<<Retour

Le Périgord dans les publications des Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis

____________________________________________________________

 

 

t I, 1874

Quatre quittances de Renaud et de Jacques de Pons, et Jean de Bretagne.

·         21 octobre 1377 - Reçu par Renaud de Pons de la somme de 500 francs d'or à lui due, à cause de son mariage, par le comte de Périgord.

·         15 avril 1446 - Reçu par Jacques de Pons de 6 réaux d'or sur la vente des châtellenies de Ribérac et d'Epluches.

·         13 mai 1446 - Reçu par Jacques de Pons de 160 écus sur la vente de Ribérac et d'Epluches.

·         28 juillet 1446 - Reconnaissance par Jehan de Bretagne de 300 écus dus pour l'achat à Jacques de Pons des châtellenies de Ribérac et d'Epluches.

17 décembre 1342 - Réparation de la maison et du four de Parcoul.

 

t III, 1876

14 juillet 1308 - Hommage d'Isabelle de Lévis, veuve de Renaud de Pons, à Philippe le Bel.

 

t IV, 1877

1 juillet 1336 - Accord entre Roger-Bernard, comte de Périgord, et Robert, seigneur de Matha et Mornac

12 juillet 1317 - Donation de la châtellenie de Pons par Hélie Rudel à Mathe d'Albret, sa femme.

 

t X, 1881

9 novembre 1179 — Sentence d'Aimar de Carbonel, évêque de Saintes (1), entre Géraud de Miramont, abbé de Dalon, et Aldeburge, abbesse de Saintes, relatives à des dîmes.

1542-1578. — Extraits des registres secrets du parlement de Bordeaux.

 

t XI, 1883

15 mai 1679 — Certificat de foi et hommage rendu au roi par Claude de Bourdeille, baron d'Archiac et de Matha, pour ses terres et seigneuries de Bourdeille, Brantôme, Saint-Pardoux, La Tour-Blanche, Archiac, Matha, etc.

 

t XV, 1887

24 août 1460 — Dénombrement de Bonne à François Bouchard d'Aubeterre par Clinet de Camblezac.

 

t XXXIX, 1909

XVIe siècle — Inventaire du chartrier de la baronnie d’Authon par M. Meschinet de Richemond

 

 

 

Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis, t I, 1874

 

Deux pièces sur parchemin et deux sur papier; sceaux manquent; aux archives départementales des Basses-Pyrénées; E 839. — Communication de M. Paul Raymond, archiviste.

 

A. 1377, 21 octobre. — Reçu par Renaud de Pons de la somme de 500 francs d'or à lui due, à cause de son mariage, par le comte de Périgord (1).

 

Sachent tous que nous Regnaut, seigneur de Pons, visconte de Carlat et de Torenne en partie, congnois et confesse avoir eu et receu de mon frère, le conte de Periegort, la somme de cinq cens frans d'or en rabatent de greigneur somme qu'il nous doit a cause de nostre mariage, de laquelle somme desdis cinq cens frans nous le quictons, lui, ses hoirs et tous ceulx a qui quictance en doit et puet appartenir. En tesmoing de ce nous avons seellé la quictance de nostre propre seel. Ce fut fait et donné le XXIe jour d'octobre en la ville de Duraz l'an de nostre Seigneur mil CCCLX dix sept.

 

(1) Renaud VI, sire de Pons, vicomte de Turenne et de Carlat, etc., fils de Renaud Ve, et de .... Flotte, fille de Guillaume Flotte, chancelier de France, Il épousa en 1364 Marguerite de Périgord, fille de Roger-Bernard, comte de Périgord. Courcelles, IV, 36. — Son beau-père était donc Archambaud V dit le Vieux, comte de Périgord, qui épousa Louise de Matha. Art de vérifier les dates, 2e partie, t. X, p. 212. C'est Marguerite de Périgord qui apporta Bergerac aux sires de Pons.

 

 

B. 1446, 15 avril. — Reçu par Jacques de Pons de 6 réaux d'or sur la vente des châtellenies de Ribérac et d'Epluches (1).

 

Je Jacques, seigneur de Pons, viconte de Thurenne, seigneur des Isles d'Oleron, Marenne et de la terre d'Arvert cognois et confesse avoir eu et receu de mon très honnoré seigneur et cousin, monseigneur le conte de Penthievre et de Peregort, viconte de Limoges, la somme de six reaulx d'or sur et en rabat de plus grant somme que me doit mondit seigneur à cause de la vente que je luy ai faicte de Ribeyrac et d'Espelusche (2), de laquelle somme de six réaux d'or je me tiens content et bien paié et en quicte mon très cher seigneur et cousin et les siens. En tesmoing de ce j'ay signé ces pré­sentes de ma main et seellée de mon seel. A Chinon le XVe jour d'avril l'an de grâce mil CCCC quarante et six.

Jaques de Pons.

 

(1) Jacques 1er du nom, sire de Pons, chevalier, vicomte de Turenne, seigneur de Ribérac, de Montfort, des îles d'Oleron, etc., né en 1413 de Renaud VIe, sire de Pons, et de Marguerite de la Trémoille, épousa Isabelle de Foix, fille de Gaston de Foix, captal de Buch, seigneur de Grailly, et mourut en 1472 ou 73. Courcelles, IV, Pons, 41.

(2) C'est à tort que Courcelles, t. IV, Pons, p. 41, fixe au 17 mai 1447 la vente à Jean de Bretagne dus châteaux et châtellenies de Ribérac et d'Epluches.

 

 

C. 1446, 13 mai. — Reçu par Jacques de Pons de 160 écus sur la vente de Ribérac et d'Epluches.

 

Je Jacques, seigneur de Pons, viconte de Thurenhe, sei­gneur des Isles d'Oleron, Marenne et de la terre d'Arvert, cognois et confesse avoir eu et receu de mon très honnoré seigneur et cousin monseigneur le conte de Penthievre et de Pierregort, viconte de Limoges, par la main de Richart de Badefol, seigneur de Sainct Geniez (1), sur et en rabat de plus grant somme que mondit seigneur me puet devoir pour a cause de la vente que j'ay faicte a mondit seigneur de Ri­beyrac et d'Espeluche, la somme de huit vings escus aians cours a present en ce royaulme. De laquelle je me tien pour content et en quicte mondit seigneur et les siens par ces présentes. En tesmoing de ce j'ay signé ces présentes de ma main et fait seeller de mon seel. Fait et donné a Chinon le trezeiesme jour de may l'an de grace mil CCCC quarante et six. Et est assavoir que ladite somme de huit vings escus courans je devoye audict seigneur de Sainct Geniez pour pluseurs fraiz et mises qu'il a faiz en la poursuite de mes besoingnes devers le Roy mon souverain. Fait, signé et seellé comme dessus.

Jaques de Pons

 

(1) Richard de Gontaut, dit de Badefol, chevalier, seigneur de S. Geniez et de Badefol, baron de Cazals, fils naturel de Pierre de Gontaut VIe du nom, seigneur de Badefol, et de Giraude de la Motte. Anselme, t. VII, p. 320.

 

 

D. 1446, 28 juillet. — Reconnaissance par Jehan de Bretagne de 300 écus dus pour l'achat à Jacques de Pons des châtellenies de Ribérac et d'Epluches (1).

 

Jehan de Bretaigne, comte de Painthevre et de Peregort, vicomte de Limoges, seigneur d'Avesnes, congnoissons et confessons avoir bien et loyaument a Remon de Maguenac et Estienne Godi, bourgeois de la ville de Sarlat, la somme de trois cens escuz ou royaux du pois de III d. et LX IIII escuz au marc, pour cause de reste de certaine somme d'or en quoy estions tenuz a nostre tres cher et amé cousin le sire de Pons, pour raison de certain transpourt et vente qu'il nous a fait des chasteaux et chastellenies d'Espeluche et de Ribeyrac, en laquelle somme ledit nostre cousin disoit leur estre tenuz et par son commandement nous somes obligez et obligons par ces presentes aux dessusdiz, et promectons en bonne foy, senz fraude ne mal engin, paier et bailler ausdiz Remon de Maguanac et Estienne Godi ladite somme de trois cens escuz dessus diz, c'est assavoir la moitié à la feste de Toussains prochaine venant et l'autre moitié à la feste de Noël prochaine ensuivant. En tesmoing de ce nous avons signées ces présentes de nostre main et fait seeller de nostre seel. Donné a Montignac le XXVIIIe jour de juillet l'an mil CCCCXL seix.

Jehan.

 

(1) Jean de Blois, dit de Bretagne, seigneur de l'Aigle, comte de Penthièvre, fils de Jean de Blois de Châtillon , et de Marguerite de Clisson, fut vicomte de Limoges après la mort de son frère aîné Olivier (1433), comte de Périgord en 1437, et mourut en 1454., sans enfant de Marguerite de Chauvigny. Art de vérif. les dates, 2e partie, t. XIII, p. 259; t. X, 272; Anselme, VI, 404; Marvaud, Hist. des vicomtes et de la vicomté de Limoges, II, p. 52, ch. XVIII.

 

 

 

1342, 17 décembre. — Réparation de la maison et du four de Parcoul.

Orig. sur parch. Bibl. Nat. f. fr. 6737, fol. 2.

 

Ceu est la mise fete par moy Jehan Prevost, fermier de Parcol, par le commandement de noble et puissent homme monseigneur Johan de Chauvigny, seingneur de Levroux, chevalier du Roy nostre sire et son cheuvetaine souverain en Xaintonge, Poitou, Limosin et ès lieux voisins et son seneschal en Xanthonge, pour la reparacion de la meison et deu four de Parcol (1).

C'est assavoir: Premièrement achaptai je dit Johan cinquante pièces de bois prisées par Pierre Bornyron et Pierre Drugon, charpantiers, et par leur serventz, ou priz de dotze livres et diez souz torn., monnoie corant;

Item, ay ge dit Prevost mis en deux milliers de tieble neces­saire à la dite meyson cinquante et cint souz tourn. mon. cor.; laquelle tieble je achaptai de Itier Deimier;

Item ay mis je le dit Prevost sexante souz de la dite monnoie pour la partie de la late necessaire à la dite meyson, laquelle je achaptay de Pierre Audebert;

Item, sexante et sies souz par l'une partie de la tieble necessaire à la dite meyson, laquelle ge achaptay de Pierre deu Chastanet;

Item, vint et cint souz par las clavebures necessaires à la dite meison, les quelles ge achaptay de Helies Reynaut;

Item, treze souz par la partie des clous necessaires à la dite meson, les quiex ge achaptay de Michel le Parrnentier;

Item, tres souz par autre partie des clous necessaires à la dite meyson, les quieux ge achaptay de Guillaume Boyrel;

Item, vint souz por les tables à fere les portes de la dite meyson, lesquelles ge i achaptay de Guillaume Rogier;

Item, vint et une livre à fere l'ovrage de la dite meson et du four, lesquelles gei balhay à Johan Botavilein;

Et en tesmoinz de vérité, ge ay mis à ces presens lettres mon propre seel, lequieu ge usey en la dite prevosté.

Donné le mardi avant la feste de saint Thomas apostre, l'an mil CCC quarante et deux.

Somme XLV 1. XII s.

 

1. Parcoul (Dordogne), arrondissement de Ribérac, canton de Saint-Aulaye , autrefois en Saintonge, et chef-lieu de la sénéchaussée.

 

 

 

 

Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis, t III, 1876

 

1308, 14 juillet. — Hommage d'Isabelle de Lévis, veuve de Renaud de Pons, seigneur de Pons et Montignac, à Philippe le Bel (1).

Archives des Basses-Pyrénées, E 838. Original sur parchemin; le sceau manque. Communication de M. Paul Raymond, archiviste départemental à Pau.

 

Philippus, Dei gratia, Francorum rex, senescallis Carcassone, Petragoricensi, Caturcensi et Xanctonensi, vel eorum loca tenentibus, salutem. Notum facimus quod cum dilecta et fidelis nostra Ysabellis de Levis, relicta Reginaldi de Ponte, domini quondam Pontis et Montignaci (2) fecerit nobis homagium pro locis de Podiolis et de Ventenac, et terra sua pro­pria quam ipsa habet in senescallia Carcassone, et aliud tanquam mater et tutrix Helie Rudelli, filii sui, domini Montignaci et heredis dicti Reginaldi, pro illis rebus quas a nobis tenet et tenere debet in castro et castellania Montignaci, in ballia de Sarlato, senescallie Petragoricensis. Item aliud homagium pro hiis rebus que tenebantur per dominum Pontis patrem dicti Helie, dum vivebat, ab abbate et ecclesia Sancti Johannis Angeliacensis, in villa Pontis, Xanctonensis dyocesis. Quoddam eciam aliud homagium quod nos acquisiveramus ab abbate et ecclesia Karroffensi (3) super hiis que dictus Reginaldus tenebat ab abbate et ecclesia supradictis et pro hiis rebus pro quibus domini Pontis facere consueverant abbatibus de Karroffio qui pro tempore fuerunt, ita quod dictam tutricem et dominum Pontis faciemus quittari perpetuo et absolvi de dicto homagio et pertinentibus ad homagium antedictum ab abbate et conventu de Karoffio, et de dicto homagio et feodo quod a nobis recognoscetur ipsos quittos perpetuo tenebimus et deffendemus eosdem et feudum, et servabimus indempnes versus abbatem et conventum et alium qui occasione dicti homagii et feudi quod a nobis advohabitur et recognoscetur molestaret eosdem vel insequeretur. Damusque vobis et vestrum cuilibet in mandatis quot, occasione homagiorum predictorum, dictam Ysabellim et liberos suos seu gentes suas vel alium pro ipsis non molestetis nec molestari permittatis prout ad vestrum quemlibet noveritis pertinere, manumque nostram positam apud Pontem seu alibi ad instanciam dictorum abbatis et conventus de Karroffio seu pro ejus debato racione homagii seu deverii sibi non facti totaliter amoventes, facientes dictam Ysabellim et tutricem dominumque Pontis de premissis pacifice gaudere. Debet autem dicta Ysabellis infra annum nobis plenius declarare feuda predicta. In cujus rei testimonium presentibus litteris nostrum fecimus apponi sigillum. Actum Pictavis die dominica post quindenam apostolorum Petri et Pauli, anno Domini millesimo CCC° octavo.

 

(1) Isabelle de Lévis, fille de Gui III, seigneur de Lévis, Mirepoix, etc., avait épousé Renaud IV, seigneur de Pons, Bergerac, Montignac, etc., au commen­cement de l'année 1296. Courcelles, Hist. des pairs de France, t. IV, Pons, p. 28.

(2) Pons, chef-lieu de canton de l'arrondissement de Saintes. — Montignac, chef-lieu de canton de l'arrondissement de Sarlat (Dordogne).

(3) Charroux, chef-lieu de canton de l'arrondissement de Civray (Vienne).

 

Sur le repli: Registretur et reddatur domine Ysabelli, recepta ab ea litera sua priusquam qua recognoscat se dicta homagia domino regi fecisse et sint litere consonantes.

 

 

 

Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis, t IV, 1877

 

1336, 1er juillet. — Accord entre Roger-Bernard, comte de Périgord, et Robert, seigneur de Matha et Mornac, concernant les biens de Renaud de Pons, seigneur de Pons, et de Jeanne de Pons, comtesse de Périgord, sa sœur.

Archives des Basses-Pyrénées, E 839; original sur parchemin. Communication de M. Paul Raymond, archiviste départemental à Pau.

 

Philippus, Dei gratia Francorum rex, universis presentes litteras inspecturis, salutem. Notum facimus quod a partibus infrascriptis concordatum extitit in curia nostra prout in quadam cedula ab ipsis partibus dicte curie nostre tradita continetur cujus tenor talis est: « Acordé est entre le procureur de noble homme Rogier-Bernart, conte de Pierregort (1), d'une part, et le procureur de noble homme monseigneur Robert, seigneur de Mastas et de Mornac (2), chevalier, d'autre, que sus touz les debaz et descors, quiex qu'il soient ou puissent estre, esmeuz ou entenduz, à esmovoir entre lesdites parties, tant en demandant quant en deffendant, sus et pour cause des biens qui jadis furent de monseigneur Regnaut de Pons, jadis seigneur de Pons et de Bragerac, et de madame Jehanne de Pons, sa sœur (3), jadis contesse de Pierregort, lesdites parties ont voulu et acordé que la cour commette, laquele, de leur con­sentement, commet desja à sages hommes et discrez maistres Guillaume de La Brozsse, Pierre de Levie, clers sages en droit, et à Huguet de Cluseaux, damoiseau, nommez et esleuz de la partie dudit conte, et à monseigneur Berenger Joyse, chevalier, et à maistre Hugues Ferron, sage en droit, et à Arnaut Viguier, escuier, nommez et esleuz de la partie dudit seigneur de Mastas, à touz ensemble et à quatre d'euls, c'est assavoir de chascune partie deux et à deux d'euls, c'est assavoir de chascune partie un, lesdiz debaz et descors à oir et déterminer et mettre à fin deue de ci aus jours de la seneschaucié de Pierregort du prochein parlement venant; parlé et acordé entre lesdites parties que les dessus nommez et esleuz, touz ensemble ou les quatre ou deux de chacune partie deux ou un, peurront et recevront desdites parties par escript et par articles leurs faiz, leurs droiz et leurs raisons, leurs demandes et leurs requestes, et les examineront, et enquerront la vérité sommerement et de plain, oies et appellées les par­ties, et les mettront à fin deue, et vaura et tenra ce qui par euls ou par les quatre d'euls ou par les deux d'euls, si comme dessus est dit, sera fait, aussi comme se il avoit esté fait et dit et prononcié par arrest de court, encores les mettront em pais par voie d'acort, se il peuent; encores est parlé et acordé que ledit seigneur de Mastas pourra demander audit conte et adrecier vers li sa demande ou demandes, requeste ou requestes pour cause des biens dessus diz, tant sus saisine que sus propriété, tant pour droit de succession, qui li puet ou doit estre avenue, que pour droit de don à li fait dudit monseigneur Regnaut, se aucun en a, que pour autre tiltre, sanz ce que la partie dudit conte li puisse opposer que par deux ou plusieurs voies contraire, diverses ou impatibles il ne puet demander, ains le pourra proposer et conduire conjointement et diviseement, successivement et alternativement, sauve audit conte toutes ses autres raisons, deffenses, allégacions et excepcions contre ledit seigneur de Mastas et ses demandes et replicacions et allégacions sus les choses devant dites ou à proposer, conjointement ou diviseement contre ledit conte, et sauve en autre manière tout son droit et audit seigneur de Mastas au contraire; encores est parlé et acordé entre lesdites parties, que se lesdites parties n'avoient estées mises à fin par les dessus nommez ou les quatre ou les deux d'euls, si comme dessus est dit, dedenz les jours de ladite seneschaucié, les dessus nommez ou les quatre ou les deux d'euls, si comme dit est, doivent renuncier à la court fealment enclos souz leurs seauls, ce que fait auront de et sus les choses, et les dessus dites parties doivent venir ausdiz jours de ladite seneschaucié toutes adjournées, de leur assentement, pour procéder sus les choses dessus dites oudit parlement, selonc procès et arremenz et demenez faiz entre elles devant les dessus nommez ou les quatre ou les deux d'euls, si comme dit est, et la court, repris les procès faiz, devant euls, parachèvera et mettra à fin lesdites choses entre lesdites parties sommerement, de brief et de plain, et se dedenz lesdiz jours de ladite seneschaucié, lesdiz dessus nommez ou les quatre ou les deux, si comme dit est, n'avoient riens commencié ou fait des choses dessus dites entre lesdites parties, la court ausdiz jours dudit parlement le commencera par la manière contenue en cest acort, et l'acort gardé par tout et par commission que elle députera fera savoir som­merement et de plain la vérité, oies les parties et appellées et ostez touz debaz frustratoires, et fera en oultre droit aus parties sommerement, de brief et de plain; et ont lesdites parties accepté jour en Engolisme au jour de la octave de la feste de Touz Sains, où chascune desdites parties doit estre, o ses commissaires ou les deux ou l'un d'euls, si comme dit est, et la partie qui deffaudra audit jour ou aus autres jour ou jours a assigner par lesdiz commissaires ou par les quatre ou les deux ou l'un d'euls, si comme dit est, ou à accepter par lesdites parties par soy ou par ses commissaires ou commissaire de lie esluz, paira à la partie apparresant audit jour et lieu ou jours ou ses commissaires ou commissaire, cinquante livres de tournois pour l'interès du jour. Et toutes les choses dessus dites et chascune d'icelles ont promis et juré lesdites parties et chascune d'icelles tenir et garder et acomplir fermement, et en ont estées jugées par la court et de leur assentement. »

In cujus rei testimonium nostrum presentibus litteris fecimus apponi sigillum. Datum Parisius in parlamento nostro die prima julii anno Domini millesimo trecentesimo tricesimo sexto.

 

Sur le repli: Hangest. — Concordatum in curia.

(Le sceau manque.)

 

(1) Roger-Bernard, comte de Périgord à la mort de son frère Archambaud IV (Archambaud III, selon Anselme, III, 73) en 1336. Il se maria à Éléonore de Vendôme en 1340, et mourut en 1369. Art de vérifier les dates, II, 384.

(2) Robert II de Matha, seigneur de Matha et de Mornac, fils de Foulques et, de Yolande de Pons, vivait encore le 18 août 1363. Courcelles, Hist. des pairs de France, t. V, Mathas, p. 15.

(3) Renaud de Pons, marié à Mathe d'Albret, plus connu sous le nom d’Hélie-Rudel, et Jeanne de Pons, étaient enfants de Renaud de Pons et d’Isabelle de Lévis. Jeanne avait épousé en 1313 Archambaud IV (ou III, selon Anselme), frère aîné et prédécesseur de Roger-Bernard. Elle mourut en juillet 1334. Art de vérifier les dates, II, 384. Anselme, III, 73. Courcelles, t. IV, Pons, p. 28.

 

 

 

1317, 12 juillet. — Donation de la châtellénie de Pons par Hélie Rudel à Mathe d'Albret, sa femme.

Archives des Basses-Pyrénées, E 838; origi­nal sur parchemin. Communication de M. P. Raymond.

 

A touz ceus qui ces presentes lettres verront Henris de Taperel, garde de la prevosté de Paris, salut. Sachent tuit que pardevant Girart de Chimery et Jehan Mouchet, clers, notaires jurés et establis de par nostre seigneur le roy ou chastelet de Paris, à ce qui s'ensuit de par nous et en lieu de nous especialment députés, commis et envoiés à ce faire, pour oir et à nous raporter et aus quiex, en ce cas et en greigneurs, nous adjoustons foi plenière: Personnelrnent establis noble homme Helyes Rudeil, sires de Pons et de Bregerac (1) recongnust et confessa lui, de sa bonne, franche et libérale volenté, sans aucune fraude, force ou erreur, avoir donné, par don fait entre vis, sans espérance de jamès rapeller, et par nom de pur et perpétuel don, quitté, ottroié, cessé, transporté et du tout en tout délessié expresseement à sa chiere et amée compaingne Mathe, sa feme (2), tant comme bien deservie, et dont il se tynt de elle à bien paiez pardevant lesdiz clers jurés, son chastel et la chastelerie de Pons et de Ponteye, si comme il se com­portent et estendent de toutes pars, avecques toutes leur appartenances et appendances et o toutes les yssues, revenues, emolumens, devoirs, rentes, fiés, arrières-fiés, homages, cens, ventes, bois, yaves, amendes, esplois de justices, justices hautes et basses, et toutes seignories et toutes autres choses quiexconques appartenans aus devant diz chastel et chastelerie sans riens y retenir, excepter ou réclamer, à avoir tenir, esploitier, joir, recevoir toutes les choses dessus dites de ladite Mathe, tant comme elle vivra seulement, tantost emprès le décès dudit Helye, se il n'avoit hoirs de son cors, et volt, acorda et à ce expresseement se consenti ledit Helyes, de sadite bonne volenté, pardevant lesdiz clers jurés, que tantost emprès son décès ladite Mathe, de sa propre auctorité et esmouvement, puisse entrer en la possession de toutes les choses dessus dites, et, dès maintenant et pour lors, ledit Helyes transporte en ladite Mathe la possession de toutes les choses dessus dites et tout ce que il y a et peut avoir en la meilleur manière et en touz drois que il peut estre fait et dit, en faisant et establissant seur ce ladite Mathe procuresse, acteresse et faiseresse sans l'appel, comme en sa chose propre ou nom de lui, supplians ledit Helyes, par la teneur de ces lettres, aus seigneurs des quiex les choses dessus dites muevent et sont tenues, et especialment aus gens nostre seigneur le roy de France et aus gens le roy d'Angleterre, et à chascun de eus, que, tantost emprès le décès dudit Helyes, il metent et facent mettre sans delay ladite Mathe en possession corporelle de toutes les choses dessus dites, et, li mise en possession, que il la gardent et deffendent, non contrestans aucunes contraditions, oppositions de ses hers ou autres coustumes, usages ou establissemens de lieus ou de pais à ce contraires, comdampnans ledit Helyes, ses hers à baillier et à prester à ladite Mathe pacience et poissance es choses dessus dites, et que il ne contredient ladite Mathe ne ne l'empeschent ou molestent en aucune maniere en entrant et prenant la possession des choses devant dites, et, se il fesoient le contraire, il voult et se consenti que ladite Mathe, en peine et ou préjudice de ses hers dessus diz, puisse donner audit nostre seigneur le roy de France et au roy de Angleterre et chascun de eus deus mille livres de petiz tournois ou plus se il li plait, parquoi il facent tenir garder et acomplir ceste presente donation avecques touz ses chapistres dessus diz, et que il mettent et facent mettre pesiblement en possession de toutes les choses devant dites ladite Mathe, et, li mise, que il la gardent et defendent, laquele somme d'argent dessus dite ledit Helyes volt et commanda que sesdiz hers soient tenuz à paier sans contredit, et que il y soient contrains à paier, sans aucunes deffenses, barres ou cavillations que il li puissent mettre, par les roys devant diz ou par leur gens, et volt encores et se consenti ledit Helyes que ce present don ou obligation soit acquis à ladite Malhe en la meilleur ma­nière que il peut estre fait et dit de droit, de fait ou de coustume par les devant diz notaires ou nom dudit nostre sei­gneur le roy et mesmement par ses presentes lettres. En seur que tout ledit Helyes promet et a promis que il renouvelera ce present don toutes fois que mestiers en sera, et que seur ce de ladite Mathe il en sera requis; seur toutes lesqueles choses dessus dites et seur chascune d'icelles, ledit Helyes promet aporter et faire porter, envers toutes persones quelconques, à touz jours, bonne et belle garantie à ladite Mathe, tant comme elle vivra, en manière que ladite Mathe pourra tenir, joir et esploitier pesiblement de toutes les choses devant dites, sans aucuns empeschemens, contradition ou opposition que ses hers ou autres persones y puissent mettre, demander ou réclamer, et pour toutes les choses devant dites et chascune d'icelles fermement tenir, garder, acomplir et attendre à tous jours, sans venir encontre, ledit Helyes en a obligié à ladite Mathe espécialment sans aucune exception de droit ou de fait, soi, ses hers, touz ses biens et touz les biens de ses hers, muebles et non meubles, présens et à venir, où qu’il soient et puissent estre trouvez, touz pour saisir, arrester, exploitier, vendre et despendre à tel fuer, tele vente par le prévost de Paris ou par quelconques autre justice que le porteur de ces lettres voudra eslire pour enteriner et acomplir ces présentes lettres, en la manière que dit est pardessus, toutes fois que mestiers en sera; renonçans en ce fait ledit Helyes pardevant lesdiz clers jurés de sadite bonne, franche et libérale volenté à toutes exceptions de mal, de fraude, de barat et de tricherie, au bénéfice de meneur aage et de resti­tution enterine, à ce que il puisse dire ou proposer ou temps à venir lui avoir esté deceuz en faisant le don dessus dit, ou aucune des choses dessus dites et que il ait esté menez à ce que il ait fait ce présent don par force, par barat, par décevance, par cautele ou autrement, fors tant seulement que de sa pure, franche et libérale bonne volenté et que autre chose soit escripte en ces présentes lettres que faite et acordée, à pétition de libelle, à la copie de ses lettres, à toutes coustumes, establissemens, drois, loys, us et statuz de bours, de villes, de chastiaus et de cités, qui aus choses dessus dites pourroient estre contraires ou préjudicians, et à toutes autres exceptions, déceptions, fraudes, décevances, barres, cautelles, cavillations et allégations de fait et de droit que contre la teneur de ces lettres pourroient estre dites ou opposées, et espécialment au droit disant général renonciation non valoir, voulans et acordans ledit Helye ceste présente général renon­ciation valoir et estre entendue en touz cas en ces lettres, et demourer en sa force et vertu, tout ensint comme elle y feust escripte et espécefié par especial de mot à mot. Toutes lesqueles choses devant dites, et chascune à par soi, ledit Helyes promist par son serement fait de lui aus sains Euvangiles corporelment à tenir, garder, acomplir et attendre bien et léalment à touz jours, et de non venir ou fere venir encontre yceles ou aucunes de elles par aucun droit, engin ou cautelle quel qu'il soit, général ou espécial. Et toutes les choses dessus dites, oyes et entendues diligemment desdiz clers jurés, et, veue la bonne volenté et affection dudit Helyes, lesdiz clers jurés, de la volenté et assentement d'iceli Helyes, de par nous ou nom du roy, condampnèrent ledit Helyes à tenir, garder et attendre fermement à touz jours toutes les choses devant dites et chascune d'iceles, sans venir ou faire encontre en quelque manière que ce soit. En tesmoing de ce, nous, à la relation desdiz notaires jurés qui nous ont rapporté par vive vois, concordament, ensemble, les choses dessus dites estre faites et acordées en leur présence, si comme dessus est dit, avons mis en ces présentes lettres le seel de la prévosté de Paris avecques le seel dudit Helyes, duquel il use à présent en ses besoignes et entent à user, si comme il afferma pardevant les­diz notaires jurés. Ce fu fait et donné le merquedi après les huitienes de la Saint Martin d'esté, l'an de grâce mil CCC et dis-sept.

 

(1) Hélie-Rudel, seigneur de Pons et de Bergerac, dit aussi Renaud de Pons, fils de Renaud IV de Pons et d'Isabelle de Lévis, né en 1296, mort en 1334. Courcelles, Hist. des pairs de France, t. IV, Pons, p. 29, où il mentionne la présente donation.

(2) Mathe d'Albret, fille d'Amanieu VII d’Albret et de Rose du Bourg, se maria en secondes noces en 1314 à Hélie-Rudel; elle mourut en 1341. Courcelies, ibidem, et Anselme, VI, 208.

