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Source: Bulletin SHAP, tome IV (1877), pp. 250-259.

 

UNE LETTRE AUTOGRAPHE ET INÉDITE DE JEAN BOLLAND.

 

Jean de Bolland (Bollandus) naquit à Bolland, près de Julmont, dans le Limbourg (Flandre), le 18 août 1596. Admis dans la Société de Jésus à l'âge de dix-sept ans, il n'en avait que trente-trois lorsque ses supérieurs lui confièrent la continuation des Fastes des Saints (Acta Sanctorum), commencés par le R. P. Héribert Rosweyde[1].

J. Bolland modifia le premier plan de cette vaste entreprise; il la voulut plus exacte et plus complète, il fit un appel aux érudits du monde entier.

Bientôt la maison des Jésuites d'Anvers fut trop étroite pour contenir les documents qui arrivaient de toutes parts. Le jeune savant reconnut que les heures de loisir qu'il s'était proposé de consaorer à ce labeur étaient insuffisantes. Il s'adjoignit Godefroy Henschen (Henschenius) et une trentaine d'élèves les secondèrent. Enfin Daniel van Papebroch leur vint en aide et le Bollandisme fut créé !

J. Bolland eut pour correspondants les plus doctes et les plus illustres personnages. Parmi eux nous citerons le P. Menestrier, le président Bouhier, les Chifflet, Labbe, les frères Valois, Baluze, Duchesne, Launoy le dénicheur de saints, etc.

En 1776, la Société fut dissoute et tous ces trésors hagiographiques, amassés à grands frais, non-seulement avec l'argent de la Compagnie, mais avec le patrimoine privé des Révérends Pères, furent dispersés. En 1788, l'abbé de Tongarloo acquit de l'État, moyennant 20,000 florins, ce qui restait des livres et des manuscrits. Les Prémontrés publièrent en 1794 le 53e volume des Acta et commencèrent l'impression du 54e, mais la Révolution ayant chassé les religieux, les fermiers et les paysans de la contrée recueillirent les débris de ces collections.

C'est vainement que Napoléon Ier, en 1800, et l'Institut de France, en 1810, tentèrent de recouvrer ces riches épaves; ce ne fut qu'en 1825 que le royaume des Pays-Bas racheta tout ce qu'il put découvrir et le partagea entre les villes de La Haye et de Bruxelles.

En 1836, cinq jésuites belges reprirent l'œuvre interrompue pendant quarante-quatre ans; ils possédaient déjà quatre mille biographies. En 1847, ils firent paraître le 54e volume ; six l'ont suivi, ce qui fait 60 volumes en tout.

Il y a donc deux siècles et demi que Héribert Rosweyde conçut ce monument colossal d'hagiographie, et que J. Bolland, en le continuant, en le soumettant à une sérieuse critique, en le complétant, l'assit sur de nouvelles bases et mérita que son nom y fût attaché. Vingt-neuf successeurs de Jean Bolland sont morts, cinq vivent. En ajoutant les années consacrées par chaque écrivain aux Acta Sanctorum, on obtient le total de 670 ans, et nous ne parlons pas du temps employé par les correspondants, les imprimeurs, etc. Le P. Salier écrivit lui seul 12,000 lettres!

De nos jours, la bibliothèque des Bollandistes, à Bruxelles, renferme 40,000 volumes, presque tous d'histoire. Quant à la science des Jésuites et à leur complaisance pour mettre à la disposition du public studieux les renseignements qu'ils possèdent, elles sont toujours les mêmes. Nous en parlons sciemment, les ayant éprouvées à propos de la lettre de J. Bolland, que nous leur avons soumise avant de la publier.

Toutefois, les R. P. la croyaient adressée au chanoine Chifflet, tandis que les observations qui nous ont été adressées par notre confrère M. Gaston de Gérard portent à penser que le correspondant de Bolland en Périgord était son grand-oncle, un érudit hagiographe sarladais, le chanoine Armand de Gérard.

E. G.

 

 

ADMODUM REVERENDE DOMINE, PAX CHRISTI.

 

Quam ad me R. D. V. 10 aprilis dedit humanissimam epistolam accepi feria 3a Pentecostes, die 16a maij. Quod me e vita excessisse credidit ; certe monitus sum aliquoties periculosa aegritudine, ut me serio ad illud iter parem sed imitando potius SS. Virtutes, quam nuda eorum acta colligendo ; ad quod me ut sanctae vestrae preces juvent humiliter rogo.

