2 janvier 1178
Le pape Alexandre III confirme les privilèges et possessions de l’abbaye de
la Chaise-Dieu.
Mention de Brantôme.
Edition: Monumenta pontificia Arverniae,
decurrentibus IX, X, XI, XII saeculis. Correspondance
diplomatique des papes concernant l’Auvergne depuis le pontificat de Nicolas 1er
jusqu’à celui d’Innocent III, n° CLXXXIX. A.-C. Chaix de Lavarène, 1878.
Voir également la bulle du 2 décembre 1178, du même pape Alexandre III.
Cette bulle du 2 janvier 1178 pourrait bien être la même que celle du 2
décembre 1178. Les termes y sont similaires. Mais la transcription de cette
bulle par Chaix de Lavarène est bien plus complète
que celle donnée par Pflugk-Harttung à la date du 2
décembre 1178.
CLXXXIX
Alexandre III à Bernard Isarn, abbé de la Chaise-Dieu et à ses frères. Sur sa
demande, et à l’exemple de Calixte II, d’Eugène III, d’Adrien IV, il met ce
monastère sous la protection du Saint-Siège, et le confirme dans la possession
de ses biens dont il fait une longue énumération. Il prescrit les dispositions
suivantes. Aucun archevêque ni évêque ne pourra frapper l’abbé et l’abbaye
d’excommunication ou d’interdit ; on pourra recevoir à la Chaise-Dieu ceux qui,
vraiment pénitents, viendraient y recevoir le pardon de leurs crimes et ceux
qui, étant libres, viendraient du siècle y chercher un asile. Les moines ne
sortiront pas du cloître, la profession un fois faite, et nul ne pourra
recevoir ceux qui en sortiraient, à moins qu’ils ne soient munis de lettres
communes. Ceux qui restent dans les églises dépendant de la Chaise-Dieu
pourront célébrer l’office divin, en temps d’interdit général. Personne, à
moins que ce ne soit un légat du Saint-Siège, ne convoquera l’abbé à un synode
ou à une assemblée. Si un des abbés soumis à ce monastère se rend coupable de
désobéissance ou de rébellion, on pourra lui infliger des peines
disciplinaires, sans qu’aucun évêque puisse s’y
opposer. Nul ne pourra se soulever contre l’abbé ou les prieurs qu’il aura
établis, ni blâmer son administration. Les moines sont autorisés à prendre des
prêtres de leur choix pour leurs églises paroissiales, sauf à les présenter à
l’évêque qui leur donnera charge d’âmes, s’il les trouve capables. Défense de
construire dans leur paroisse une église ou un oratoire sans leur consentement
et sans celui de l’évêque diocésain. Pour le saint-chrême, les saintes-huiles,
les consécrations des autels ou des basiliques, les ordinations des clercs ou
des moines, ils s’adresseront à l’évêque diocésain, à moins qu’il ne veuille
user d’exactions à leur égard, et, dans ce cas, ils choisiront l’évêque qui
leur plaira. A la mort de l’abbé, les moines pourront élire son successeur. La
sépulture sera libre, mais on respectera les droits des églises auxquelles
appartenaient les défunts. Il est défendu de causer le moindre tort à cette
abbaye. En témoignage de sa liberté, la Chaise-Dieu paiera une redevance
annuelle au Saint-Siège. Le pape menace de peines spirituelles ceux qui
violeraient ces dispositions, et promet la paix de Notre-Seigneur à ceux qui
les observeront.
Alexander episcopus, servus servorum Dei, dilectis
filiis Bertrando (1), abbati monasterii Casae Dei, ejusque fratribus tam
praesentibus quam futuris regularem vitam professis in perpetuum. Susceptae
administrationis officium monet nos propensius et hortatur universae Ecclesiae
filios paterna caritate diligere, praecipue autem illos qui arctius divinis
sunt obsequiis mancipati et ad sacrosanctam Romanam Ecclesiam noscuntur
specialius pertinere. Eapropter, dilecti in Christo filii, vestris justis postulationibus
clementer annuimus, et, ad examplar praedecessorum nostrorum felicis memoriae,
Calixti II, Eugenii III et Adriani IV, Romanorum pontificum, domum beati Petri
et nostra protectione suscipimus, et praesentis scripti privilegio communimus,
statuentes ut quascumque possessiones, quaecumque bona idem monasterium un
praesentiarum juste et canonice possidet, aut in futurum, concessione
pontificum, largitione regum vel principum, oblatione fidelium seu aliis justis
modis, praestante Domino, poterit adipisci, firma vobis vestrisque
successoribus et illibata permaneant. In quibus haec propriis duximus
exprimenda vocabulis : abbatiam videlicet Sancti Sicarii Brantholmensis,
abbatiam Sancti Michaelis Galliacensis, abbatiam Sancti Theodardi, abbatiam
Fraxinorensem, abbatiam Sancti Marini Papiensis ; prioratus quoque cum
ecclesiis Sancti Juliani Montispilani (2), Sancti Bartholomaei de Grumino cum
omnibus decimis suis et pertinentiis, Sancti Treverii, Vallis Transversae,
Tecladi (3), Partheniaci veteris (4) cum ecclesia Sancti Sepulcri quae est in
parochia sua constructa, ecclesiam de Alone ad idem Partheniacum pertinentem ;
ecclesias de Malliaco, de Sancto Macuto, de Modonio et de Veiorno ; ecclesias
de Bellicadro ; prioratum de Portu-Dei, cum ecclesiis de Laginaco (5), de
Castang (6), de Pigairol, de Canoniaco (7), de Burgo (8), de Murol, de Villac,