 

(Il reste un fragment du sceau en cire verte de la prévôté de Paris; le sceau de Hélie Rudel manque.)

 

 

 

Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis, t X, 1881

 

1179, 9 novembre. — Sentence d'Aimar de Carbonel, évêque de Saintes (1), entre Géraud de Miramont, abbé de Dalon, et Aldeburge, abbesse de Saintes, relatives à des dîmes.

Bibliothèque nationale, mss. fonds latin, Gaignières; 17029; f° 241. « Extrait du cartulaire de l'abbaye de Dalon, fol. 74. »

 

Ademarus, Dei gratia Xantonensis sedis minister humilis. Controversiam inter Geraldum, abbatem Dalonem (2), et Aldeburgem, abbatissam sanctae Marie Xantonensis (3), super decimis. Placuit domino pape causam illam parvitati nostre committere et hoc pacificavimus, etc. Testes Johannes ecclesie nostre decanus, Reginaldus archidiaconus Xantonensis, Petrus precentor, Willelmus magister scolarum, Helias vicarius, magister Willelmus de Taleburgo, Aimerius, miles ecclesie nostre canonici, magister Arnaudus capellanus Sancti Eutropii, Gaufridus capellanus de Sancto Savigniaco, Willelmus Constantini senescallus, nostri sacerdotes, Reginaldus de Doec et Oliverius fratrer ejus milites, anno MCLXXIX idus novembris, indictione XIII, presidente domino papa Alexandre III, Ludovico rege Francorum regnante Henrico rege Anglorum gubernante.

 

(1) Aimar ou Adhémar de Carbonel, chanoine de Saintes, évêque de Saintes en 1167, mort en 1188, assista, en 1179, au concile œcuménique de Latran, et, en 1186, à la dédicace de l'église de Saint-Julien, par Urbain III.

(2) Dalon, abbaye de Citeaux, fondée en 1114 par Géraud de Salle, en la paroisse de Sainte-Trie, diocèse de Limoges, canton d'Exideuil, arrondissement de Périgueux. Géraud de Miramont n'est indiqué par le Gallia, II, col. 629, qu'en 1180.

(3) Aldeburge, abbesse de Sainte-Marie à Saintes, morte en 1180, est men­tionnée en 1181 par le Gallia, II, 1128.

 

 

 

1542-1578. — Extraits des registres secrets du parlement de Bordeaux.

Bibliothèque nationale; fonds Périgord, Lespine et Leydet, t. XI, pages 380 et suivantes. (1)

 

1542, 22 juin. — Arrêt du parlement qui ordonne que les évêques seront tenus de payer les frais des commissions et procès faits aux hérétiques, attendu l'évidente négligence des évêques.

1546, 1er avril. — Le parlement commet un conseiller pour aller à Marennes procéder contre les hérétiques.

1553,      12 janvier et 1er février. — L'évêque de Saintes est tenu de fournir 300 livres pour la procédure contre les hérétiques (2).

1554,      25 mai. — Le parlement commet deux conseillers pour se rendre à Saint-Savinien, en Saintonge, procéder contre les hérétiques, et que l'évêque de Saintes fournira la somme de 100 escus pour faire ladite inquisition.

1558, 23 août. — Plainte portée contre l'évêque de Saintes par le procureur général à l'occasion de sa négligence contre les hérétiques. Cet évêque est condamné de fournir aux frais pour les commissions à peine de saisie.

1560, 5 août. — Edit attributif de juridiction aux évêques pour crime d'hérésie.

1565, 11-12 mai. — La cour ordonne qu'en conséquence de l'établissement d'une chambre des grands jours de Sain­tonge et Périgord et du nombre insuffisant de conseillers aux chambres, les officiers de la deuxième chambre passe­raient à la première.

1559, 6 avril. — L'évêque de Saintes présente requête au roy, injurieuse pour le parlement, pour suspendre le payement des sommes qu'il doit pour les commissaires.

1578, 7 août. — L'évêque de Saintes entre au palais, va à l'audience. Il ne paraît pas qu'il ait été reçu.

 

(1) Nous avons fait chercher à Bordeaux ces registres secrets du parlement, et inutilement. Nous sommes donc forcé de nous contenter de cette indica­tion un peu sommaire.

(2) L'évêque de Saintes, de 1550 à 1579, était Tristand de Bizet.

 

 

Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis, t XI, 1883

 

1679, 15 mai. — Certificat de foi et hommage rendu au roi par Claude de Bourdeille, baron d'Archiac et de Matha, pour ses terres et seigneuries de Bourdeille, Brantôme, Saint-Pardoux, La Tour-Blanche, Archiac, Matha, etc.

Original sur parchemin appartenant à M. Paul Normand d'Authon. Communication de M. Louis Audiat.

 

Les gens des comptes du roi nostre sire aux trésoriers de France à Limoges, sénéchaux de Xainctonges et Périgort, ou à leurs lieutenants à Xainctes et Périgueux, et aux procureurs du roy et receveurs ordinaires du domaine auxdits lieux ou à leur substitut et commis, et autres qu'il appartiendra, salut. Il nous est aparu, par lettres patentes de sa majesté du quinze avril 46e soixante dix-neuf, signées par le conseiller étant en la chambre des comptes: Richer, et scellées, que Claude de Bourdeille, chevalier, seigneur dudit Bour­deille, baron d'Archiacq et Mata, seigneur comte de La Tour-Blanche (1), avoir fait au roy les foy et hommage qu'il étoit tenu faire pour raison de la comté de Bourdeille, terres et seigneuries de Saint-Pardoux, Brantosme et maison noble de Périgueux et apartenances et dépandances, tenus et mouvans de sa majesté à cause de son chasteau et comté de Périgueux; des baronnies d'Archiacq et de Mata, leurs appartenances et dépandances, relevant aussy de sa majesté à cause des ponts de la ville de Xaintes; de la terre et seigneurie de La Tour-Blanche, apartenances et dépen­dances, relevant aussi de sa majesté à cause de son château et duché d'Angoulesme; lesdits comté, baronnies, terres et seigneuries audit sieur de Bourdeille apartenans par fidéi-commis aposé au testament et codicile de dame Jaquette de Monberon des XXII avril 1594 et XXIX avril 1595, et arrest de maintenue en la possession et jouissance desdites baronies, donné au parlement de Grenoble, les XVIII aoust 1678, auxquels foy et hommage ledit sieur de Bourdeille a esté reçu, sauf le droit de sa majesté et l'autruy. Sy vous mandons et ordonnons à chacun de vous, comme à luy apartiendra, que, sy pour cause desdits foy et hommage non faits, lesdits comté de Bourdeille, Sainct-Pardoux, terres et seigneuries de Brantosme et maison noble de Périgueux, baronnies d'Archiacq et de Mata, terre et seigneurie de La Tour-Blan­che, leurs apartenances et dépendances, sont ou étoient mis en les mains de sadite majesté, ou autrement empeschées, vous les mettiez ou fassiez mettre incontinent et sans délay à pleine et entière délivrance, et au premier état et deu, pourveu que dans le temps de l'ordonnance ledit de Bourdeille en baille par écrit en ladite chambre son aveu et dénom­brement, fasse et paye les autres droits et devoirs, si aucuns sont pour ce deus, sy faits et payé ne les a, et qu'il n'y ait aucune chose du domaine de sa majesté ou autre cause rai­sonnable d'empeschement, pourquoy faire ne les deviez, laquelle, en cas qu'elle y soit, vous nous écrirez à fin deüe. Donné en la chambre desdits comptes, le quinziesme jour de may mil six cent soixante dix-neuf.

Rousseau. Debeaufort.

 

(1) Claude de Bourdeille, fils puîné d'André, vicomte de Bourdeille, cheva­lier de l'ordre du roi, sénéchal et gouverneur du Périgord, et de Jacquette de Montberon, dame d'Archiac. De lui descendait Henri-Joseph-Claude de Bourdeille, abbé de la Trinité de Vendôme et évêque de Soissons, en 1764, né dans le diocèse de Saintes. La Chenaye des Bois, III, 38, dit que Jacquette de Montberon légua à son fils, Claude de Bourdeille, « la terre et baronnie de Mastas en Périgord. »

 

 

 

Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis, t XV, 1887

 

1460, 24 août. — Dénombrement de Bonne (1) à François Bouchard d'Aubeterre par Clinet de Camblezac.

Original sur parchemin appartenant à M. le comte Charles de Cumont. Communication de M. Louis Audiat.

 

A tous ceulx qui ces présentes lettres verront, Clinet de Camblezac, escuier, seigneur de Campaigne, salut et dilection. Sachent touz que je avant dit Clinet, en nom et comme procureur de Marie Rudelle, ma mère, dite de La Roche, damoiselle, héretière de feu messire Aymeri La Roche, chevalier en son vivant, recognois et advohe à tenir du noble et puissant seigneur messire François Bouchart, chevalier, sei­gneur d'Aubeterre et de Pauléon, en foi et homage et serment de féaulté, la justice et juridiction de madicte mère, haulte, basse et moyenne, en tout le lieu, bourc et paroisse de l'esglize de Bonnes, avec touz ses droiz, appartenences et deppendences qui appartiennent à ladicte justice et juridic­tion; lequel lieu et paroisse de Bonnes sont situez en la dicte chastellenie d'Aubeterre. Item, advohe tenir dudict monseigneur d'Aubeterre touz les autres biens, droiz et héritaiges situez en ladicte chastellenie dudit lieu d'Aubeterre ainssin nommés: c'est assavoir le maynil dit de Lesterie avec ses appartenences situez en la parroisse de Saint-Marssal et de Saint-Romain. Item, ung paire d'esperons d'achapte à ladite damoiselle deuz à muanse de seigneur par les hé­ritiers de feu Pierre Dabeilleux, clerc, et de feu Pierre Arnault, bourgeois en son vivant d'Aubeterre, par raison et cause dez prés, lieus appelez l'yle du Pont-Veil, situés entre le pré de feu Aymery Blanc et le pré de feu B. Blanc et pré de feu Guillaume du Luc, et le pré de feu Hélie et Bernard Fulchier, frères, d'une part, et l'autre appelée Drone d'aultre part. Item, quinze souls tornois d'achapte à ladicte damoiselle deuz à muanse de seigneur de la partie de ladicte damoiselle pour raison du mayne du Vergier avec ses apparte­nences situés en la paroisse de Pilhac (2). Item et ung paire de gans blancs de plaine eure à ladite damoiselle deuz pour raison des rentes jadis acquisies par feu Arnault de Saint-Marssal, clerc d'Aubeterre, de feu Pierre Lambert, escuier de Bonnes, sur le maynement du Vergier et ailleurs en la paroisse de Pilhac et de Montanhac (3). Item, sincq soudz monoye corrent au comte d'Engoleme à ladite damoiselle deuz; c'est assavoir par les héretiers de feu Hélies Grispiros troys soulz et par les héretiers de feu P. et Arnault Despipinet, frères, parochiens de Saint-Quintin (4), XVIII deniers d'achapte à muanse de seigneur, segond les usacges et costumes du comté d'Angoleme, à cause et raison de toutes les vignez et terre que lesdits héritiers ont et aultres tiennent d'eulx en ung lieu appellé de Beaulieu, situé en ladite paroisse de Saint-Quintin, entre les vignez de Jehan de La Barde d'une part, et les terres de feu Pierre Dabeilleux, clerc, d'autre, et la voye ou chemin par out l'on va de Saint-Bibian, vers le maynement Als Rivetz d'aultre. Item, et pour raison de ung pré situé en la rivière de Drone appelé le pré de La Gravière, situé entre le pré Drone d'une part et le maynemt Alz Brucalhz d'aultre, et le pré de feu Hélies Sabattier, d'aultre. Item, les ventes et honneurs et directe seignorie à ladite damoiselle deuz avecques les quatre droiz approuvés oultre les rentes et droiz que à elles sont deuz par les héretiers de feu Guillaume du Luc et Pierre Le Mercier, bourgeois d'Aubeterre: c'est assavoir pour raison des terres et possessions lesquelles les héritiers dudit Guillaume du Luc ont ou les aultres tiennent d'eulx entre la vie ou che­min par oui l'on va d'Aubeterre vers Corlac (5) d'une part, et la voye ou chemin par out l'on va d'Aubeterre vers Chaleis d'autre part, et la lande située entre le boys de feu Pierre de Malaujac d'une part, et la terre de Fouchaynete, d'aultre, et pour raison de la terre que lesdits héreliers dudit Pierre Le Mercier ont située entre la voye ou chemin qui va d'Au­beterre vers Chaleis d'une part, et la vie ou chemin qui va d'Aubeterre vers Deuzza d'autre, et la terre des héritiers de feu Légier Vigier d'autre, et la terre de W. Bertrand d'autre, esquelx biens jà ci-dessus confrontés ladite damoiselle a les ventes et honneurs et autres droiz comme dit est. Item, et sinquante souls monoye corrent à ladicte damoiselle deuz d'achapte à muanse de seigneurs par les héritiers de feu Hélies Vendier, d'Aubeterre: c'est assavoir à cause du maynement de Boyschet avec ses appartenences, situés entre le chemin public qui va d'Aubeterre vers Eyssars d'une part, et le chemin qui va de Saint-Romain vers les quayres al Vesconte d'autre, et le mas Espero d'autre, et la bourderie Saint-Salvateur d'aultre. Item, pour raison de la tenense du Puysage situé entre la voye ou chemin qui va d'Aubeterre vers les quayres al Vesconte d'une part, et le mas de Corzzac d'aultre. Item, et de tout le droit que ledit feu Hélies Vendier avoit et les aultres tiennent d'eulx au mas de Batjabouc, avec ses appartenences, situés en la paroisse de Saint-Romain entre le rieu de la font à Linche d'une part, et le mas Jay d'autre, et le chemin qui va de Saint-Romain vers les quayres al Vesconte d'aultre, et le vinal Retier d'autre. Item, de tout le droit deu audit feu Hélies par les héritiers de feu Guillaume et Itier de Boyschet, de la tenence située sur ladite bordarie Saint-Salvateur d'une part, et le mas Espero d'aultre, et de tout le droit que ledit feu Hélies avoit et les aultres ont de luy au mas Dranench, situé en la paroisse de Belont (6) et au mas Grosjal et de Fontfaietz, et de tout le droit que le feu Hélies avoit et les autres ont de luy en les vignez situées entre les vignes als Vachiers d'une part, et La Condemine d'aultre, et la terre de Héliez Barbi et G. Lelonc d'aultre, et les vignez de feu Alays Balhargete, P. de La Font, Aymeri Le Tralhedour et de les héritiers de feu Raymont de Leyteyrie d'aultre, et la vigne de Gauthier Angloys et Itier Sudurel d'autre. Item, et des vignez situées entre la terre appelée combe Jehan, qui fut de feu G. de Soloberch d'une part, et les vignez de Guilhaume Le Monier et de Guilhaume Balharge d'autre. Item, et les terres situées entre la terre de feu Hélies Barbi et G. Lelonc d'une part, et la font à Linche d'aultre, et le chemin qui va de Saint-Romain vers les quayrous d'autre, et les vignez al Vachiers d'autre. Item, et pour raison de sincq souls d'achapte monoye corrent Aubeterre à ladite damoiselle deuz à muanse de sei­gneurs, avec l'omaige plain, par raison de tout le droit que les héritiers de feu messire Aymeri Bermont ont et les aultres ont et tiennent d'eulx aux maynementz de La Faye et de La Barrieyre et en leurs appartenences situées en la paroisse de Saint-Romain. Item, tout le quart et droit que ladite damoiselle ha en une pièce de terre qui fut de feu Arnault de Puypeyrons, située en la paroisse de Saint-Romain entre les vignez de feu Bernard Robbert et Giraud de Servole d'une part, de feu Hélies Aymes et Peyronne sa femme d'aultre, et la terre de feu Hélies Bolengier d'aultre, et les terres de feu Itier et Bernard Sentongier d'aultre. Item, touz les prés situés entre la voye ou chemin par où l'on vet du port de Sinchat vers la maison de feu Guillaume Pelisson d'une part, et la Dronne d'autre part, et le pré Aguilhousses appelé pré Neu d'autre, et le pré Abona Vilos d'autre part. Item, une pièce de terre située en la paroisse de Saint-Jacque d'Aubeterre, au lieu dit Le Puy-Roy. Item, certaine quantité de terres et possessions situées entre le chemin par où l'on vet d'Aubeterre vers Corlac d'une part, et la voye ou chemin par où l'on vet d'Aubeterre vers Chalès d'aultre. Item, une lande située entre le boys de feu Pierre de Malaujac d'une part, et la terre de feu Ramont de Fontcharrière d'aultre part. Item, une pièce de terre située entre la voye ou chemin par où l'on vet d'Aubeterre vers Chales d'une part, et la voye par où l'on vet d'Aubeterre vers la Deuze d'autre, et la terre de feu Légier Vigier d'autre, et la terre de feu Guillaume Ber­trand d'aultre. Item, ung pré situé en la rivière de Drone juxte le pré de Fontcobre d'une part, et le pré de feu Aymeri Jehan d'autre part, et le pré qui fut de feu Guillaume Dalemans d'autre, et le pré de feu Arnault Claret d'autre, et le fluve de Drone d'aultre. Item, le molin appelle de La Roche, situé sur le fluve de la Drone. Item, la moytié par non devis de toute la directe seignourie à ladite damoiselle deuz et à ses prédécesseurs de tout le quartier appelle le quartier Saint-Jaque, situé Aubeterre entre le cimitère de l'églize Saint-Jaque d'une part, et la rue publique par où l'on vet de la maison de feu Jaque. Pelet vert la porte de La Marche et de ladite porte vers la mai­son de feu Guillaume Duluc hors ladite ville et la voye publique par où l'on vet de la maison de Guillaume Duluc vers le reclusage d'Aubeterre d'autre part, et la maison de feu Aymar Breton d'autre, avec les maisons et choses situées dedens les dites confrontations. Item, toute la directe seignorie des ter­res et possessions situées en la paroisse Saint-Romain, entre les vignez de Puy-Rogé movans de ladicte seignourie dez enfans de Saint-Martial d'une part, et le chemin qui va du lieu appelle du quayros al Vesconte vers la font appellée Charamel d'autre, et le chemin qui va dudit Puy-Rogé vers ledict lieu appelle als quayres al Vesconte d'autre part, et les vignes de feu Hélie Sudre d'aultre. Item, la directe seignorie dez terres, boys et possessions situés entre le boys et terres de l'églize de La Faete d'une part, et aussi l'eau dicte la Beorone d'autre part, et le mayne de la Jauzimea d'autre, et aussi les terres d'Alays de Vallès d'aultre part, et aussi les costes du mayne de Puypeyrous d'autre part. Item, la directe seignorie du Chazal de Belheus confronte aussi la font d'Aubeterre d'une part, et les vignez de feu Hélie Dalemans d'autre, et le mayne de Planels, d'autre part. Item, la directe seignorie d'un pré situé en la claustre entre l'estier appelle Fourat d'une part et le pré de feu Pierre de Le Marche, d'autre part; et toutes les rentes, droiz et deniers deuz dez terres, boys prés, possessions et aultres choses situées dintz les confrontacions dessusdites. Item, ung denier de rente et l'achapte appartenant, deu à ladite damoiselle par les héritiers de feu Guillaume Dulac, laygue de la paroisse Saint-Romain, près d'Aubeterre, à cause d'un chemin ou voye par où l'on entre au mayne dudit Guillaume, situé entre la terre de feu Guillaume Denueyra d'une part, et la terre de feu Itier de Pilhac que meu de l'églize d'Aubeterre d'aultre, et le fonce Antre qui meu du fieu de ladite églize d'aultre, et le fonce qui est départ du soleilh levant, qui meu du fieu de ladicte damoiselle ma mère d'aultre. Item, ung paire de gans blancs d'achapte à ladite ma mère deuz par les héritiers de feu Arnault de Puypeyros d'Aubeterre à cause de deux pièces de terre situées en la paroisse Saint-Romain, et l'une con­fronte aussi la terre de feu Itier de Saint-Marçal d'une part, et aussi le pré de feu Hélie Martel d'aultre part, et la terre de feu Giral de Puycheny d'aultre part, et la teire et pré de feu Pierre de Volos d'autre. Item, l'autre terre se con­fronte aussi les vignez de feu Bernard Robbert et de Girault de Servole d'une part et la terre de feu Hélie Aymes et de Pérone, sa famme, d'autre, et la terre de feu Hélie Bolengier d'autre et la terre de feu Itier et Bernard Sentongier d'autre part. Item, le mayne de Puycheny, situé en la paroisse Saint-Romain, au toutes ses appartenences. Item, le mayne des Bertrandies, situé en la paroisse Saint-Romain, aussi toutes ses appartenences. Item, le mayne de La Iteyrie, situé en les paraissez de Saint-Romain et de Saint-Marsal. Item, une tenense appellée de La Vaure. Item, dotze deniers et une pièce de moton de rente que devoit feu Guillaume du Brolhac à cause dez choses qu'il tenoit au mayne de Nadaleux, aussi ses appartenences. Item, le mayne du Luc, aussi le four Ortz, sol et clausere dudit mayne et ses autres apparte­nences. Item, ung homage et un manger et XV solz d'achapte à ladicte damoiselle deuz à la costume du comté d'Angolème pour la tierce part du mas Jay, situé en la paroisse de Saint-Romain. Item, ung mayne appelle de La Royzière, situé en la paroisse de Pilhac. Item, le mayne appelle de La Faye et ung nautre appellé de La Barrière, situé en la paroisse Saint-Romain, aussi toutes leurs appartenences. Item, le mayne de La Jarrige, situé en la paroisse Saint-Romain, aussi ses appartenences. Item, le mayne Doavent situé en la paroisse de Belont, aussi ses appartenences. Item, le mayne de La Balhargière, situé en la paroisse Saint-Romain, aussi toutes ses appartenences. Item, le mayne de Malauhac, situé en la paroisse de Sales, aussi toutes ses appartenences. Item, ung pré situé en la paroisse de Chanous, entre le pré de feu Hélie Pisos d'une part, et le pré de feu Pierre Arnal, borgeois d'Aubeterre, d'aultre part. Item, les questez, quartz et autres devoirs à ladicte damoiselle deuz pour raison de la terre Vernenche, en la paroisse de Saint-Sevrin. Item, le mayne de La Boyreyrie, situé entre la terre de Vernenche d'une part et le mas Merlenc d'autre. Item, ung paire d'esprons dorés d'achapte à ladite damoizelle deuz, à cause du pré appellé de l'eylle du Pont-Vielh, qui confronte le pré de feu Aymeri Blanc d'une part et le pré de feu Bernard Blanc d'autre, et le pré de feu Guillaume Duluc d'autre et le pré de feu Hélie et Bernard Fochier et d'autre le fluve de la Drone d'au­tre part. Item, ung pré situé en la paroisse de Chavor, qui con­fronte aussi le fluve de la Drone d'une part, elle valat ou fouce où sail ladite Drone et descent en l'estier dit du Poischons d'autre, et aussi le lieu dit les Rauches d'autre, et le pré de feu messire Guillaume Peysch, prestre, d'autre part. Item, le molin des Ailleucz, situé en la paroisse de Saint-Maleux. Item, une pièce de terre située en la paroisse Saint-Romain, entre la terre d'Estienne Delafont d'une part, et le mayne de Hélie de Beouries, d'autre part. Item, certaines possessions que ladite damoiselle ha entre la maison de Giral de Beouries d'une part et le mayne de Deuze d'autre part, situé en la paroisse Saint-Romain. Item, les vignaulx Retier, situés en la paroisse Saint-Romain. Item, dix soubz de rente de la maison qui fut de feu Jehan du Puy Rudel, située en la ville d'Aubeterre. Item le mayne appelle Filhon, situé en la paroisse Saint-Laurens de Bertenges. Item, le mayne qui fut de Hélie Estiene. Item, le mayne de Colombiers, situé en ladite paroisse de Saint-Laurent (7) et le mayne de Gomayhueras, situé en la paroisse de Ama. Item, le mayne qui fut de Guillaume Robbert et de ses parcioniers. Item le mayne qui fut de feu Bernard du Boys et de ses parcio­niers, situé en la paroisse de Sales. Item, le mayne dit de La Monseyrière, situé en la paroisse de Pilhat, aussi leurs appartenences. Item, le molin des Ailleux, situé en la paroisse de Mont-Maligne, sur le fluve Drone, aussi toutes ses appartenences. Item, l'éritacge appelle du Sorbier, que soloit tenir Pierre de La Font, situé en la paroisse de Saint-Romain, qui confronte aussi le pré de Guillaume Bernard d'une part et le pré de Girault et terre de Hélie de Vales, d'autre part, et la terre de feu Pierre de La Font, appellée de Lolne, d'autre part. Item, une pièce de terre située en la paroisse Saint-Romain, confrontée aussi la terre Pierre de La Font d'une part, et la maison de feu Hélie de Burgas d'autre part. Item, une pièce de terre dite le Vignal, située en ladite paroisse Saint-Romain, entre la maison de feu Girault de Beouries d'une part, et le mayne de Deuse d'autre part. Item, six boysseulx de froment et dotze deniers de rente à ladite damoiselle deuz de ce que soloit tenir de Denis Ramont du Puy, donzel, au tènement de la Fourche, située en la paroisse de Bersac (8), confronte entre le chemin qui va de Berssac vers Mirant d'une part, et les vignez et terres de feu Perone Roche d'autre part, et le chemin qui va de la maison qui fut de feu Pierre Fourel vers la rivière de Montetz d'autre part. Item, un boys dit des Guilleaumetz, situé en la paroisse de Saint-Romain, entre le boys de Vales d'une part, et le chemin qui va de Bones vers Montboyer d'autre part. Item, une pièce de terre située en ladite paroisse juxte le chemin qui va de Chalès vers Aubeterre. Item, un boysseau de froment de rente à la dite damoiselle deu pour ung boys appelle de La Roche. Item ung boysseu de froment et I denier de rente à ladite damoiselle deu pour une terre appellée le Vignal en la paroisse de Saint-Romain. Item et ung mayne appelle de Corssac, situé en ladite paroisse de Saint-Romain, avec toutes ses appartenences. Item, trois deniers de rente pour une terre et boys appelle du Mestier, situé on la paroisse de Saint-Romain, confronte entre la terre de feu Hélie de La Faye d'une part, et la terre de Itier de Borgois d'autre part. Item, troys deniers de rente à ladite damoiselle deuz à cause d'une terre située en la terre qui fut de feu Pierre de Belont d'une part et le chemin qui va vers La Roche d'autre part. Item sept boisseus de froment de rente à ladite damoiselle deuz à cause de deux pièces de terres confrontées avec le chemin qui va de Bonnes ves Montboyer d'une part, et avec la Brosse de Boyschet d'autre part. Item, neuf deniers de rente à ladicte damoiselle deuz par les héritiers de feu Pierre et Itier du Sorbier, à cause d'une terre située en la paroisse Saint-Romain, entre le pré de Guillaume Bernard d'une part et le pré de Arnault Bernard d'autre part. Item, ung cestier de froment et dotze deniers de rente deuz pour raison d'une pièce de terre ditte le mayne Rossel situé en la paroisse de Corssac, entre le pré de feu Hélie de Brosses d'une part et la terre de feu Pierre de Brosses d'autre part. Item, ung mayne appelle de La Folcaudie, situé en la paroisse Saint-Vincens de Galamostier, avec toutes ses ap­partenences. Item, ung denier de rente deu sur ung boyssel et demi de froment de rente aquesi jadis par feu Arnauld du Luc sur le mayne du Puy, situé en la paroisse Saint-Vincens. Item, ung mayne appelle du Puy situé en ladite paroisse Saint-Vincens. Item, le maynement de La Chapbauderie et de Lendrinerie, situé en ladite paroisse Saint-Vincens, avec toutes ses appartenences. Item, le mayne de La Cherrière et la tenense de Maleville, situé en ladite paroisse Saint-Vincens, avec toutes ses appartenences. Item, le mayne du Foilloux, situé en ladite paroisse Saint-Vincens. Item, sept deniers de rente deuz à ladite damoiselle par feu messire Hélie de Brosses, prestre, sur le quarte part du quart que ledit feu prestre prenoit sur le mayne dit Maugart, situé en la paroisse Saint-Romain, confronte entre le pré et terres de feu Hélies de Vales d'une part, et la brosse ditte Meyane d'autre part. Item, tout ce que ladite damoiselle ha et les autres tienent d'elle au mas Draneuc en la paroisse de Belont et au mas Grejal et de Font Faucz. Item, les vignez et terres que ladicte damoiselle ha et les autres tiennent d'elle situées en la paroisse Sainct-Quentin, au lieu appelé de Beaulieu, entre les vignez des homes de La Barde d'une part, et les terres de feu Pierre des Ailleux d'autre part. Item, un homacge plain et dotze deniers d'achapte à ladicte damoiselle, deuz par les héritiers de feu Aymar de Pilhac, clerc de la paroisse Saint-Romain à cause d'un mas on vilage nom­mé Draneuc, situé en la paroisse de Belont, entre la cumbe de Pierre Vigier, donzel de Bones, d'une part, et la tenense de l'églize de Belont, de chesquelz part et les terres movens de feu Pierre Aytz et de l'églize de Mont-Maligne d'autre part. Item, certaines terres situées entre le mayne de feu Aymeri Blanc d'une part, et le maynement Als Balhargetz d'autre part, situé en ladicte paroisse de Saint-Romain. Item, un homacge plain et quarante soulz d'achapte à la dite damoiselle, deuz à cause du maynement de Malaignac, situé en la paroisse de Sales. Item, ung homage et quinze soubz d'achapte et ung paire de gans à ladicte damoiselle deuz à cause du mayne du Verdier avec ses appartenences, situés en la paroisse de Pilhac. Item, une pièce de terre située en la paroisse de Pilhac, au mas appelé Berlent et le molin de Badesfoul en ladite paroisse de Pilhac, et ladite terre est située entre le fouce dudit molin d'une part et la terre de Raymont du Verdier d'autre part. Item, sept boysseux et demi de froment de rente à ladite damoiselle deuz par les héritiers de feu Pierre Fochier dit du Vergier, pour raison de la moitié pour non devis de deux pièces de terre situées en ladite paroisse de Pilhac, et l'une confronte avec les terres du mas d'une part et la terre de feu Bernard de Monformer d'autre part. Item, l'autre con­fronte avec la terre dudil feu Bernard de Monformer de chesquelz part. Item, sept soulz et six deniers d'achapte à ladite damoiselle deuz pour raison de la moitié du mas de Rauszière avec ses appartenences, situé en la paroisse de Pilhac. Item, le maynement qui fut de feu Bernard du Boys et de ses parcioniers, avec ses appartenences, situés en la paroisse de Sales. Item le maynemement de la Moyssolieyre avec ses appartenences, situé en la paroisse de Pilhac. Item, quinze boysseux de froment et une geline de rente à ladite damoiselle deuz pour raison de une pièce de terre située en la paroisse de La Prade (9), aux lieu appellé aux Pradals entre le chemin par où l'on vet du bord de La Prade vert Genebrieyres d'une part, et la terre de Jehan Coustault d'autre, et la terre de feu Guillaume Bernard d'autre part. Item, et ung mayne appelle de Chassanes, situé en la pa­roisse de Saint-Privat (10), avec toutes ses appartenences. Et tout ce, je, avant dit Clinet de Camblezac, en nom que dessus, avohe à tenir de mondit seigneur d'Aubeterre, avec l'homacge et devoir dessudit, avec protestacion que, si je treuve autres chozes et biens qui dudit seigneur fussent tenuez, de les mectre et ajouster en ceste présent nompnée, si toust comme vendront à ma notice ou de madite mère, en suppliant à mon­dit seigneur d'Aubeterre que, s'il ha aucun enseignement que madite mère tiegne autre choze de lui, que ly pleise le moy enseigner et monstrer pour lui faire mon devoir comme dessus. Et en tesmoign de ce, je, avant dit Clinet, ay fait faire et escrire ceste présent nopnée par le notaire royal cy desoubz nommé et signer de son seing manuel, et l'ay seelée de mon propre seel, le quartozieme jour du moys de auost l'an mil quatre cens et soixante; en prezence de nobles hommes Micheau de La Barde, seigneur de Jauré, et de Poncet de Solminhac, demourans à Grignoulx.

