regis.

 

Karrof : Charroux, Vienne.

Rotgerio : Roger, Comte de Limoges.

Eufrasia : Euphrasie, femme de Roger,  comte de Limoges.

Itioderense :

Sanctus Yvonius : Thiers, Puy-de-Dôme.

Molangia : lieu non identifié en Auvergne.

Perusi: Lapeyrouse, Puy-de-Dôme.

Gadiniacum : Gannat, Allier.

Nubilliacum : Noalhat, Puy-de-Dôme.

Cadalaoium : lieu non identifié en Auvergne.

Fraxinidus : Fresnoy, Oise.

Pagus Remensi: région de Reims.

Villa Dominica : Villedomange, Marne.

Meldensis : Meaux, Seine-et-Marne.

Montiniacum : Montignac, Charente.

Pagus Lemovicensis : Limousin.

Sanctus Angelus : Saint-Angel, Corrèze.

Nuntronum : Nontron, Dordogne.

Colongia : Collonges, Corrèze.

Cella : Cellette, Creuse.

Rocacoardi :Rochechouart, Haute-Vienne.

Sancti Germanus :Saint-Germain-sur-Vienne, Charente.

Varezia :Varaise, Charente-Maritime.

Pagus Xanctonicensis : Saintonge

 

[1] Ce privilège a été publié par M. Prou, recueil des actes de Philippe 1er, p 221, qui maintient à bon droit la date des premiers mois de 1077, car deux diplômes du même roi (Prou, l.c., p 215, 217) attestent sa présence à Poitiers à la fin de 1076. Le chiffre de l’épacte est juste, mais non celui de l’indiction, qui pour 1077 est 15 et non 6.

[2] B. opportet. [3] Corr. Eum qui ab Aquilone est, procul nobis faciat, Joel, II 28. [4] B. consolationes. [5] Psalm. XCIII, 19. [6] B. Pro hiis. [7] Corr. robusti. [8] B. Ihesu. [9] B. Rogerio. [10] B. Itiodorense. [11] B. omet villam. [12] B. Cadaloium. [13] Suppl. Villam. [14] B. Rocacohardi. [15] B. ab Victore. Ce privilège est perdu. [16] V. plus loin le texte de ces privilèges pontificaux.

[17] A propos de ce texte, M. Prou (Recueil des actes de Philippe 1er, p 223, n. 6) a supposé que Charles de Simple avait donné un privilège à l’abbaye de Charroux. Il dit même que ce privilège a été copié dans le Liber de Constitutione. Il y a évidemment confusion, car le Liber ne contient aucun privilège de Charles le Simple, mais bien plusieurs diplômes de Charles le Chauve.

[18] B. rependendum. [19] B. parentum. [20] B. ipsi. [21] B. Damnando. [22] B. Corr. epacta.

 

 

Privilège par lequel le Pape Léon IX prend sous sa protection les droits et les biens de l’abbaye de Charroux (13 mai 1050 [1])

 

Leo episcopus, servus servorum Dei, Hugoni religioso abbati, ex monasterio sancti Salvatoris Karroffensis cenobii, suisque successoribus, perpetuam salutem. Iam quia cunctis Dei ecclesiis Romana ecclesia obtinet dignitatem ac principatum, ideo decet eam pre universis largitate vigere, et tuitione libenti velle modis omnibus enitere. Quoniam cum propria quotidie larga manu ministrat ipsa petentibus, etiam largius movet sua aliis largire quibus est, poscentibus scilicet fidelibus. Itaque petistis a nobis qualiter vobis vestrisque successoribus per vos in monasterio prefato summi Salvatoris in Karroffo tuitionem privilegii faceremus et sub apostolica deffensione[2] eidem[3] pertinencia mitteremus. Quibus aures accomodantes, volumus et apostolica auctoritate expresse decernimus, sicut et antecessores nostri fecerunt vobis, ut cuncta que nunc legaliter possidet locus ipse, vel que a quibuscumque fidelibus tam regibus, quam sacerdotibus, vel aliis quibuslibet personis afferri vel donari ibidem contigerit, a presenti tempore et sine inquietudine in prefato monasterio precipimus conservari, et ea que ablata videntur, eidem loco restitantur[4]. Id est: ecclesia sancti Sulpicii et cuncta que in eius parrochia eidem loco sunt oblata; id est, aqua cui nomen est Karanta, silva Faia Morant. Ecclesia de Genulliaco, ecclesia de Messeum[5], et ecclesia de Loubilliaco cum terra de Podio Calvo et alia terra Anarsiaco, et[6] ecclesia de Voherta, et[6] ecclesia de Crissiaco, et[6] ecclesia sancte Marie sanctique Florencii et cuncta que debentur ipsi loco in castro Norto vel in Alniensi pago. Item ecclesia de Columps, et ecclesia sancti Saturnini in pago Andegavo, et castrum Nuntronii, et castrum et monasterium sancti Angeli. Item ecclesia de Colungiis, et ecclesia de Pleux[7], ecclesia sancte Eulalie, et[8] ecclesia de Fraxineto cum altare[9] suo, et ecclesia sancti Martini. Item illa que in pago Arvernico[10] habentur vel in circuita eius, que  quondam fuereant ablata eidem loco, et moderno tempore sunt restitua ipsi loco per Guillelmum principem Arvernorum et per filios eius. Id est: castellum sancti Yvonii et quicquid ad ipsum pertinet, et ecclesia Cadiloio[11], et ecclesia Molangia et ecclesia Nobiliaca, et[12] ecclesia Chrisogilo, et villa Perusia, ecclesia Gadiniacus[13], et omnia que in his[14] ecclesiis pertinent et ea cuncta que deinceps fuerint comprobata de possessione ipsius monasterii Karroffensis fuisse.

Itemque statuimus ut, obeuntibus abbatibus, non alius ibi quacumque surrectionis[15] actucia ordinetur, nisi quem consensus monachorum, per institutionem regule sancti Benedicti elegerit.

Hic eciam iungimus ut avariciam excludamus, nullus de regibus, nullus de sacerdotibus vel comitibus, pr se suppositamve personam de ordinatione eiusdem loci aut consecratione vel de quacimque comoditate spiritualis aut temporalis obsequii, quibuscumque causis illic pertinentibus, quicquam presumere vel affere, vel pravos usus imponere audeat, ne hac occasione ea que a fidelibus pie loco offeruntur vel etiam que oblata sunt consumantur, neque episcopus civitatis ipsius parochie, nisi ab abbate ipsius monasterii invitatus, ibidem publicas missas agat, neque sanctiones in eodem cenobio indicet, ne servorum Dei quies quoquomodo populari conventu valeat perturbari, neque paratas vel mansiones exinde presumat requirere, sed id sub apostolica deffensione[16] illesum semper valeat permanere. Susceptio autem fidelium atque benefaciencium, quam iubet Apostolus cunctis exibendam, non modo ibidem non denegamus, sed etiam ut fiat suademus. Si quis suo[17] sacerdotum vel secularium hanc conscriptionis nostre paginam agnoscens contra eam temptaverit, potestatis honorisque sui dignitate privatus, apostolico anathemate feriatur, reumque se divino iudicio existere de perpetrata iniquitate cognoscat, et nisi ea que ab illis ablata sunt restituerint, vel presumpta correxerint, vel digna penitencia illicite acta defleverint, a sacratissimo corpore domini ac redemptoris nostri Iesu Christi alienus fiat, atque in eterno examine districte ulcioni subiaceat. Cunctis autem servantibus ius eiusdem loci sit pax domini nostri Iesu Christi, quatinus et hic fructum bone operationis recipiant, et apud districtum iudicem premium eterne pacis inveniant. Datum quinto Nonas Maii per manus Petri diachoni[18] bibliothecarii et cancellis[19] sancte apostolice sedis. Anno domni Leonis noni pape secundo, indictione tercia.

 

Karroffo : Charroux, Vienne.

Sanctus Sulpicius : Saint-Sulpice, Charente.

Karanta : rivière Charente

Faia Morant :Faymorand, bois près de Charroux, Vienne.

Genulliacum : Genouillé, Vienne.

Messeum : Messeux, Charente.

Loubilliacum : Loubillé, Deux-Sèvres.

Podium Calvum : Puychauvet, près de Loubillé, Deux-Sèvres.

Anarsiacum : Narçais,

Voherta : Vouharte, Charente.

Crissiacum : Cressé, Charente-Maritime.

Ecclesia sancte Marie : église Notre-Dame de Niort, Deux-Sèvres.

Nortum : Niort, Deux-Sèvres.

Pagus Alniensi: Aunis.

Columps : Coulon, Deux-Sèvres.

Sanctus Saturninius : Saint-Saturnin-sur-Loire, Maine-et-Loire.

Pagus Andegavensis : Anjou.