Quod de S. Triverij sive Trivierij patria quaerit, nullum acceperam vitae ejus exemplar quam quod a P. Petro Francisco Chiffletio nro, viro curioso et erudito, nobiscum communicatum edidi. Neque dubium mihi incidit quin Latiocinensi sive Cadurcensi territorio ortus esset : atque ita quoque edidit, cui eam vitam communicatam P. Jacobus Malbranchus noster, 10. I de Morinis (quorum metropolis Taroanna ante annos 110 excisa) lib. 2 cap. 43. Accepi postea eiusdem Sancti vitam, Lugduni editam, anno 1647 in 8°, in typographio haeredum Jonae Gautherin, cum eruditis observationibus anonymi scriptoris; quem his diebus ex P. Theophilo Rainaudo nro in Indiculo SS. Lugdunensium, cum aliis eiusdem operibus in folio recuso, pag. 57 cola. 1a didici Petrum Bullioudum esse. In ea ergo editione ortus dicitur infra regiones Vestrasiorum seu Neustrasiorum, ex genere Romanorum de Hatariasensi, seu Hatarionensiwm territorio. En Scholiastes sasis propendetur circa Duacum asserentibus natum esse S. Treverium assentiatur. Mihi quoque si eam vitam prius vidissem, facile persuasissem natum esse in Morinis, aut vicino aliquo Belgij loco, qui juxta Taroannam dicatur monachus factus in eodem Belgio ; nulla facta mentione adventus eius ex Cadurcino.

Ceterum librum R. P. Simonis Martini inscriptum les Sacrées reliques du désert, nondum vidi ; habeo les Fleurs de la Solitude.

Gratias magnas habemus, quod nobis miserit vitam S. Sacerdolis Epi Lemovicensis. Habebamus a Bernardo Guidonis scriptam, vel potius ex hac contractam.

Quod attinet ad Ecclesiam Sarlatensem et plures alias quae dicuntur a S. Leone III papa dedicatae et reliquijs indulgentiisque ornatae praesente ubique Carolo Magno optime animadvertit D. V. non congruere eam narrationem cum ijs quae tradiderunt litteris qui tunc vivebant et Imperatori aderant inter quos facile princeps est Eginardus.

Neque epistola de canonizatione S. Swiberti quae tribuitur S. Ludgero, vim ullam debet habere. Nam et vita S. Swiberti cujus auctor fertur S. Marcellinus, sive Marchelinus ex meris fabulis consuta est, pluraque habet mendacia quam paragraphos. Dabimus igitur solum de S. Swiberto quae de eo scripsit venerabilis Beda maioris alterius vitae errata aliquo numero, velut in specimen. Idem de epistola illa S. Ludgero adscripta dicemus. Et de hac quidem ista sufficiunt quod monachi Werdinenses sive Wershinenses qui S. Ludgeri vitam accurate descripserunt, eam epistolam inter eius scripta non memorant. Nam S. Swibertus ad Werdenam seu Wershinam monasterium ordinis Benedictini in diœcesi Coloniensi ad Ruram amnem qui ad Ruros in Rhenum induit a S. Ludgero fundatum, non pertinet : sed colitur in alia Werda, quae vulgo Caesaris-insula, sive Germanice Keysers-Weerd appellatur, estque oppidum Electoris Coloniensis in Rheno, vel littore Rheni, infra Dusseldorpium Ducatus Montensis urbem primariam, ubi aula est Ducis Neoburgici. In hac Werda collegium est canonicorum, olim (ut omnino existimo) regularium. Atque ab bis confecta creditur et vita S. Swiberti, sive Suiberti et de eius canonizatione epistola sub nomine S. Ludgeri. Est alia Werda, sive Verda, urbs episcopalis, ultra Visurgim, sive Weseram flumen haud procul Brema.