Donné comme dessus.

Segnumque Poncii notarius regius sic est (11). S. Poncii.

 

 

(1) Bonnes, en Angoumois, diocèse de Saintes, canton d'Aubeterre, arron­dissement de Barbezieux.

(2) Pilhac, canton d'Aubeterre, arrondissement de Barbezieux.

(3) Montignac-le-Coq, chef-lieu de canton, arrondissement de Barbezieux.

(4) Saint-Quentin, commune du canton de Chalais, arrondissement de Barbezieux.

(5) Courlac, commune du canton de Chalais, arrondissement de Barbezieux.

(6) Bellont, canton d'Aubeterre, arrondissement de Barbezieux.

(7) Saint-Laurent, canton de Brossac, arrondissement de Barbezieux.

(8) Bessac, canton de Montmoreau, arrondissement de Barbezieux.

(9) Prade, commune de Vars, arrondissemeut d'Angoulême.

(10) Saint-Privat, canton de Sainte-Aulaye (Dordogne).

(11) Ce dénombrement de 1460, est copié sur un plus ancien; de là ces noms de lieux, etc., ces désinences qui sentent le XIIIe siècle et le XIVe siècle. Sur la carte de Cassini, aux paroisses de Bonnes, Saint-Romain, Saint-Martial, Saint-Quentin, Pilhac, Bellon, La Prade, Saint-Vivien, Courlac, Les Essarts, etc., en Angoumois, on retrouve bon nombre des lieux cités en cet aveu.

 

 

 

Archives historiques de la Saintonge et de l’Aunis, t XXXIX, 1909, p 284

 

 

Citons ici un extrait du bulletin de la sociéte historique et archéologique du Périgord de 1910:

En s'excusant de ne point assister à la séance, M. de Saint-Saud appelle un instant l'attention de nos confrères sur le récent volume des Archives historiques de la Saintonge, « qui contient l'inventaire du chartrier de la baronnie d'Authon. Un certain nombre de localités du Périgord y sont citées et la plupart n'ont pas été identifiées par l'auteur de la table. De Nontron il fait Nautron et la seule fois où il cite Nontron, il met notre sous-préfecture dans la Charente! Quand on verra Champeault, on saura qu'il s'agit de Champeaux de Mareuil. Il est souvent question des Bernardières, terre située dans cette commune; or, ce nom n'est point à la table. Bourdest, c'est le Bourdeix; Saint-Sulpice en Périgord, c'est Saint-Sulpice de Mareuil, qui, comme Champeaux, Lussas et la Chapelle-Pommier, relevait des Bernardières, l'importante châtellenie des d'Authon, qui avait appartenu aux Mareuil, avant de leur advenir, et qui passa aux Bourdeille, puis aux d'Aydie. D'autres noms périgourdins, tels que Chapt, Fayolle, La Marthonye, la Roussie, sont cités dans ce chartrier. »

 

 

 

 

INVENTAIRE DU CHARTRIER DE LA BARONNIE D'AUTHON

Publié par M. MESCHINET DE RICHEMOND

 

L'inventaire original a été offert gracieusement aux archives départementales (E. 250 bis) par M. Charles Normand d'Authon.

 

Il comprend:

1° Hommages rendus par Monseigneur d'Authon à cause de sa seignourie dudit lieu d'Authon;

2° Houmages deuz à Monseigneur d'Authon à cause de sa seignourie dudit lieu d'Authon;

3° Testamens faictz et ordonnez par les feuz seigneurs et dames d'Authon;

4° Lectres communes appartenans à la seignourie d'Authon;

5° Lectres communes appartenans à certaines seignouries lesquelles lectres sont on trézor des lectres de la seignourie d'Au­thon.

 

 

NOTE DE M. DENYS JOLLY D'AUSSY

sur les Seigneurs d'Authon

De gueules à l'aigle éployée et couronné d'or.

 

Seguin d'Authon, père de Seguin d'Authon, qui se croise en 1141.

Richard d'Authon, 1230.

Pierre d'Authon, son fils, 1254. — Roland, seigneur d'Escoyeux, 1270, vivait encore en 1278, testa en 1260. — Hugues, 1296. — Seguin, seigneur des Bernardières, 1253.

Olivier épouse Mabile, fille de Geoffroy de Mons en 1272. — Hugues son oncle, teste en sa faveur en 1296, vivait en 1301, sans enfants. — Pierre, varlet, en 1277.

Olivier, seigneur d'Authon, en 1304.

Pierre d'Authon reçoit en 1318, par donation, les terres de Pierre d'Authon, seigneur d'Aumagne, en 1310. — Guillaume d'Aumagne lui abandonne tous ses biens, 1328, 1333, 1335, 1340. Teste en 1338.

Hugues d'Authon, 1341, 1342, 1347.

Jean d'Authon, 1354, 1357.

Pierre d'Authon, 1364, 1366.

Arnault d'Authon, 1367.

Jehan d'Authon, 1382. — Hommage à Louis Larchevesque, 1395. Serment de féauté au Roi, 1409.

Jehan d'Authon, varlet, 1403, 1412, 1426, 1446, 1455, 1460, 1465, épouse Marguerite de Mareuil, 1476. — 1488. Par­tage.

Nicolas, chambellan du Roi, 1478.— 1484. Pierre, seigneur d'Authon et des Bernardières.

1484. Pierre, capitaine de cent lances; rend hommage en 1468. — Pierre, seigneur d'Authon, 1484.— 1479. Colas d'Authon.— 1492. Pierre, époux de Jeanne Laboureur, 1494, capitaine de Marennes:— 1483. Pannetier du Roi.— 1487. Justice, 1491,1496.

Anthoine, 1498, 1505. — Charles, son frère, donne quittance de 7.000 livres, rend hommage en 1500 et 1506.

1230. Richard d'Authon avait épousé la fille de Hugues, seigneur de Mons, vivant en 1220 et de Beatrix d'Ambérac. Il eut pour fils Pierre, seigneur d'Authon, Roland, seigneur d'Ecoyeux, et Hugues.

Pierre (alliance inconnue) eut trois enfants: Pierre, Hugues et Roland. Il testa deux fois, en 1260 et 1270, nomma, dans son premier testament, Roland d'Authon, seigneur d'Escoyeux, tuteur de ses enfants, dans le deuxième, Aimery de Mons, son oncle maternel. — Appointementde 1270 avec Roland d'Authon.

Pierre l'aîné, varlet, 1277. Hugues, son oncle, lui légua ses acquêts en 1296; en 1278 il s'accorda avec son cousin Olivier, fils de Roland, seigneur d'Escoyeux, au sujet du fief de la Morente.

1304. Philippe, fille de Hugues et d'Hélys, renonce à ses droits dans la seigneurie d'Authon. — 1315. Pierre abandonne à Seguin, son neveu, le fief noble de la Bernardière et reçoit en 1318 par donation tous les biens de Pierre d'Authon, seigneur à'Aumagne.

Hugues d'Authon reçoit, en 1312, 80 livres pour son service militaire.

En 1310, Guillaume d'Aumagne fait donation de tout son bien à Pierre d'Authon. Hugues avait épousé Agnès de Fayolle et renonce en 1316 à tous les droits qu'il pouvait avoir en la maison de Guyot Chapt dans les paroisses de Saint-Christophe, Saint-Médard et Montroy en Aunis. Il se serait remarié à Hé­lène de Bourg et testa en 1330.

Pierre, en 1336, avant d'entreprendre un lointain voyage, donne une pièce de terre aux frères minimes de Saintes et teste en 1338. Il institue son fils Hugues son héritier et élit sa sépulture à Migron. Il meurt en 1340. Hugues d'Authon, en 1340, cède une rente au doyen de Sainte-Airie ou Saint-Hérie de Matha. En 1341, sa fille Béatrix épouse Arnaud de Maynac, filleul de Raymond Giraud, seigneur de Chasteaujolit. En 1349, il fait hommage au seigneur de Matha pour le bois du Pré Sauvage et renonce en 1381 à ses droits de succession.

Roland d'Authon, fils de Hugues seigneur d'Escoyeux donne quittance à Pierre Giraud, seigneur de Chevallon, de 50 livres de rente due sur une de ses terres, 1350.

En 1357, Jean d'Authon, en 1360 fait hommage à Louis Larchevesque. En 1354, il fait hommage pour les Bernardières.

Bertrand, fils de Hugues, est reçu bénédictin à Saint-Jean d'Angély en l354.— En 1369, Arnaud d'Authon, seigneur d'Au­thon. — En 1366, Louis d'Authon, mineur sous la tutelle de Guillaume Peyrou, seigneur du Fouilloux. — En 1392, Guil­laume d'Authon, marié à Peronne de Fayolle, seigneur d'Authon et de Châteaucouvert. — En 1374, Marguerite d'Authon. — En 1364, Nicolas d'Authon. — En 1380, Pierre d'Authon.— En 1387, Marguerite d'Authon épouse noble Jean Daugier, donne quittance de 250 livres sur sa dot, à Pierre, frère de Ni­colas d'Authon.

En 1392, Pierre d'Authon. — En 1393, Pierre d'Authon, vente. — En 1390, Jean, seigneur de Châteaucouvert.

D'Authon, dame de Segonzac, donne quittance d'une rente à son neveu, seigneur de Châteaucouvert. — En 1395, Jean d'Authon assiste aux obsèques du patriarche d'Antioche. — En 1402, 1403, 1404, 1407, 1412, aveux de Jehan d'Authon. En 1404, Guillaume Gerlach fait donation d'une motte et jardin joignant sa maison noble d'Authon. — En 1410, appointement avec Jehan Blanc. — En 1408, fait hommage du Châteaucouvert. Id., en 1405. — En 1403, mariage avec Philippe du Jarsay. — En 1419, obtient la rescision de la renonciation de sa femme à la succession paternelle. — En 1405, Jehan d'Authon fait hommage à Aymar de Périgort. — En 1421, hommage du Châteaucouvert. — En 1415, il fait hommage à Héry de Plusquallet. — En 1428, Jean d'Authon, varlet, épouse Marguerite de Mareuil, reçoit l'hommage du fief Loumeau. — 1436, hommage de Hilaire Giraud. — 1436, hommage du même fief. — 1436, aveu à Boutron ? — 1444, partage. — 1446, hommage du bois de la rente. — 1453 et 1460, hommage du Châ­teaucouvert.

1475. Nicolas, Pierre, Fabien, Jehanne, Madeleine, Mar­guerite et Denys d'Authon, frères et sœurs, enfants du précé­dent. — 1492, échange du duc de Guyenne. — 1476, hommage de Nicolas d'Authon au comte d'Angoulême pour la Combe. — 1468. Nicolas d'Authon rend hommage au comte de Taillebourg. — 1480, absent, il obtient un délai pour son hommage au comte de Taillebourg.

1486. Pierre reçoit l'hommage du fief Loumeau. — En 1484, Perot d'Authon capitaine de cent lances.— 1482, Pierre, capi­taine de Marennes. — 1488, hommage par Pierre d'Authon des Bernardières, à Guy, baron de Mons.— 1481, Pierre, seigneur de la Vrignolle et de Mons. — Hommage à Yolande de Montberon. — 1483, Nicolas meurt à Périgueux sans postérité. — 1487, hommage de Pierre d'Authon à Taillebourg. — 1489, Pierre d'Authon, hommage d'une sartière — 1490, hommage à Eustache de Montberon. —1435, relevé de sa fonction de capitaine.de Marennes — 1490, vente par Pierre d'Authon pour 50écus d'or de rentes remboursées en 1491.— 1491, épouse en deuxièmes noces Jehanne Laboureur.

1493, contrat signé V. Neau et (Hugues) Meschinet, du mariage de noble homme Jacques de Saincte-More, escuyer et seigneur de Magellon et de demoiselle Claude d'Authon, fille de noble homme Pierre d'Authon et de défunte Souverayne Flamanche. Pierre baille aux enfants de Jacques et Claude 12 livres 16 aires de marais en l'île de Marennes pour tout droit de succession paternelle et maternelle de Claude d'Authon.

1493, ratification signée Meschinet, dudit contrat de mariage par demoiselle Claude d'Authon, femme de noble homme Jacques de Sainte-Maure, escuyer, seigneur de Magellon.— 1496, hommage des Fosses boynes à Jeanne de Montberon. — 1497, Antoine d'Authon rend hommage au comte d'Angoulême pour les Combes. — 1500, hommage au comte de Taillebourg.

1498, Antoine d'Authon reçoit l'hommage d'Ecoyeux.

1500, épouse Anne de Saint-Gelais.

 

 

Hommages rendus par Monseigneur d'authon à cause de sa seignourie du dit lieu d'authon (1).

 

Item, ung acte par lequel appert que Pierre de Berbegières, pour et on nom de messire Nycolas d'Authon, chevalier, s'est transporté par devers noble et puissant seigneur Charles, seigneur de Coytivy, de Baiz et de Thaillebourg, lequel il a supplyé et requis qu'il luy pleust bailler terme, respit et delay audit Colas d'Authon de faire l'hommage et serment de feaulté qu'il estoit tenu luy faire à cause de sa seigneurie d'Authon, actendu que ledit d'Authon estoit absent du pays et au service du Roy, ainsy qu'il appert par ledit acte daté de l’an mil quatre cent et quatre vingt.

Cothé XII

 

Item, ung hommage par lequel appert que Jehan d'Au­thon, escuyer, seigneur dudict lieu, tient à hommage lige et
au debvoir de dix livres tournois à .payer à muance de homme de noble et puissant seigneur messire Loys Larcevesque, seigneur de Thaillebourg, c'est assavoir la mothe du­ dudit lieu d'Authon avecques ses appartenances, ainsi qu'il appert par ledit hommage daté de l'an mil trois cent quatre vingts. Signé P. de la Rivière.                       

Cothé XIII

 

Item, ung acte par lequel appert que Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, se transporta par devers monsieur le juge de la terre et seignourie de Thaillebourg et luy a dit et déclairé qu'il tenoyt à foy et a hommage de noble hom­me messire Pregent de Coytivy, seigneur dudit lieu de Thaillebourg, c'est assavoir sa terre et seignourye d'Au­thon et s'est offert luy faire l'ommage et luy payer les devoirs pour ce deuz, ce que luy a esté reffusé par ledit juge, ainsi qu'il appert par ledit acte, daté de l'an mil quatre cent quarante. Signé R. Defils.

Cothé XIIII

 

Item, une recepcion de hommage par lequel appert que Pierre Girard et Guillaume Portier pour le Roy nostre sire au lieu de Taillebourg, ont, reçu à hommage et serment de féaulté Jehan d'Authon, escuyer, seigneur du dit lieu, de ce qu'il tient hommagement du Roy notre sire à cause de son chastel de Thaillebourg, ainsi qu'il appert par ladite recepcion datée de l'an mil quatre cent et neuf. Signé Dangiers.

Cothée XV

 

Item, ung hommage par lequel appert que noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir à hommage lige et au devoir de dix livres tournois d'achapternent à payer et randre à muance d'hom­me de très hault et puissant seigneur Charles de La Trémouïlle, de Thaillebourg, à cause de damoyselle Loyse de Coytivy, sa femme, c'est assavoir sa mothe d'Authon avecques toutes et chacunes ses appartenances, auquel dict hommage la recepcion d'icelluy est attachée, dont ledict hommage est daté de l'an mil cinq cens et six et signé R. Cuaillou et ladite recepcion est signée de La Tremouille.

Le tout cothé ensemble XVI

 

Item, ung hommage fait par Pierre d'Authon chevalier, seigneur audit lieu, à noble dame Madame Marguerite de Thouars, dame de Thaillebourg, jadis femme de feu Guillaume Larcevesque, en son vivant seigneur dudit Thaillebourg, de sa mothe et appartenances dudit lieu qu'il tient de ladite dame à hommage lige et au devoir de dix livres tournois d'achaptement à payer à muance d'homme ainsi qu'il appert par ledit hommage daté de l'an mil trois cent dix-neuf, scellé de cire verte.

Cothée XVII

 

Item, ung hommage fait par Collas d'Authon seigneur dudit lieu à messire Olivyer de Coytivy, seigneur de Thaillebourg, de sa terre et seignourie d'Authon qu'il tient à hommage lige et au debvoir de dix livres tournois d'achaptement à payer à muance d'homme, ainsi qu'il appert par ledit hommage de l'an mil quatre cent soixante-huit. Signé de Vallée.

Cothé XVIII

 

Item, ung autre hommage fait par Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, à Charles de Coytivy, seigneur de Thaillebourg, de sa terre et seignourie dudit lieu d'Authon, qu'il tient à hommage lige et au debvoir de dix (2) livres tournois d'achaptement à payer à muance de homme, ainsi qu'il appert par ledit hommage daté de l'an mil quatre cent quatre vingt et sept;

Cothée XIX

 

(1) La couverture en parchemin est formée de fragments cousus d'une charte latine du 14 février 1473. — L'analyse des onze premières pièces manque, la 1re cote étant la cote XII. — Voir Beauchet Filleau, Dictionnaire des familles du Poitou, 2e édition, pages 186 et suiv. et nos Marins rochelais, 2e édition, p. 4, 6.

(2) Le rachat à dix livres a dû remplacer le rachat à merci qui fut aboli dans la coutume du Poitou au treizième siècle (Note de M. d'Aussy).

 

 

 

Hommages deuz a monseigneur d'Authon à cause de sa seignourie dudit lieu d'Authon.

 

Et premièrement, Pierre Bertrand, demourant à Brizambourg, tient et advouhe tenir de noble homme Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, à hommage lige et au debvoir de cincq solz tournois d'achaptement, à payer à muance d'homme, c'est assavoir le complainct de certai­nes vignes et autres choses contenues on dit hommage daté de l'an mil trois cent quarante-deux. Signé J. Blanc.

Cothé I

 

Item, ung autre hommage par lequel il appert que Pasque Audectè, tant pour elle que pour ses personnyers, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudict lieu, c'est assavoir ung certain boys assis à la route d'Authon, jouxte la fraignée de sire Debourg, et autres choses contenues on dict hommage daté de l'an mil quatre cent vingt-quatre. Signé A. Langloys.

Cothé II

 

Item, ung hommage par lequel appert que Arnault d'Aujac, valet, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan

d'Authon, seigneur dudit lieu, cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance d'homme, c'est assavoir une pièce de terre assise en la paroisse d'Authon entre l'erbergement Jehan Augrin, et les terres des hoirs Guillaume Berthoulmé, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil quatre cent trente-sept. Signé H. Micheau.

Cothé III

 

... houmage ... que Guillaume Marandeau, paroissien d'Aujac, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, à houmage plain et à cinq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir une pièce de boys assise en la dite paroisse d'Aujac et autres choses contenues on dict houmage, daté de l'an mil trois cent quatre vingt et dix.

Cothé IIII

 

... houmage par lequel appert que Pierre Bertrand, d’Authon, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, la moitié du moullin appelé le moulin du Portier, assis en la paroisse d'Authon, au debvoir de soixante solz tournoix d'achaptement, à payer à muance de homme ... houmage daté de l'an mil IIIC LXVII. Signé Petrus Dampetra.

Cothé V

 

... houmage ... que Aymart Robert, clerc, paroissien d'Authon, tient et advouhe tenir à houmage lige et debvoir de dix solz tournoix d'achaptement de noble homme Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le fief Foucault et autres chouses contenues on dict houmage daté de l'an mil IIIC LXX. Signé Hélies Capou.

Cothé VI

 

... houmage ... que Jehan Bertrand tient et advouhe tenir de Arnault d'Authon, seigneur dudit lieu, à houmage plain et au debvoir de dix solz tournoix d'achaptement, à payer à muance de seigneur, c'est à scavoir ung certain mayne et héritage appelle le mayne de quatre denyers et autres chouses contenues on dict houmage daté de l'an mil IIIC LXVII.

Cothé VII

 

... houmage ... que Landrie Bertrand tient de Pierre d'Authon, varlet, un certain fief appelé le fief Joizan, assis en la paroisse de Migron, au devoir de cent solz tournoix d'achaptement à payer, à muance de seigneur ... houmage daté de l'an mil IIIC LXXVII.

Cothé VIII

 

... houmage ... que Helyes Aysse, à cause de Béatrix de Jambes, sa femme et ses enffens, tient de noble homme Jehan d'Authon, varlet, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le fief de Lousmeau, avecques ses appartenances à cinq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme ... houmage daté de l'an mil IIIIC XXXVI. Signé Espagnoul.

Cothé IX

 

... houmage... que Hilairet Giraud, à cause de sa femme, tient et advouhe tenir de Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, une pièce de terre assise en la paroisse d'Aujac et autres chouses contenues ondit hommage, à cinq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de seigneur ... hou­mage daté de l'an mil IIIIC XXXVI.

Cothé X

 

... houmage ... que Pierre de Poulignac, chevalier, sei­gneur d'Escoyeulx et de Venerand, tient et advouhe tenir à hommage lige et à cent solz tournoix d'achaptement, à payer, à muance de seigneur ou de vassal, de noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a cause de sa dite terre et seignourie d'Authon, c'est à sca­voir sa terre et seignourie d'Escoyeulx et de Venerand et ce qui est en d'autres paroisses, le tout contenu ondit houmage daté de l'an mil IIIIC IIIXX XVIII. Signé Pitard.

Cothé XI

 

... houmage ... que Geoffroy Roy tient à houmage et à dix solz tournoix d'achaptement de Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir certaines terres assises et situées en la paroisse d'Aumaigne, ainsi qu'il ap­pert par ledit houmage daté de l'an mil IIIC et ung.

Cothé XII

 

... houmage ... que Guillaume Mappin tient et advouhe tenir de Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, une pièce de terre située et assise aux Berthins, en la paroisse de Migron et autres chouses contenues ondit houmage daté de
l'an mil IIIC LXV.

Cothé XIII

... houmage ... que Geoffroy Regnauld, varlet, tient et advouhe tenir de Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, une pièce de terre située et. assise aux Berthins, en la paroisse de Migron et autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIC LXV.

Cothé XIII (sic)

... houmage ... que Geoffroy Regnault, varlet, tient et advouhe tenir de Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, certaines terres assises en la paroisse d'Aujac, et aussi tient et advouhe tenir à gariment dudict seigneur d'Authon ung certain herbergement assis en la paroisse de Sainct-Caprays, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIC et ung.

Cothé XIIII

 

... houmage ... que Helyes Rochier, comme ayant droict et transport de Johanne Ayline, en son vivant femme de Hugon Gaultier, tient et advouhe tenir, tant pour luy que pour ses personnyers, de noble homme Colas d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le boys qui est assis à la route d'Authon, jouxte la fraignée du sire de Bourg au debvoir d'ungs esperons dorez ou cincq solz pour la valleur d'iceulx à l'élection dudit seigneur, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIC IIIIXX XI.

Cothé XV

 

... houmage ... que Maciot de Mautrant, filz d'Esclayre Bernarde, de Brisambourg, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à cincq solz tournoix de achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir le complainct de la vigne Guillaume Doribeau, et de ses frères et autres chouses con­tenues ondit houmage daté de l'an mil IIIIC et sept.

Cothé XVI

 

... houmage ... fait par Jehan Prestignon, presbtre d'Escoyeux, d'ung certain herbergement avecques ses appartenances, assis et situé au lieu vulgairement appelle en la Gasconnyere qu'il tient à houmage lige et au devoir de cinq solz tournoix à payer à muance de homme, de noble hom­me Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, et autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIC IIIIXX.

Cothé XVII

 

... houmage ... que Jehan Preveraud, eschevin de la ville Sainct-Jehan d'Angély, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, à houmage lige et au debvoir de cinq solz tournoix de mortemain, c'est à scavoir la moitié par indivis d'ung hébergement avecques ses appartenances, assis au lieu de la Gasconnyère ... houmage de l'an mil IIIIC et deux.

Cothé XIX (sic)

 

... houmage ... que Beatrix de Jambes, dame de Maumouton, vesve de feu Helye Aysse, en son vivant escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage lige et au debvoir de cinq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, c'est assavoir le fief de Lousmeau avecques autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIIC et ung.

Cothé XX

 

... houmage ... que Jehan Bastard, filz de feu Perrotin Bastard et de Heleine de La Bocque, jadis sa femme, demourant à Brizambourg, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à foy et houmage plain et au debvoir de cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir une pièce de terre assise au lieu appelle les prez de Bon­net et autres choses contenues ondit houmage, assis tant es paroisses de Berclou que d'Authon, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC XIV.

Cothé XXI

 

... houmage ... que Helye Aysse, tant en son nom que au nom de Beautrix de Jambes, sa femme, tient et advouhe te­nir de nobles personnes Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, et de Hanry de Poulignac, escuyer, seigneur d'Escoyeulx, à sept solz six deniers de mortemain, c'est à scavoir certain herbergement et terres contenuz ondit houmage à houmage lige et autres debvoirs, c'est à scavoir audit seigneur d'Authon cinq solz tournoix de mortemain et audit seigneur d'Escoyeulx, sept solz six deniers de mortemain, ainsi quil appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC L et quatre.

Cothé XXIII (sic)

 

... houmage ... que Jehan Pestignon, presbtre, parois­sien d'Escoyeulx, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à cincq solz tournoix de achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir ung certain fief appelé le fief de Lousmeau ... contenus ondit houmage, situez et assis tant es paroisses d'Authon que de Berclou comme il appert par ledit houmage, daté de l'an mil IIIIC et sept.

Cothé XXIIII

 

... houmage ... que Jehan Vigier, seigneur de Fayc, près Xainctes, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage lige et au debvoir de dix solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir certaines terres, rentes et autres contenues ondit houmage, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC et seze.

Cothé XXV

 

... houmage ... que Pierre Bernard, clerc, filz de feu Pierre Bernard, paroissien de Brisambourg, tient et ad­vouhe tenir de Hugues d'Authon, chevalier, seigneur du­dit lieu, à houmage lige et à cincq sols tournoix d'achapte­ment à payer à muance de homme certaines terres conte­nues on dict houmage ... daté de l'an mil IIIC XL.

Cothé XXVII (sic)

 

... houmage ... que Massiot de Mautrant tient et ad­vouhe tenir de noble homme Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, certaines terres situées et assises es paroisses d'Authon, Brisambourg et Sainct-Hilaire de Villefranche, à houmage lige et au debvoir de cinq sols tournoix à payer à muance de homme, lesquelles terres tient aujourd'huy, Pierre Cabicou, seigneur de Morbruache ... houmage autres foys fait à madame Jehanne d'Authon, daté de l'an

mil IIIC IIIIXX et unze.

Cothé XXVIII

 

... houmage ... que Jehan Darcou, paroissien d'Escoyeulx, tient et advouhe tenir de noble homme Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, à houmage plein et au debvoir de cinq sols tournoix d'achaptement à payer à muance de seigneur, c'est à scavoir, une pièce de terre assise près les murs de l'église dudit lieu d'Escoyeulx, et autres chouses contenues ondit houmage lequel dit hou­mage autres foys et par cy devant ledit Darcou le fit audit seigneur d'Escoyeulx ... houmage daté de l'an mil IIIC XXXIII. Signé Aimery Duboys.

Cothé XXIX

 

... houmage ... que Pierre Bernard, filz de Pierre Ber­nard, tient et advouhe tenir de noble homme Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, le complainct de cer­taines vignes et certains héritages situez et assis tant es paroisses d'Escoyeulx, Brisambourg, Berclou et Authon, à cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme ... houmage daté de l'an mil IIIC LXXII. Signé Guil­laume Roy.

Cothé XXX

 

... houmage ... que Jehan Audet, prebstre, tient et ad­vouhe tenir de Jehan d'Authon, vallet, seigneur dudit lieu d'Authon, c'est à scavoir une pièce de terre assise à la prai­rie d'Aujac, et autres chouses contenues on dict houmage, daté de l'an mil IIIC IIIIXX et trèze. Signé Faurell.

Cothé XXXI

 

... houmage ... que Pierre d'Authon, paroissien d'Au­thon, tient et advouhe tenir de noble homme Hugues d'Authon, seigneur dudit lieu, certain herbergement et terres situées et assis tant en la paroisse dudit lieu d'Authon que de Berclou ... coppie dudit houmage.

Cothé XXXII

 

... houmage ... que Guillot Prevoust d'Authon tient et ad­vouhe tenir de Monseigneur d'Authon, ung certain herber­gement appelé l'herbergement de Jehan Regnon assis en la paroisse d'Aujac, dont ledit Guillot Prevoust en doibt par chacun an audit seigneur d'Authon, deux boyceaulx à la mesure de Thaillebourg et autres chouses contenues ondit houmage.

Cothé XXXIII

 

... houmage ... que Pierre d'Aujac, chevalier, paroissien de Nostre-Dame d'Authon, tient et advouhe tenir de noble homme Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à cincq solz d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir une pièce de terre assise en ladite paroisse d'Authon et autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIC XXXV. Signé Girard Raymond.