Nuntronum: Nontron, Dordogne.

Sanctus Angelus : Saint-Angel, Corrèze.

Colongia : Collonges, Corrèze.

Pleux : Pleaux, Cantal.

Sancte Eulalie : Sainte-Eulalie, église à Saint-Germain-sur-Vienne, Charente.

Fraxineto : Fresnoy, Oise.

Sanctus Martinus : Saint-Martin l’Ars, Vienne.

Pagus Arvernensis : Auvergne.

Sanctus Yvonius : Thiers, Puy-de-Dôme.

Cadiloium : lieu non identifié en Auvergne.

Molangia : lieu non identifié en Auvergne.

Nobiliacum : Noalhat, Puy-de-Dôme.

Chrisogilum : lieu non identifié en Auvergne.

Perusia : Lapeyrouse, Puy-de-Dôme.

Gadiniacum : Gannat, Allier.

 

[1] Ce privilège a été publié dans les Analecta Juris Pontificii, X, 33à, et par Pflugk-Harttung. Acta Pontificum Romanorum inedita, I, 16; Jaffe-Löwenfeld, Regesta Pontificum Romanorum, 4223.

[2] B. defensione. [3] Avant eidem, B. ajoute: pertinencia. [4] B. restituatur [5] B. omet et. [6] B. omet ces trois et. [7] B. Plevix. [8] B. omet et. [9] B. altari. [10] B. Avernico. [11] B. Cadiloco. [12] B. omet et. [13] B. Gadiniaca. [14] B. hiis. [15] B. surreptionis. [16] B. defensione. [17] B. Sic. Corr. vero. B. omet quis. [18] B. diaconi. [19] Sic. Corr. cancellarii.

 

 

Privilège par lequel le Pape Alexandre II (1061-1073) prend sous sa protection les droits et les biens de l’abbaye de Charroux[1].

 

Alexander episcopus, servus servorum Dei, Hugoni religioso abbati monasterii sancti Salvatoris Karroffensis cenobii, suisque successoribus salutem ac apostolicam benedictionem. Quum[2] curam et regimen universalis ecclesie licet indigni divina dispensatione gerimus, hanc sollicitudinem et singularem providenciam nobis annuere[3] perpendimus, ut omnibus ecclesiis non solum catholice religionis documenta ministrare, sed etiam ornamenta presidii et tuitionis, quantum possumus, conferre debeamus. Quecumque tamen in diversis mundi partibus speciali et propria commendatione sed in tutelam[4] sancte Romane ecclesie contulerunt, et nostris antecessoribus venerabilibus privilegia apostolice munitionis acceperunt, tanto sollicicius a nobis sunt confirmande et custodiende, quanto generali studio et caritate ceteris coequantur, et tamen privilegium singularis patrocinii pre ceteris sorciuntur. Itaque supradicto abbati ceterisque fratribus monasterii sancti Salvatoris Karroffensis cenobii postulantibus ut illis eorumque per se successoribus privilegium nostre tuitionis concederemus, et apostolica deffensione[5] idem monasterium atque univers sibi pertinencia, sicut antecessor domnus noster Leo sancte recordationis pontifex fecerat, muniremus, equitatem postulationis attetes, quesita facili pietate et amore concessimus. Notum sit igitur omnibus fidelibus in perpetuum, quoniam in hac pagina nostri privilegii decernimus, et, sicut antecessores nostri statuerunt, ita et nos apostolica auctoritate constituimus ut prefatum monasterium et monachi Deo ibi famulantes ceterique eius servitores, et omnia tam mobilia quam immobilia que idem venerabilis locus nunc legaliter habet et possidet, aut in futurum a quibuscumque ibidem afferi vel donari contigerit, illibata et sine inquietudine omni sub apostolica deffensione[6] consistant, et ea que ablata videntur eidem loco restituantur; corroborantes et confirmantes eidem monasterio denominatum sicut in privilegio sanctissimi Leonis antecessoris nostri reperitur: ecclesias sancti Sulpicii, et cuncta que in eius parrochia cum aqua que dicitur Karanta et silva Faymorand sibi pertinent, ecclesias[7] de Genulliaco, ecclesiam de Messeum, ecclesiam de Lubilliaco cum terra de Podio Calvo et alia terra de Anarsiaco, et ecclesis de Voherta, ecclesiam de Crissiaco, ecclesiam de Arverniaco, ecclesiam sancte Marie sanctique Florencii et cuncta que debentur ipsi loco in castro Niorto vel Alniensi pago. Item ecclesias de Colonis, ecclesiam sancti Saturnini in pago Andegavo, et castrum Nontronum, castrum et monasterium sancti Angeli. Item ecclesiam de Colongis, ecclesiam de Plevix, ecclesiam sancte Eulalie, ecclesiam de Fraxineto cum altari suo, ecclesiam de Villa Dominica cum altari suo quod Arnulphus Remensis archiepiscopus eidem monasterio per scriptum tradidit. Item ecclesias Montiniacum in pago Meldensi, ecclesiam de Loda cum altari suo, ecclesiam sancti Martini. Item alia que in pago Arvernico haberentur[8], vel in circuitu eius que quondam ablata ipsi loco fuerant, et per Guillelmum principem Arvernorum et filios eius restituta sunt. Item castellum sancti Yvonii et quicquid ad ipsum pertinet et ecclesiam Cadiloio[9], ecclesiam Molangia, ecclesiam Nobiliacus, ecclesias Cyosolgilo, et villam Perusia, et ecclesiam Gradiniacus, et omnia que his[10] ecclesiis pertinent, et ea que deinceps fuerint comprobata de possessione ipsius monasterii Karroffensis fuisse. Itemque statuimus ut, obeuntibus abbatibus, non alius ibi ordinetur nisi quem consensus monachorum per institutionem regule sancti Benedicti elegerit. His[11] etiam iungimus ut neque rex nullusque sacerdos, comes aut aliqua persona magna vel parva, per se suppositamve personam de ordinatione eiusdem loci aut consecratione, vel de quacumque occupatione spiritualis aut temporalis obsequii quicquam presumere, vel pravos usus imponere, aut de quibuscumque rebus nominatis aut innominatis illie pertinentibus aliquid invadere, vel a prorietate et usu iam sepe dicti monasterii auffere, aut aliquo modo inquietare audeat, nec ulla cuiquam sit occasio ut ea que a fidelibus pie loco[12] religoso offeruntur, vel que iam oblata sunt, consumat aut minuat. Neque episcopus civitatis ipsius parrochie, nisi ab abbate ipsius monasterii invitatus, ibidem publicas missas agat, neque sanctiones in eodem cenobio indicat, ne servorum Dei quies quoquomodo conventu populari valeat perturbari, neque paratas vel mansionaticos exinde requirat, sed venerabilis locus ex omni parte sub apostolica deffensione[13] se semper illesum permanere audeat, quatinus, Deo prestante, augmentum in omni bono suscipiat. Susceptio autem fidelium et benefaciencium quam iubet Apostolus omnibus exhibendam non modo ibidem non denegamus, sed etiam ut fiat[14] ammonemus; salva quidem in omnibus reverencia sedis apostolice et debito honore remane matris ecclesie. Si quis vero contra huius nostre auctoritatis privilegium venire temptaverit, nisi resipiscat et digne satisfaciat, apostolica auctoritate ab officio et sui honoris dignitate privatus se excommunicandum et anathematizandum et omni maledictione dampnandum[15] esse cognoscat. Cunctis autem hec nostra statuta servantibus gracia sit et pax ac digna remuneratio hic et in futuro a domino nostro Iesu Christo et apostolice benedictionis salus et sempiterna protectio.

 

Karroffo : Charroux, Vienne.

Sanctus Sulpicius : Saint-Sulpice, Charente.

Karanta : rivière Charente

Faymorand : Faymorand, bois près de Charroux, Vienne.

Genulliacum : Genouillé, Vienne.

Messeum : Messeux, Charente.

Lubilliacum : Loubillé, Deux-Sèvres.

Podium Calvum : Puychauvet, près de Loubillé, Deux-Sèvres.

Anarsiacum : Narçais,

Voherta : Vouharte, Charente.

Crissiacum : Cressé, Charente-Maritime.

Arverniaco : lieu non identifié.

Ecclesia sancte Marie : église Notre-Dame de Niort, Deux-Sèvres.

Niorto : Niort, Deux-Sèvres.

Pagus Alniensi: Aunis.

Colonis : Coulon, Deux-Sèvres.

Sanctus Saturninius : Saint-Saturnin-sur-Loire, Maine-et-Loire.

Pagus Andegavensis : Anjou.

Nontronum : Nontron, Dordogne.

Sanctus Angelus : Saint-Angel, Corrèze.

Colongis : Collonges, Corrèze.

Plevix : Pleaux, Cantal.