Non esse illam epistolam de canonizatione S. Swiberti a S. Ludgero scriptam patet : 1° ex stylo qui longe discrepat a vita SS. Gregorij et Alberici eporum Ultrajectensium ; 2° In hac vita narrat Marcellinum sive Marchelinum a S. Gregorio Romae repertum, et annuente S. Bonifacio Archiepo cuius comes erat S. Gregorius, ab hoc in suam disciplinam susceptum, atque in Belgium reductum, ubi (ut in ipsius Ludgeri vita dicitur) a puero eum nutrierat S. Villebrordus. Ast in epistola illa scribit Pseudoludgerus Marcellinum fuisse socium SS. Willebrordi et Suiberti, cum non videatur natus fuisse quando illi in Galliam ex Hiberno venerunt ; licet, ut ipsi, natione Anglus fuerit ; 3° Aït Rixfudus in epistola ad Ludgerum etiam confecta, S. Albericum ep. Ultraiectensem natione Anglicum fuisse Eboracensis diocesis et consanguineum S. Swiberti. Ludgeri quoque epistola habet nepotem fuisse S. Swiberti; cum in vita S. Gregorij S. Ludgerus Albericum scribat nepotem fuisse ipsius Gregorij, ac proinde ex illustri genere Francorum; 4° Vocat, cap. 1, Pippinum Caroli Magni parentem ducem Agrippinensem, Austriae, Thuringiae et Burgondiae provinciae ; et, quod absurdissimum est, totius Lotharingiae ; cum demum annis 100 post Pippinum caeperit Lotharingiae nomen a Lothario rege filio Lotharij Imperatoris, nepote Ludovici ; 5° Cap. IIe : Conjungit annum Christi 777 cum Ind. XI, cum fuerit XV. Alia non libet persequi. Confecta est haec epistola ad confirmandam absurdissimam illam vitam, sub nomine Marcellini editam[2].

Quod R. D. V. suadet ut edamus catalogum omnium vitarum etc. quas habemus, idem mihi aliquando incidit et nonnulli alii id suaserunt. Sed plures efficaciter dissuaserunt quia et longi temporis studium esset, non solum annotare quid ex manuscriptis codicibus descriptum habeamus, sed sigillatim exacta examinare, et quae in varijs SS. PP. operibus aut historijs jam edita sint ; ………. ut eadem fere opera ad prœlium discutere singula possimus. Habemus alioquin ad usum nostrum privatum conscriptos catalogus, tum ordine alphabetico, tum secundum Kalendarij ordinem. Illud addebant si ita indices thesaurorum nostrorum publicaremus, multos qui ne cogitant quidem nunc de ijs alliciendos, non ut ipsi suppeditent nobis quidquam, sed ut depromi sibi inde quae arriserint postulent; nihil pensi habentes, quanto nobis labore ac sumptu ea steterint. Alioquin viris probis et cordatis, si quid a nobis ij vel ad operis cujuspiam absolutionem pertinens poposcerint, si quid ad sancti cujuspiam proprie amplificandum honorem, absque invidia communicamus. Nec defuit occasio experiundae ejusmodi importunitatis. Fuit qui me rogaret ut omnes SS. Belgarum vitas sibi edendas largiter, id est, sex minimum tomos grandes collectaneorum ; alius sibi ut vitas, non Grecies, e Gallico sibi verterem, quasi minus occupatum interpretem naucisci non posset ; alius cum libellum Flandina lingua de cujuspiam sancti rebus gestis moliretur, audissetque esse penes me poema latinum ab annis 900 a celebre auctore et sancto compositum et nondum editum ; me sollicite rogarit ut sibi legendum concederem, at nullo modo edendum. Annui et plusquam petebat, ut posset si lubuisset metro vernaculo id reddere et ita vulgare. At nil minus ille egit. Non vernaculo stylo vertit nedum metro; sed ad calcem sui opusculi Flandini, latine, ut a me acceperat, annexuit velut humano capiti equinam Cervicem. Quod non mihi solum sed et alijs displicuit praesertim qui stipulatum me audierant, id ne fueret. Habeo tamen pro amico consilio Rdae D. Vae gratias, et quod alia nobis ad absolutionem nostri operis subsidia offert. Et vicissem omne obsequium quacumque in re licebit, lubens defero : meque humiliter sanctissimis vestris precibus et sacrificijs commendo.

Antverpia, 19 maij 1663.

Adm. Rdus D. V. humillimus servus in Christo,

Joannes BOLLANDVS, Soc. Jesu.

 

Quaedam addo circa quae lucem requiro : 1° S. Mundana coliturne Sarlati? quo die? non extat in Lemovicensi Breviario quod habemus. 2° S. Capuanus ep. Caturcensis an colitur? quo die et ritu? An saltem passim sanctus habetur, pingitur, appellatur ? 3° An alij SS. ob reliquias aliasve causas, Sarlati proprium cultum habent? 4° An nota Silani M. ut Saussaius pag. 1247 Petragorijs attribuit 2e Janu ; an S. Almachius confessor et presbyter ibidem? An eorum acta extant ?