Cothé XXXIIII

 

... houmage ... que Janet Girard tient et advouhe tenir à houmage plain et à cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble et puissant seigneur Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir une pièce de terre assise en la paroisse d'Aujac, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC LIV. Signé P. Maignen.

Cothé XXXV

 

... houmage ... que Mathurin Girard tient et advouhe tenir de noble et puissant seigneur Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage plain et cincq sols tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir une pièce de terre assise en la paroisse d'Aujac jouxte le grant chemin par lequel l'on va du moullin du Bais vers le prétau, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX dix neuf. Signé M. Robin.

Cothé XXXVI

 

... houmage ... que Jannet Girard tient et advouhe tenir à houmage plain et au devoir de cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble et puis­sant seigneur Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur du­dit lieu, c'est à scavoir une pièce de terre assise en la pa­roisse d'Aujac, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX dix huyt. Signé M. Robin.

Cothé XXXVII

 

... houmage ... que Jehan Bertrand, d'Authon, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à dix sols tournoix d'achaptement de morte main, c'est à scavoir ung fief vul­gairement appellé le fief des quatre deniers et autres cho­ses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIC LVIII. Si­gné P. de Riparia.

Cothé XXXVIII


... houmage ... que Pierre Foulquet, paroissien d'Escoyeulx, tient et advouhe tenir de noble homme Pieire d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, à cincq solz tournoix d'achaptement, à payer à muance de homme, c'est à scavoir ung certain fief assis et situé en ladite paroisse d'Escoyeulx, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC et cinq.

Cothé XXXIX


... houmage ... que Adhémar Robert, cler, demourant en la paroisse d'Authon, tient et advouhe tenir à houmage lige et au devoir de dix solz tournoix de achaptement à payer à muance de homme de noble et puissant seigneur Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu d'Authon, en nom et à cause de Pernelle Engenne, sa femme, c'est à scavoir le fief vulgairement appelle le fief Foucault-Fromentin assis et situé en la dexmerie de la paroisse de Berclou, et autres chouses contenues ondit houmage, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIC LX et neuf. Signé Panery.

Cothé XL


... houmage ... que Guillaume Bergeronneau tient et advouhe tenir en la paroisse d'Escoyeulx de noble homme
Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu d'Authon, des Bernardières, de Mons et des Combes en Périgort, à houmage plain et à cincq solz tournoix monnoye courant à payer à muance de seigneur de morte main, c'est à scavoir ung herbergement assis en ladite paroisse d'Escoyeulx entre les maisons de l'église dudit lieu d'Escoyeulx et le chemin par lequel l'on va de l'église dudit lieu vers les Varennes et autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil V cens. Signé H. Cuinement.

Cothé XLI


... houmage ... que Alain Debrou, près Merpins, tient
et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir ung certain herbergement pousé et assis au bouys d'Authon, avecques autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIIC et troys. Signé Guillaume de La Roche.

Cothé XLII

 

... houmage ... que Jehan Cabicou, filz de feu Pierre Cabicou, paroissien de Brizambourg, tient et advouhe tenir à houmage lige et au debvoir de cinc solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble homme
Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le fief de la vigne et autres appartenances situez et assis tant es paroisses de Berclou, Escoyeulx et Saint-Hilaire de Villefranche, daté de l'an mil IIIIC trente six.

Cothé XLIII


... houmage ... que Pierre Cabicou, paroissien de Brizambourg, tient et advouhe tenir à houmage lige et au debvoir de cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le fief de la vigne, avecques ses appartenances situez et assis, tant es paroisses de Berclou, Escoyeulx et Saint-Hilaire de Villefranche, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC et douze. Signé Poupelin.

Cothé XLIIII

 

... houmage ... que Pierre Cabicou, cler, filz de feu André Cabicou, paroissien de Brizambourg, tient et advouhe
tenir à houmage lige et à cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, de noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le fief de la vigne et autres chouses contenues ondit houmage, situez et assis, tant es paroisses de Berclou, Escoyeulz et Saint-Hilaire de Villefranche, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil VC et quatorze. Signé R. Chaillou.

Cothé XLV

 

... houmage ... que Medon de La Rocque, paroissien de Brizambourg, tient et advouhe tenir à houmage plain et au debvoir de cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur du dit lieu, c'est à scavoir une pièce de terre assise et située au lieu appellé les prez de Bouhet et autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIIC XXIV. Signé C. Tourneur.

Cothé XLVI

 

... houmage ... que Loys Mousnyer tient et advouhe tenir tant pour luy que ses personnyers de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à foy et houmage lige et au debvoir d'ungs esperons dorez ou cincq solz tournois monnaie courante à la élection dudit escuyer, c'est à savoir le boys qui est assis à la roucte d'Authon, jouxte la fraignée du seigneur de Bourg, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC XXXVI. Signé Espaignol.

Cothé XLVII

 

... houmage ... que Jacques Rochier, escuyer, filz et héritier principal de feu Helyes Rochier, tient et ad­vouhe tenir de noble et puissant seigneur Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à foy et houmage lige et au debvoir d'ungs esperons dorez ou cincq solz tournoix pour la valleur à la élection dudit seigneur, c'est à scavoir le boys qui est assis à la roucte d'Authon, jouxte la frai­gnée du sieur de Bourg, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX XVIII. Signé Guérin.

Cothé XLVIII

 

... houmage ... que Jehan Audet, presbtre, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à foy et à houmage lige et au devoir d'ungs esperons dorez de achaptement ou cinq solz tournoyx à la élection dudit seigneur à payer à muance de homme, c'est à scavoir le boys qui est assis à la roucte d'Authon, jouxte la fraignée du sire de Bourg ... houmage daté de l'an mil IIIIC et sept. Signé J. de Rez.

Cothé XLIX

 

... houmage ... que noble homme Pierre de Poulignac, escuyer, seigneur d'Escoyeulx et de Vénérand, tient et advouhe tenir à foy et houmage lige et au devoir de cent solz tournoix d'achaptement à payer à muance de seigneur ou de vassal, ou de l'ung d'eux, de noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à cause de sa dite seignourie dudit lieu d'Authon, c'est à scavoir la salle dudit lieu d'Escoyeulz et aultres chouses située et assis, tant es paroisses dudit lieu d'Escoyeulx et de Venerand, ... houma­ge daté de l'an mil IIIIC IIIIXX six. Signé A. Apvril.

Cothé L

 

... houmage ... que Guyon Gaultier, à cause de Johanne Aylmé, sa femme, tient et advouhe tenir, tant pour luy que ses personnyers, à foy et à houmage lige et au devoir et achaptement d'ungs esperons dorez ou cincq solz tournoix de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le boys qui est assis à la route d'Authon, jouxte la fraignée du sire de Bourg ... houmage daté de l'an mil IIIIC XLVI. Signé R. Espagnoul.

Cothé LI

 

... houmage ... que Jannet Girard tient et advouhe tenir à houmage plain et à cinq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, de noble et puissant seigneur, Collas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, c'est à sca­voir une pièce de terre assise en la paroisse d'Aujac ... hou­mage daté de l'an mil IIIIC LXXX. Signé M. Robin.

Cothé LII

 

... houmage ... que Jannet Girard tient et advouhe tenir à houmage plain et à cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir une pièce de terre assise en la paroisse d'Aujac ... houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et deux. Signé M. Lebon.

Cothé LIII

 

... houmage ... que Jehan d'Aujac, seigneur dudit lieu tient et advouhe tenir à houmage lige et au debvoir de cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble homme Collas d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir une pièce de terre assise en la paroisse d'Authon ... houmage daté de l'an mil IIIIC LXX. Signé Ranque.

Cothé LIIII

 

... houmage ... que Alain de Bre, escuyer, seigneur de Brou, près Merpins, tient et advouhe tenir à houmage plain et à cincq solz de plaict, de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à cause de Jehan Vigier, seigneur de La Faye près Xainctes, c'est à scavoir certaynes terres assises à la Revêtison et autres chouses contenues audit houmage, daté de l'an mil IIIIC XXIII. Signé G. de la Roche.

Cothé LV

 

... houmage ... que Pierre Marandeau, fîlz de feu Guillame Marandeau tient et advouhe tenir à houmage plain et au debvoir de cincq solz tournoix d'achaptement de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir une pièce de terre assise en la paroisse d'Aujac ... houmage daté de l'an mil IIIIC XXI. Signé Penneau.

Cothé LVI

 

... houmage... que Pierre Bertrand, paroissien d'Authon, tient et advouhe tenir à houmage lige et au debvoir d'ung marc d'argent à payer à muance de homme de noble hom­me Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir la moithié du Moullin Portier, avecques ses appar­tenances et dépendances, assis et situé audit lieu d'Authon ... houmage daté de l'an mil IIIC XXXVI. Signé Girard.

Cothé LVII

 

... houmage ... que Geoffroy Roux, vallet, tient et ad­vouhe tenir de noble homme Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, a houmage lige et à sept livres tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir le fief de Martigné assis en la paroisse d'Aujac, es­tant au longt du chemin par lequel l'on va vers jusques et au long le chemin par lequel l'on va d'Aumagne au Moul­lin du boys ... houmage daté de l'an mil IIIC et ung.

Cothé LVIII

 

... houmage ... que Pierre de Bourg, paroissien d'Escoyeulx, filz de Jehan de Bourg, tient et advouhe tenir à houmage de noble homme, Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le fief de Lousmeau, avecques toutes les terres dudit fief ... houmage daté de l'an mil IIIC XXXV.

Cothé LIX

 

... houmage ... que Jehan Jourdain, paroissien de Blanzac, tient et advouhe tenir de noble homme Guillaume Perons, de Fouilloux, ès nom et comme tuteur de Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, à houmage plain et à cincq
solz tournoix de plaict, c'est à scavoir le chemin de quoy l'on va dudit lieu d'Authon au moulin du Gué ... houmage daté de l'an mil IIIIC LXVI.

Cothé LX

... houmage ... que Richard Meschin, de Migron, tient et advouhe tenir de noble homme Guillaume Perons, de
Fouilloux, on nom et comme tuteur de noble homme Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, a houmage plain et à cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir certaines terres assises en la paroisse de Migron ... houmage daté de l'an mil IIIC LXVI. Signé Armand de Bruc.

Cothé LXI

 

... houmage ... par Geoffroy Regnault et Pierre Regnault de ce qu'ils tiennent et advouhent tenir à houmage
lige et au devoir de sept livres tournoix d'achaptement à payer, à muance de seigneur, de noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir ung certain herbergement assis en la paroisse d'Aujac et certaines terres assises en la paroisse d'Authon ... houmage daté de l'an mil IIIC XL.

Cothé LXII

 

... houmage ... que Aymery Bertrand, paroissien d'Authon, tient et advouhe tenir de noble homme Hugues d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à cent solz tournoyx d'achaptement, c'est à scavoir ung certain herbergement appelé le fief Jaizin, assis en la paroisse de Migron ... houmage daté de l'an mil IIIC XL. Signé G. Raymond.

Cothé LXIII

 

... houmage ... que Gilles Ayse, escuyer, seigneur de Maumouton et de Cougousac, tient et advouhe tenir de noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à cincq solz tournoix d'achaptement à payer, à muance de homme, c'est à scavoir le fief de Lousmeau avecques ses appartenances, lequel fief se tient au chemin qui va de l'erbergement aux Gadolens vers le moullin du boys, et autres choses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et six. Signé Ysse.

Cothé LXIIII

 

... houmage ... que Charles Aysse, escuyer, seigneur de Maumouton et de Cougoussac, tient et advouhe tenir de noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à cincq solz d'achaptement à payer à muance de homme, c'est à scavoir le fief de Lousmeau, avecques ses appartenances, lequel fief se tient au chemin qui va de l'erbergement aux Gadolles vers le moullin du boys et autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil VC et treize. Signé R. Chaillou.

Cothé LXV

 

Testaments faictz et ordonnez par les feuz seigneurs et dames d'Authon.

 

Premièrement ung testament fait et ordonné par feue dame Helenne de Bourg, en son vivant femme de feu Hugues d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, par lequel appert que ladite dame fit plussieurs donnacions et legatz, mesmement quelle donnoit audit d'Authon, sondit mary, soixante livres tournoix de rente et l'usuffruict de tous ses héritages par certain temps, par lequel testament, elle ordonnoit sa sépulture en l'église de Migron, ainsi que toutes les chouses sont contenues ondit testament daté de l'an mil IIIC trente.

Cothé au doz par I

.

Item ung testament, fait par Pierre d'Authon, cheva­lier, seigneur dudit lieu, par lequel il appert que il bailloit ses enffens mineurs en gouvernement à Roullant d'Authon, escuyer, seigneur d'Escoyeulx, et autres chouses contenues ondit testament, daté de l'an mil IIIC LX.

Cothé II

... Codicille ... que Pierre d'Authon, chevalier, confirmoit et approuvait certain testament par luy autres foys
faict, daté de l'an mil IIIC LXX.

Cothé III

 

... Testament ... que Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, ordonnoit sa sépulture en l'église de Courserac, ainsi qu'il appert par ledit testament daté de l'an mil IIIC et VII.

Cothé IIII

 

... Testament ... que Guillaume d'Authon, escuyer, sei­gneur dudit lieu de Chasteau-Couvert, il ordonnoyt sa sépulture estre faite en l'église de Migron et aussi par son dit testament ordonnoyt Perronne de Fayolle sa femme estre ordonnée dame usufruitière de tous et chascuns ses biens et aussi luy donnoit l'administration et gouvernement de Jehan d'Authon son filz, ainsi qu'il appert par ledit tes­tament daté de l'an mil IIIC LXII. Signé Guillaume Vicier.

Cothé V

 

... Double dudit testament fait par Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, par lequel il appert qu'il
ordonnoyt sa sépulture en l'église de Migron, et aussi ordonnoyt par sondit testament son vray héritier Hugues
d'Authon, son filz, chevalier, et autres chouses contenues ondit testament.

Cothé VI

 

... Testament ... fait par Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu il ordonnoyt sa sépulture en l'église de
Migron et aussi ordonnoyt son vray héritier Hugues d'Authon, son fils et autres chouses contenues ondit testament daté de l'an mil [IIIC] XXXVIII.

Cothé VII

 

... Testament par Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu ... il ordonnoit ses héritiers Pierre, Seguin et Rolland d'Authon ses enffans et aussy voulloit l'ordonnoit que Aymery de Mons fust tuteur et administrateur de ses dits enffens, — testament daté de l'an mil IIC LX et sellé de cire rouge.

Cothé VIII

 

...Testament... par Hugues d'Authon, vallet, ordonnoyt estre enterré en l'église de Thors et aussi donnoit et transportoit à Pierre d'Authon son nepveu, tous et chascuns ses acquestz et fasoit ses exécuteurs lesdits Pierre d'Authon et Seguyn d'Authon ... testament daté de l'an mil

IIC IIIIXX seize.

Cothé IX

 

... Testament ... que noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a ordonné sa sépulture en l'église dudit lieu d'Authon et avecques ce a ordonné ung annuel à jamais perpétuellement et en oultre a donné, ceddé, et transporté à Anne de Saint-Gelays, damoyselle, sa femme, certains biens contenuz ondit testament daté de l'an mil VC et troys. Signé Champion.

Cothé XI (sic)

 

 

Lectres communes appartenant a la seignourie d'Authon

 

Et premièrement une lectre de donacion par lequel appert que Guillaume Grelal a douné, délaissé, ceddé et transporté à noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir une pièce de terre et une mothe joignant icelle, le tout situé et assis près la maison dudit lieu d'Authon ... donnacion signée P. Annet, datée du XIXe jour de janvyer, l'an mil IIIIC et quatre.

Cothée par I.

 

Item ung appoinctement fait entre Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, et Estienne Hugues touchant quelques
procès qui estoit entre eulx par lequel appert que ledit Hugues estoit tenu audit seigneur en la somme de LXX livres tournoix, ainsi qu'il appert par ledit appointement, signé de Pont ... daté du XIXe jour de mars, l'an mil IIIC IIIIXX quatre.

Cothé II

 

... lettre ... que Ysabeau de La Tour, comtesse de Panthièvre et de Périgort bailla respit et delay à Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu et de La Bernadière, de faire son houmage durant le terme d'ung an, touchant la maison des Perotiennes assise au lieu de Nautron ... lettre signée J. Berryer, datée de l'an mil IIIC LIV.

Cothée III

 

... lettre ... que Guillaume et Pierre Regnaulx frères, de la paroisse de Saint-Capray se condescendent à payer à Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, huyt solz tournoix pour le droict de certaines ventes et honneurs à cause de certaine acquisition par eulx faite de Pierre d'Aujac, presbtre, seigneur dudit lieu ... lectre signée Arnault Texier, datée de l'an mil IIIC LVII.

Cothée au dos par IIII

 

... donnacion par Guillaume d'Aumaigne, seigneur dudit lieu ... à Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu ... tout le droit qui lui pouvoit compecter et appartenir en la­dite seigneurie d'Aumagne ... donnacion scellée du scel des armes dudit Aumagne, datée de lo’an mil IIIC et dix huyt.

Cothée V

 

... lectre obligatoire ... que dame Marguerite d'Authon devoit et estoit tenue payer à Pierre Tronquère, demorant en la ville de Saint-Jehan, c'est à scavoir la somme de huyt livres tournoix, à cause de ses arrérages de certain blé que les enffens de ladite dame devoyent audit Tronquère ... lectres datées de l'an mil IIIC soixante et quatorze.

Cothée VI

 

... quictance de renonciation ... Phelippe d'Authon, fille de feu messire Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu et de dame Helys, sa mère, a quicté et renoncié à toute succession paternelle et maternelle moiennant la somme de vingt livres tournoix que ledit feu seigneur d'Authon luy bailla ... renonciacion signée Guillaume Vignet, datée de l'an mil IIIC et quatre.

Cothée VII

 

... acte ... que Bertrand de Bourg fit sommation et requeste à Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, qu'il eust à laisser joyr ung nommé maistre Pierre Roux de ce que ses prédécesseurs luy avoient vendu en les Couldrées ... acte daté de l'an mil IIIC vingt et neuf.

Cothé VIII

 

... lectre de donnacion ... que Borrellus de Authonne, chevalier, seigneur dudit lieu, et Mabille, damoyselle, sa femme, baillèrent ... à La Chauvynne, de Mastas, six livres tournois de rente, assises et assignées sur certaines terres estant en la paroisse de Mastaz ... donnacion datée de l'an mil IIC soixante et deux.

Cothé IX

 

... lectre de baillette par laquelle ... Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, bailla à rente à Regnault Marestot, vingt et quatre journaulx de terre, assis à Meursat, pour deux boyceaux de froment de rente, mesure de Saint-Saulvan, payable, par chacun an, en chascune feste Saint-Luc ... baillecte de l'an mil IIIC soixante et quatre.

Cothé X

 

... lectre de appoinclement contenant eschange ... que Monseigneur Jehan de Rochesnel et dame Alix de Confolenz, sa femme, délaissent à noble homme Hugues d'Authon, chevalier, seigneur d'Escoyeulx, cent boyceaulx de froment, mesure de Mastaz, que ladite dame de Confolenz avoyt de douayre sur la terre de Chevallon ... eschange daté de l'an mil IIIC quarante et ung.

Cothé XI

 

... lectre de vendicion par laquelle ... Pierre Bertrand, d'Authon, a vendu à André Morrisson unze boyceaulx de
froment à la mesure de Taillebourg, de rente et vingt solz tournoix en argent, lesqueulz il luy assignoit sur tous et
chascuns ses biens ... lectre ... datée de l'an mil IIIC qua­rante.

Cothée XII

 

... lectre de vendicion ... que Guillaume Lambert a baillé et arrenté à Guillaume Regnault, de Saint-Caprays, une
pièce de terre assise en la paroisse d'Authon ... baillecte faicte ... l'an mil IIIC soixante douze.

Cothée XIII

 

... lectre de vendicion ... que Pierre d'Authon, cheva­lier, seigneur dudit lieu, a vendu, ceddé et transporté à Pierre Morin et Jehan Morin, c'est à scavoir une piesse de terre assise et située en la paroisse de Migron, au lieu de
Sainte-Beneste ... vendicion datée de l'an mil IIIC trente qua­tre.

Cothée XIIII

 

... lectre par laquelle ... Guillaume Bertrand a baillé cer­taines terres à planter en vignes à Pierre Regnault et Guillaume Regnault, lectre datée de l'an mil IIIC et quinze.

Cothée XV

 

... appoinctement fait entre Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu et Olivyer d'Authon, chevalier, par lequel ... ledit
Olivyer avoyt puissance de faire l’oumage du fief de la Mouecte et aussi estoit tenu de payer certaine somme d'argent audit Pierre d'Authon — appoinctement daté de l'an mil IIC soixante dix-huyt.

Cothée XVI

 

... contrat de mariage ... Geoffroy de Mons bailloit en mariage sa fille à Olivyer d'Authon, fîlz de feu Rolland d'Authon et de Helenne, sa femme ... qu'il lui bailloit ... dix sept livres tournoix de rente assise en la paroisse de Saint-Supplice ... lectre de mariage datée de l'an mil IIC soixante deux.

Cothée XVII

 

... lectre ... que Pierre Roulx et Ysabeau, sa femme, ont baillée, ceddée et transportée à Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, ung certain mayne et héritage appelé le Mayne du Manyou ... lectre datée de l'an mil IIIC vingt huit.

Cothée XVIII

 

... informacion ... par Guillaume de La Brousse, seneschal, de noble homme Rollant d'Authon, sieur d'Escoyeulx,
de Mons et de la Brignolle, sur certaines chouses contenues ondite informacion.

Cothée XIX

 

... lectre de cession et transport ... que Guillaume Couault, demeurant à Authon, a donné et délaissé à Mabille, femme de Pierre Regnault de Sainct-Caprays, une gelline de rente, en quoy ladite Mabille luy estoit tenue, par chacun an ... lectre daté de l'an mil IIIC dix sept.

Cothée XX

 

... lectre de baillette ... que Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, a baillé et arrenté à Arnault Pavagnel, une pièce de terre située et assise à Meussac ... lectre datée de l'an mil IIIC trente quatre.

Cothée XXI

 

... appoinctement ... que Hugues d'Authon requeroit à Pierre d'Authon, chevalier, son père, avoir provision pour luy et sa femme pour les nourrir et entretenir ... appoinctement daté de l'an mil IIIC cinquante trois.

Cothée XXII

 

... lectre ... que Pierre d'Authon a confirmé et approuvé certaine donnacion, cession et transport autres foys faite par feu Richard d'Authon, son père quant vivoit, à Hélyot Astery, d'ung certain pré assis et situé en la paroisse de Migron ... lectre datée de l'an mil IIIC cinquante quatre.

Cothée XXIII

 

... lectre que Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, fit donnacion à Seguin d'Authon, son nepveu, de la maison noble de La Bernardière ... donnacion datée de l'an mil IIIC soixante quinze.

Cothée XXIIII

 

... lectre de vendicion, par laquelle ... Peronne Chartière et Pierre Hugues, son filz, ont vendu, ceddé et transporté à Hugues d'Authon, chevalier, la tierce partie du moullin du Boys ... lectre datée de l'an mil IIIC trente.

Cothée XXV

 

... lectre par laquelle ... Bertrand d'Authon, fils de Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, a esté reçeu religieux en l'abbaye de Sainct-Jehan d'Angély par Rolland, abbé, par la grâce de Dieu, dudit monastère, à Sainct-Jehan d'Angély ... lectre datée de l'an mil IIIC cinquante et quatre.

Cothée XXVI

 

... lectre contenant appointement par lequel ... Pierre de Authon, chevalier, seigneur dudit lieu a délaissé à Hugues Meschin certaines terres assises en la paroisse de Migron, pour récompense ... que ledit Pierre d'Authon luy avoit fait ... appointement daté de l'an mil IIIC quarante.

Cothé XXVII

 

... lectre, que Aymery et Pierre Angenne et Johanne Angenne ont baillé, ceddé, et transporté à Pierre Darcon
une certaine pièce de terre assise en la paroisse d'Authon pour douze deniers tournois de rente ... lectre datée de
l'an mil IIC soixante douze.

Cothée XXVIII

 

... testament ... que Pierre Bertrand, de la paroisse d'Authon a institué son vray héritier Regnault Bertrand,
son filz, et autres chouses contenues ondit testament, ... daté de l'an mil IIIC quarante sept.

Cothée XXIX

 

... recepcion de houmage par laquelle ... Jehan d'Authon, escuyer, seigneur de La Bernardière a fait son houmage à monseigneur l'Evesque de Xainctes, de ce qu'il tient de luy, à cause de Chasteau-Couvert ... récepcion datée de l'an mil IIIIC vingt quatre.

Cothée XXX

 

... appoinctement fait entre Jehan d'Authon, seigneur de Bernardière, et Pierre Joubert, seigneur de la Bastide ... à cause de certains villages estans en Périgort, dont ils s'en sont condescendantz ... appoinctement daté de l'an mil IIIIC cinquante cincq.

Cothé XXXI

 

... lectre ... que Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, fit certaine donnacion au couvent des frères myneurs de Xainctes, quant il bougea pour aller en voyage ... lectre datée de l'an mil IIIC trente quatre.

Cothée XXXII

 

... procuracion ... que Meynaud d'Authon, fils de Hugues d'Authon, chevalier, a constitué ses procureurs ... procuracion datée de l'an mil IIIC trente neuf.

Cothée XXXIII

 

... lectre de baillecte par laquelle ... Guillaume Constantin demourant à Saint-Supplice, a baillé, arrenthé à Aymery Rommegeau et Peronne Petite, sa femme, ung certain mayne et héritage assis en la paroisse de Saint-Caprays, pour unze solz tournoix de rente ... baillecte datée de l'an mil IIIC soixante et quatre.

Cothée XXXIIII

 

... lectre de vendicion ... que Agnès Tournyère, fille de feu Lambert, a vendu, ceddé et transporté à Hugues Helye et Guillaume Tournyers, ses frères, tout le droit, tant meu­bles que héritages, qui luy pouvoit compéter et appartenir en la paroisse de Migron, en la seignourie de noble homme Jehan d'Authon, seigneur de Chasteau-Couvert ... lectre datée de l'an mil IIIC quarante et quatre.

Cothée XXXV

 

... lectre que Regnault Bertrand et Pierre Bertrand, enffans de feu Aymery Bertrand, demeurant à Aulton, ont
congneu et confessé devoir bien et loyaument à Lienor, vefve dudit feu Aymery Bertrand, c'est à scavoir la somme de LX sols tournois payable par chacun an, en chascune feste de Toussainct et ce, par assignacion à elle faicte par lesdits Bertrand pour son douayre ... lectre datée de l'an mil IIIC trente et un.

Cothée XXXVI

 

... lectre escripte en parchemin auquel est escript plusieurs articles contenant exploix de justice ... lectre datée
de l'an mil IIIIC sept.

Cothée XXXVII

 

... lectre par laquelle ... Guillaume et Arnault Du Breuilh et Aylies Du Breuilh, pour et au nom de Jehanne Perronnelle, sa femme, Jehan Gousin, et Jehanne Goussine firent certain appoinctement ensemble, touchant certayne somme d'argent, ... appoinctement daté de l'an mil IIIC quarante.

Cothé XXXVIII

 

... lectre de appoinctement contenant vendicion ... que Pierre, Jehan et monseigneur Perrault d'Abzac baillèrent et transportèrent à Jehan de Villars, une certaine vigne si­tuée et assise en la terre et seignourie de monseigneur d'Authon, pour certaine somme d'argent, que ledit Jehan de Villars bailla et paya à Guillaume Aide et Marie Martine, sa femme, — lectres datées de l'an mil IIIC trente et huict.

Cothée XXXIX

 

.. .appoinctement fait audit Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu et Jehan Blanc, à cause de cent solz tournois et
cinquante boyceaux de froment, mesure de Mastaz, de rente que ledit Jehan Blanc prétendoit luy estre deuz
par ledit d'Authon, comme ayant droit de Jehanne Aberte, fille de feu Jehan Abert ... appoinctement daté de l'an mil quatre cent et dix.

Cothé XL

 

... contract de mariage entre Armant de Magichat chevalier, filheul de Raymond Girault, chevalier, seigneur de
Chastel-Jolit et Beautrix d'Authon, fille de monseigneur Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, auquel
contract de mariage y a plusieurs donnacions et promesses faictes les ungs es autres ... mariage daté de l'an mil trois cent quarante et ung.

Cothé XLI

... admonition par laquelle ... Tatin Aidet, clerc, admonesta Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, à rendre et payer
à Jehan Blanc, demourant en la ville de Saint-Jehan d'Angély, comme ayant droit de Jehanne Tiberte, c'est à sçavoir la somme de quarante cincq livres tournois en argent et huyt cens boyceaux froment, dont ledit seigneur d'Authon fut oppousant ... admonytoires datées de l'an mil IIIIC et dix.

Cothé XLII

 

... reliefvement d'appel obtenu par noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu de Mons, Bernardières et Petit Mareuilh, à l'encontre du comte de Taillebourg et autres nommez audit reliefvement, touchant le droit qui'il a coustume prendre, lever et percevoir par chacun boiceau vendu au dedans sadite seignourie ... relief­vement daté de l'an mil cinq cens et troys.

Cothé XLIII

 

... appoinctement par lequel ... noble homme Pierre Girault, chevalier, seigneur de Chevallon, a baillé et assigné
à Rolland d'Authon, escuyer, filz de feu Hugues d'Authon, chevalier, seigneur d'Escoyeulx, c'est à scavoir la somme de cincquante livres tournoix de rente, lesquelles il luy assignoyt sur sadite terre de Chevallon ... appoinctement daté de l'an mil IIIC cinquante.

Cothé XLIIII

 

... acte par lequel appert que Marguerite Aysse, damoiselle, vefve de feu noble homme maistre Jehan Brun, s'est transportée par devers monseigneur le seneschal d'Authon, en tenant et expédiant, la court dudit lieu et luy offre faire les foy et serment de feaulté qu'elle estoit tenue faire à noble homme Colas d'Authon, seigneur dudit lieu d'Authon ... acte daté de l'an mil IIIIC soixante quatre.

Cothé XLV

 

... lectres royaulx obtenues par Jehan d'Authon, escuyer, et Phelippe de Torsay, sa femme, par lesquelles lectres estoit mandé casser et annuler certaines lectres de renonciation faites par ladite Phelippe de Torsay, tou­chant sa succession paternelle et maternelle ... lectres royaulx datées de l'an mil quatre cens dix-neuf.

Cothées XLVI

 

... cédulle escripte en parchemin par laquelle ... Pierre Chaillou, lieutenant du seigneur d'Authon, en la forteresse
de Marenpnes, a rendu, baillé et livré à monseigneur de Rochechouart, seigneur de Thaunay-Charente, exécupteur des arrests donnez au prouffit de damoyselle. Anne Gaudin, dame de Martigne-Ferchault ... cédulle datée de l'an mil IIIIC quatre vingt quatorze.