Sancte Eulalie : Sainte-Eulalie, église à Saint-Germain-sur-Vienne, Charente.

Fraxineto : Fresnoy, Oise.

Villa Dominica : Villedomange, Marne.

Montiniacum : Montignac, Charente.

Meldensis : Meaux, Seine-et-Marne.

Loda : Alloue, Charente.

Sanctus Martinus : Saint-Martin l’Ars, Vienne.

Pagus Arvernensis : Auvergne.

Sanctus Yvonius : Thiers, Puy-de-Dôme.

Cadiloium : lieu non identifié en Auvergne.

Molangia : lieu non identifié en Auvergne.

Nobiliacum : Noalhat, Puy-de-Dôme.

Cyosolgilo : lieu non identifié en Auvergne.

Perusia : Lapeyrouse, Puy-de-Dôme.

Gradiniacum : Gannat, Allier.

 

[1] Ce privilège dépourvu de toute indication chronologique a été publié par Pflugk-Harttung, Acta Pontificum Romanorum indicta, I, 39; Jaffe-Löwenfeld, Regesta Pontificum Romanorum, 4714.

[2] B. Quoniam. [3] B. imminere. [4] B. tutellam. [5] B. defensione. [6] defensione. [7] B. ecclesiam. [8] Sic. Corr. habentur, comme porte la copie de Duschesne au t. XLIV de la collection Baluze. [9] B. ecclesiam de Cadiloio. [10] B. hiis. [11] B. hiis. [12] B. pio loco. [13] B. defnesione. [14] B. omet les deux mots ut fiat. [15] B. damnandum.

 

 

 

Privilège par lequel le Pape Urbain II prend sous sa protection les droits et les biens de l’abbaye de Charroux[1] (entre le 10 janvier 1096 et le 29 juin 1099).

 

Urbanus episcopus, servus servorum Dei, dilectissimo filio monacho Petro Karroffensis abbati eiusque successoribus regulariter substituendis in perpetuum. Ad hoc nos disponente Domino in apostolice sedis servicium promotos agnoscimus, ut eius filiis auxilium implorantibus efficaciter subvenire et ei obedientes tueri ac protegere, prout Dominus dederit, debeamus. Unde oportet nos venerabilibus locis manum protectionis extendere[2] et servorum Dei quieti attencius providere. Tuis igitur votis et peticionibus, fili in Christo dilecte abbas Petre, nostre benignitatis aurem accommodantes, sancti Salvatoris cenerabile monasterium in Pictavensi parrochia[3] constitutum, quod Karroffense dicitur, in tutelam[4] et protectionem apostolice sedis excipimus; sicut a pie memorie predecessoribus nostris Leone nono et Alexandro secundo constat fuisse susceptum. Pre[5] presentis itaque privilegii paginam, apostolica auctoritate statuimus ut quecumque hodie idem cenobium iuste possidet, sive in futurum concessione pontificum, liberalitate principium vel oblatione fidelium iuste atque canonice poterit adipisci, firma tibi tuisque successoribus et illibata permanenant. In quibus hec nominatim duximus exprimenda: burgum videlicet ipsi monasterio adiacentem cum ecclesiis et parrochiis suis[6], ecclesiam de Aneis, de Plevilia[7], de Genulliaco, de Sivraco, de Lubilliaco, de Enarciaco cum terra de Podio Calvo, ecclesiam de Messeum, de Maslerant, de Marciliaco, de Bello Monte, de Argentum[8], de Clareia, de Monts[9], de Pairizac, de Goia, de Chel, de Excictis, de Malo presbitero, de Castello Garnerii, de Solmeria cum Brennaco[10], de Suirim, de Benaicis, de Loa, de Claromonte, de Bello loco, de Camboiria[11], de Adaco, ecclesiam S. Fremerii, S. Maxencii[12], S. Marie et S. Sophie de Niorto cum parrochia sua, S. Leodegarii, S. Cirici, S. Marie de Corrum[13] cum ecclesiis et parrochia sua, S. Nicholai de Montmorlun[14], S. Martini arsi, item S. Martini de heremo, de Tursaco, de Baciano.

In Lemovicensi episcopatu, monasterium castri Rochecoardi cum cimiterio, monasterium sancti Angeli cum castro et ecclesiis sibi pertinentibus, ecclesiam de Colongia, de Magnaco, de Mousterio, de Cella, de Tellicio, de Oratorio, de Asnerias[15], ecclesiam S. Eulalie, S. Germani, S. Vincencii, castrum de Nontrum[16] et monasterium cum ecclesis suis.

In Xanctonensi pago, ecclesiam de Gerniaco, de Marnaco, de Cadenaco, ecclesiam de Ribaniaco, de Claum, de Fornes, de Solumnagnas, de Cressiaco, de Colums, de Avia, ecclesiam S. Columbe, S. Leverini, S. Florencii[17], S. Bibiani.

In Petragoricensi, monasterium S. Petri de Sorzaco cum appendiciis suis, ecclesiam S. Columbe, S. Egidii, S. Petri Belli, ecclesiam novam de Fracto joco, de Landas.

In Cartucensi, monasterium de Montepesato cum appendiciis suis[18], de Bono Loco, de Misericordia Dei.

In Agenensi, ecclesiam de Vitraco, de Artaudo, de Marganona.

In Engolismensi, ecclesiam de Voherta, ecclesiam S. Petri de Cellafrin cum appendiciis suis, de Fontanilias, de Conurrech[19], de Farguncoco, de Donzenaco, de Sivrace monasterio, de Caleias.

In Burdegalensi, ecclesiam de Stella, de Ribaniaco.

In Andegavensi, ecclesiam S. Saturnini de Cella cum appendiciis suis.

In Belvacensi, ecclesiam de Fraxineto cum altari suo de Odonis curte.

In Remensi, ecclesiam de Villa Dominica cum altari suo.

In Tarvannensi abbaciam que dicitur Ham et[20] ecclesiam de Barreria, de Aloamnia[21], de Andria.

In Nicholensi episcopatu Anglie, monasterium de Bardonaco, ecclesiam de Scantunaco[22], de Curfo, de Scatusbeio.

In Bituricensi, ecclesiam de Monterolo.

In Arvernensi, castellum S. Yvonii, abbaciam Uciodorensem, ecclesias[23] de Calilogio, de Molangia, de Nobiliaco, de Crosogilo, de Perusia, de Gadiniaco, de Plevix cum possessionibus et pertinenciis earum.

Supradictorum quoque pontificum vestigiis insistentes, interdicimus ne diocesis ipsius episcopus, nisi ab abbate invitatus, in eodem monasterio missas publicas, seu consecrationem vel ordinationem quamlibet agat, neque sanctiones indicat[24], neque paratas vel mansionaticos exinde requirat, salva hospitalitatis susceptionis gracia competenti. Ad hec etiam, quia ipsius ecclesie altare, Domino largiente, nostris est manibus consecratum, adiicientes statuimus ut preter apostolice sedis pontificem, nullus deinceps audeat in idem altare excommunicationis aut interdictionis proferre sentenciam. Proptera[25], decernimus ut nulli omnino hominum liceat eandem ecclesiam temere perturbare, aut eius possessiones invadere vel auffere, vel ablatas retinere, minuere, vel temerariis vexationibus fatigare, neque fratribus neque his que eorum sunt pravos usus dominationis vel cuiuslibet exactionis imponere; sed omnia integra conserventur eorum pro quorum sustentatione ac gubernatione concessa sunt usibus omnimodis[26] profutura. Obeunte te, nunc eius loci abbate, vel tuorum quolibet successorum, nullus ibi quilibet surreptionis astucia vel violencia preponatur, nisi quem fratres communi consensu, vel fratrum pars consilii sanioris secundum Dei timorem et beati Benedicti regulam elegerint. Sane si quis in crastinum archiepiscopus aut episcopus, imperator aut rex, princeps aut dux, comes, vice comes; iudex aut ecclesiastica quelibet secularisve persona huius privilegii paginam sciens, contra eam temere venire temptaverit, secundo terciove commonitus[27], si non satisfactionem congruam[28] emendaverit, potestatis honorisque sui dignitate careat, reumque se divino iudicio existere de perpetrata iniquitate cognoscat, atque a sacratissimo corpore ac sanguine Dei et[29] domini nostri Iesu Christi alienus fiat, et in extremo examine districte ulcioni subiaceat. Cunctis autem eidem loco iusta servantibus, sit pax domini nostri Iesu Christi, quatinus et hic fructum bone actionis percipiant, et apud districtum iudicem premia eterne pacis inveniant.

 

Karroffo : Charroux, Vienne.

Les possessions sont données par diocèses, mais l’identification des noms donnés dans la  bulle par Montsabert, ne correspondent pas toujours aux diocèses cités.