Breviarium Lemovic. 16 octob.

 

Voici maintenant ce que nous écrit notre studieux confrère M. Gaston de Gérard au sujet du destinataire de cette lettre qui ne serait pas le chanoine Chifflet, de Besançon, comme l'avait présumé le R. P. Bollandiste de Bruxelles :

« Je pense que vous serez convaincu, comme moi, dit-il, que le correspondant inconnu du P. Bollandus dont le Bulletin se propose de publier une lettre inédite, datée du 19 mai 1663, ne saurait être que l'abbé Armand de Gérard-Latour, (1620-1691) chanoine de la cathédrale de Sarlat, vicaire-général de Mgr François de Salignac-Fénelon, évêque de Sarlat, connu par ses recherches sur l'histoire de son pays natal, et par ses travaux importants sur l'hagiographie du diocèse de Sarlat. Je ne puis certainement affirmer d'une façon précise que le chanoine en question soit l'abbé de Gérard, mais je crois que les documents suivants, sans trancher positivement la question, mettent toutes les probabilités du côté du chanoine sarladais, et doivent repousser, jusqu'à preuve du contraire, toute idée qui tendrait à indiquer comme correspondant du savant jésuite, un ecclésiastique étranger, au diocèse.

» C'est sur le texte même des Bollandistes que j'appuie mon appréciation. Voici ce que dit le P. Henschenius, (successeur immédiat du P. Bollandus, mort en 1665), dans son discours critique qui précède la légende de St-Sacerdos, patron de Sarlat, (Mai. Tome II.)

« Quam vitam nobis misit vir in antiquitate historica eruditus Armandus Gerard, canonicus Sarlatensis, cujus beneficio Sanmarthani ediderunt abbatum et episcopum Sarlatensium seriem.... »

» (Cette coopération du chanoine de Gérard au Gallia Christiana pour le diocèse de Sarlat, est antérieure à 1656, date de la mort de Louis de S. Marthe, dernier survivant des deux auteurs de cette œuvre célèbre.) Et ailleurs, dans les notes du supplément du mois de mai, je lis :

 

«  Prologium ipsius vitae S. Sacerdotis ex codice Colbertinae bibliothecae erutumque a Stephano Baluzio missumque sub anno 1683 ad infra saepius cum laude commemorandum Armandum Gerard, canonicum Sarlatensem …. »

 

» Et plus loin :

« Extat quidem apud Sanmarthanos aliqua abbatum Sarlatensium series, sed perquam conturbata; placet igitur, ex instructione praelaudati Armandi Gerard, aliam ad hoc accuratius deductam proponere …. etc. »

» Voici encore d'autres textes qui indiquent surabondamment les fréquentes relations qui existaient entre le chanoine de Gérard et les Bollandistes. Ils sont tirés du discours préliminaire du P. Henschenius.

« Vitam istam ipse (le chanoine de Gérard) descripsit ex. codice M. S. de Vitis sanctorum ….. Vitae quoque priorem partem contulit cum ea quae in veteri breviario Sarlatensi est distributa in lectiones per totam octavam legendam veteri sermone petrogorico ….. cum appendice quorumdam recentiorum miraculorum circa annum 1347 descriptorum; quorum nobis specimen dedit ; deinde ipsum eorum contextum a se latine redditum rogatus est mittere.... una cum monumentis novissimae translationis per eumdem communicatis.... et haec quidem monumenta damus …… Miracula autem dare necdum possumui, quia qui legeret et transcriberet ex vetusti et fere evanidi characteris M. S. nullos ad manum fuit praedicto domino, caliginem oculorum senilium excusanti, quo minus per se idem fecerit. Poterunt ea, si postea habeantur, in hujus mentis supplemento dari ……

» De qua re (quo saeculo vixerit sanctus Sacerdos) disputasse dicitur Antonius Dadinus Altaserra, Tomo II Rerum Aquitanicarum, L. b. c. 2. Verum hunc illius operis Tomum 2dum aliunde non novimus quam ex epistola praedicti Armandi Gerard …….. etc. »

» Major controversia est quonam seculo... vixerit.. Altaserram et Balusium sicuti Labbe atque Lecointe S. Sacerdotem ad seculum 7um aut etiam 8um transferant... (Armandus Gerard contra). Porro, sicuti San Marthani censent nullam esse rationem habendam Rusticorum ut a Ruriciis diversorum ; ita existimat Armandus Gerard, nec Aggericum distinguendum a Ruricio seniore.... Si tamen displicet Armandi conjectura.... nihil vetat hunc utrique Ruricio interponere. »

» Armandus Gerard in notis addit juxta (ecclesiam Stae Mundanae) esse fontem Stae Mundanae, ex quo plurimi adversus dolores capitis remedium haurire excitimant, non sine frequenti effectu et in ejusque rei testimonium faeminas ibidem dimittere linea capitum tegumenta. .