Cothée XLVII

 

... lectre ... que Anthoyne de Villequier, viconte de Sainct-Saulveur et le viconte seigneur de Montrésor et des ysles d'Olleron et de Marenpnes ont donné et délaissé à Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, la capitaynerie de l'isle de Marenpnes avecques tout droit des quetz ... lectre datée de l'an mil IIIIC quatre vingt et deux.

Cothée XLVIII

 

... houmage par lequel ... Pierre Duchesne tient et advouhe tenir, tant pour luy que pour ses personnyers, de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu et de Chasteau-Gouvert, à houmage plain et à cincq solz tournoix de devoir à payer à muance de seigneur à cause dudit lieu de Chasteau-Couvert, c'est à sçavoir une pièce de pré assise en la paroisse de Migron et autres choses contenues audit hommage, daté de l'an mil IIIIC quarante.

Cothé XLIX

 

... houmage ... que Loys Brochard, chevalier, seigneur de Rambault, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan d'Authon, seigneur de Chasteau-Couvert à houmage lige et au devoir de six livres tournoix, c'est à scavoir cer­taines terres assises en la paroisse de Migron ... houmage daté de l'an mil IIIC quatre vingt et dix.

Cothé L

 

... houmage ... que Loys Brochard, seigneur de Rambault, tient et advouhe tenir à houmage lige et au devoir de
six blancs de devoir de morte main de noble homme Jehan d'Authon, seigneur de Chasteau-Couvert, c'est à scavoir certaines terres assises en la paroisse de Migron ... houmage daté de l'an mil IIIIC et dix.

Cothé LI

 

... lectre de vendicion ... que Guillaume Chevallier a vendu, ceddé et transporté à Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir, deux sols huyct deniers de rente que ledit Chevallier a assignez audit d'Authon sur une pièce de pré ... vendicion datée de l'an mil IIIC quatre vingt et treize.

Cothée LII

 

... lectre de vendicion que Pierre Roux, filz de Geoffroy Roux, d'Aujac, ont vendu, ceddé et transporté à Pierre et
Aymery Regnaulx frères, de Saint-Capray, c'est à scavoir, six solz tournois de rente, en quoy lesdits Regnaulx
estoient tenuz audit Pierre Roux, à cause d'un certain héritage assis en la paroisse de Saint-Caprays ... contrat daté de l'an mil IIIC cinquante et deux.

Cothé LIII

 

... lectre de eschange par lequel appert que Estienne Morin et Arnault Danneau et sa femme ont eschangé les ungs avecq les aultres certaines terres et vignes assises en la terre du prieur d'Authon ... eschanges datées de l'an mil IIIC quatre.

Cothé LIIII

... lectre de baillecte ... que Guillaume Brunet et Alexis Deribelle, sa femme, ont vendu, ceddé et transporté à
Guillaume Bertrand d'Authon, presbtre, certaines pièces de terre assises en la paroisse de Migron, en la seigneurie d'Auferrie ... lectre de vendicion datée de l'an mil IIIC trente trois. Signé P. Bayard.

Cothé LV

 

... acte par lequel appert que Jehan d'Authon et Mar­guerite de Mareuilh, damoyselle, sa femme, sieur et dame des Bernardières, par lequel appert qu'ilz estoient appelans de l'octroy et concession d'ung certain arrest de querelle obtenu et impétré par Bertrand Rousseau, au sénéchal de Périgord ou son lieutenant et aussi de l'exécution dudit arrest de querelle faicte par maistre Estienne de La Martonnye ... acte daté de l'an mil IIIIC soixante quatre. Signé Aymericus de Lymericis, clericus.

Cothé LVI

 

... lectre de vendicion ... que Ramberte, espouse, pa­roisse de Pomiers, a vendu, ceddé et transporté à Hélyot Cabel, certaines terres situées et assises, tant en la paroisse Saint-Supplice que de Pommiers en Périgort — lectre da­tée de l’an mil IIIC et troys. — Scellée de cire verte.

Cothée LVII

 

... lectre de vendicion ... que Guillaume Raoul dit Charlot a vendu, ceddé et transporté à Guillaume Regnault, de
Saint-Caprays, c'est à scavoir ung certain héritage appelle vulgairement le boys de la Bolye, assis en la paroisse d'Authon, en ladite seignourye, de Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu ... lectre de vendicion datée de l'an mil IIIC et trois. Cothée et signée Arnault, rector Sancti Caprasi.

Cothée LVIII

 

... lectre de vendicion ... que Raoul, paroissien d'Aujac, a vendu, ceddé et transporté à Guillaume, Aymery et Pierre Regnaulx, de Saint-Caprays, frères, c'est à scavoir deux solz tournoix de rente sur la somme de dix solz tournoix de rente, en quoy lesdits Regnault sont tenuz audit Raoul, à cause du mayne et héritage de la Bolye... lectre datée de l'an mil IIIC cinquante. Signée Hélies, rector Sancti Caprasi.

Cothée LIX

 

... lectre contenant consentement ... que Guillaume de Marines a promis rendre et bailler à noble homme Jehan d'Authon, seigneur de Bernardière, pour et au nom de damoiselle Marguerite de Mareuil, sa femme, toutes et chacunes les lectres, papiers, tiltres et enseignemens que Pierre de Marines, frère dudit Guillaume de Marines, a par devers luy et lesquelles luy furent baillez en luy faisant la ferme dudit lieu de Bernardière ... lectre datée de l'an mil IIIIC cinquante et troys. Signée Stephanus Medicus.

Cothée LX

 

... ung houmage ... que Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu et de Chasteau-Couvert, tient et advouhe tenir à houmage lige et à dix solz tournois de chambellage de révérend père en Dieu monseigneur l'evesque de Xainctes,
c'est à scavoir son herbergement de Chasteau-Couvert, avecques ses appartenances et ung certain pré appelle le
pré des Bornes et autres chouses ondit houmage, daté de l'an mil IIIIC et cincq.

Cothé LXXI (sic)

 

... une lectre de vendicion ... que Arnault de Bourg et Helyot de Bourg, son filz, ont vendu, ceddé, et transporté
à Raoul Bertrand d'Authon tout le droict que feue Alexis, en son vivant femme dudit Arnauld de Bourg et mère du­ dit Helyot, avoit droict d'avoir à prendre avecques ledit Raoul Bertrand et autres chouses contenues en ladite vendicion, datée de l'an mil IIIC et quinze. Signé Arnaldus Textoris.

Cothé LXXII

 

... une leclre de vendicion ... que Guillaume Arnauld et Bertrand Arnauld, frères, ont vendu, ceddé et transporté de Raoul Bertrand d'Authon, vingt deux deniers tournoix de rente ... lectre de vendicion, signée Pierre de Badasi et scellée en cire verte.

Cothée LXXIII

 

... ung appoinctement touchant certaine poursuyte que fasoit noble homme Perot d'Authon, cappitaine de cent lances, que Jehan Le Tonnelier le jeune, pour certain ho­micide qu'il avoyt commis en la personne de Guillaume Le Noble escuyer, pour occasion duquel homicide ledit Jehan Tonnelier et Aubert Neel furent contrainctz fonder et insti­tuer une messe de requiem à jamais perpétuelle estre dicte en l'église de Carenton, auquel dit appoinctement y a une procuration attachée faisant mencion que ceulx dudict Carenton ont institué leur procureur Jehan et Françoys ... appoinctement daté de l'an mil IIIIC quatre vingt et quatre. Signé Estienne Roux et J. Cauchon.

Cothée LXXIIII

 

... ung procès de court faisant mention d'entre Jehan escollier demandeur et appligeur en demande petitoire à l’encontre de Jehan et Guillaume Vitetz. contrapplegeurs, faisant mencion lesditz Vitetz deffendeurs eussent à vendre la tierce partie de tous et chascuns les biens meubles et immeubles de feue Jehanne Vitecte ... procès daté de l'an mil IIIIC quatre vingt et six. Signé M. Robin.

Cothée LXXV

 

... unes lectres royaulx obtenues du Roi nostre sire en sa chancellerie à Bourdeaulx, par Nycollas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, contenant rescision de contract, par lequel appert qu'il est mandé au seneschal de Xainctonge ou son lieutenant qu'il eust à casser et adnuller certain contract de vendicion fait et passé entre ledict Nycollas d'Authon et Jehan Duchesne, touchant six escuz d'or que ledit d'Authon avoit assignez audict Duchesne sur tous et chascuns ses biens, lectres datées de l'an mil IIIIC quatre vingt et deux. Signées Luart.

Cothées LXXVI

 

... ung acte donné et faict en la court de la Seneschaucie de Périgueux entre Bertrand Grimoard, demandeur, à l'encontre de nobles personnes, Jehan d'Authon et Marguerite de Mareuil, damoiselle, sa femme, seigneur et dame des Bernardières ... acte daté de l'an mil IIIIC soixante seize.

Cothée LXXVII

 

... une procuration ... que noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu d'Authon et de Bernardière, et damoiselle Anne de Saint-Gelays, sa femme, lesqueulz ont constitué leur procureur général maistre Pierre Camain, auquel ils ont donné puissance de deman­der pour et au nom d'eulx, certaine somme d'argent à eulx deuhe par noble homme Lyon de Saint-Gelays, seigneur de Saligné ... procuration datée de l'an mil cinq cens et ung. Signée Françoys Foren et Jehan de Valoys.

Cothée LXXVIII

 

... une réception de hommage ... que noble homme Guy, baron et seigneur de Mareuil, de Boursac et de Augeat sur Charente, a reçeu Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu et de Bernardières, au serment de féaulté
de toutes et chacunes les chouses qu'il est tenu faire, à cause de son chastel de Bernardières ... récepcion datée de
l'an mil IIIIC quatre vingt dix sept.

Cothée LXXIX

 

... ung houmage ... que Marguerite de Mareuil tient et advouhe tenir de noble et puissant seigneur Françoys de Momberon, chevalier, viconte d'Aulnay, seigneur de Mastaz et de Chevallon, à cause de sondit lieu de Chevallon, à houmage lige et à quarante solz tournois de devoir et dix solz tournois de chamberlage, à muance de homme, c'est à scavoir son herbergement de La Vrignolle assis en la paroisse de Mons, avecques toutes ses appartenances, daté de l'an mil mic trente cinq. Signé R. Gobin.

Cothée IIIIXX

 

... une récepcion ... que Charles, comte d'Angoulesme, seigneur d'Esparnay et de Romorantin, a reçeu Colas d'Authon, chevalier, à luy faire les foy, houmage à serment de féaulté qu'il est tenu luy faire, à cause de son houstel des Combes et appartenances d'icelle, ainsi qu'il appert par ladite récepcion, datée de l'an mil IIIIC soixante seize. Ainsi signé G. Galus.

Cothée IIIIXXI

 

... ung procès et acte de court donné et fait en l'assise d'Authon entre Jehan Berlhellot, demandeur et applegeur,
contre Pierre Baron, deffendeur, et fut appoincté par le seneschal dudit lieu, que le demandeur mectroit ledit applegement par devers la court dedans certain temps, comme il appert par ledit acte daté de l'an mil IIIIC quatre vingt et huyt. Signé J. Robin.

Cothé IIIIXXII

 

... ung houmage de ce que tient et advouhe tenir noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu d'Authon et de Chasteau-Couvert, à houmage lige et à dix solz tournoix de chambrelage de révérend père en Dieu, mon­seigneur l'Evesque de Xainctes, c'est à scavoir son her­bergement de Chasteau-Couvert, avecques ses appartenances et, despendances ... houmage daté de l'an mil IIIIC cinquante et sept ... Signé Pernelle.

Cothée IIIIXXIII

 

... une réception ... que Jehan, comte d'Angoulesme, a reçeu de Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu et des Combes, en Périgort, les foy et serment de féaulté, en quoy il luy estoit tenu, à cause de son houstel des Combes, appartenances et deppendances d'icelluy, ... réception datée de l'an de grâce mil IIIIC quarante et cincq. Signée Johannes Comes.

Cothée IIIIXXIIII

 

... une petite cedulle escripte en parchemin ... que Jehan de Milly et Jehan Filheuilh, advocatz en parlement, ont heu et reçeu de révérend père en Dieu, messire Seguyn d'Authon, arcevesque de Thours, par la main de Benoist Pidallet, son procureur, c'est à scavoir deux escuz pour avoir esté de son conseilh en une cause meuhe et pandant, par devant certains commissaires ... cedulle signée J. Milly et Filheuilh, datée de l'an mil IIIC soixante et seize.

Cothée IIIIXXV

 

... une certaine requeste ou supplication donnée à la court de parlement, par Jacques Mazouer, archipresbtre
de Lezignan, et Jehan d'Authon, escuyer, par laquelle ils requerroient à ladite court de parlement leur estre octroyé certains commissaires pour ouyr leurs comptes des fraiz et mises qu'ilz avoient fait pour les sommes obsècques et enterrages de feu Seguyn d'Authon, en son vivant patriarche de Antioche et administrateur perpétuel de l'arcevesché de Thours, comme il appert en ladite requeste datée de l'an mil IIIC quatre vingt et seze, scellée de cire rouge.

Cothée IIIIXXVI

 

... une lectre de partage entre Jehan d'Authon, escuyer et damoyselle Marguerite de Mareuilh, sa femme, d'une part, et Jehan Guynot du Chastenet, par lequel partage est demeuré aus dits Jehan d'Authon el Marguerite de Mareuilh, sadite femme, la terre et seignourie des Bernardières, du Bourdest et des Combes, le tout assis et situé en Périgort et aussi la terre et seignourie de Mons en Xainctonge et audit Guyot dir Chastenet par ledit partage
est et demeure toute la terre et seignourie de l'Asnepontière ... Partage signé J. Orry, daté de l'an mil IIIC qua­
rante et huyt.

Cothée IIIIXX et sept.

 

... ung acte ... que noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a dit et déclairé à Jehan de Casebielle de Mirepoix. que de certaine plaincte faicte par ledit de Casebielle à monsieur le marquis de Routellin, lieutenant du Roy nostre Sire, touchant ung certain larronsin fait par le serviteur dudit d'Authon; icelluy dit d'Authon s'est consenty satisfaire ledit de Casebielle dudit robise et larronsin, en faisant par ledit de Casebielle serment solen­nel ... Acte signé B. Cachier.

Cothée IIIIXXVIII

 

... un acte de court donné on bailliage de Thaillebourg, par lequel appert que de certain, procès qui estoit pendant audit lieu entre Pierre Dreux comme fermier des pessons dudit bailliage, en ladite année des porceaux, demandeur à l'encontre de Pierre Audebert et Jamet David, deffendeur, sur question des pessons, dont lesdits deffendeurs furent envoiez sans jour et hors de court, par commandement de monseigneur le conte de Taillebourg. Daté ledit acte de l'an mil IIIC quatre vingt et cincq; Signé J. Groullon.

Cothée IIIIXXIX

 

... une récepcion d'houmage, par lequel appert que Guy Baron, seigneur de Mareuilh et de Villeboys, a reçeu Perot d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, et des Bernardières, les foy et houmage et serment de féaulté en quoy ledit d'Authon luy est tenu à cause de son chastel et chastellanye de Mareuilh, pour raison du chastel, chaslellanye de Bernardières et ses appartenances et deppendances ... houmage daté de l'an mil IIIIC quatre vingt et huyt. Signé Guy de Mareuilh et Bruneau.

Cothée IIIIXXX

 

... une procuration ... que, noble damoiselle Pernelle d'Authon, vefve de feu Arnault Combault a constitué et ordonné ses procureurs généraulx et certains messagiers espéciaulx Guillaume de La Court, seigneur de La Bernardière, Anthoyne Imbert et autres ... procuracion datée de l'an mil IIIC quatre vingt dix sept. Signé J. Rapet.

Cothée IIIIXXXI

 

... une récepcion ... que Guy, baron de Mareuilh et de Villeboys, a reçeu de noble homme Anthoyne d'Anthon,
escuyer, seigneur dudit lieu, des Bernardières et de Sainct-Supplice, la loy et houmage et serment de féaulté, en quoy ledit d'Authon luy est tenu faire, à cause de son chastel et chaslellanye de Mareuilh, pour raison dudit lieu de Saint-Supplice, en Périgort.

Cothée IIIIXXXII

 

... une récepcion de houmage ... que Loys Larcevesque, seigneur de Mastaz et de Beaulieu, à cause de dame
Jehanne de Monberon, sa femme, a receu noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, au serment de féaulté de toutes les chouses qu'il tient et advouhe tenir de luy, à cause de sondit chastel de Mastaz, et a reçeu dudit d'Authon cincq solz tournois qu'il est tenu luy payer d'achaptement, à muance de homme...

Cothée IIIIXXXIII

 

... ung houmage ... que Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir à houmage plain et au debvoir de cincq solz tournois d'achaptement, à muance de homme, de noble homme Robert de Mastaz,
seigneur dudit lieu et de Mornat, à cause de son chastel de Mastaz, c'est à se avoir une pièce de boys assise au lieu qu'on appelle boys sauvage ...

Cothé IIIIXXXIIII

 

... une récepcion de houmage ... que, noble homme Françoys de Monberon, escuyer, seigneur de Mastaz et viconte d'Aulnay, a reçeu à houmage et serment de féaulté, Colas d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de ce qu'il, tient de luy, à cause de son chastel et seignourie de Mastaz ... récepcion datée de l'an mil IIIIC LXIX. Signée de Mon­beron.

Cothée IIIIXXXV


... ung houmage ... que Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir de noble et puissant seigneur Loys, arcevesque, seigneur de Mastaz et de Beaulieu, à cause de dame Jullienne de Monberon, sa femme, ung fief que tient Pierre d'Aujac dudit seigneur d'Authon, à cincq sols tournois de achaptement à payer, à muance de seigneur ... quictance de la récepcion dudit houmage ... daté de l'an mil IIIIC et seize. Signée Salmon.

Cothée IIIIXXXVI

 

... ung houmage, par lequel appert que Pierre d'Authon tient et advouhe tenir de noble et puissant seigneur mon­
seigneur Robert, seigneur de Mastaz, chevalier, au devoir de cincq solz tournois à muance d'homme, c'est à scavoir, une pièce de boys assis aux prez Sauvages et autres chouses contenues ondit houmage daté de l'an mil IIIC et trente.

Cothé IIIIXXXVII

 

... ung houmage ... que Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir de damoyselle Charlotte de
Brethaigne, vefve de feu Anthoyne de Villequier, en son vivant viconte de Saint-Saulveur et des ysles d'Olleron,
Marepnes et Arvert, à foy et à houmage lige et au devoir d'ung angellot d'or, à muance de seigneur, c'est à scavoir une sartière ... pour ... construyre maroys ... houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et neuf.

Cothé IIIIXXXVIII

 

... ung vidimus de la lectre de mariage de Jehan d'Authon, escuyer, et de Phelippe de Torsay, fille de rnessire
Jehan de Torsay, chevalier, et de dame Jullienne Orrye, sa femme ... lesdits de Torsay et Orrye bailloient et delaissoient audit d'Authon et Phelippe de Torsay, en faveur de leur mariage, la somme de quarente livres tournois de rente ... mariage daté de l'an mil IIIIC et troys. Signé L. Julien.

Cothée IIIIXXXIX

 

... une procuration faite et passée par noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de Bernardière et des Combes en Périgort, et damoyselle Jehanne Laboureur, sa femme, ... ils ont constitué leurs procureurs généraux et certains messagers espéciaulz, c'est à scavoir l'ung l'autre et eulx ensemble, maistre Guillaume Bernard et autres ... procuracion datée de l'an mil IIIIC IIIIXX douze. Signée M. Ronm.

Cothé cent

 

... une donnacion ... que Guillaume d'Aumaigne a donné, ceddé et transporté à noble homme monseigneur d'Authon, chevalier, tout le droit, part et porcion qui lui pouvoit et devoit compecter et appartenir en toute la paroisse d'Aumaigne et à l'environ d'icelle dite paroisse, lequel dict droict compectoit et appartenoit audit d'Aumaigne, à cause de ses feux père et mère ... donnacion datée de l'an mil IIIC et dix.

Cothée cent I

 

... ung houmage ... que Pierre d'Authon, escuyer, sei­gneur de Mons et de La Vrignolle, tient et advouhe tenir de noble et puissante dame Yollant de Monberon, dame de La Chappelle et de Chevallon, à cause de son chastel et seignourie de Chevallon, à houmage lige à quarante solz tournoiz de devoir et deux solz tournois de chamberlage, à muance de homme, c'est à scavoir l'erbergcment de La Vrignolle assis en la paroisse de Mons avecques toutes ses appartenances et deppendances ... auquel houmage est atta­ché ung acte fait en jugement par ledit d'Authon, ... se offroit faire sondit houmage au senneschal dudit lieu de Chevallon ... daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et ung. Signé Hours.

Cothée cent II

 

... une lectre contenant quictance et appointement ... que Jehan Duchaigne le jeune a voulu et consenty que Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, peust amor­tir le nombre de six escuz d'or de rente que autreffoys feu messire Nycollas d'Authon, chevalier, en son vivant avoit vendu audit Duchaigne et aussi par ledit appoinctement appert que ledit Duchaigne se tient pour content des arré­rages qui se pourroyent estre ensuyvis le temps passé de ladite rente, de six escuz. — appoinctement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et troys. Signé J. Descoux.

Cothée cent III

 

... ung extraict des registres de la court de parlement ... par lequel appert que ladicte court a mis et mect certaine
appellation, interjectée par damoyselle Charlote de Brethaigne du sénéchal de Xainctonge ou son lieutenant, au
néant, de l'entérinement de certaines lectres royaulx de réintégration obtenues par les religieux, abbé et couvent
de Dalon ... extraict daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et quinze. Signé de Marcillac.

Cothée cent IIII

 

... ung vidimus d'ung procès contenant condempnacion donné ès termes de la senneschausée de Xainctonge au
siège de Xainctes, que Jehan de Lyvayne, escuyer, seigneur de Boys a payé manuellement et content à Pernelle
d'Authon, damoyselle, la somme de soixante livres tournois de rente, en quoy ledit de Lyvayne estoit tenu à la­
dicte d'Authon, pour raison de son domayne et en oultre ... que ledict de Lyvayne a esté condempné à payer à ladicte d'Authon lesdictes trente livres par chacun an ... procès daté de l'an mil IIIIC IIIIXX dix sept. Signé Rapet et Mery Robin.

Cothé cent V

 

... ung houmage ... que Marguerite de Mareuilh tient et advouhe tenir de Francoys de Monberon, chevalier, viconte d'Aulnay, seigneur de Mastaz et de Chevallon, à cause dudit lieu de Chevallon à houmage lige, et quarente solz tournois de devoir et dix solz de chamberlage, à muance de homme, c'est à scavoir l'erbergement de La Vrignolle, assis en la paroisse de Mons ... recepcion dudit hou­mage ... daté de l'an mil IIIIC XXXV. Signé N. Lecorgne.

Cothé cent VI

 

... ung houmage ... que Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir à houmage plain et à cent solz tournois d'achaptement à payer, à muance de homme, noble et puissant seigneur Robert de Mastaz, chevalier, seigneur dudit lieu et de Mornac, à cause de son Chastel de Mastaz, c'est à scavoir une pièce de boys assise au pré Sauvage en la paroisse d'Aujac, que tient dudit Hugues d'Authon, Guillaume Guillot de Coursent. — houmage daté de l'an mil IIIC quarante huyt.

Cothé cent VII

 

... ung houmage ... que Guillaume Amyel, de Sainct-Caprays, tient et advouhe tenir de Pierre Regnault de la
paroisse dudit Saint-Caprays et de Guillaume Regnault on nom de sa femme, à troys boyceaux de froment, mesure de Thaillebourg, par chacun an, c'est à scavoir une certaine ousche estant près de la Revetison et daté de l'an mil IIIC XIIII.

Cothé cent VIII

 

... une procuracion ... que damoyselle Charlote de Bretaigne, vefve de feu hault et puissant seigneur Anthoyne de Villequier, viconte de Sainct-Saulveur, en nom et comme gouverneresse et administeresse de Françoys de Villequier, son fils, a fait, constitué, et ordonné son vray procureur général, Pierre de Gamaches, auquel elle à donné puissance de prandre et recepvoir les foy et serment de féaulté qui sont deuz au dict Françoys de Villequier de tous et chacuns ses créanciers ... procuracion datée de l'an mil IIIIC et neuf. Signée Trichoyre.

Cothée cent IX

 

... une quictance par laquelle appert que Beautrix d'Authon, fille de messire Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu d'Authon, et de dame Alexis de Fajolle, ses père et mère, a quicté, renoncé à toute succession paternelle et maternelle venue et obvenir, moiennant la somme de trente livres tournois de rente que les dicts Hugues d'Authon et sa dicte femme baillèrent et délaissèrent à ladicte Beautrix quictance datée de l'an mil IIIC IIIIXX et ung; signée Guillaume Vigne.

Cotée cent X

 

... ung appoinctement contenant quictance ... que noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, demeure quicte et deschargé envers damoyselle Jehanne Acarye, vefve de feu Guillon Vigier, de tous et chascuns les fruictz, prouffitz, revenuz, et esmolumens qu'il a prins et levés des terres et seignouries d'Authon et de Migron, appartenant à ladite damoyselle Jehanne Acarie, moiennant la somme de quatre vingtz escuz d'or que ledit d'Au­thon a promis payer à nobles personnes Jehan Acarie et Jehan Vigier, pour et on nom de ladite damoyselle à certains termes contenuz on dict appoinctement daté de l'an mil IIIIC quarante cincq. Signé Panet.

Cothé cent XI

 

... lectre de retraict ... que noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a recouvert et retiré à luy certaines rentes qu'il avoit vendues à messire Jehan Prevoust, presbtre ... retraict daté de l’an mil IIIIC LIIII. Signé P. Maignen.

Cothé cent XII

 

... cincq feuilletz de parchemin couseuz ensemble où sont doublez et mis en escriptz cincq houmages faictz par noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir l’ournage qu'il est tenu faire à monsei­gneur de Thaillebourg, à cause de sa seignourie d'Au­thon, item houmage que ledit d'Authon est tenu faire à monseigneur de Chevallon, à cause de son herbergement de La Vrignolle; item houmage que ledit d'Authon est tenu faire à monseigneur le conte d'Angoulesme, à cause de sa seignourie des Combes en Périgort ; item l’oumage de Sainct-Supplice et l’ournage des Fousses Bouynes ...

Cothés cent XIII

 

... ung examen de tesmoings et intenditz faictz à la requeste de noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur
dudit lieu, contre noble homme Loys Bouchard, escuyer, seigneur de Sainct-Martin et de Chevallon, lequel examen de tesmoings a esté produyt à la requeste dudit seigneur d'Authon, par devant maistre Auffray Assigné, licencié ès loix, et sire Foucault, marchand bourgeoys et eschevin de la ville de Saint-Jehan d'Angély... Signé Assigné et F. Marchant.

Cothé cent XIIII

 

... une réception de houmage ... que noble Eustache de Monberon, chevalier, viconte d'Aulnay, seigneur de Mastaz, a reçcu à houmage et serment de féaulté, noble homme messire Nycolas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, et a reçeu les debvoirs on quoy il luy pouvoit estre tenu à cause de ce qu'il tient de luy ... recepcion signée de Monberon, datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et dix.

Cothée cent XV

 

... une recepcion de houmage ... que noble homme Eustache de Monberon, viconte d'Aulnay et seigneur de Mastaz a reçeu à houmage et serment de féaulté noble homme messire Nycolas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, et a reçeu les devoirs en quoy il luy pouvoit estre tenu à cause de ce qu'il lient de luy ... réception signée de Monberon, datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et ung.

Cothée cent XVI

 

... ung reliesvement d'appel obtenu par nobles personnes Nycolas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu d'Authon, et Pierre d'Authon, escuyer, seigneur de Mons ... que lesdits seigneurs ont estez relevez de certains lors et griefs contre eulz et en leur préjudice faictz et donnez par le seneschal de Périgort ou son lieutenant, auquel dit reliefvement d'appel y a attaché unes autres lectres royaulx ... reliefvement daté de l'an mil IIIC IIIIXX et deux. Signé par le conseil Pechot.

Cothée cent XVII

 

... ung appoinctement fait entre haut et puissant sei­gneur Larcevesque, seigneur de Thaillebourg, et noble homme Hugues d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu ... à cause du droict de la jurisdicion d'Authon, par ledit appoinctement est accordé que ledit seigneur d'Authon auroit tout droit de jurisdiction, haulte, basse et moyenne ... appoinctement daté de l'an mil IIIC XXX et neuf scellé du scel des armes dudit Guy Arcevesque.

Cothé cent XVIII

 

... ung procès et acte de court, que damoyselle Mar­guerite Aysse, vefve de feu maistre Jehan Brun, s'est transporté par devers monseigneur d'Authon le requérant que son plaisir fust le recepvoir à faire houmage qu'elle estoit tenue luy faire à cause de ce qu'elle tient de luy, dont fut differré par ledit d'Authon la recepvoir, dont se porta pour appellante ... acte daté de l'an mil IIIIC LXVIII.

Cothé cent XIX

 

... une procuration faicte par noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu ... que ledit d'Authon instituct ses procureurs en toutes cours, mesmement par devers monseigneur le seneschal de Xainetonge ... procuracion datée de l’an mil IIIIC IIIIXX huyt.

Cothée VIXX

 

... une complaincte ... que la terre et seignourie de Lasnepontière a esté saisie et mise en la main du Roy nostre seigneur, par Guillaume Barri1, sergent royal, à la requeste de Thibault Mousnyer et Thiphane Bariothelle,
sa femme, seigneurs d'Escoyeux, héritiers de feu Rolland d'Authon ... complainte et rellacion du sergent, datée de l'an mil IIIIC XVII, scellée de cire rouge.

Cothée VIXXI

 

... une lectre de appoinctement ... que Hugues d'Au­thon, chevalier, seigneur dudit lieu, a ceddé et transporté à Guyot Chapt, vallet, c'est à scavoir tout le droit, pro­priété, pocession et saisine que ledit d'Authon avoit acoustumé prandre et lever, à cause de Agnes de Fayolle, sa femme, en la maison dudit Guyot Chapi,, tant on pays d'Aulnis que ès paroisses de Sainct-Christophe, de Sainct-Médart, et de Montroy, pour le prix et somme de dix huyt livres tournois de rente que ledit Guyot Chapt a promis et est tenu payer audit d'Authon, chevalier, ou ès siens, par chacun an de rente en chascune feste Sainct-Luc ... lectre datée de l'an mil IIIIC et seze. Signée Jullien Doysse.