En Poitou (pagus Pictavensis) : Asnois, Vienne (Aneis) ; Pleuville, Charente (Plevilia) ; Genouillé, Vienne (Genuliaco) ; Civray, Vienne (Sivraco) ;  Loubillé, Deux-Sèvres (Lubilliaco) ; Narçais, Vienne (Enarciaco) ; Puychauvet, près Loubillé, Deux-Sèvres (Podio Calvo) ; Messeux, Charente (Messeum) ; Melleran, Deux-Sèvres (Maslerant) ; Marcilly, commune de Saint-Fraigne, Charente (Marciliaco) ; Beaumont, commune de Saint-Pierre d’Excideuil, Vienne (Bello Monte) ; Argenton-l’Eglise, Deux-Sèvres (Argentum) ; Cléré, Indre-et-Loire (Clareia) ; Mont-la-Chapelle, Indre (Monts) ; Payroux, Vienne (Pairizac) ; Gouex, Vienne (Goia) ; Chail, Deux-Sèvres (Chel) ;  Queaux, Vienne (Excictis) ; Mauprevoir, Vienne (Malus presbyter) ; Château-Garnier, Vienne (Castellum Garnerii) ; Sommières, Vienne (Solmeria) ; Bernay, commune de Sommières, Vienne (Brennacum) ; Surin, Vienne (Suirim) ; Benest, Charente (Benaicum) ; Alloue, Charente (Loa) ; Clermont, Poitou (Clarus Mons) ; Beaulieu, Charente (Bellus Locus) ; Camboiria, lieu non identifié en Poitou ; Adacum, lieu non identifié en Poitou ; Saint-Fraigne, Charente (S. Fremerii) ; Saint-Maixent, Deux-Sèvres (S. Maxencii) ; Notre-Dame de Niort, Deux-Sèvres (S. Marie) ; église Sainte-Sophie à Niort, Deux-Sèvres (S. Sophie de Niorto) ; Saint-Liguaire, commune du Vigean, Vienne (S. Leodegarii) ; S. Cirici, lieu non identifié en Poitou ; S. Marie de Corrum, lieu non identifié en Poitou ; Montmorillon, Vienne (Montmorlun) ; Saint-Martin l’Ars, Vienne (S. Martini arsi) ;  Saint-Martin de Brem, Vendée (S. Martini de heremo) ; Tursacum, lieu non identifié en Poitou ; Bacianum, lieu non identifé en Poitou.

Au diocèse de Limoges (Lemovicensi episcopatu) : Rochechouart, Haute-Vienne (Rochecoardum) ; Saint-Angel, Corrèze (sanctus Angelus) ; Collonges, Corrèze (Colongia) ; Magnac-Laval, Haute-Vienne (Magnacum) ; Moustiers, Haute-Vienne (Mousterium) ; Cellette, Creuse (Cella) ; Thylis ou Tilly, Indre (Tellicium) ; Oradour, Charente (Oratorium) ; Asnières, Charente-Maritime (Asnerias) ; église Sainte-Eulalie à Saint-Germain sur Vienne (S. Eulalie) ;  Saint-Germain sur Vienne (S. Germanus) ;  église Saint-Vincent à Saint-Germain sur Vienne (S. Vincencii) ; Nontron, Dordogne (Nontrum) .

En Saintonge (pagus Xanctonensis) : Jarnac-Champagne, Charente-Maritime (Gerniaco) ; Marignac, Charente-Maritime (Marnacum) ; Chadenac, Charente-Maritime (Cadenacum) ; Ribagnac, Dordogne ? (Ribaniacum); Clion, Charente-Maritime (Claum); Fournes, Charente-Maritime (Fornes); Soulignonne, Charente-Maritime (Solumnagnas) ; Cressé, Charente-Maritime (Cressiacum) ; Coulon, Deux-Sèvres (Colums) ; Avia, lieu non identifié ; Sainte-Colombe, Charente-Maritime (S. Columbe) ; Sainte-Lheurine, Charente-Maritime (S. Leverinius) ; Saint-Florent, Deux-Sèvres (S. Florencius) ; Saint-Vivien, Charente-Maritime (S. Bibianus).

Périgord (pagus Petragoricensis) : Sourzac, Dordogne (Sorzaco) ; Sainte-Colombe, Dordogne (S. Columbe) ; Saint Gery, Dordogne (S. Egidii) ; S. Petri Belli, lieu non identifié en Périgord (peut-être selon de Gourgues, Saint-Pierre, lieu-dit près de Sourzac) ; Frugie, Dordogne (Fracto joco) ; Landas, lieu non identifié en Périgord (il y a plusieurs Les Landes en Dordogne).

Diocèse de Cahors (Cartucensi episcopatu) : Montpezat, Tarn-et-Garonne (Montepesato); Bouloc, Tarn-et-Garonne (Bono Loco) ; Misericordia Dei, lieu non identifié au diocèse de Cahors.

Diocèse d’Agen (Agenensis) : Vitrac, Lot-et-Garonne (Vitracum) ; Artaudum, lieu non identifié au diocèse d’Agen ; Margueron, Lot-et-Garonne (Marganona).

Diocèse d’Angoulême (Engolismensis) : Vouharte, Charente (Voherta) ; Cellefrouin, Charente (Cellafrin) ; Fontenille, Charente (Fontanilias) ; Conurrech, lieu non identifié en Angoumois ; Saint-Gourson, Charente (Farguncoco) ; Domezac, commune de Saint-Gourson, Charente (Donzenaco) ; Civray, Vienne (Sivracum) ; Chaleys, commune de Saint-Claud, Charente (Caleias).

Diocèse de Bordeaux (Burdegalensis) : Stella, lieu non identifie en Bordelais ; Ribagnac, Dordogne (Ribaniaco)

Diocèse d’Angers (Andegavensis) : Saint-Saturnin-sur-Loire, Maine-et-Loire (S. Saturnini de Cella).

Diocèse de Beauvais (Belvacensis) : Fresnoy, Oise (Fraxinidis) ; Audancourt, Oise (Odonis curtis).

Diocèse de Reims (Remensis) : Villedomange, Marne (Villa Dominica).

Diocèse de Thérouanne (Tarvannensis) : Ham, Pas-de-Calais (Ham) ; La Beuvrière, Pas-de-Calais (Barreria) ;  Allouagne, Pas-de-Calais (Aloamnia) ; Andres, Pas-de-Calais (Andria).

Anglie : Angleterre.

Diocèse de Lincoln (Nicholensis) : Bardonacum, lieu non identifié en Angleterre ; Scantunacum, lieu non identifié en Angleterre ; Curfum, lieu non identifié en Angleterre ; Scatusbeium, lieu non identifié en Angleterre.

Diocèse de Bourges (Bituricensis) : Mont-la-Chapell, Indre (Monterolum).

Auvergne (Arvernensis) : Thiers, Puy-de-Dôme (S. Yvonius) ; Issoire, Puy-de-Dôme (Uciodorensis) ; Calilogio, lieu non identifié en Auvergne ; Molangia, lieu non identifié en Auvergne ; Nouaillé, Vienne (Nobiliacum) ; Crosogilum, lieu non identifié en Auvergne ; Lapeyrouse, Puy-de-Dôme (Perusia) ; Gannat, Allier (Gadiniacum) ; Pleaux, Cantal (Plevix).

 

[1] Ce privilège a été publié dans les Analecta Juris Pontificii, T. X, p 558, et par Pflugk-Harttung, Acta Pontificum Romanorum inedita, I, 67. Jaffe-Löwenfeld (Regesta Pontificum Romanorum, 5627) le date du mois de mars 1096, et D. Fonteneau, IV, 903, de l’an 1096. Ces précisions ne se trouvent pas dans le texte, et l’on ne saurait proposer avec certitude qu’une date approximative, c’est à dire postérieure au 10 janvier 1096, jour de la consécration de l’autel de Charroux par le même Urbain II et antérieure au 29 juin 1099,  jour de la mort de ce pape

[2] B. ostendere. [3] B. parochia. [4] B. tutellam. [5] B. écrit avec raison Per. [6] B. parochiis. [7] B. Plevilla. [8] B. Argenton. [9] B. Mons. [10] B. Brenaco. [11] B. Camboroia. [12] B. S. Maxentii. [13] B. Corron. [14] B. Montmorillon. [15] B. Asneriis. [16] B. Nontron. [17] B. S. Florentii. [18] B. omet  suis. [19] B. omet Conurrech. [20] B. omet et. [21] B. Aloadnia. [22] B. ajoute après de Scantunaco: de Stadsumaco. [23] B. ecclesiam. [24] Corr. indicet. [25] B. Preterea. [26] B. commodis. [27] B. monitus. [28] B. omet congruam. [29] B. omet et.