 

» Les Bollandistes affirment donc que le chanoine de Gérard a coopéré au Gallia Christiana (diocèse de Sarlat) et qu'il leur a envoyé les légendes de St-Sacerdos et de Ste-Mondane, ainsi que des notes sur ces deux saints. Mais ses études ne se sont pas bornées à la vie de ces deux saints. C'est par suite de ses aptitudes spéciales, et de ses études antérieures qu'il est choisi par Mgr de Salignac-Fénelon, évêque de Sarlat, pour aller, en qualité de commissaire, déterminer, par voie d'enquête, si le bienheureux Pierre Thomas, patriarche de Constantinople, est réellement né dans la paroisse de Salles-de-Belvès. Son procès-verbal, dans lequel il est qualifié de Chanoine de Sarlat est daté du 2 octobre 1662.

» Enfin, un dernier texte que j'extrais des Bollandistes, prouve sans contestation possible sa science hagiographique, et me semblerait être d'un grand poids dans la question :

« Eodem anno 1677, absoluta Parisiis est impressio Propriorum officiorum ecclesiae Sarlati jussu lll1 et Rev. D. Francisci de S. de la M. Fénelon, ac venerabilis ejus capituli, curata a praelaudato canonico Gerard. »

 

» C'est donc lui qui fut chargé de la révision du Propre des Saints du diocèse de Sarlat, œuvre qui contient une légende assez développée sur chacun des saints du Sarladais, et il est à croire que s'il fut chargé de ce travail toujours délicat et important, c'est qu'il se trouvait le mieux à même de le mener à bonne fin.

» Telles sont les raisons qui me font croire que le chanoine auquel le P. Bollandus écrit une lettre relative aux saints du Sarladais, doit être le chanoine Armand de Gérard-Latour, qui, déjà chanoine en 1662, était envoyé par l'évêque de Sarlat pour étudier sur place la tradition relative au Bienheureux P. Thomas; qui, peu d'années après faisait de longues et sérieuses études sur St-Sacerdos, et se trouvait, à cette occasion, en correspondance avec les Bollandistes, Baluze, Labbe; enfin qui était chargé en 1677 de réviser le Propre des saints du diocèse de Sarlat. Ce concours de preuves me paraît suffisant pour qu'on doive, jusqu'à preuve du contraire, le regarder comme étant le chanoine auquel s'adresse le P. Bollandus.

» Il paraît enfin que tout ou partie de sa correspondance avec Baluze est conservée à la Bibliothèque nationale. Je n'ai pu jusqu'ici en prendre connaissance. Peut-être éclairerait-elle complètement cette question. Je dois ce dernier renseignement à notre confrère M. Gaston Marinier, conseiller général.

» Armand de Gérard, né en 1620, était le deuxième fils d'Antoine de Gérard, écuyer, seigneur de Latour, les Yvièces, Palonnères, etc., lieutenant-général au sénéchal de Sarlat, premier président en l'élection, et de Catherine de Salis. Il fut vicaire-général de Mgr de Salignac-Fénelon, et vicaire-général capitulaire à son décès arrivé en 1688. Le chanoine de Gérard mourut subitement en 1691.

» Voilà, Monsieur, les renseignements et les preuves que je vous avais promis de vous fournir. Je pense qu'ils feront entrer la conviction dans votre esprit, et que vous verrez avec moi dans le correspondant du P. Bollandus un ecclésiastique sarladais, plutôt qu'un étranger au Périgord, comme Chifflet. »



[1] Acta sanctorum quotquot toto orbe coluntur, collegit, digessit, notis illustravit Joannes Bollandus; operam et studium contulit Godefridus Henschenius. etc. Antverpiae et Tongarlooe 16433-1794-1847. 60 vol. in f°.

[2] Consuli de hac controverse potest D. Morinus, doctor Sorbonicus, libro De poenitentia, cap. 20, num. XI.

 

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