Cothée VIXXII

 

... une procuration faite et passée par Collas d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, par laquelle appert que ledit Collas d'Authon constituoit ses procureurs noble homme Jacques d'Authon, seigneur de Bezay, et Guillaume Delacourt pour cognoistre pour et au nom de luy par devant tous juges et par especial de faire baillette, ainsi qu'il appert par ladite procuracion,datée de l'an mil IIIIC IIII troys.

Cothée VIXXIII

 

... une quictance par laquelle appert, que dame Letisse de Parthenay, dame de Saincte-Flayve et de Sainct-Hilayre de Villefranche, a heu et reçeu du seigneur d'Authon la somme de douze livres tournoix pour certains arrérages escheuz de quatre livres tournois de rente, ainsi qu'il appert par ladite quictance datée de l'an mil quatre cent dix-sept. Signé J. Coillard.

Cothée VIXXIIII

 

... une lettre de baillecte ... que Jehan d'Authon escuyer, seigneur dudit lieu, a baillé et arpenté à Pierre Pignault, demourant au Jas, c'est à scavoir une pièce de terre et boys et autres chouses contenues et confrontées en ladite lectre de baillecte pour cincq solz dix deniers tournoix de rente payable le dymanche avant Nouel ... lectre datée de l'an mil IIIIC LIII. Signée pour coppie J. Découx.

Cothée VIXXV

 

... une recepcion de houmage ... que noble homme Françoys de Monberon, viconte d'Aulnay et seigneur de Mastaz, a reçeu à houmage, à serment de féauté noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de ce qu'il tient de luy, à cause de sa baronnye et chastellanye de Mastaz, ainsi qu'il appert par ladite recepcion datée de l'an mil IIIIC cincquante et cincq, scellée de cire rouge.

Cothée VIXXVI

 

... ung deffault donné en la court de la seneschaucie de Xainctonge au siège de Sainct-Jehan d'Angély obtenu par monseigneur Nycolas d'Authon, chevalier, à l'encontre de Jehan Guérin, sergent royal, avecques une rellacion, com­me ledict, Guérin a esté adjourné sur deffault et ung acte du procès de la court, le tout attaché ensemble et est daté ledit deffault, de l'an mil IIIIC soixante dix-huit. Signé Faidi.

Cothée VIXXVII

 

... une exécusion faicte par le senneschal de Xainctonge de certain arrest obtenu par Anne Gandin, damoiselle dame de Martigue Ferchault, de la court de parlement de Paris à l'encontre de Guy, seigneur de Pons, et de feu Anthoyne de Villequier, touchant la place de Marenpnes, par laquelle exécucion appert que Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu et cappitayne de la place forte dudit lieu de Marenpnes, a esté deschargé de ladite place ... execucion dudit arrest daté de l’an mil IIIIC IIIIXX et quatorze. Signé de Rochechouart.

Cothée VIXXVIII

 

... une recepeion de houmage ... que monseigneur le seneschal de la jurisdicion, terre et seignourie de Chevallon pour Madame dudict lieu et de La Chapelle, en expédiant la court et jurisdicion dudit lieu de Chevallon a reçeu à houmage et serment de féaulté noble homme Collas d'Authon, seigneur dudit lieu de Mons et de La Vrignolle, de ce qu'il lient de ladite damoyselle pour raison de sa seignou­rie dudit Chevallon ... houmage daté de l'an mil IIIIC LXXII

Cothée VIXXIX

 

... une lectre ... que Jehan Duchaigne, escuyer, a donné terme à réméré à noble homme Collas d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de amortir le nombre de six escuz d'or de rente que ledit d'Authon avoyt par cy devant vendu et transporté audict Duchaigne ... réméré daté de l'an mil IIIIC LXXIII. Signée P. Chauvin et F. Descoux.

Cothée VIXXX

 

... une lectre de vendicion ... que Collas d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a vendu, ceddé et transporté à Jehan Duchesne, escuyer, c'est à scavoir le nombre de six escuz d'or de rente lesquelz il luy a assignez sur tous et
chescuns ses biens ... lectres datées de l'an mil IIIIC LXIII. Signées J. Chauvin.

Cothée VIXXXI

 

... une lectre de vendicion ... que noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a vendu, ceddé et transporté à honourable homme et sage maistre Jaques Duvergier, licencié es loix, eschevin de la ville Sainct-Jehan d'Angély, c'est à scavoir cinq escuz d'or de rente ... assignez sur tous et chescuns ses biens ... lectre de vendicion datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et dix. Signée P. Sureau.

Cothée VIXXXII

 

... une quictance escripte en parchemin sur le dos de ladite lectre, par laquelle appert que maistre Jacques Duvergier, licencié ez loix, eschevin de la ville Saint-Jehan d'Angély, a heu de noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir le nombre de cincquante escuz d'or de rente, en quoy ledit d'Authon estoit tenu audict Jacques Duvergier que pour les arrérages qui se pourroient estre ensuyviz, pour raison d'icelle dicte rente, ainsi qu'il appert par ladicte quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et unze. Signée Jacques Duvergier.

Cothée VIXXXIII

 

... une procuracion, par laquelle appert que Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, a constitué et ordonné son vray procureur et négociateur maistre Hanry Guynement ... pro­curacion datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et huyt. Signée Reppet

Cothée VIXXXIIII

 

... une lectre de partage entre Jehan d'Authon, escuyer, Loys d'Authon, aussi escuyer, tant en son nom que comme procureur de Jehan Aymar et de Jehanne d'Authon, sa femme, Jacques d'Authon, escuyer, Charlot de Puylouher, escuyer, seigneur de la Barbotière, tant pour luy que pour Marie Duthon (sic), sa femme et Jacques Depuyt Louhyer, escuyer, seigneur de La Roulandière, tant pour luy que pour Catherine d'Authon, sa femme, et Pierre de Barbezières, escuyer, tant pour luy et pour Marguerite d'Authon, sa femme, et Arnauld de Gombault, tant pour luy que pour Pernelle d'Authon, sa femme, par lequel appert que les des­sus dits ont fait partage et division entre eulx de tous et chescuns les cens, rentes domaines et héritages à eulx obvenuz et escheuz, à cause des deceps et trèspas de feux Jehan d'Authon et de Phelippe de Torsay ... partage daté de l'an mil IIIIC XLIIII. Signé N. Gouaut.

Cothée VIXXXV

 

... recepcion d'houmage, par lequel appert que Helye Esnort de Périgort, vicontesse d'Aulnay, a reçeu Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à houmage et serment de feaulté de ce qu'il tient d'elle à cause de son chastel et chaslellanye de Mastaz, ainsi qu'il appert par ladicte recepcion datée de l'an mil IIIIC et cincq. Scellée de cire rouge.

Cothée VIXXXVI

 

... une quictance par laquelle appert que André Ri­chard, comme tuteur et loyal administrateur de Guillaume et Helye Richards, enffens de feu Perot Richard, a heu et reçeu de noble homme Jehan Dauthon, escuyer, seigneur dudict lieu, c'est assavoir la somme de vingt et troys livres cincq solz tournois restans de la somme de quarente et cincq livres tournois, en quoy ledit Dauthon estoit tenu et obligé audit Perot Richard à cause de la ferme de l'Asnepontière, ainsi qu'il appert par ladite quictance datée de l'an mil IIIIC LV. Signée H. de Valee.

Cothée. VIXXXVII

 

... ung acte par lequel appert que Jehan, par la grâce de Dieu évesque de Xainctes, a donné terme, respit et délay à noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de faire houmage lige qu'il est tenu luy faire, à cause de son houstel et herbergement de Chasteaucouvert, ainsi qu'il appert par ledict acte daté de l'an mil IIIIC XXI. Signé Guybourg.

Cothée VIXXXVIII

 

... une quictance, par laquelle appert que Jehan Brechou, escuyer, seigeur de Rouzefort, a heu et reçeu de noble
homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir la somme de quatorze livres tournois, à cause de certaines lectres que ledict Brechou avoyt. par devers luy qui appartenoient audit d'Authon, ainsi qu'il appert par ladicte quictance datée de l'an mil IIIIC et XX. Signée Perrineau.

Cothée VIXXXIX

 

... une lectre par laquelle appert que noble homme Col­las d'Authon, escuyer, filz aysné de feu Jehan d'Authon, en son vivant seigneur dudit lieu d'Authon, a amorty la som­me de soixante livres tournois de rente que ledit feu Jehan d'Authon avoit vendu, ceddé et transporté à Hanry de Poulignac, escuyer, seigneur d'Escoyeulx, et à Foucault de Poulignac, aussi escuyer, seigneur de Fléac, comme le tout plus amplement est contenu au contraict dudit amortiment daté de l'an mil IIIIC LXXII. Signé Thibault de Beauvoir.

Cothée VIIXX

 

... une lectre de vendicion, par laquelle appert que Jehan Chabot, demeurant en la paroisse d'Authon, a ceddé, transporté à Guillaume Cherpantier, demourant à Sainct-Hyrie, c'est à scavoir le droit qui luy peult compecter et appartenir en une pièce de boys assise en la paroisse d'Aujac, ainsi qu'il appert par ladite lectre datée de l'an mil IIIIC LXXVII. Signée J. Rappet.

Cothée VIIXXI

 

... ung vidimus de lectre de baillécte par laquelle appert que noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a baillé et arrenté à Thomas Perpontet, de la paroisse d'Aujac, c'est à scavoir une pièce de terre assise à Mosnac et autres chouses contenues en la dicte lectre de baillecte pour le prix et somme de neuf boyceaux.de froment et cincq solz tournoix de rente, ainsi qu'il appert par ledit vidimus et lectre de baillecte, daté de l'an mil IIIIC LXIIII. Signes Apvril.

Cothée VIIXXII

 

... une lectre de office par laquelle appert que Le Roy, noustre sire, instituoit et retenoit son panetier ordinayre Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu et des Bernadières, ainsi qu'il appert par ladite lectre datée de l'an mil IIIIC et troys. Signée pour le Roy, Charbonnier.

Cothée VIIXXIII

 

... une quictance ... que maistre Nycolas Bouault a heu et reçeu de Jehan d'Authon, escuyer, par les mains de Jehan Cherité de Cande, c'est à scavoir la somme de quatre vingts escuz d'or de la couronne pour convertir ès funérailles du feu patriarche jadis administrateur perpétuel de l'église de Thours ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et quinze. Signée J. Gugnon.

Cothée VIIXXIIII

 

... une lectre ... de mariage, que M. Arnault Gombault, seigneur de La Gombaudière, et Péronnelle d'Authon se promisrent prendre l'ung l'autre par sacrement de mariage et en faveur dudit mariage, le seigneur d'Authon, frère de ladite Péronnelle promist leur bailler en faveur dudit mariage tous et chescuns les biens qui à ladicte Péronnelle pouvoient compecter et appartenir à cause de ses feuz père et mère ... Contract signé Grelier.

Cothée VIIXXV

 

... une lectre ... que Artus de Villequier, chevalier, viconte de La Guierche en Thourayne et seigneur de l'isle d'Olleron, a baillé et livré à foy et a houmage simple et au debvoir d'ung angelot d'or à payer à muance de seigneur à Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir deux sartières estant en désert pour convertir en maroys assis en l'isle d'Oleron ... lectre datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et unze. Signée Artus de Villequier.

Cothée VIIXXVI

 

... une lectre de baillecte ... que Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu a baillé et arrenté à Thomas Preponte, de la paroisse d'Aujac, c'est à scavoir une pièce de terre assise à Monac et, autres chouses contenues en la­ dicte lettre pour le prix et somme de neuf boyceaulx de froment, mesure dudict lieu d'Authon, et cinq solz tournoys de rente par chacun an ... baillecte datée de l'an mil IIIIC et six. Signé Perineau.

Cothée VIIXX et VII

... une obligacion ... que noble homme Guyot de Chastenet, escuyer, doibt bien et loyaument à Jehan de Toyrat,
escuyer, c'est à scavoir la somme de soixante et cincq livres tournois par appoinctement fait entre eulx sur Ledoux, de ladicte obligacion., y a une quictance ... que noble homme Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, a payé ladicte somme de soixante et cincq livres, pour et au nom dudit de Chastenet ... quictance datée de l'an mil IIIC quarante cincq.

Cothée VIIXX et VIII

 

... une quictance ... que Letisse de Parthenay, dame de Sainct-Hilaire de Villefranche, a heu et reçeu du seigneur d'Authon la somme de quatre livres tournois, en quoy il luy estoit tenu par chascun an, en chascune feste de Nouel ... quittance datée datée de l'an mil IIIIC et dix, scellée de cire rouge.

Cothée VIIXX et neuf

 

... ung appointement par lequel noble homme Galiot de Javrilhac estoit tenu à noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu et des Bernardières, et à damoyselle Souverayne Flamenche, sa femme, en la somme de mille escuz d'or, à cause de leur mariage et pour le rabat, solucion et payement de six cens cincquante livres tournois qui restoient à payer de ladicte somme de mille escuz d'or à icelluy Galiot de Javrilhac, a ceddé et transporté audit d'Authon et Souveraine Flamenche, sadite femme, la somme de trente livres tournois ... appoinctement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX. Signé Guillon.

Cothée VIIXX et dix

 

... ung relièfvement d'appel obtenu de la chancellerie du roy nostre sire, par Pierre d'Authon, escuyer, à l'encontre du seigneur de Thaillebourg, de ce qu'il avoyt fait abatre ses justices dudit lieu d'Authon ... relièfvement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et sept. Signé Gontier.

Cothée VIIXXXI

 

... une lectre de mariage de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, et de Jehanne Laboureur, dame de Gadebors, et
aussi une donacion fete entre eulx durant leur mariage, le tout escript en papier et signé par coppie J. Robin, daté
de l'an mil IIIIC IIIIXX et unze.

Cothée VIIXXXII

 

... une cedulle, par laquelle appert que Madame la comtesse d'Angoulesme a donné terme, respit, et délay à noble
homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu des Bernardières et des Combes, de faire l’oumage qu'il
estoit tenu luy faire, pour raison de sa maison dudit lieu des Combes ... cedulle datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et dix
sept. Signée Du Tillet.

Cothée VIIXXXIII

 

... une obligance ... que Jehan d'Authon, escuyer, sei­gneur dudit lieu, doibt bien et loyaument à Pierre de Parage. bourgoys de Cougnac, c'est à scavoir la somme de vingt et troys livres tournois cincq solz, à cause et pour raison de certaine marchandize que ledit Du Parage a baillée et livrée audit escuyer ... obligance datée de l'an mil IIIIC quarante et neuf. Signée Gaulteron.

Cothée VIIXXXIIII

 

... ung houmage par lequel appert que Colas Dauthon, seigneur dudict lieu, tient et advouhe tenir de noble et puissant seigneur monseigneur Françoys de Monberon, escuyer, seigneur de Mastaz et de Royan, à cause de son chastel dudict Mastaz, à houmage plain et à cincq solz d'achaptement à payer à muance de homme, c'est assavoir une pièce de boys assise aux prez sauvages en la paroisse d'Aujac, ainsi qu'il appert par ledit houmage daté de l'an mil IIIC soixante et neuf. Signé A. Boucault.

Cothé VIIXXXIIII (sic). (Cote double sur l'original).

 

... ung houmage ... que Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir de dame Julienne de Monberon, dame de Mastaz, à houmage plain et au devoir de cincq solz tournois à payer à muance de homme, c'est assavoir une pièce de terre appelée les Fousses Bouynes assise partie en la paroisse de Aujac et partie en la paroisse d'Aumaigne ... recepcion dudit houmage ... daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et seize. Signé Saumon.

Cothé VIIXXXV

 

... une requeste escripte en parchemin, baillée par Pierre Girault, chevalier, seigneur de Chevallon, faisant mention de certain rival et cours d'eaux qui estoit différant et contentieux entre ledit seigneur de Chevallon et noble homme Hugues d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu ... requeste datée de l'an mil IIIIC quarante cinq.

Cothée VIIXXXVI

 

... une lectre de baillecte ... que dame Jehanne de Sallebrache, dame de Sainct-Chebris, a baillé et arrenté à Regnault Jacques une pièce de pré appelée le pré maron ... paroisse d'Aujac, pour trois solz quatre deniers tournois de rente, payable, par chacun an, en chescune feste de Sainct-Luc ... baillecte datée de l'an mil IIIIC et six.

Cothée VIIXXXVII

 

... quictance que Jehan Claveau, procureur et recepveur de madame Letisse de Parthenay, dame de Sainct-Hilayre de Villefranche, a lieu et reçeu de Jehan d'Authon la somme de quatre livres tournois, en quoy ledict d'Authon est tenu par chacun an a ladicte dame sur sa terre d'Authon ... quictance datée de l'an mil IIIC et sept. Signé Cla­veau.

Cothée VIIXXXVIII

 

... quictance ... que Guillemot Magot, procureur et recepvcur de Madame de Saincte-Flayve et de Sainct-Hilayre de Villefranche, a heu et reçeu de Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, la somme de six livres tournois
en deducion et rabatement des arrérages de certaine rente, en quoy il estoit tenu à ladicte dame, par chascun an, sur sa terre d'Authon ... quictance datée de l'an mil IIIIC et treize. Signée Prévoust.

Cothée VIIXXXIX

 

... houmage ... que Hugues d'Authon, chevalier, sei­gneur dudit lieu, tient et advouhe tenir de noble et puis­sant seigneur monseigneur Robert, seigneur de Mastaz, chevalier, seigneur dudit lieu, a houmage plain et à cincq solz tournois d'achaptement à payer à muance de homme, c'est assavoir une pièce de boys assis au lieu qu'on appelle prez sauvages, estant en la paroisse d'Aujac ... houmage daté de l'an mil IIIIC dix-sept. Signé P. Jeleu.

Cothée VIIIXX

 

... quictance ... que Jehan Prevoust, procureur de Madame de Villefranche, a lieu et reçeu de Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de dix livres tournois pour les arrérages de certaine rente, en quoy ledit d'Authon est tenu à ladicte dame ... quictance datée de l'an mil IIIIC et neuf. Signé Prevoust.

Cothée VIIIXXI

 

... recepcion de houmage ... que Helienor de Périgort, dame de Mastaz, a reçeu Chardon de Poulignac à houmage et serment de féaulté de ce qu'il est tenu luy faire à cause de la Vrignolle et ses appartenances pour raison de son chastel de Mastaz ... recepcion datée de l'an mil IIIIC XXVI sellée de cire rouge.

Cothée VIIIXXII

 

... contract d'appoinctement ... que de certain procès qui estoit pendant par devant M. le seneschal de Xainctonge ou M. son lieutenant à son siège de Sainct-Jehan d'Angely, entre Pernelle d'Authon, vefve de feu Arnault Gombauld, demanderesse en matière de rescission de contraict à l'encontre de Jehan de Lyvayne, escuyer, à cause de la succession, deceps et trespas dudit feu Arnault Gombauld, par lequel dit appoinctement a esté accordé que ladite Pernelle d'Authon aura son logis honneste et nécessaire sellon son estat, en l'oustel de la Gombauldière et autres choses contenues audit appoinctement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX treize. Signé R. Toussainctz et P. Maignen.

Cothé VIIIXXIII

 

... vidimus de lectre par lequel appert que les prieurs, religieux et couvent du prieuré de Saincte-Gemme ont baillé et arrenté à noble homme Arnault Gombault, escuyer, seigneur de la Gombaudière, c'est assavoir ungs maroys desers francs et quictes de toutes charges, sauf réserve du droit de dixme sictuez et assis en Artouan, contenant treize livres de maroys ou environ ... baillecte et vidimus d'icelle daté de l'an mil IIIIC soixante. Signé P. Chebrant.

Cothée VIIIXXIIII

 

... lectre de rescission obtenue de la chancellerie du roy nostre sire par Pernelle d'Authon, damoyselle, vefve de feu Arnault Gombault, par lesquelles est mandé au seneschal de Xainctonge ou son lieutenant casser et annuler certain contrat de renonciation fait et passé entre ladite Pernelle d'Authon et Helyes Gombauld, filz dudit feu Arnault Gombauld datée de l'an mil IIIIC soixancte huit. Signé Doichére.

Cothée VIIIXXV

 

... lectre de rescission de contrat obtenue de monsei­gneur le duc de Guyenne, conte de Xainctonge et seigneur de La Rochelle, par Pernelle d'Authon, vefve de feu Ar­nault Gombauld, en son vivant mary et espoux de ladite Pernelle d'Authon ... appoinctement daté de l'an mil IIIIC soixante treize. Signé P. Maignen et R. Toussainctz.

Cothée VIIIXXVI

 

... ung appoinctement fait et accordé entre damoiselle Pernelle Dauthon, vefve de feu Arnault Gombault et Jehan de Livayne à cause et pour raison de la succession deceps et trespas dudict feu Arnault Gombault, en son vivant mary espoux de ladite Pernelle Dauthon, ainsi qu'il est contenu par ledict appointement daté de l'an mil IIIIC LXXIII. Signé P. Maignen, R. Toussainctz.

Cothée VIIIXXVII

 

.... ung acte ... que noble homme Jehan de Lyvayne a présentement payé à Madamoyselle Pernelle d'Authon certaine somme d'argent, dont ladite Pernelle d'Authon fut reffusante de la recepvoir, disant que ledit de Lyvayne ne luy voulloit pas bailler la somme totale en quoy il luy estoit tenu, dont lesdites parties requisrent acte ou lectre testimoniale ... acte daté de l'an mil IIIIC quatre vingt dix. Signé P. de la Rue.

Cothée VIIIXXVIII

 

... appoinctement contenant partage ... que Helyes Gombauld tant pour luy que pour Jehan Gombault, son frère et Pernelle d'Authon vefve de feu Arnault Gombault, ont fait partage et division entre eulx de tous et chascuns les biens meubles dénommez de la succession, deceps et trèspas dudit feu Arnault Gombault et par icelluy appoincte­ment appert que desdicts biens, meubles ladite Pernelle d'Authon en auroit une tierce partie et autres chouses con­tenues au dict appoinctement daté de l'an mil IIIIC cincquante et neuf. Signé Guillaume de Bouhiers.

Cothé VIIIXXIX

 

... abréviacion obtenue et impétrée de la partie de Pernelle d'Authon damoyselle, vefve de feu Arnault Gombault, en son vivant escuyer, par lequel est mandé au séneschal de Xainctonge ou son lieutenant de faire procéder en certaine cause et matière pendant par devant luy entre la dicte Pernelle d'Authon demanderesse à l'encontre de Jehan Gombault ... abreviacion datée de l'an mil IIIIC soixante neuf. Signée Danyel.

Cothée VIIIXXX

 

... vendicion ... que Jehan Codeane, paroissien de Lintillet, et Alexis Bonnault et Pierre Bonnault ont vendu, ceddé et transporté à Guillaume Aymery à Pierre Regnault, frères, demourant en la paroisse de Sainct-Caprays, c'est assavoir une pièce de terre assise en la paroisse de Berclou, plus à plain déclairée par ladite lectre de vendicion datée de l'an mil IIIIC et unze. Signée. G. Decoyt.

Cothée VIIIXXXI

 

... lectre ... que Charles, conte d'Angoulesme, gouverneur de Guyenne, donnoit à notice et congé à Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu d'Authon et cappitayne de Marenpnes, qu'il eust à faire mectre sus et en armes et aprester en habillemens de guerre tous les manans et habitans des ysles de Marenpnes, Olleron et autres lieux contenuz ondit mandement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et huyct. Signé Chauvellon.

Cothé VIIIXXXII

 

... houmage ... que Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir hommage plain et au debvoir de cincq solz tournoix d'achaptement à payer à muance de homme de noble et puissant Robert de Mastaz chevalier, seigneur dudit lieu, à cause de son chastel dudit Mastaz, c'est assavoir une pièce de boys assis aux prez sauvages en la paroisse d'Aujac ... houmage daté de l'an mil IIIC trente-six.

Cothé VIIIXXXIII

 

... procez ... en la court d'Authon entre Jehan Fougeroux, demandeur d'une part, à l'encontre de Jehan Roy, deffendeur d'autre, et ce pour cause d'une pièce de pré assise près et jouxte le pré de monseigneur dont ledit deffendeur avoit emporté le blé de ladicte terre, sans payer le terrage ... acte daté de l'an mil cincq cens deux. Signé R. Chaillou, Caffin.

Cothée VIIIXXXIIII

 

... lectre ... que dame Charlote de Bretaigne; dame de Montrésor, vefve de feu Anthoyne de Villequier, en son vivant seigneur des ysles de Marenpnes et Olleron, a ratifié, ap­prouvé et tenu pour agréable certaine donnacion autreffoys faicte par ledict feu de Villequier à Pierre d'Authon, sei­gneur dudit lieu, de deux sartières pour faire maroys, assis en l'isle dudict lieu d'Olleron ... datées de l'an mil IIIIC IIIIXX et neuf. Signées Charlotte de Bretaigne.

Cothée VIIIXXV

 

... lectres royaulx contenant evocquasion obtenues par Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de la chancellerye du roy, nostre sire, en sa court de parlement à Bourdeaux, pour évocquer certain procès qui estoit pendant par devant le seneschal de Perigort ou son lieutenant entre ledit Pierre d'Authon demandeur en matière de rescission de contraict à l'encontre de Anthoynes Helyes, che­valier, et Ysabeau de La Gomblaye, sa femme ... lectres datées de l'an mil IIIIC XXXV. Signées Rissent.

Cothées VIIIXXXVI

 

... acte appellatoire ... que Rollant d'Authon, procureur de Jehan d'Authon et de Marguerite de Mareuil, sa femme, se portoit pour appellant de l'execucion d'un certain arrest de querelle fait par honourable homme et saige maistre Estienne de La Marthonnye, licencié en loix ... acte daté de l'an mil IIIIC soixante quatre. Signé Aymeri de Aymeiricis.

Cothée VIIIXXXVII

 

... baillecte ... que Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, a baillé et arrenté à Jehan Soullard ung héritage appellé Bargaigerie ... pour le prix et somme de douze deniers, quatre boyceaux de froment et une gelline et pour une petite pièce de terre confrontée en ladite lectre vingt deniers, le tout de rente ... lectre datée de l'an mil IIIIC XLIII. Signée Rougeaut.

Cothée VIIIXXXVIII

 

... substitucion de procureur faicte par Pierre Tonneau, pour et on nom de monseigneur Nycollas d'Authon, cheva­lier, seigneur dudit lieu, conseiller et chambellan du roy nostre sire, par vertu du pouvoir à luy donné par les lec­tres de procuration dudit d'Authon ... lectres dalées de l'an mil IIIIC soixante dix huit.

Cothées VIIIXXXIX

 

... quictance ... que Arnault Jayze, vallet, demourant à Juilhac le Cocq, a heu et reçeu, pour et on nom de Audecte Gardrate, sa femme, de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est assavoir la somme de quarante livres tournoix, en quoy ledit d'Authun luy estoit tenu ... quictance datée de l'an mil IIIIC et cincq. Signée Helyes Mercier.

Cothée IXXX

 

... appoinctement par lequel Guillaume Peroux, seigneur du Fouilloux en nom et comme administrateur de Jehan d'Authon, est tenu rendre et bailler à Yebles de Vivonne et damoiselle Jehanne de Maignac, sa femme, c'est assavoir la somme de cent livres tournois par composicion et appoinctement fait entre eulx, touchant la somme de douze vingtz livres tournoix que autreffoys feu Hugues d'Authon, chevalier, en son vivant avoyt promis payer à Beautrix d'Authon, sa fille, en faveur de son mariage et de Armand de Maignac ... appoinctement daté de l'an mil IIIC soixante six. Signé L. Mouche.

Cothée IXXXI

 

... transaction et appoinctement fait entre monseigneur Olivyer d'Authon, pour et on nom de dame Mabire (sic), sa femme, et Helye Moreau, chevalier et seigneur de la chastellanye de Barbezieux, touchant certaine somme que ledit Moreau avoyt promis audict Olyvier d'Authon et Mabire, sa dite femme, en faveur de leur mariage ... appoinctement daté de l'an mil IIC quatre vingt.

Cothée IXXXII

 

... donnacion ... que Mesnard de Magesie et dame Jehanne Peronne, sa femme, seigneur et dame du Fouilloux, se sont donnez l'ung d'eulx à l'autre tous et chacuns leurs biens, meubles et acquetz, avecques la tierce partie de tous et chacuns leurs biens, immeubles et héritages ... donnacion datée de l'an mil IIIC quatre vingt et cincq. Signé G. Piédux.

Cothée IXXXIII

 

... houmage ... que Hugues d'Authon, chevalier, sei­gneur dudit lieu, tient et advouhe tenir de noble et puis­sant seigneur Robert de Mastaz, chevalier, seigneur dudit lieu, à houmage lige et à cincq solz tornoiz d'achaptement à payer, à muance de homme, c'est à scavoir une pièce de boys appellé aux prez sauvages en la paroisse d'Aujac.

Cothée IXXXIIII

 

... donnacion ... que Pierre d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, a donné, ceddé et transporté au chapellain de Sainct-Caprays, estant près dudit lieu d'Authon, pour estre participant luy et les siens ès biens faictz et oraysons de nostre mère Sainte Eglise, c'est à scavoir tout le droit que ledit d'Authon a et luy appartient en tous les terrages de la paroisse dudit Sainct-Capray ... donnacion datée de l'an mil IIIC trente sept. Signée Girard Raymond.

Cothée IXXXV

 

... quictance ... que Jourdain, seigneur d'Argence, a heu et reçeu de monseigneur des Bernardières et de Cherchevrier, à cause de dame Jehanne Chalebresse, dame desdits lieux, c'est à scavoir la somme de LXXIl tournois en déduccion et rabattement de la somme de cent livres tournois qui luy avoyt esté promis en faveur du mariage de luy et de Ysabeau de Polignac, sa femme, ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX. Signée P. de la Rive.

Cothé IXXXVI

 

... donnacion ... que Pierre d'Aujac, paroissien d'Authon, a donné à houmage lige à Meynard d'Authon, pour les ser­vices qu'il luy a fait le temps passé, ... l'herbergement de chevalier, assis en ladite paroisse, ... donnacion datée de l'an mil IIIC XXXVIII. Signé Girard Raymond, presbtre.

Cothée IXXXVII

 

... quictance ... que Jehan Prevoust, procureur et recepveur de dame Letisse de Parthenay, dame de Sainct-
Hilayre de Villefranche, a heu et reçeu de Jehan d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de quarante et cincq
solz tournois en déducion et rabalement de quatre livres tournois, en quoy il est tenu, par chacun an, à ladite dame sur sa terre d'Authon, daté de l'an mil IIIIC et unze. Signée Prevoust.