 

 

 

Rainaud, évêque de Périgueux, confirme l’abbaye de Charroux dans la possession des églises et des biens qu’elle avait acquis dans son diocèse.  27 décembre 1101 – Charroux.

A – original perdu

B – D. Fonteneau, IV, 129, d’après A.

 

Cum omnes ecclesiae atque monasteria memoriis ac honoribus sanctorum dicata tocius fides populi omni cum veneratione sint habenda, etc... Quapropter, sicuti omni fere populo Galliarum notum est, Karrofense monasterium a domno Karolo Magno Augusto specialius pre ceteris honori summe virtutis sancti Salvatoris Jesu Christi videlicet Domini nostri fuisse constructum, necnon imperialis largitione ditatum non ambigitur. Domnus quoque Papa Leo prefati imperatoris contemporaneus ipsam Ecclesiam consecravit, et sue auctoritatis privilegio munivit. Johannes etiam, Benedictus et alius Leo, Alexander insuper, summe sanctitatis apostolici viri, hoc idem suis privilegiis confirmaverunt; ad ultimum denique, quod oculis perspeximus, dominus Papa Urbanus hujus Ecclesiae majus altare propriis manibus solempniter consecravit, atque apostolice auctoritatis privilegio sublimavit. Tanta igitur auctoritate habita, tantorumque patrum vestigiis inhaerendo, ego Rainaudus Petragorice urbis licet indignus pontifex[1], Karrofensi monasterio quicquid in meo episcopatu juste possedit vel deinceps legaliter adquisierit, episcopali assertione dono atque confirmo. Et ut omnia sine ulla inquietudine in perpetuum possideat, proprio sigillo hanc cartam corroboro. Si quis ergo adversus hoc nostrum corroboramen scienter fecerit, anathematis gladio illum subitio, observantibus vero hanc nostram dispositionem vita et pax perhennis a Deo tribatur. Ecclesiam itaque de Sorziaco cum omnibus ad eam pertinentibus cenobio Karrofensi concedo atque confirmo quod et antecessor noster Willelmus bone memorie presul[2] asseritur fecisse, ecclesiam quoque que dicitur Capella, ecclesiam de Fracto joco, ecclesiam Sanctae Columbae, ecclesiam de Paracol, ecclesias de castro quod dicitur Cola, ecclesiam sancti Petri d’Elbel, ecclesiam de Nova dicitur, ecclesiam sancti Salvatoris de Landas, ecclesiam de Mazeiras.

Datum Karrofi anno Incarnationis domince millesimo centesimo primo, indictione nona, epacta decima octava, sexto Kalendas Januarii, videntibus et affirmantibus clericis nostris Geraudo de Olerac, Seguino clerico et Aimerico persbitero.

Idipsum ego Guillelmus Gradin domni Rainaldi in Episcopatu successor corroboro et confirmo et manu propria huic carte ob confirmationem signum crucis imprimo.

Signum Guillelmi Episcopi. Signum Roberti Brolet. Signum Radulphi prepositi. Signum Arnaldi archidiaconi.

 

[1] Rainaud de Thiviers, n’est mentionné que jusqu’en 1099 par les auteurs du Gallia Christiana, II, 1461.

[2] Guillaume de Montbron, évêque de 1059 à 1081. (Gallia Christiana, II, 1460).

 

 

Guillaume d’Auberoche, évêque de Périgueux, maintient l’abbaye de Charroux dans la possession de plusieurs églises de son diocèse - 15 octobre 1117.

A – original perdu

B – D. Fonteneau, IV, 141, d’après A.

 

Sicut pravorum et infidelium perversitatibus resistendum fore divina mandat auctoritas, sic piorum atque simplicium piis peticionibus condescendo firma caritas sanccit. Quamobrem ego Willelmus Dei gratia licet indignus Petragoricensis episcopus, tibi, frater Fulcalde abba Karrofensis et successoribus tuis et monasterio Karrofensi, quicquid in meo episcopatu juste vel nunc possidet, vel deinceps adquisierit, episcopali auctoritate dono atque confirmo in pertuum. Ut autem omnia sine ulla perturbatione perhenniter possideat sigilli mei proprio munimine presentem hanc cartulam corroboro. Si quis ergo adversus hanc nostram donationem seu concessionem scienter insurrexerit, anathematis illum vinculo subjicio, observantibus vero hanc nostram dispositionem, vita et pax perhennis a Deo tribuatur. Ecclesiam itaque de Sorziaco cum omnibus ad eam pertinentibus, cenobio Karrofensi concedo et in perpetuum possidendam confirmo. Quod et predecessores mei venerande memorie episcopi Willelmus atque Reginaldus ante me fecisse noscuntur, ecclesiam quoque Sancti Medardi de Limul, ecclesiam de Vornac, ecclesiam de Las Lechas, ecclesiam que dicitur Capella, ecclesiam Sancte Columbe, ecclesiam de Paracol, ecclesias de castro quod dicitur Cosa, ecclesiam sancti Petri d’Elbel, ecclesiam que Nova dicitur, ecclesiam sancti Salvatoris de Landas, ecclesiam de Mazeiras, ecclesiam de Fracto jove.

Facta est autem haec donatio et concessio Idus Octobris, Luna decima quinta, anno ab Incarnatione Domini millesimo centesimo decimo septimo, indictione tertia, epacta vigesima sexta[1], Paschali Romano pontifice, Lodovico Rege francorum, Rudello Petragoricensi consule.

Interfuerunt autem huic dono Fulcaldus Karroffensis abbas et monachi ejus, Ugo monachus, Geraldus de Beirin monachus, et alii monachi. Canonici autem Iterius de Sauzeto, Helias de Vallano.

Ego Guillelmus Episcopus subscripsi. Ego Iterius de Sauzeto subscripsi.

 

[1] Il y a erreur dans le calcul de l’indiction, qui en 1117 etait X et non pas III; l’épacte est juste, mais en suivant le calcul des Alexandrins qui fait commencer l’épacte au 1er septembre. (Cf. Giry, Manuel de diplomatique, p 151).

 

 

Le pape Anastase IV prend sous sa protection l’abbaye de Charroux et la maintient dans la possession de toutes les églises et de tous les biens qu’elle avait acquis. 10 mars 1154.

A – original perdu

B – D. Fonteneau, IV, 171, d’après A.

Indic. Jaffe, Regesta Pontificum Romanorum, 9846.

 

Anastasius Episcopus, servus servorum Dei, dilectis filiis Jordano abbati Carrofensis monasterii ejusque fratribus tam presentibus quam futuris regularem vitam professis in perpetuum. Venerabilium locorum cura nos ammonet de eorum perpetua securitate tractare, et quae pro ipsorum quiete recte constitua sunt cooperante Domino stabilire. Ea propter, dilecti in Domino filii, vestris justis postulationibus clementer annuimus et venerabile sancti Salvatoris monasterium in quo divino mancipati estis obsequio, ad exemplar predecessorum nostrorum felicis memorie Alexandri, Urbani, Calixti et Lucii Romanorum pontificum sub beati Petri et nostra protectione suscipimus, et presentis scripti privilegio communimus.

Statuentes ut quascumque possessiones, quecumque bona idem cenobium in presentiarum juste et canonice possidet, aut in futurum concessione pontificum, largitione regum vel principum, oblatione fidelium, seu aliis justis modis Deo propitio poterit adipisci, firma vobis vestrisque successoribus et illabata permaneant. In quibus hec propriis duximus exprimenda vocabulis.

Burgum videlicet ipsi cenobio adjacentem cum ecclesiis et parochiis suis, ecclesiam de Aneis, de Plevilia, de Genuliaco, de Sivriaco, de Lubiliaco, de Enerciaco cum terra de Podio calvo, ecclesiam de Mesum, de Maelerant, de Marciliaco, de Bellomonte, de Argentum, de Clareia, de Monz, de Lairizac, de Gourne[1], de Chel, de Exactis, de Malopresbytero, de castro Guarnerii, de Solmeria cum Brenaco, de Suirin, de Banaias, de Loa, de Claromonte, de Bello-loco, de Camboira, de Adaco: ecclesiam sancti Fremerii, sancti Maxentii, sancte Marie et sancte Sophie de Niorto cum parochia sua, sancti Leodegarii, sancti Cirici, sancte Marie de Corum cum ecclesiis et parochia sua, sancti Nicholai de Montorlun, sancti Martini Arsi, item sancti Martini de Heremo, de Tursaco, de Baciano.

In Lemovicensi episcopatu, monasterium Castri Rochecorardi cum cimiterio, monasterium Sancti Angeli cum castro et ecclesiis sibi pertinentibus, ecclesiam de Colongis, de Magnaco, de Mosterio, de Cella, de Tellicio, de Oratorio, de Asneriis, ecclesiam sanctae Eulaliae, sancti Germani, sancti Vincentii, castrum de Nontron et monasterium cum ecclesiis.