Cothée IXXXVIII

 

... vidimus d'une lectre de partage fait entre Jehan d'Authon, escuyer, Loys d'Authon, aussi escuyer, tant en son nom que comme procureur souffizamment fondé de procuration de Jehan Luyvart, escuyer, et de Jehanne
d'Authon, sa femme et à cause d'elle et Charlot de Puylouhet, escuyer, seigneur de La Borade, tant pour luy
que pour Marie d'Authon, sa femme, et Jacques de Pouylouher, escuyer, seigneur de la Rouandière, tant pour luy
que pour Catherine Duton (sic), sa femme, et Jacques Duthon, escuyer, et Pierre de Barbezières, escuyer, tant pour luy que pour Marguerite Duton, sa femme et Arnault de Gombault, escuyer, tant pour luy que pour Pernelle Duthon, sa femme, ... partage et division ... de tous ... les cens, rentes, domaines et héritages à eulx obvenuz et
escheuz à cause des successions ... de feuz Jehan d'Authon et de Phelippe de Torsay, leurs père et mère ... l'an mil IIIIC soixante cinq. Signé Salart.

Cothée IXXXIX

 

... lectre ... que Anthoyne de Villequier, seigneur des isles d’Olleron, Marenpnes et Arvert, a donné ... l'office de cappitainerie de l'isle de Marenpnes à Perot d'Authon, escuyer ... et en oultre, son grant procureur général en toutes les isles d'Olleron, de Marenpnes, Brouhe et Arvert, aux gaiges de deux cens livres tournois par chacun an ... l'an mil IIIIC quatre vingt et huyt. Signé A. de Villequier.

Cothée IXXXX

 

... vendicion ... que Jehan Sucors, fîlz de Guillaume Sucors, a vendu ... à noble homme Olyvyer d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu ... une pièce de pré assis au Posac, près le pré de Aymeri Angevin ... vendicion datée de l'an mil IIIC et quatre, signée Rector ecclesie Sancti Capresi.

Cothée IXXXXI

 

... cession de transport ... que Hugues de Mons et Burgonde de La Chaulme, sa femme, ont délaissé ... à Hugues d'Authon, chevalier, seigneur d'Escoyeulz ... ung certain herbergement assis près l'église dudit lieu de Mons ... datée de l'an mil IIIC quarante et deux, scellée de cire verte.

Cothée IXXXXII

 

... commitimus contenant sauvegarde et debitis ... obtenu par Fabien d'Authon, escollier, étudiant de l'université de Poitiers ... daté de l'an mil IIIC soixante six. Si­gné Morant.

Cothée IXXXXIII

 

... vendicion ... que Alexis, fille de Guillaume Cabicou, de la paroisse d'Aujac, a vendu ... à Guillaume et Aymery Regnaulx, paroissiens de Sainct-Caprays, c'est assavoir deux pièces de terre situées en la paroisse de Berclou dont l'une desdites est assise au fief de Aymery Lambert ... vendicion datée de l'an mil IIIC dix sept. Signée Prunelle.

Cothée IXXXXIIII

 

... baillecte ... que noble homme Hugues d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu a baillé ... à Micheau Per­rière et Laurence Debourg, sa femme ... ung herbergement avecques fons et solle situé et assis en la paroisse de Migron, en la seigneurie de messieurs de Chappitre, pour ... quinze solz tournois de rente, payable audit sei­gneur d'Authon, à douze deniers à messieurs de Chappitre ... l'an mil IIIC XXXVIII. Signée Girard Raymond.

Cothée IXXXXV

 

... extraict de la court de parlement ... que la terre et seignourie des Bernardières avoit esté mise en la main
du roy, nostre seigneur ... Bonnenfant, huissier en la court de parlement, à Bourdeaulx et par ladite court la main du roy nostre dit sire, fut levée et ostée à la requeste de Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu ... l'an mil IIIC IIIIXX et six. Signé de Marcilliac.

Cothée IXXXXVI

 

... vendicion ... que Hugues d'Authon, seigneur de Chasteau-Couvert a vendu ... à Pierre Albert, doyen de Saint-Herie de Mastaz ... cinquante boyceaulx de froment de rente ... vendicion daté de l'an mil IIIC quarante.

Cothée IXXXXVII

 

... houmage ... que Guyot des Roches, seigneur d'Arcous, tient et advouhe tenir de noble homme Jehan Couppedoye, en nom et comme ayant le gouvernement de Jacques de La Brousse, à houmage lige et au devoir de cent tournois d'achaptement à payer à muance de homme ... les vignes qui sont assises en la paroisse de Saint-Vivien d'Argenteuil, daté de l'an mil IIIIC dix huit. Signée Petit Guillaume.

Cothée IXXXXVIII

 

... vendicion ... que Agnes, vefve de Guillaume Gibault, a vendu ... à messire Guillaume d'Aujac, presbtre ... trois boyceaux de froment de rente, en quoy Guillaume Pigneau et Jehan Bouchier estoient tenuz à la dicte Agnez ... vendicion datée de l'an mil IIC quatre vingt douze. Signée Arnault et scellée de cire rouge.

Cothée IXXXXIX

 

... partage ... entre Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, tant pour luy que pour Marie, Catherine et Jehanne d'Authon, sœurs, filles dudit Jehan d'Authon et de feue Phelippe de Torsay et aussy ledit Jehan d'Authon, en nom et comme administrateur de Jehan, Loys, Marguerite et Pernelle d'Authon, ses enffans, et messire Guillaume de Chazelles, chevalier, et Jehanne de Chazelles, fille dudit messire Guillaume de Chazelles et de dame Marguerite de Torsay, jadis sa femme ... partage ... des biens et héritages à eulx obvenuz et escheuz par les successions, deceps et trespas de feuz messire Jehan de Torsay, chevalier, seigneur de Beruges, et de dame Jehanne Orrye, sa femme ... partage de l'an mil IIIIC vingt sept. Signé J. Grelaud, P. Guyteau.

Cothée IIC

 

... quictance ... que Helyenor de Perigort, dame de Mastaz, a heu de Chardon de Poulignac la somme de qua­rante solz tournoiz pour raison du devoir de l’oumage que ledit Chardon de Poulignac luy est tenu, à cause de La Vrignolle, daté de l'an mil IIIIC vingt sept.

Cothée IICI

 

... vendicion ... que Pierre Brochard, de Sonnac, et Jehanne Rousse, sa femme, seur de Pierre et Helyot Rioux, d'Aujac, ont vendu ... à Guillaume Regnault, demourant à Sainct-Caprays, c'est à scavoir la somme de vingt solz tournois de rente ... vendicion datée de l'an mil IIIC LV. Signée J. Fournery.

Cothée IICII

 

... mandement ... que monseigneur le conte de Taillebourg a donné congié et licence à noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de faire la reveuhe des gens à pié des ysles d'Olleron, Marempnes et Sainct Jehan d'Angles ... mandement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et neuf.

Cothé IICIII

 

... sept extraictz des registres de la court de parlement de Bourdeaulx ... entre Bertrand Grimort, escuyer, seigneur de Mauriac, demandeur en matière de réponse de pièces contre noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu ... daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et troys. Si­gné de Marcilhac.

Cothée IICIIII

 

... deux lectres attachées ensemble, l'une de couronne et l'autre d'acolite obtenues par Jehan d'Authon, clerc,
dont lesdites lectres de couronne sont datées de l'an mil IIIIC LXXV.

Cothées IICV

 

... lectre de office et requeste que Jacques d'Authon, seigneur de Vanzay, en nom et comme tuteur des enffens
de feu Jehan d'Authon, escuyer, et damoiselle Marguerite, sa femme, s'est offert et présenté à noble homme Guy de Mareuil, chevalier, seigneur dudit lieu, à luy faire les foy et houmage, en quoy lesdicts enffens myneurs sont tenuz luy faire à cause de la seignourie des Bernardières ... requeste datée de l'an mil IIIIC LXV.

Cothée IICVI

 

... rellacion ... que noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu a esté adjourné en la court de parlement à la requeste du procureur du roy, nostre sire ... rellacion datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et cincq. Signée J. Roddet.

Cothée IICVII


... extraict des registres de la court de parlement ... que Anthoyne, Helyes dit de Colonges a esté condemné envers noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu en la somme de quatre escuz d'or ... extrait
daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et quatorze. Signé de Marcillac.

Cothée IICVIII

 

... lectre que Catherine Regnaulde a donné, ceddé et transporté à Hélye Regnault, tous deux paroissiens de Sainct-Caprays, c'est assavoir tous et chascuns ses biens meubles et immeubles ... donnacion datée de l'an mil IIIIC quarante et sept. Signée Olivyer de Beaulieu et Pernelle.

Cothée IICIX

 

... lectre que Richard d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a baillé ... à Raymond et à Jehan Pelletans frères, Pierre dit Baria et Geoffroy Gaultier, c'est assavoir une pièce de pré assis à l'éritage Chatier pour douze deniers tournoys de rente ... lectre scellée du seel des armes dudit escuyer et du scel de monseigneur l'archidiacre d'Aulnis, daté de l'an mil IIC XXXI.

Cothé IICX

 

... lectre de institucion et fondation d'une chapellanye fondée par messire Raymond de Mons, presbtre en l'église de Sainct Hérye de Mastaz ... fondacion datée de l'an mil IIIC IIIIXX et quinze. Signée Johannes, Capellanus d'Escoyeux.

Cothée IICXI

 

... appoinctement faict entre Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, et Rolland d'Authon, aussi chevalier, que Rolland d'Authon ne seroit tenu faire aucun hommage ne devoir audit Pierre d'Authon durant, son vivant, pour raison de ce qu'il tient de luy à houmage et eu au dedans la seigneurie de Thaillebourg, mais que les successeurs et héritiers dudit Rolland d'Authon seroient tenuz faire ledit houmage et payer le debvoir audit Pierre d'Authon et à ses successeurs et héritiers ... appoinctement daté de l'an mil IIC LXX.

Cothée IICXII

 

... acte octroyé par le seneschal de Perigort ou son lieu­tenant ... que Bertrand Grimord, escuyer, se porta pour appelant certain appointement donné par ledit seneschal, au profict de Jehan d'Authon et de damoiselle Marguerite de Mareuilh, sa femme. Acte daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et ung.

Cothé IICXIII

 

... houmage fait par Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de ce qu'il tient et advouhe tenir à houmage lige et à dix solz tournois de chamberlage de révérend père en Dieu, monseigneur l'Evesque de Xainctes, c'est à scavoir son herbergement de Chasteau-Couvert et autres choses contenues audit houmage daté de l'an mil IIIIC dix sept.

Cothé IICXIIII

 

... houmage fait par Seguin d'Authon, seigneur de La Bernardière, à Pierre d'Authon, seigneur de Chateau-Couvert, touchant son herbergement dudit lieu de La Bernar­dière, date de l'an mil IIC et LIII. Signé J. Odet.

Cothée IICXV

 

... houmage que Raymond Roux tient et advouhe tenir à houmage lige et au devoir de sept livres tournois d'achaptement à payer, à muance de homme, de Aymery de Mons, chevalier, à cause de Pierre d'Authon, aussi chevalier, ung herbergement appelé l'erbergemcnt de Martigné, assis en la paroisse d'Aujac et aussi certaines terres assises en la paroisse d'Authon, ... houmage daté de l'an mil IIC LXXV.

Cothée IICXVI

 

.. . lectre de vendicion ... que Pierre d'Aujac a vendu et transporté à Guillaume Aymery, et Pierre Regnault, de Sainct-Caprays, c'est assavoir cincq deniers tournoys sur six deniers tournoys de rente, en quoy ils estoient tenuz audit d'Aujac, sur un certain herbergement que souloit tenir feu Jehan Tetaud, vendicion datée de l'an mil IIIC XVII.

Cothée IICXVII

 

... vidimus de lectre obligatoire ... que noble homme Lyon, de Saincte-More, escuyer, seigneur de Montauzier, est tenu el obligé payer à noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est assavoir la somme de unze cens vingt et sept livres quatre solz tournois et ce à cause et pour raison de bon et loyal prest, vidimus daté

de l'an mil IIIIC IIIIXX dix huyt. Signé David, G. Fanoillet, et Loys Bouyer.

Cothée IICXVIII

 

... vidimus de lectres royaulx ... que Charles, par la grâce de Dieu roy de France, mectoit à playne délivrance toutes et chascunes les terres, domaines et héritages des seigneurs qui avoient estez saisies par ses officiers et com­missaires, pour cause d'une assemblée qui fust faite en Bourbonnays ... lectres et vidimus d'icelles daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et cincq. Signé Voule et Couldreau.

Cothée IICXIX

 

... baillecte ... que noble homme Arnault d'Aujac, escuyer, seigneur dudit lieu, a baillé ... à Jehan Hillairet, demeurant à Aumagne, c'est assavoir une pièce de pré et boys assis et situé en la paroisse dudit lieu d'Aujac, en la seigneurie dudit escuyer, pour le prix de dix solz tournoys de rente payable en chascune feste Sainct-Luc, lequel pré et boys noble homme Anthoyne, escuyer, seigneur dudit lieu, a despuys acquis dudit Hilairet et est datée la­dite lectre de baillecte de l'an mil IIIIC LXIII. Signée Avril.

Cothée IICXX

 

... lectre de vendicion ... que noble homme Hanry Ithier et damoyselle Jehanne d'Authon, sa femme, ont vendu à Mathieu Babin, clerc, une pièce de boys, assise en la paroisse de Thaillebourg, contenant de cincq à six quartiers ... lectre de vendicion datée de l'an mil IIIIC IIIIXX douze. Signée Douillon.

Cothée IICXXI

 

.. quictance escripte sur le dos de la lectre de vendicion dessus devisée ... que Jehan de Rodrygue, dit Biscayhe, a reçeu ycelle Jehanne d'Authon, vefve de feu Hanry Ithier, pour et on nom de Mathieu Babin, c'est assavoir la som­me de cincquante livres tournoys ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et sept. Signée Douillon.

Cothée IICXXII

 

... reliefvement d'appel ... obtenu par Jehanne et Magdelaine d'Authon, damoiselles ... appelantes de certain sergent royal et de certains commissaires commis... au gouvernement de la terre d'Authon, au prouchain réquisitoire et instance de Estienne de Puysieu, chevalier, daté de l'an
mil IIIIC LXXIX. Signé Pitart.

Cothé IICXXIII

 

... lectres obligatoires ... que Pierre Regnault et Ber­trand Regnault, frères estoient tenus à messire Giraud Raymond, presbtre, en la somme de quarente boyceaulx de froment et quarante boyceaulx de mesture, à cause de la ferme du moulin Portier ... lectres obligatoires datées de l'an mil IIIIC XXXVIII. Signées Bonnetalle.

Cothées IICXXIIII

 

... appoinctement fait entre noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, et Nycolas Bourdeau, marchand demourant à Coingnac, touchant certain argent blanc estant en sendrées ... ledit Bourdeau a heu, dudit seigneur, la somme de troys cens escuz et s'est dé­sisté du procès qui estoit entre eulx à cause dudit argent blanc ... appoinctement signé J. de Sonneville et N. Mousnyer, daté de l'an mil cincq cens et huyt.

Cothée IICXXV

 

... procuracion ... que noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, a constitué ses procureurs messires Jehan Bienvenu et Romuan Chaillou et par spécial leur a donné puissance de comparoir par devant certains commissaires ordonnez par la court de parlement pour ouyr les comptes de certains commissaires qui ont le régime et gouvernement de tous les fruicts et esmolumentz des seignouries du Seurre et de Dompierre ... procuration datée de l'an mil cincq cens et six. Signée de La Roche.

Cothée IICXXVI

 

... reliefvement d'appel obtenu par damoyselle Anne de Sainct-Gellays, de la court de parlement de Bourdeaulx, à l'encontre de Regné Legendre, touchant ce que le lieutenant de Xainctonge ordonna que certains prez seroient et demouroient saisiz ... reliefvement daté de l'an mil cincq cens et unze. Signé Geneste.

Cothé IICXXVII

 

... procuration ... que noble homme Jehan de Clermont, escuyer, seigneur de Dompierre et du Seurre, a constitué

son vray procureur, noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer,. seigneur dudit lieu ... procuracion datée de l'an mil cincq cens. Signée de Monsgermain et R. de Domailhac.

Cothée IICXXVIII

 

... lectre par laquelle ... noble homme Charles d'Authon, a rcçeu et a esté remboursé de la somme de sept mille livres tournoys qu'il avoyt presté et baillé à noble homme Anthoyne d'Authon, son frère, escuyer, seigneur dudit lieu, sur les terres et seignouryes dudit lieu d'Authon, du Seurre, Dompierre, Mons, Mareuilh et des Combes ... lectre datée de l'an mil cinq cens et cincq. Signé Herpin, M. Geay, et G. Roy.

Cothée IICXXIX

 

... lectre de vendicion ... que Colas et Pierre Chabotz ont vendu à noble homme Anthoyne d'Authon, seigneur dudit lieu, la sixte partie d'une pièce de boys assis en la paroisse d'Authon ... lectre datée de l'an mil cincq cens et sept. Signée R. Chaillou et François Chapron.

Cothée IICXXX

 

... procès de la court de Périgort ... que noble homme Anthoyne d'Authon a esté adjourné à la requeste de noble homme Micheau Peyrou, chevalier, seigneur de Mont Real pour déclairer pour quelque part il se portoit héritier de feu Pierre d'Authon, seigneur des Bernardières, procès daté de l'an mil IIIIC IIIIXX dix sept.

Cothé IICXXXI

 

... mandement donné par le juge de Semoussac de pren­dre réaulment et défaut Clémence Bouchiere, fille de feu Guillaume Bouschier, myneur, dans laquelle avoit esté emmené dudit lieu de Semoussac en la seignourie d'Authon, mandement daté de l'an mil cinq cens et dix. Signé E. Huguet, juge susdit et P. Texandier, greffier.

Cothée IICXXXII

 

... procuracion ... que Françoys, baron de Bourdeille, chevalier, seigneur dudit lieu et de La Tour Blanche, donnoyt puissance et autorité à maistre Jehan Bourguys, son recepveur, de mectre en possession réelle et actuelle, noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, de la terre et seignourie du petit Mareuilh, en la terre et chastellanye de Jarnac Charente ... procuracion datée de l'an mil cincq cens et deux.

Cothée IICXXXIII

 

... lectre de eschange ... que Anthoyne d'Authon, sei­gneur dudit lieu, a baillé et délaissé par eschange à Françoys, baron de Bourdeille, la terre et seignourye des Bernardières et pour récompense, ledit de Bourdeille a baillé audit d'Authon la terre et seignourie du Petit Mareuilh as­sise en la chastellanye de Jarnac Charente ... eschange daté de l'an mil cinq cens et deux. Signé de Monte Germano et J. Challous.

Cothé IICXXXIIII

 

... contraict de vendicion ... que Anthoyne d'Authon, seigneur dudit lieu, a vendu à Jehan de Marcilhac, greffier de la court de parlement, la seignourie de Sainct-Supplice en Perigort ... vendicion datée de l'an mil cinq cens et six. Signée de Mont Germain et Petour.

Cothée IICXXXV

 

... contract de vendicion ... que Anthoyne d'Authon a vendu à Jehan de Marcilhac, greffier de la court de parlement, la terre et seignourie des Combes en Perigort... vendicion sur ce faite et passée datée de l'an mil cincq cens et six.

Cothée IICXXXVI

 

... sauvegarde obtenue par noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, du seneschal de Xainctonge à son siège de Saint-Jehan d'Angély daté de l'an mil cinq cens et quatre. Signé Pelletier.

Cothée IICXXXVII

 

... ung congé et consentement donné par Charles, conte de Taillehourg, à noble homme Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu de Droyer ou fief Droyer, en sa juridicion d'Authon, justice à troys pilliers ... congé et consentement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et sept. Signé de Vallée.

Cothé IICXXXVIII

 

... houmage ... que Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, tient et advouhe tenir de Loys Bouchard, seigneur de Montchaudé et Le Chevallon, à cause de sa dite seignourie de Chevallon à houmage lige et à quarancte solz tournoys de devoir et dix solz tournoys de chamberlage à payer à rnuance de homme, c'est à scavoir son herbergement de la Vrignolle ... houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et sept.

Cothé IICXXXIX

 

... relièfvement d'appel obtenu par Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, à l'encontre du comte de Thaillebourg touchant la glandée et pesson des porceaux ... relièfvement daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et six. Signé N. Rissent.

Cothé IICXL

 

... houmage ... que Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, tient à houmage plain et au devoir de cinq solz tournoys
d'achaptement à payer à muance de homme de messire Eustache de Montberon, chevalier, seigneur de Mastaz, a
cause de sa seignourie de Mastaz, c'est à scavoir une pièce de boys assise au pré sauvage en la paroisse de Aujac ... houmage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et deux. Signé P. Moreau.

Cothé IICXLI

 

... une donacion ... que noble damoyselle Pernelle d'Authon, dame de La Gombaudière, a donné à Pierre d'Authon, son nepveu, tous et chascuns ses biens, meubles et certains arrérages de rentes ... donnacion datée de l'an mil IIIIC IIIIXX.

Cothé IICXLII

 

... contract de mariage de Aymery et Jehan d'Aujac avecques Marguerite et Denyse d'Authon, seurs, Collas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, estoit tenu bailler et payer auxdits Marguerite et Denyse d'Authon, la somme de cincq cens escuz d'or pour la valeur d'iceulx la somme de quarente livres tournoys de rente pour toute succession venue et advenir ... contract de mariage daté de l'an mil IIIIC LXXI. Signé Aymery Rogier et J. Cabicoul.

Cothée IICXVII

 

... mariage que noble homme Jehan d'Aujac et damoy­selle Marguerite d'Authon, sa femme, ont reçeu de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de deux cens cincquante escuz d'or, en quoy feu messire Nycolas d'Authon, chevalier, en son vivant frère dudit Pierre d'Authon, estoit tenu audit d'Aujac et sa dite femme, en faveur de leur mariage. Marguerite d'Authon a quicté et renoncié à toute succession paternelle et maternelle ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et sept. Signée J. Guérin et J. Foucquet.

Cothée IICXLIIII

 

... quictance de mariage ... que noble homme Anthoyne Aubert, escuyer, seigneur de Bardon, et damoyselle Denyse d'Authon, vefve de feu Mery d'Aujac et femme espouse dudit Aubert, ont reçeu de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de deux cens escuz d'or, en quoy feu Collas d'Authon, chevalier, frère dudit Pierre d'Authon, estoit tenu audit feu Mery d'Aujac et Denyse d'Authon, laquelle somme ne fut payée par ledit feu Collas d'Authon, par laquelle dite quictance appert que ladite Denyse a quicté et renoncé à toute succession paternelle et maternelle ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et sept. Signée J. Foucquet et Hanry Guynement.

Cothée IICXLV

 

... quictance ... que noble homme Raymond Brizard, escuyer, seigneur de Brye en la chastellanie d'Angoulesme, et damoyselle Magdeleine d'Authon, sa femme, ont reçeu ... de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, par les
mains de messire Hanry Guynement, c'est assavoir la somme de troy cens livres tournoys en deducion et rabat de la somme de cincq cens livres, en quoy ledit Pierre d'Authon leur estoit tenu à cause de leur mariage ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et neuf. Signé Rousseau et J. Dupré.

Cothée IICXLVI

 

... quictance ... que noble homme Raymond Brizard, escuyer, seigneur de Brye, en la chastellanye d'Angoulesme, et damoyselle Magdalenne d'Authon, sa femme, ont heu et reçeu de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de deux cens livres tournoys restant de la somme de cinq cens livres tournoys, en quoy ledit Pierre d'Authon, à cause et pour raison de leur mariage ... Magdelaine a quicté et renoncé à toute succession paternelle et maternelle ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et douze. Signée Guillaume Sabourault.

Cothée IICXLVII

 

... quictance ... que noble homme Anthoyne Aubert, seigneur de Bardon, et damoyselle Denyse d'Authon, sa femme, ont reçeu ... de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de quatre vingtz livres tournoys, en quoy
ledit d'Authon leur estoit tenu à cause de leur mariage ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et treize. Signée Rapet.

Cothée IICXLVIII

 

... quictance ... que noble homme Anthoyne Aubert, escuyer, seigneur de Bardon, a reçeu ... de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, par les mains de messire Hanry Guynemant, presbtre ... la somme de XXX l. tournoys seize solz neuf deniers, pour le rabat et dechief de certains ducatz que autres foys ledit d'Authon avoyt baillé audit Aubert ... quictance datée de l'an mil IIIC IIIIXX quinze.

Cothée IICXLIX

 

... arbitrage ... que nobles personnes Loys Bouschard, dit d'Aubeterre, et Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, bachelier en loix, et Désiré Foucault, marchant bourgeoys, de certain procès qu'ils avoient ensemble, s'en sont soubmiz au dire et ordonnance de maistres Auffroy Assigné, bachelier en loix et Désiré Foucault, marchant bourgeoys et eschevin de la ville Sainct-Jehan d'Angély, touchant, ung certain fief appelé les Fousses Bouynes ... arbitrage daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et huyt. Signé J. Guerin.

Cothé IICL

 

... ung appoinctement et acte de court donné en la ... seneschaucie de Xainctonge au siège de Sainct-Jehan d'Angély, par lequel appert que Jehan et Pierre Bitons se sont désistez et départiz en droit qu'ilz avoient en une pièce de terre contenant deux journaulx de terre ou environ, paroisse de Berclou et les ont quicté et renoncié pour et prouffit de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu ... appoinctement et acte de court daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et
dix. Signé Du Verger et Colineau.

Cothé IICLI

 

... quictance ... que dame Julienne de Poulignac, dame de Brizembourg, a reçeu de noble homme Anthoyne d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de troys cens livres tournoys de rente, en quoy ledit d'Authon luy bailla en assiecte... quictance datée de l'an mil cincq cens et six. Signée Jullienne de Poulignac, J. Garnyer et P. Richard.

Cothée IICLII

 

... lectres obligatoires ... que noble homme Jehan de Clermont, escuyer, seigneur de Dompierre et du Seurre,
est tenu ... à noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu des Bernardières et de Mons, en la somme de quarante livres tournoys, à cause de prest ... lectres obligatoires datées de l'an mil VC. Signées J. Touhaud.

Cothée IICLIII

 

... lectre de consentement ... que noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu des Bernardières
et de Mons, a voullu ... que Jehan de Clermont, escuyer, seigneur de Dompierre et du Seurre, puisse se recouvrer ... toutes et chacunes les chouses que ledit de Clermont luy avoit, par cy-devant, vendues ... en payant, par ledit de Clermont, audit d'Authon, la somme de cinq cens escuz d'or unes foys payez ... consentement daté de l'an mil cinq cens. Signé Touhaud et de la Pelleterie.

Cothée IICLIIII

 

... quictances ... que noble homme Jehan du Chaigne, escuyer, seigneur de Gadeville, a heu ... de noble homme Pierre d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, c'est assavoir la somme de cent livres tournoys pour l'amortiment de six escuz d'or de rente que Colas d'Authon avoit vendu audit du Chaigne et assignez sur tous et chascuns ses biens ... quictances datées, c'est assavoir l'une de l'an mil IIIIC IIIIXX et troys. Signée J. Decoux et l'autre datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et quatre. Signée J. Decoux.

Cothée IICLV

 

... lectre que Daulphin Pastoureau, seigneur de Javrilhac et du Breuil, a donné terme et réméré à noble homme Anthoyne, escuyer, seigneur dudit lieu d'Authon et des Bernardières, de recouvrer et retirer à luy les villages et héritages qu'il lui avoyt vanduz par cy-devant qui sont si­tuez et assis en la chastellanye des Bernardières ... lettres de réméré datées de l'an mil VC. Signées J. Debars.

Cothée IICLVI

 

... quittance ... que Jehan du Seurre, escuyer, a reçeu de noble homme Jehan d'Authon, escuyer, seigneur dudit
lieu, c'est à scavoir la somme de trente escuz d'or, à la couronne pour poursuir les biens du feu Patriarche, jadis administrateur de l'église de Thours, datée de l'an mil IIIIC IIIIXX quinze.

Cothée IICLVII

 

... délivrance donnée à Cyre par Bertrand de Sainct-Gelays, seigneur dudit lieu, que Pierre d'Authon a esté deschargé de certains biens qui avoient estez pris en ung navyre qui estoit de Morlays ... délivrance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et dix. Signée Bertrand de Sainct Gelays et Rouillon.

Cothée IICLVIII

 

... cedulle ... qu'il a esté baillé et livré par commande­ment de Charles, conte d'Angoulesme, à Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, la somme de sept cens livres tournoys pour distribuer à certains hommes d'armes ... cedulle da­tée de l'an mil IIIIC IIIIXX et six. Signée A. Chaumaillon.

Cothée IICLIX

 

... quictance ... que Bertrand de Sainct Gelays, a reçeu de Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, toutes les sommes de deniers en quoy Nicolas d'Authon, frère dudit Pierre, estoit tenu audit de Cyré ... quictance datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et troys. Signée Guilloton.

Cothée IICLX

 

... quictance ... que Collas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu, a heu, de Estienne de Puysieu, escuyer, panetier du roy, nostre sire, la somme de deux cens escuz d'or, en quoy ledit de Puysieu luy estoit tenu, à cause de prest ... quictance datée de l'an mil IIIIC LXXIII. Signée de Coustures.

Cothée IICLXI

 

... lectre obligatoire ... que Colas d'Authon, chevalier, seigneur dudit lieu est tenu à Guillaume Mace, mayre de Sainct-Jehan d'Angély, en la somme cincquante et troys livres tournoys, à cause de vendicion de draptz de soye ... lectres datées de l'an mil IIIIC LXVI. Signées P. Maignen.

Cothées IICLXII

 

... lectre de institucion ... que Charlotte de Bretaigne, dame de Montresor, a institué son vray cappitayne au lieu de Marenpnes Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu, et luy donne le régime et gouvernement des ysles d'Oleron Arvert, Brouhe, Chessoux et dudit lieu de Marenpnes ... institucion datée de l'an mil IIIIC  IIIIXX et dix.

Cothée IICLXIII

 

... testament que Guyot de Mareuil et des Bernardières a ordonné sa sépulture on cœur de l'église de Sainct-Herye de Mastaz ... et a donné troys escuz d'or une foys payez aux doyen et chanoynes dudit lieu ... testament daté de l'an mil IIIIC XXVI. Signé J. Garderat.