In Santonicensi pago, ecclesiam de Agerniaco, de Marnao, de Clavi, de Cadenaco, de Formes, de Salumnagnas, de Cresciaco, de Colums, de Avia, ecclesiam sancte Columbe, sancte Leverine, sancti Florentii, sancti Bibiani.

In Petragoricensi, monasterium sancti Petri de Sorziaco cum appendiciis suis, ecclesiam sancte Columbe, ecclesiam sancte Marie Capelle, ecclesiam novam de Fracto joco de Landas.

In Caturicensi, monasterium de Montepesato cum appendiciis suis, de Bono loco, de Misericordia Dei.

In Agenensi, ecclesiam de Vitriaco, de Artaudo, de Margarona.

In Engolismensi, ecclesiam de Voerta, de Fontanilias, de Canumeth, de Sarguncoco, de Domnazaco, de Sivraco mosterio, de Caleias.

In Burdegalensi, ecclesiam de Stella, de Ribaniaco.

In Andegavensi, ecclesiam sancti Saturnini de Cella cum appendiciis suis.

In Belvacensi, ecclesiam de Fraxineto cum altari suo, de Odonis curte.

In Remensi, ecclesiam de Villa Dominica cum altari suo.

In Morinensi, abbatiam que dicitur Ham, statuentes ut abbatum qui in eodem loco successerint, electio in Carrofensis abbatis provisione consistat, quia ab ipso pene fundationis exordio, Hamensis ecclesia Carrofensi monasterio oblata, Carrofensium fratrum studio et expensis excrevisse cognoscitur; abbatiam de Andria, ecclesiam de Beureria, ecclesiam de Aloamnia.

In Nicholensi episcopatu Anglie, monasterium de Bardonaco, ecclesiam de Stantunaco, de Scantunaco, de Curso, de Scanturbeio.

In Bituricensi, ecclesiam de Mosterolo.

In Arvernensi, castellum de sancti Yvonii, abbatiam Uciodorensem, ecclesiam de Cadilogio, de Molangia, de Nobiliaco, de Crosogilo, de Perusia, de Gadiniaco, de Plevia cum possessionibus et pertinentiis earum, ecclesiam sancti Dionysii de Landesas, ecclesiam Sancti Petri de Noalac, ecclesias de Ambernac, unam beate Marie, alteram beati Petri, ecclesiam sancti Martini de Ambagao, super fluvium Drone, ecclesiam de Maconvilla, ecclesiam de Cella.

Ad hec supradictorum patrum vestigiis insistentes, interdicimus ne diocesis ipsius episcopus, nisi ab abbate in eodem monasterio missas publicas aut consecrationes vel ordinationes quasvis agat, neque sanctiones indicat, neque paratas vel mansionaticos exinde requirat, salva hospitalis gratia competenti, nec in altare vestre ecclesie quod predicti domini papae Urbani manibus consecratum est, secundum constitutionem ejus quisquam praeter apostolicae sedis pontifice vel ejus vicariis excommunicationis vel interdictionis audeat proferre sententiam. Obeunte vero te nunc ejusdem loci abbati, vel tuorum quolibet successorum, nullus ibi qualibet surreptionis astucia seu violentia preponatur, nisi quem fratres communi consensu vel fratrum pars consilii sanioris, secundum Dei timorem et beati Benedicti Regulam elegerint, a diocesano episcopo consecrandum si quidem gratiam et communionem apostolicae sedis habuerit, et si consecrationem gratis ac sine pravitate voluerit exhibere, alioquin liceat vobis pro eadem consecratione catholicum quem malueritis adire antistitem. Decernimus ergo ut nulli omnino hominum liceat vestrum monasterium temere perturbare, aut ejus possessiones invadere vel auferre, vel ablatasretinere, minuere, vel temerariis vexationibus fatigare, neque fratribus, neque his que eorum sunt, pravos usus dominationis, vel cujuslibet exactionis imponere, sed omnia integra conserventur eorum pro quorum gubernatione ac sustentatione concessa sunt usibus communibus profutura, salva in omnibus apostolice sedis auctoritate. Si qua igitur in futurum ecclesiastica secularisve persona hanc nostre constitutionis paginam sciens contra eam temere venire temptaverit, secundo tertiove commonita, si non satisfactione congrua emendaverit, potestatis honorisque sui dignitate careat, reamque se a divino judicio existere de perpetrata iniquitate cognoscat, et a sacratissimo corpore et sanguine Dei et doini nostri Jhesu Christi aliena fiat atque in extremo examine districte ultioni subjaceat, cunctis autem eidem loco justa servantibus, sit pax domini nostri Jhesu Christi quatenus et hic fructum bone actionis percipiant et apud districtum iudicem premia eterne pacis inveniant. Amen, amen, amen.

Ego Anastasius catholice Ecclesiae episcopus. Ego Odo diaconus Cardinalis sancti Georgii ad velum aureum. Ego G. G. Presbiter card. S. Callixti. Ego Guido Presbit. Card. Sancti Chrisogoni. Ego Adabaldus Presb. Card. Sancte Praxedis. Ego Guido Presb. Card. Pastoris.

Datum per manum Rolandi Sancte Romane ecclesie presbiteri cardinalis atque cancellarii, VI id Martii, Incarnationis Dominice anno millesimo centesimo quinqugesimo tertio, pontificatus cero domni Anastasii Pape anno primo.

 

[1] Ou Goion (D.F.)

 

 

Le pape Alexandre III confirme le don de l’église de Mussidan fait à l’abbaye de Charroux par l’évêque de Périgueux avec le consentement de son chapitre. Entre 1160 et 1176, 13 mars à Anagni [1]

A – original perdu

B – D. Fonteneau, IV, 193, et LV, 303, d’après A.

Indic. Jaffe, Regesta Pontificum Romanorum, 12538.

 

Alexander episcopus, servus servorum Dei, dilectis filiis abbati et fratribus Carrofensibus salutem et apostolicam benedictionem. Justis petentium desideriis dignum est nos facilem prebere consensum, et vota que a rationis tramite non discordant effectu sunt prosequente complenda. Ea propter, dilecti in Domino filii, vestris justis postulationibus grato concurrentes assensu, ecclesiam de Mousadano cum pertinenciis suis, sicut eam de concessione venerabilis fratris nostri Petragoricensis episcopi, capitulo suo consentiente, cononice possidetis, vobis et per vos monasterio vestro auctoritate apostolica confirmamus, et presentis scripti patrocinio communimus, statuentes ut nulli omnino hominum liceat hanc paginam nostre confirmationis infringere, vel ei aliquatenus contrarie. Si quis autem hoc attemptare presumpserit, indignationem omnipotentis Dei et beatorum Petri et Pauli apostolorum ejus se noverit incursurum. Datum Anagnie tertio idus Martii.

 

[1] On ne peut indiquer d’une manière plus précise la date de cette bulle. Alexandre III se trouvait le 13 mars à Anagni en 1160, 1161, 1174, 1176; il n’y était sûrement pas en 1162-1165, 1169, 1171, 1173, 1175, 1177, 1178-1181. (V. les indications de lieux qui accompagnent les analyses de Jaffe, ouvr. cit., II, 146-418).

 

 

 

LIII

Innocent III confirme les privilèges de l’abbaye de Charroux et place une fois de plus sous la protection apostolique les terres et les églises dépendant de ce monastère. 21 mars 1211 [1], Rome, Palais du Latran.

A – Original perdu.

B – Gros cartulaire du XVe siècle, f. 17.

C – D. Fonteneau, IV, 267, d’après B.

Impr. : Innocentii III opera, t. III, Patrologie Latine, t. CCXVII, col. 391, avec de nombreuses fautes dans l’orthographe des noms de lieux.

Indic. : Potthast, Regesta Pontificum Romanorum, n° 4200.

 

Innocentius episcopus, servus servorum Dei, dilectis filiis Hugoni abbati monasterii sancti Salvatoris ejusque fratribus tam presentibus quam futuris regularem vitam professis in perpetuum. Venerabilium locorum cura nos admonet de eorum perpetua securitate tractare, et que pro ipsorum quiete recte statuta sunt, cooperante Domino, stabilire. Eapropter, dilectissimi in Domino filii, vestris justis postulationibus elementer annuimus et prefatum monasterium sancti Salvatoris in quo divino estis obsequio mancipati, ad exemplar felicis recordationis Alexandri secundi, Urbani secundi, Callixti, Lucii secundi, Anastasii et Alexandri tertii[2] predecessorum nostrorum Romanorum pontificum, sub beati Petri et nostra protectione suscipimus, et presentis scripti privilegio communimus. Imprimis siquidem statuentes ut ordo monasticus qui secundum Deum et beati Benedicti regulam in eodem monasterio institutus esse dinoscitur, perpetuis ibidem temporibus inviolabiliter observetur. Preterea, quascumque possessiones, quecumque bona idem monasterium in presentarium juste et canonice possidet aut in futurum concessione pontificum, largitione regum vel principum, oblatione fidelium seu aliis justis modis prestante Domino poterit adipisci, firma vobis vestrisque successoribus et illibata permaneant; in quibus hec propriis duximus vocabulis exprimenda.

Locum ipsum in quo prefatum monasterium situm est cum omnibus pertinenciis suis, burgum videlicet ipsi cenobio adjacentem cum ecclesiis et parochiis suis, ecclesiam de Aneis, de Plevilla, de Genuliaco, de Sivriaco, de Lubiliaco, de Enerciaco cum terra de Podio Calvo, ecclesias de Meleu, de Maslerent, de Marceliaco, de Bellomonte, de Argentinno, de Clareia, de Parisiaco, de Goia, de Chel, de Exantis, de Malopresbytero, de castro Garnerii, de Solmeria cum Brenaco, de Suirim, de Benaias, de Loa, de Claromonte, de Belloloco, de Camboira, de Adaco, ecclesias sancti Fermerii, sancti Maxentii, sancte Marie et sancte Sophie de Niortho cum parochia sua, sancti Leodegarii, sancti Cyrici, cancte Marie de Coruim cum ecclesiis suis et parochia, sancti Nicholai de Monte Maurilii, sancti Martini Arsi, sancti Martini de Heremo, de Tursaco et de Basiano.

In Lemovicensi episcopatu, monasterium castri Rupecavardi cum cimiterio et pertinenciis suis, monasterium sancti Angeli cum castro et ecclesiis sibi pertinentibus, ecclesias de Colongia, de Magnaco et de monasterio de Cella, ecclesiam sancte Marie de Tellicio cum appendenciis suis, de Oratorio et de Asneriis, ecclesias sancte Eulalie et sancti Vincenti de sancto Germano cum capella de Insula, castrum de Nuntronio et monasterium cum ecclesiis suis, oratorium sancti Laurentii de Tilia cum villis de Arbegiis, de Polac, de Guastonholas, de Brilhac et de Capellis cum terris, vineis, decimis, redditibus, nemoribus, et aliis pertinenciis suis, oratorium sancti Nicholai de Aubis cum vineis, pratis, molendinis et aliis pertinenciis suis.

In Xanctonensi diocesi ecclesiam de Gerniaco cum villa et aliis pertinenciis suis, ecclesias de Marinaco, de Clavin, de Cadenaco, de Fornes, de Solumanes, de Cressiaco, de Cobrives et de Alia, ecclesiam sancte Columbe et sancte Levernie cum decimis, redditibus, et aliis pertinenciis suis, ecclesias de Macovilla, de Ribaniaco cum terris et aliis pertinenciis suis, ecclesias sancti Florentii, sancti Bibiani cum omnibus pertinenciis suis.

In episcopatu Petragoricensi, ecclesiam sancti Petri de Sorciaco, cum villa, terris, vineis, decimis, molendinis et aliis pertinenciis suis, ecclesiam sancte Marie de Mosldanio, cum decimis et aliis pertinenciis suis, ecclesiam sancti Medardi cum villa et aliis pertinenciis suis, ecclesiam sancte Columbe cum pertinenciis suis, ecclesiam novam de Fracto joco, ecclesiam sancte Marie de Capella Fulgerii cum pertinenciis suis, ecclesia de Ladas et Sancti Projecti de Faugerias et de Paracollo cum villa et aliis pertinenciis suis, ecclesiam de Cosa cum altaribus et aliis pertinenciis suis.

In diocesi Caturcensi, monasterium de Montepesato cum decimis et aliis pertinenciis suis, ecclesias de Bono loco et Misericordia Dei cum pertinenciis suis.

In episcopatu Agennensi, ecclesiam de Vitraco cum appendiciis suis, ecclesias de Arcaldo, de Margarona et de Vertino cum pertinenciis suis.

In Engolismensi diocesi, ecclesiam de Voerta cum villis, decimis et aliis pertinenciis suis, ecclesias de Fontaniliis, de Camunet, de Sargnerco, de Donazaco, de Sivraco monasterio et de Callias cum pertinenciis suis.

In Burdegalensi diocesi, ecclesias de Tilla, de Ribaniaco cum pertinenciis suis.

In Andegavensi diocesi, ecclesiam Sanci Saturmi (sic) cum appendiciis suis.

In Belvacensi diocesi, ecclesiam de Fraxineto cum villa, terris, decimis, reditibus et altari de Odonis curte et aliis pertinenciis, domum de Audecuria cum villa et vineis et aliis pertinenciis suis, ecclesiam de Boazeza cum villa, terris, decimis, nemoribus, et aliis pertinenciis suis.

In Remensi diocesi, ecclesiam de Villa dominica cum altari suo et aliis pertinenciis suis.

In Morinensi diocesi, abbatiam que dicitur Ham, statuentes ut abbatis qui in eodem loco successerit electionem Karrofensis abbatis provisione consistat, quod ab ipso pene fundationis exordio Hamensis ecclesia monasterio Karrofensi oblata, Karrofensium fratrum studio expensis excrevisse cognoscitur, abbatiam de Andria, ecclesiam de Beureria cum terris, pratis et aliis pertinenciis suis, ecclesiam de Aloamma, cum villa, terris et aliis pertinenciis suis.

In Anglia, in episcopatu Lincolmensi, monasterium de Bardunaco cum pertinenciis suis, ecclesias de Tntunaco, de Cantunaco, de Causo et de Timturbeio.

In Bituricensi diocesi, ecclesiam de sancti Vincentii de Monz cum villa, terris, molendinis et omnibus pertinenciis suis, ecclesiam de Monsterolo cum villa, pratis, molendinis et aliis pertinenciis suis.

In Claromontensi diocesi, castellum sancti Yvonii, abbatiam Uticiodorensem, ecclesias de Cadilogio, de Molenregia, de Nobiliaco, de Grossogillo, de Perusia, de Gadiniaco et de Plevix cum omnibus pertinenciis suis, ecclesiam sancti Dionysii de Lastesas, ecclesiam sancti Petri de Noalac, ecclesias de Ambernac, unam beate Marie, alteram beati Petri, ecclesiam sancti Martini de Amberac super fluvium Drone, ecclesiam de Macovilla, ecclesiam de Cella cum omnibus pertinenciis suis.

In Rothomagensi diocesi, ecclesiam sancte Marie de Alneto cum decimis et aliis pertinenciis suis.

In Ambianensi diocesi, ecclesiam de Boaressia cum villa, terris de cujus nemoribus (sic) et ecclesiam sancte Marie de Formariis cum tercia parte decimarum totius parochie.

Ad hec supradictorum patrum vestigiis insistentes, interdicimus ne diocesis ipsius episcopus nisi ab abbate invitatus fuerit, in eodem monasterio missas publicas aut consecrationes vel ordinationes quaslibet agat, neque sanctiones indicat, neque paratas vel mansionaticos exinde requirat, salva hospitalis gratia competenti. Liceat quoque vobis clericos et laïcos liberos et absolutos e seculo fugientes ad conversionem recipere, et in vestro monasterio absque contradictione retinere. Prohibemus insuper ut nulli fratrum vestrorum, post factam in loco vestro professionem, fas sit absque licentia abbatis sui nisi obtenetu arctioris religionis discedere, discedentem vero absque communium litterarum vestrarum cautione nullus audeat retinere. In parochialibus vero ecclesiis quas tenetis, liceat vobis sacerdotes eligere et episcopis praesentare quibus si idonei fuerint, episcopi curam animarum committant, ita ut de plebis quidem cura ipsis, vobis vero pro temporalibus debeant respondere. Interdicimus etiam ne in altare ecclesie vestre, quod predicti antecessoris nostri Urbani manibus consecratum est, secundum constitutionem ejus legatos excommunicationis vel interdictionis audeat proferre sententiam. Obeunte vero te, nunc ejusdem loci abbate, vel tuorum quolibet successorum, nullus ibi qualibet subreptione, astutia, seu violentia preponatur, nisi quem fratres communi consensu vel fratrum pars consilii sanioris secundum Deum et beati Benedicti regulam providerint eligendum, qui a diocesano episcopo benedicatur, si quidem gratiam et communionem apostolice sedis habuerit, et si benedictionem gratis ac sine pravitate aliqua voluerit exhibere, alioquin liceat vobis pro benedictione eadem catholicum quem malueritis adire antisitem. Decernimus ergo ut nulli omnino hominum liceat prefatum monasterium temere perturbare, aut ejus possessiones auferre, vel ablatas retiner, minuere, seu quibuslibet vexationibus fatigare, sed omnia integra conserventur eorum pro quorum gubernatione ac sustentatione concessa sunt, usibus omnimodis profutura, salva sedis apostolice auctoritate. Si quis igitur in futurum ecclesiastica secularisve persona hanc nostre constitutionis paginam sciens contra eam temere venire temptaverit, secundo tertiove commonita, nisi reatum suum congrua satisfactione correxerit, potestatis honorisque sui careat dignitate, reamque se divino judicio existere de perpetrata iniquitate cognoscat, et a sacratissimo corpore ac sanguine Dei et Domini Redemptoris nostri Ihesu Christi aliena fiat, atque in extremo examine districte ultioni subjaceat. Cunctis autem eidem loco sua jura servantibus, sit pax Domini nostri Ihesu Christi, quatinus et hic fructum bone actionis percipiant, et apud districtum iudicem premia eterne pacis inveniant. Amen.