Cothé IICLXIIII

 

... lectre du mariage de noble homme Jacques de Saincte More, escuyer, seigneur de Magellon, et de damoyselle Claude d'Authon, fille de noble homme Pierre d'Authon et de deffunte Souverayne Flamanche ... ledit Pierre d'Authon a baillé ... auxdits Jacques de Saincte-More et Claude d'Authon ... douze livres seze ayres de maroys estans scituez et assis en l'isle de Marenpnes et ce pour tout droit de succession paternelle et maternelle qui à ladicte Claude d'Authon pouroit compecter et appartenir ... contract daté de l'an mil IIIIC IIIIXX et treize. Signé V. Nau et Meschinet.

Cothé IICLXV

 

... ratification ... que damoyselle Claude d'Authon, fem­me de noble homme Jacques de Saincte-More, escuyer, seigneur de Magelon, a ratifié ... le contenu de leur contract de mariage et a vollu qu'il sorte son plein et entyer effet ... datée de l'an mil IIIIC IIIIXX et treize. Signé Meschinet.

Cothée IICLXVI

 

... apoinctement ... passé entre Jacques de Saincte-More, seigneur de Magelon, et noble homme Anthoyne d'Authon, seigneur dudit lieu, par lequel ledit de Saincte-More et Claude d'Authon, damoyselle, sa femme, ont ...
renoncié à tout le droit qu'ilz prétendoient avoir en la seignourie des Combes, et ce moyennant la somme de douze cens livres tournoys que ledit d'Authon a baillé et payé ausditz de Saincte-More et Claude d'Authon, sa dite femme, tant pour récompense du droit qu'ilz prétendoient avoir en ladicte seignourie des Combes que à cause de ce que ledit de Saincte More disoit que ladite Claude, sa dite femme, ne avoit pas bien esté récompancée et satisfaicte de sa succession paternelle et maternelle ... appoinctement sur le doux duquel ... y a une ratiffication faite par ladicte Claude par laquelle il appert que ladicte Claude tient ledict appoinctement pour agréable, daté de l'an mil cincq cens et six. Signé R. Chaillou et Bienvenu.

Cothée IICLVII

 

... quictance ... que noble homme Guillaume de Laigle, escuyer, seigneur de la Montaigne, et Anyce d'Authon, damoyselle, sa femme, ont heu et reçeu de noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, la somme de huyt cens livres tournoys, en quoy ledit d'Authon leur estoit tenu pour cause de leur mariage et moiennant icelle dicte somme de huyt cens livres tournoys, la dicte Anyce d'Authon a quitté et renoncié à toute succession paternelle et maternelle ... quittance datée de l’an mil cinq cens et ung. Signé Rapet.

Cothée IICLXVIII

 

... lectre du mariage de Georges Guy, seigneur de Ferrières, et de Ysabeau d'Authon, seur de noble homme Anthoyne d'Authon, ledit d'Authon est tenu bailler .. aus dits de Ferrières et Ysabeau d'Authon, en faveur de leur ma­riage, la somme de unze cens livres tournoys ... contract ... daté de l'an mil cincq cens. Signé de La Nauve.

Cothée IICLXIX

 

... une quictance ... que Georges Guy, seigneur de Ferrières, et Ysabeau d'Authon, damoyselle, sa femme, ont ...
reçeu de noble homme Anthoyne d'Authon, escuyer, seigneur dudit lieu, la somme de unze cens livres tournoys, en quoy ledit d'Authon leur estoit tenu pour leur mariage et ce pour toute succession paternelle et maternelle ... quictance datée de l'an mil cinq cens et troys. Signée B. de Traspe.

Cothée IICLXX

 

... deux quictances ... que Anthoyne Goullard, escuyer, seigneur de La Bouldière, en la paroisse de Meux, et Marie d'Authon, damoyselle, sa femme, ont heu ... de noble hom­me Anthoyne d'Authon, seigneur dudit lieu, c'est à scavoir la somme de douze cens livres tournoys, en quoy ledit Anthoyne d'Authon leur estoit tenu, à cause de leur ma­riage ... que ladite Marie d'Authon a quicté et renoncé à toute succession paternelle et maternelle ... par les dites quictances, dont l'une est datée de l'an mil cinq cens et quatre et signée Chapperon et l'autre est datée de l'an mil cinq cens et six. Signée P. Mousnereau et Jehan Denis.

Cothée IICLXXI

 

Mariage de Loys de Sainct-Martin, seigneur du Breuil au Loup, paroisse de Teil près Saveille, chatellenie de Ruffec, et Philiberte d'Authon, à laquelle noble homme Anthoine d'Authon est tenu de payer 1200 1. tournois pour toute succession paternelle et maternelle, 1507. Signé P. Mousnereau et F. Chapperon.

Cothée IICLXXII

 

Quittance desdits Loys de Saint-Martin et Philiberte d'Authon à Antoine d'Authon des dites 1200 livres tournois, 1507. Signé F. Chapperon et R. Chaillou.

Cothée IICLXXIII

 

Donation de Pernelle d'Authon, dame de la Gombaudière, à noble homme Antoine d'Authon, de 15 livres tournoys de rente, sur la seigneurie d'Authon, à cause du partage de ses père et mère, 1484. Signé Rapet et M. Robin.

Cothée IICLXXIIII

 

Donation de la dite Pernelle d'Authon, dame de la Gombaudière, à noble homme Antoine d'Authon, de 15 livres tournoys de rente, partage de ses père et mère, 1484. Signé Guynement.

Cotée IICLXXV

 

Acte de la sénéchaussée de Sainct-Jean d'Angély, à la re­quête de noble damoiselle Anne de Saint-Gelays, femme de noble homme Antoine d'Authon, coutume de contraindre ses tenanciers à aller moudre leurs blés au moulin dudit seigneur, 1511. Signé P. Esneau et H. Malat, greffier.

Cotée IICLXXVI

 

Enquête de témoins par Jacques Pesneau, lieutenant par­ticulier au siège de Saint-Jean d'Angély, à la requête d'Anne de Saint-Gelays, à cause des moulins d'Authon, 1510. Pesneau et P. Dupont, commis greffier.

Cotée IICLXXVII

 

Ecritures d'Anne de Saint-Gelays, dame d'Authon, contre messire Jehan Prunyer, curé de Consac, et Julienne Prunyer, sur la conservation du droit de ses moulins de la seigneurie d'Authon. Signé Hubert, 1510.

Cotée IICLXXVIII

 

Vente par Jean de Clermont à Antoine d'Authon, des 2 parts de la seigneurie de Dompierre et du Seurre pour 1000 écus et un cheval de cent écus, donation par ledit de Clermont audit d'Authon du tiers des biens à lui appartenant de la seigneurie et enseignements contre Ysabeau Chaudrière.

IICLXXIX

 

Quittances sur papier.

IICIIIIXX

 

 

Lectres communes appartenans a certaines seignouries lesquelles dictes lectres sont on trézor de la seignourie d'Authon.

 

 

Baillette par Aymeri de Ruppe, seigneur des Combes à Pierre Gelade, d'un maine dit des Gelades, paroisse de Bousac, pour dix sols tournois et six boisseaux d'avoine, mesure des Combes (1403). Signé Panet.

(1)

 

Hommage de la Meschine par noble homme Jehan Garnyer, seigneur dudit lieu à hommage lige, au devoir de
50 sols tournois à muance de seigneur, au Roi, à cause de son comté d'Angoulême (1390). J. des Ages.

(2)

 

Hommage lige dudit lieu de la Meschine par noble homme Jehan Garnyer de 50 sols tournois, à muance de homme, de très haut, excellent et puissant prince monseigneur le duc d'Orléans, comte d'Angoulême. Signé Marbeuf.

(3)

 

Appointement entre nobles personnes Guyot de Mareuilh, seigneur des Bernardières, et Bernard de Villars, paroissiens de Boussac, pour éteindre le procès au sujet de l'héritage de Coulonges (1312). Signé Savet.

(4)

 

Vente par Jehan Gaultier à Aimery Guillaume et Pierre Regnault, d'une pièce de pré, paroisse d'Authon, fief d'Olivier d'Authon. Signé Guillaume de Deys.

(5)

 

Hommage lige du tiers du fief Bastard, à 10 sols tournois à muance de seigneur, par Guillaume, Jehan et Bertrand du Bourg, paroissiens d'Authon, de noble homme Bertrand de Bourg (1336). Signé Girault Raymond.

(6)

 

Lettre du sénéchal de Saintonge à Girault de la Forge, écuyer, de rendre les lettres, titres et protocoles qu'il avait
par devers lui, à cause de feu Hugues de Sallebrache, enseignements qui appartiennent à Guillaume de Mareuil,
écuyer (1419).

(7)

 

Hommage de Girault, chevalier, sieur de Chevallon, à noble et puissant seigneur Robert de Mastaz, chevalier,
seigneur dudit lieu, pour son hébergement de Chevallon et le moulin dudit lieu, à 10 sols tournois à muance de seigneur (1347).

(8)

 

Baillette à rente de terres par noble homme Jehan de Torsay, chevalier, à Hugues Daynier (1398).

(9)

 

Arbitrage entre Robert de Mastaz et Simon Poupart, pour terminer un procès (1301)

(10)

 

Consentement par Hugues de Montchaudé et feu Mesnard, son père, à ce que Béatrix de Bourgogne, comtesse de la Marche, fasse moudre les blés envoyés ou à envoyer au moulin d'Aujac, seigneurie de Bouteville (1328).

(11)

 

Acte au sujet du différend entre monseigneur de Mareuilh et monseigneur de Bourdeille, au lieu des Bernardières (1352)

(12)

 

Vente par Pierre d'Aujac, prêtre, à Ythier de Vérines de huit boisseaux de froment de rente, dus sur l'héritage de
Bernard Mauvalland (1395).

(13)

 

Vente de 18 deniers tournois de rente par Pierre d'Aujac à Aymery Bertrand et Marguerite, sa femme, sur son héritage.

(14)

 

Vidimus du codicile de Seguin, patriarche d'Antioche et administrateur de Tours, ordonnant pour exécuteurs testamentaires deux présidents du parlement de Paris (1395).

(15)

 

Hommage de Raymond du Breuil, paroissien de Migron, à noble homme Olivier du Seurre, à 5 sols tournois, à
muance de homme, pour le quart des terrages d'Abzac (1360).

(16)

 

Quittance de Vincent Henor, fille de Geoffroi Raupmon d'Aujac (1410).

(17)

 

Baillette par Jehan Manyer, paroissien de Saint-Médard, à Guillaume Nadaut de 10 journaux de terre à Fichalon, seigneurie du prieur de Burie, tenant aux terres de Jehan Brebant (1340).

(18)

 

Hommage de Jehan Duchaigne, valet, à cause de Phelippe Bercholle, sa femme, de vénérable et puissante dame

madame Brunissant de Périgord, dame de Parthenay, Mathefelon et Chevallon, à cause dudit Chevallon, au devoir de 2 éperons de 3 sols pour l’hebergement de Bouquessa (1332).

(19)

 

Lettre de sauvegarde de Guillaume Le Merle, licencié ès lois, juge mage et lieutenant de Périgord, en faveur de
Jehan de Castavelo, clerc, étudiant de l'université de Toulouse (1404)

(20)

 

Cession par Guillaume de la Roche, chevalier, pour 7 ans, de tous ses droits, terrages, cens, rente, et c. en la ville
de Ferrières à l'abbé dudit lieu (1253).

(21)

 

Vente par Pierre d'Aujac à Helys Preposite et Jehan Preposite de 5 sols tournois de rente annuelle due par lesdits Helys et Jehan Preposite à chaque fête de Saint-Michel (1318).

(22)

 

Vente par Guillaume Barrot, paroissien de Saint-Bris, à Julienne Bertrande, de 5 sols tournois de rente, sur le fief
de la Pommerée, à chaque fête de Noël (1311).

(23)

 

Vente par Guillaume Ayrault, Bonneaud du Treuil, Pierre Charmeau, à Phelippon le jeune et Aimery le jeune, son frère, de 50 livres de rente, au lieu de Fourest (1275).

(24)

 

Aveu d'Arnaud Prunier de l'abbé de Saint-Jean d'Angély, pour un hébergement, paroisse de Saint-Caprais, et
depuis le trépas dudit Arnaud, Péronnelle Prunière, femme d'Arnaud Brun, a offert audit abbé de lui faire l'hommage comme héritière de son père (1375).

(25)

 

Hommage par Jehanne de Fourest à Charles de Rochefort, chevalier, seigneur de Surgères, pour les terres, paroisse de Saint-Etienne de Condy-sur Charron (1312)

(26)

 

Hommage par Jehan Flatrier, fils de Pierre, à Ytier Aummer, chevalier, seigneur de Contre, pour des terres sises près Saint-Savinien, pour 2 deniers tournois de cens par an (1362).

(27)

 

Vente par Guillaume Parat à Arnault Roux, pour 9 ans, à 12 livres par an, sur le moulin de Saint-Césaire (1304).

(28)

 

Quittance par Raymond Dubreuil de Jehan et Pierre Mousnyer, du droit qui lui pouvait appartenir, sur les
meubles et héritages de son père.

(29)

 

Baillette donation par Guillaume Oulineau à Guillaume Chauvet, de Brou, d'héritages sur la paroisse de Migron
(1333).

(30)

 

Hommage d'Arnaud Psalmon à Foucaud Douillard, chevalier, du fief d'Assis, à 5 sols tournois, à muance de
homme (1348).

(31)

 

Mariage de noble homme Jehan de Toutessin et de Mar­guerite Bertrand de Casellis et quittance de toutes les sommes qui lui étaient promises par Guyot Fedit (1403).

(32)

 

Donation que noble homme Jehan de Varaise, filz de Guy, chevalier, et de feue Andrée de Mons, a cédé à Jehanne de Tornay, fille dudit Jehan, le tiers de tous ses biens (1394)

(33)

 

Donation par Jehanne Tiberte, fille de Jehan, à Jehan Blanc, clerc, de cent sols tournois de rente et 50 boisseaux
de froment de rente (1392).

(34)

 

Hommage de Jehan Bertrand, paroissien d'Authon, à Jehan Vigne, à 10 sols tournois à muance de homme (1276).

(35)

 

Mariage de Jehan de Colonges, écuyer, et Marie de Mareuil, nièce de Guillaume, écuyer, seigneur dudit lieu des Bernardières, paroisse de Champeaulx. Guillaume fait à cette occasion à Marie de Mareuil 10 livres tournois de
rente, 200 livres tournois (1377).

(36)

 

Testament de Guillaume de Mareuil, seigneur du Bourdest et des Bernardières, qui élit sa sépulture au couvent
des mineurs de Nautron, et fait héritier son fils Guynot (1401).

(37)

 

Quittance par Simon de Thours à Guyot de Mareuil, seigneur des Bernardières, de 10 écus, en déduction de plus
grosse somme (1413).

(38)

 

Requête par Guillaume de Mareuilh, seigneur du Bourdest, à Huguette de La Barde, veuve de Guyot de Mareuilh, seigneur des Bernardières, pour administrer sa fille Jehanne de Mareuilh, et gouverner ses biens (1351).

(39)


Obligation de Guillaume de Mareuil, écuyer, seigneur des Bernardières et du Bourdest, à Pierre de Castillon, de
la somme de 187 léopards d'or, de compte final entre eux (1378).

(40)

 

Baillette par André Girard à l'abbaye de Saint-Cybard, près Angoulème, de 11 sols tournois de rente, sur un maine ou pré (1325).

(41)

 

Testament de Jehan Mercier, fils de feu Mèry et de Petronille, qui élit sa sépulture en l'église de Varaise, etc.
(1367).

(42)

 

Mariage de Pierre David de Bousac et Marguerite de la Barde, sœur d'Aimery de la Barde, lequel a promis lui
bailler la somme de six livres tournois de rente (1307).

(43)


Appointement entre Guillaume de Mareuil, seigneur des Bernardières, et Jehan Chablanc, au sujet d'un héritage
en la seigneurie des Bernardières (1347).

(44)

 

Procuration donnée par Guyot de Mareuil, écuyer, seigneur des Bernardières, à Archambault de Saint-Astier
(1348).

(45)

 

Examen de témoins par Léonard Baleston, commissaire du juge de Nautron, de la part de Bertrand du Barry, écuyer, seigneur de Larnaudie et Puychenin, contre Pierre de la Ressie, contrat de 1466, sur certaines terres dont Larnaudie revendiquait la possession dans les paroisses de Saint-Supplice, de Champeaulx, etc. (1467).

(46)

 

Mariage de Pierre de la Ressie et Marie du Manseau, fille de Helyot, demeurant aux vieilles Bernardières, lequel
délaisse audit de la Ressie, le lieu des Vieilles Bernardières, à l'occasion duquel ils étaient en procès (1466)

(47)


Vente par Geoffroy Duboys et Pierre Duboys, à Pierre Gontault, des Moulins, clerc, de 6 livres tournois et un setier de seigle de rente (1343).

(48)

 

Vente par Raymond Nicolas, de Saint Supplice près Mareuilh, à Helyot Delaplace, d'un verger (1300)

(49)

 

Arbitrage de noble homme Olivier, seigneur de Montismomel, entre Guillaume de Mareuil, baron dudit lieu, et Pierre de Mareuil, seigneur des Bernardïères, au sujet de certains héritages (1300)

(50)

 

Donation par Pierre Girard, chevalier, seigneur de Chevallon, à Richard Roux, de 14 boisseaux de froment et 19
sols tournois de rente (1382)

(51)

 

Saisie du revenu des doyen et chapitre de Tours, au pro­fit du roi, par le parlement de Paris, saisie levée au profit des doyen, chapitre et patriarche d'Antioche (1395)

(52)

 

Obligation de Guillaume de Mareuil, seigneur des Bernardières, à Jehan Capré et Jehanne Joffrienne, sa femme,
de la somme de 50 deniers d'or valant chacun denier 25 sols tournois, en faveur du mariage dudit Jehan Capre et
de ladite Jouffrienne (1360).

(53)

 

Testament de Pierre Guybert, paroissien de Bournissac, élisant sa sépulture dans l'église dudit lieu, et ordonnant
son héritier Guillaume Guybert, son fils (1337).

(54)

 

Donation d'Arnault Aymery, prêtre, de la paroisse de Saint-Supplice, seigneur des Bernardières, à Jehan et
Pierre Aymery, ses frères, de sa maison dudit bourg de Saint-Supplice (1303).

(55)

 

Obligation de Guyot de Mareuilh, seigneur des Bernardières, envers Robert et Arnault Duboys, paroissiens de
Bossiac, envers Helyot Seguin, dit Du Four, clerc, de la somme de six livres tournois à cause d'une vente de vin,
etc. (1341). Signé Helyot de la Chapelle.

(56)

 

Donation par Pierre Texier à Bernard Raphaël de six deniers tournois de rente annuelle (1279) (sceau de cire
verte).

(57)

 

Sentence du procureur du roi contre Itier Orry, seigneur de Coutré, pour avoir « prins et ravy Raoullecte, fille de

feu Monseigneur Geoffroy Marquissaint, par force et viollance (1335) (sceau de cire verte).

(58)


Hommage de Jehanne de Lusse à noble homme Aymart Chablant, écuyer, seigneur de Cogonsac, pour certaines terres y décrites (1352).

(59)


Vente par Ademar Pierre et Jehan Dexodro ? et leurs femmes à Jehan Couhat de Nontron, bourgeois, d'un certain nombre de boisseaux de froment de rente (1334). Signé Aymeri Grassin.

(60)


Délaissement par Jourdan Tizon à Ysabeau Guydonne de certaines rentes, terres et héritages que son père lui
avait délaissé par testament (1374) Signé Jehan Hugues.

(61)

 

Obligation de Guillaume Despet, paroissien de Pérignac, envers Arnault de Lalobaria, de la somme de « 14 francs bourdeloys, à compter quinze solz pour franc » (1418). Signé de Sallignac.

(62)

 

Certifîcat par Helyot Du Vergier, prêtre, vicaire de Sainte-Legayre, que Bertrand de Lacourt, écuyer, est homme de bien et sans aucune sentence d'excommunication (1459). Signé J. de Berdario, presbtre.

(63)


Fondation par noble homme Guyot de Mareuil, écuyer, seigneur des Bernardières, d'une messe perpétuelle dans
l'église de Champeaulx, pour lui et les siens, moyennant une rente d'argent, blé, etc., du recteur ou curé (1332). Signé Guillaume de Pommiers.

(64)


Vente par Pierre et Guillaume Bernard frères, de Pommiers, à Helyot de La Chapelle, du 8e du maine de la Peyradière (1347). Signé José de sancto Frontone.

(65)


Donation par Guillaume Bernard, des Vieilles Bernardières, à Helyot Bernard, fils de feu Hélye Bernard, neveu de Guillaume Bernard, paroissien de Champeaulx, d'un maine, etc. (1395). Signée Guido de Broussia, scellée en cire rouge.

(66)

 

Vente par Mathieu Dupon à Girault Bareau de terres dans la seigneurie de Saint-Froult (1262).

(67)

 

Vente par Mathieu Rappert, seigneur des Combes, à Pierre et Guillaume Corens frères, d'une terre en la pa­roisse de Champniers, moyennant une rente (1331)

(68)

 

Arrentement par Pierre de Mareuilh et Alexis, sa femme à Bertrand Lefame, d'une terre en la seigneurie des Com­bes pour 12 sols tournois de rente (1387). Signé Fabry.

(69)

 

Vente par Raymond Gaultier à Guillaume de Mareuil, seigneur des Bernardières, de 4 sols 6 deniers de rente annuelle à la Saint-Jean Baptiste (1366). Signé Guydo de Boussia.

(70)

 

Autorisation par l'Evêque de Périgueux à Jehan d'Authon et Marguerite de Mareuil sa femme, de faire chanter
la messe au château des Bernardières, pendant un an. (1400). Signé Triquard.

(71)

 

Arrentement par noble homme Jehan d'Authon, seigneur des Bernardières, procureur de Marguerite de Mareuil, sa femme, à Pierre Servent, de la paroisse de Champeaulx, pour 5 sols tournois, 3 boisseaux froment, etc. (1458). Signée de Prodrozillo.

(72)

 

Procuration donnée à Jehan d'Authon par sa femme, Marguerite de Mareuil, esdits noms (1460). Signée J. de
Beterimar.

(73)

 

Baillette par Jehan d'Authon et Marguerite de Mareuil, sa femme, esdits noms, à Pierre Servent, paroissien de
Champeaulx, de terres en ladite paroisse, pour 8 sols tournois, 8 boisseaux d'avoine, mesure des Bernardières (1474). Signée de Beterimar.

(74)

 

Testament de Guillaume Peyron, valet, paroissien de Saint-Etienne d'Arvert, par lequel il élit sa sépulture audit lieu et donne ses biens à Raoul Peyron, chevalier, seigneur de Fouilloux (1353). Signé Geoffroy, Rousseau.

(75)

 

Sentence de la sénéchaussée de Périgord au profit de Bertrand Geromard, contre noble personne Jehan d'Authon et Marguerite de Mareuil, seigneur et dame des Bernardières (1471).

(76)

 

Hommage par Jehan d'Aujac, écuyer, à Loys de Brie, écuyer (1457). Signé, de Brie et Rangier.

(77)

 

Information du sénéchal de Périgord contre les excès faits en la seigneurie des Bernardières par Jehan Faucon,
chevalier (1482) Signée H. Captalis.

(78)

 

Hommage d'une pièce de terre, paroisse d'Aujac, par Jehan d'Aujac, à noble homme Loys de Brie, écuyer, seigneur dudit lieu, à hommage lige et 5 sols tournois à muance de homme (1467).

(79)

 

Baillette par noble homme Jehan de Nanchat et Mar­guerite, sa sœur, à messire André Blays Marsault et Vin­cent Bouyer frères, domaine des Grands-Froux, paroisse de Brie (1472). Signée de la Lende et Loys du Corret. (80)

 

Appointement entre noble personne Guillaume et Jehan Corans, écuyers, seigneurs de Counezac, et Hélyot et
Théobalde Corans frères et Martial Bardin, à cause d'un pré sis audit lieu de Counezac (1495). Signé Ithier de La
Forge.

(81)

 

Donation par messire Hugues Orry, chevalier, à Aigues de Fretet, du droit de complainct de Cognioux et Maillé
(1391). Signée Vignon.

(82)

 

Condamnation de Berthoulmé Brunet à payer à Henri Guynement prêtre, 12 sols, 6 deniers tournois de rente.
Signée Moreau.

(83)

 

Condamnation de Martin à payer à Laurcet Guynement cent sols tournois, pour réparation des injures dites par Martin contre Guynement (1485). Signée Ochier.

(84)

 

Vidimus de l'obligation de Pierre Pommyer, écuyer à Thors, et Jehan Boucher, marchand à Jarnac-Charente, envers Peirot de la Guerande, écuyer, seigneur de La Laigne près Saint-Jean d'Angély, de la somme de 200 écus d'or, pour prêt (1470). Signé P. Lorent.

(85)

 

Obligations de Pierre Pommyer, écuyer à Thors, et Jehan Bouschier, marchand à Jarnac Charente, envers Peirot de la Guérande, seigneur de la Laigne près Saint-Jean d'Angély, de 200 écus d'or valant chacune pièce 27 sols, 6 deniers tournois, à cause d'un prêt. Vidimus (1470) signé J. Dumoulin.

(86)

 

Quittance de Contancin de Vezençay, écuyer, pour son frère Jehan de Vezençay, de Monseigneur Ytier Orry, chevalier, de la somme de 119 écus d'or, du coin du roi, pour compte fait entre eux (1459). Signée Franerys.

(87)

 

Relèvement d'appel en la chancellerie de Bordeaux par Guillaume des Estres, menuisier, et autres de Marennes
contre des ravissements de biens par les sergents et officiers de Marennes, par M. de Villequier, chevalier, seigneur dudit lieu, pour le guet de Marennes (1483). Signé Peschot.

(88)

 

Vidimus de donation par Marguerite de Melle à noble homme, messire Jehan de Tornay, chevalier, mari de Jehanne Orrye, de la moitié des biens qui lui peuvent échoir par suite du trépas de Marguerite de Baussay (1394)

(89)

 

Hommage par Mérigot de La Roche, seigneur de la terre douce, au devoir d'un épervier à muance de seigneur à
redouté et puissant prince monseigneur le duc d'Orléans, comte de Valois et Angoulême, à cause dudit comté, pour sa terre douce, assise aux paroisses de Boussac et Saint-Supplice (1395).

(90)

 

Terme à réméré accordé à messire Bertrand de Capelly, de Chevallier, et Jehanne Horrye, sa femme, pour amortir et recouvrer 45 livres tournois de rente vendues par feu Horry, chevalier (1372). Signé Chauveau.

(91)

 

Obligation par Aymery de La Barde à Pierre David, de La Brousse, et Marguerite, sa femme, de la somme de 84
livres tournois, restant dues à cause de leur mariage (1414). Signée de Pontibus.

(92)

 

Transaction entre Pierre de Velene, recteur de l'église de Boisrac, et Pierre de Bosrac et les habitants de la paroisse, pour le droit de dimes de certains morceaux de terres (1288).

(93)

 

Donation de monseigneur d'Aujac à l'abbé de Fondouce de tout ce qu'il avait dans les paroisses de Villars, Authon et Aujac (1354).

(94)

 

Partage entre Hugues de Mons et Béatrix, sa femme, et Maximienne, sœur de Béatrix, et le fils de Maximienne, des domaines et héritages à eux échus par le trépas de Geof­froy de Amberac, pour la seigneurie dudit Amberac (1220).

(95)

 

Vente par Pierre de La Voulte, de Matha à messire Pierre Thibault, doyen de Saint-Herrye de Matha, de 26
boisseaux de froment, mesure dudit lieu, de rente, assignés sur tous ses biens (1343).

(96)

 

Sentence aux assises de Boursac entre Pierre de Frontault et Estienne de Las Bordas, touchant certains excès
(1367).

(97)

 

Obligation de Bertrand de Valecte, de la châtellenie de Chaly, envers Pierre du Font, d'Angoulême, pour la somme de 6 réaux d'or (1454). Signée P. Bouher.

(98)

 

Transaction entre Guillaume Guybert, écuyer, seigneur des Combes et Guillaume de Mareuil, écuyer, seigneur du Bourdest, au sujet de cette dernière seigneurie (1374). Signée J. Mercier.

(99)

 

Plaintes de Guyot de Mareuil, seigneur des Bernardières, et Marie de Mareuil, sa sœur, contre Merigot de la Roche, écuyer, à l'occasion des excès d'un sergent, pour obliger Merigot à vider l'hôtel des Combes (1403). Signées de Columba.

(100)

 

Donation par Pierre Trivière et Ysabeau, sa femme, à Pierre et Guillaume Goguet frères, de 6 boisseaux de seigle de rente (1493).

(101)

 

Vente par Foucault Trizon à noble homme Helye de Ma­reuil, chevalier, seigneur dudit lieu, de 6 setiers de froment, à la mesure de Nontron, de rente annuelle (1276). Sceaux de cire verte et rouge.

(102)

 

Obligation de Guillaume Peyron, paroissien de Fontaines, envers Pierre Mousnyer, procureur de Fontaines, de
la somme de 60 sols tournois (1406).

(103)

 

Vente par Girault Pierre et Marie de Meusac à Bernard de Meusac, de Saint-Supplice près Mareuilh, d'une pièce
de pré, paroisse de Mareuilh (1316).

(104)

 

(Cinq lignes d'une écriture plus fine qui paraît de la même époque).

« Item troys enquestes en pappier touchant la déclara­tion que avoit faict mon père de son bien, à LXXX 1. et despuys diminués à XL 1. par le seneschal de Xainctonge, lesquels actes sont au sac qui a le tiltre où sont plusieurs lectres d'échange d'acquisition qui m'appartiennent »

 

Révocation par Raymond Olivyer, chevalier, au nom de Raymond Phelippe, André et Ysabeau, contre Pierre Vignon, valet, seigneur de la Faye, par laquelle ledit Raymond a révoqué certains pécunes par lui constitués (1315).

(105)

 

Baillette par noble homme Pierre d'Authon, seigneur dudit lieu de Mons et des Bernardières, à honorable homme Bernara Gaston, de Saint Supplice, d'une pièce de terre dite paroisse, chastellanie des Bernardières, pour 2 sols, 6 deniers tournois de rente (1496).

(106)

 

Enquête, à la requête de noble homme Guyot de Mareuil, écuyer, seigneur des Bernardières, et Marie de Mareuilh, sa sœur, et femme de Helyot de Chastenet, écuyer, contre messire Aymery de la Roche, chevalier, seigneur de Puyberaud, à cause d'un différend au sujet de la seigneurie de Combe et de la Doulce. Enquête et déposition de témoins. (1406).

(107)

 

 <<Retour