Datum Lateran, per manum Johannis sancte Marie in Cosmedin diaconi cardinalis sancte Romane Ecclesie cancellarii, duodecimo kal. Aprilis, indictione decima quarta, Incarnationis dominice anno millesimo ducentesimo decimo, pontificatus vero domni Innocentii Pape tercii anno quarto decimo.

 

[1] A la fin de la lettre on trouve cette note chronologique: “incarnationis dominice anno millesimo ducentesimo decimo”. Mais l’indiction et surtout l’année du pontificat, qui est le plus sûr élément d’information pour dater les lettres pontificales, ne conviennent qu’à l’année 1211.

[2] V. plus haut les privilèges d’Alexandre II et d’Urbain II; les autres sont perdus.

 

 

LVIII

Traité entre Guy V, vicomte de Limoges et l’abbaye de Charroux au sujet du prieuré de Nontron, dépendant de cette abbaye. 27 février 1220 à Nontron.

A – original perdu, scellé de plusieurs sceaux.

B – D. Fonteneau, IV, 283, d’après A.

 

Notum sit omnibus tam presentibus quam futuris quod ego Guido Lemovicensis vicecomes tam pro me quam pro heredibus et successoribus meis, pro salute anime mee et omnium defunctorum generis mei, dedi et concessi Deo et Ecclesie Karrofensi bladagium et avenam, quam prepositus et sevientes mei de Nontron et de Podio acuto in terra prioratus de Nontron solebant de voluntate et mandato nostro percipere annuatim, nec non totum hoc quod nomine queste[1] in prefata terra prioratus ejusdem solebam percipere bona fide, nullo malo ingenio retento, quiptavi pro triginta solidis, quos Prior de Nontron pro defensione et tutela, quam in jam dicto prioratu interius et exterius teneor impendere, mihi debet persolvere censuales. De quibus omnibus pretextatis et de omnibus querelis aliis quas domnus Iordanus abbas et conventus Karrofensis de me habebant, vel habere poterant, usque ad diem hujus quitationis et donationis a me eisdem facte in manu venerabilium Willelmi Custuriacensis abbatis, et Apci Prioris sanct Iohannis de Cola, de voluntate et assensu utriusque partis pro me et successoribus meis stabilem pacem fecimus et perhennem. Ut autem istud tam a me quam ab heredibus et successoribus meis perpetuo inviolabiliter observetur, presens scriptum sepedictis abbati et conventui Karroffensi indulsimus. Sigillorum domini B. Lemov. episcopi, abbatis Custuriacensis, prioris sancti Iohannis de Cola, et nostro munimine roboramus.

Actum apud Nontron, anno gratie millesimo ducentesimo decimo nono, tertio Kalendas Martii, videntibus et audientibus R. tunc temporis priore de Nontron et A. priore de Sorzac, et magistro Arn. A. Chatbau, G. de Nauclar[2], G. de Agoniaco monachis Karrofensibus, Folcaudus de Laia priore de Manauz, Seguino archipresbitero de Condat, G. Fabri notario vicecomitis Lemovicensis, Iohanne de Virac, P. G. preposito de Nontron, Willelmo de Laia, Willelmo Rell, G. de Novavilla, Dalmacio militibus, Stephano de Pomguego preposito prioris, P. de Brego abbate, P. et Helia Gregoriis fratribus Burgensibus de Nontron et pluribus aliis.

 

[1] On désignait ordinairement sous ce nom un impôt levé par le seigneur et analogue à la taille.

[2] Peut-être de la famille de Guillaume de Nanclars, évêque de Périgueux en 1130. (Gallia Christiana, II, 1464).

 

 

CLVIII

Charte d’établissement et constitution de la bastide fondée à Chambon par Raimond de Châteauneuf, abbé de Charroux, avec partage de la seigneurie entre celui-ci et le roi. Mars 1309 - Paris

Impr. Ordonnances des rois de France, XI, 404, d’après la copie conservée dans les registres du Trésor des Chartes (JJ, 41, fol. 90).

Indiq. Guérin, Recueil des documents concernant le Poitou contenus dans les registres de la chancellerie de France. Archives historiques du Poitou, XI, 41.

 

Philippus, Dei gratia, Francie Rec, notum facimus universis, tam presentibus, quam futuris, quod cum Frater Helyas Sterii, monachus monasterii Karrofensis, Pictavensis diocesis, et Raimundus de Sparta, procuratores in solidum abbatis et conventus dicti monasterii, per eorum litteras nos associaverunt ad loca seu territoria ipsorum abbatis et conventus, platearum de Chambonio et de Cruce, prope flumen qui dicitur Insula, in parochia de Souzaco, Petragoricensis dyocesis, quarum fundus et proprietas, omnimodaque alta et bassa justicia, merumque et mixtum imperium ad ipsos abbatem et conventum totaliter in solidum pertinebat, et de predictis erant in possessione vel quasi, prout dicebant procuratores predicti, et hanc associationem fecerunt ad opus et ob causam cujusdam bastide ibidem ex parte nostra construende; ipsique abbas et conventus per eorum litteras dictam associacionem ratam et gratam habuerunt et eam approbaverunt, et ultra hoc consenserunt quod Nos, heredes et successores nostri, medietatem jurisdictionis et omnium emolumentorum pro indiviso in omnimoda jurisdictione sive justicia quatinus ad ipsos dignoscebat expectare, perpetuo possidendam pro nobis et nostris successoribus, in locis et parochiis Sancti Severini de Ponte[1], Sancti Mameti, de Royssilha, Sancte Columbe de Doville, de Salutare, de Belesmas, de Galmares, Sancti Juliani et de Laleschaz, Sancti Frontoni prope Moissiden, item et in mansis seu locis de la Lande et de Fabrica, Petragoricensis dyocesis, habeamus; ipsamque medietatem jurisdictionis et emolumentorum, in nos pro nobis et nostris successoribus transtulerunt pleno jure, alia medietate pro indiviso cum ceteris juribus herditariis, tam in hominibus quam hereditatibus sive solo, nec non in redditibus, censibus, collectis, aliisque antiquis eorum juribus, eisdem abbati et conventui remansuris, prout hec omnia inde confectis quarum tenores subsequuntur, plenius continentur. Tenor vero dicte associationis talis est.

In nomine Domini, amen. Anno millesimo trecentesimo octavo, indictione septima, mensis decembris die vicesima tertia, pontificatus sanctissimi patris ac domini domini Clementis divina providentia, pape quinti, anno quarto, in mei publici notarii et testium subsriptorum presentia propter hoc personaliter constitui, frater Helyas Ytherii, monachus monasterii Karrofensis, Pictavensis dyocesis, et Raimundus de Sparta, procuratores in solidum abbatis et conventus dicti monasterii Karrofensis, exhibuerunt quasdam litteras sigillo dictorum abbatis et conventus, ut prima facie apparebat, sigillatas, quarum tenor talis est [2].

Nos associationem et cessionem predictas ob causam predictam acceptantes, in plateis predictis bastidam decernimus et providemus construendam pro nobis et dictis abbate et conventu, sub forma et condicione associationis, rati habitionis et consensus predictorum, et ipsius bastide habitatoribus libertates et consuetudines infrascriptas tenendis in perpetuum et servandis[3].

 

[1] Il n’existe pas de Saint-Séverin du Pont ou quelque chose de similaire dans la région. Si on admet une erreur de ponctuation, il faudrait lire « parochiis Sancti Severini, de Ponte Sancti Mameti, de Royssilha» ce qui permet de reconnaître Saint-Séverin, Pont-Saint-Mamet et Roussille.

[2] Tout  ce qui suit jusqu’à : “Nos associationem et cessionem praedictas” se retrouve dans la charte n° CXLVIII, et a par conséquent été imprimé par M. Guérin, loc. cit.

[3] On trouvera le texte de ces coutumes qui n’intéressent que très indirectement l’abbaye de Charroux dans le recueil des ordonnances, l. c.

 

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