de Bannols (9) cum omnibus decimis et pertinentiis suis ; prioratum Sanctae
Gemmae cum ecclesiis de Dariera, de Sancto Fortunato, de Rios, de Hero, de
Podio Asteri cum omnibus decimis et pertinentiis suis ; prioratum de Vesellis
cum ecclesiis Sancti Stephani de Conchis, Sanctae Mariae de Fraxineto, Sancti
Nazarii, Sancti Juliani de Gas cum omnibus decimis et pertinentiis suis ;
prioratus de Gairvo, de Fischalco, de Marsiaco, de Taisiaco, de Sancto
Laurentio (10), de Bordoneria (11) cum omnibus decimis et pertinentiis suis ;
ecclesias de Mimiaco (12) et de Varenera (13) et de Fontetrobade (14) cum
omnibus decimis et pertinentiis suis ; ecclesiam de Bruzone cum omnibus pertinentiis
suis, ecclesiam Sancti Nectarii (15) cum decimis et pertinentiis suis,
ecclesiam de Castello novo, ecclesiam de Sarlaco (16), ecclesiam de Boissum cum
omnibus decimis et pertinentiis suis, ecclesiam de Grandisono (17), ecclesiam
Beatae Mariae de Orcivale (18) cum omnibus decimis et pertinentiis suis. Alias
quoque abbatias vel ecclesias, ab episcopis vobis pia largitione concessas,
quas quilibet se ex dono laicorum prius tenuisse proponunt, vobis tanquam ex
justiori titulo manere sancimus, nisi eas canonica, id est, tricenali
possessione vel episcopali dono aut idoneis testibus vel legalibus scriptis
constiterit habuisse. Praeterea, suscipientes vos in Ecclesiae Romanae filios,
specialiter ea vos libertate per praesentem paginam communimus et decreto
sancimus perpetuo valiture, ut nulli archiepiscopo vel episcopo deinceps liceat
coenobium vestrum, abbatem vel conventum ejusdem coenobii excommunicationi
subjicere, vel interdiciti sententia praegravare, sed in Beati Petri et
successorum ejus manu quieti semper ac liberi per omnipotentis Dei gratiam
consistatis, digne vero poenitentibus qui pro suorum scelerum venia
praescriptum monasterium duxerint visitandum, ipsum intrare et illic Domino sua
vota persolvere indulgemus. Liceat quoque vobis personas liberas et absolutas a
saeculo fugientes ad conversionem recipere, et eas sine aliqua contradictione
retinere. Prohibemus insuper ut nullus fratrum vestrorum, post factam in eodem
loco professionem, de claustro vestro qualibet levitate discedat, discedentem
vero sine communium litterarum cautione, nullus suscipere audeat vel tenere.
Cum autem generale interdictum terrae fuerit, liceat fratribus vestris qui per
vestras ecclesiis commorantur, clausis januis, non pulsatis tintinnabulis, nisi
in majori monasterio, celebrare divina, ita tamen quod excommunicati vel
interdicti nullatenus admittantur. Decernimus etiam ut nulli, nisi a Sede
Apostolica delegato, abbatem vestrum, qui pro tempore fuerit, liceat ad Synodum
vel conventum vocare. Statuimus quoque ut, si quis abbatum qui de constitutione
Apostolica praescripto monasterio subjacent, vobis inobediens exstiterit vel
rebellis, liceat vobis eum disciplina regulari compescere, nec quisquam
episcoporum in ea re vobis adversari praesumat. Nulli praeterea fratrum liceat
contra ipsum abbatem vel priores ab eo rationabiliter constitutos insurgere, et
mandatis ac disciplinis ipsius quae ad animarum salutem pertineant contraire.
Praeterea bonis ordinationibus et administrationibus ipsius detrectare in
aliquo vel ipsi inobediens vel rebellis existere nullus attentet. Statuimus
insuper ut in parochialibus ecclesiis vestris vacantibus liceat vobis
sacerdotes eligere et episcopo praesentare quibus, si idonei inventi fuerint,
episcopus animarum curam committet, ut de plebis quidam cura episcopo, vobis
autem de temporalibus debeant respondere. In vestra autem parochia novum
oratorium, vel ecclesiam absque assensu episcopi dioecesani et vestro
construere nemo praesumat. Chrisma vero, oleum sanctum, consecrationes altarium
seu basilicarum, ordinationes clericorum seu monachorum, qui ad sacros ordines
fuerint promovendi a dioecesano suscipiatis episcopo, si quidem catholicus
fuerit, et gratiam Apostolicae Sedis habuerit, et ea vobis gratis et absque
pravitate vel exactione aliqua voluerit exhibere; alioquin liceat vobis
quemcumque malueritis adire antistitem qui, nostra fultus auctoritate, quod
postulatur indulgeat. Obeunte quoque te, nunc ejusdem loci abbate vel tuorum
quolibet successorum, nullus ibi qualibet subreptionis astutia seu violentia
praeponatur, nisi quem fratres communi consensu vel fratrum pars sanioris
consilii, secundum Dei timorem et Beati Benedicti regulam, providerint
eligendum. Sepulturam etiam ipsius loci liberam decernimus, ut eorum devotioni
vel extremae voluntati, qui illic sepeliri deliberaverint, nisi forte
excommunicati vel interdicti sint, nullus obsistat, salva tamen justitia
illarum ecclesiarum a quibus mortuorum corpora assumuntur. Decernimus ergo ut
nulli omnino hominum liceat praefatum monasterium perturbare aut ejus
possessiones auferre, vel ablatas retinere, minuere aut aliquibus vexationibus
fatigare, sed omnia integra conserventur eorum pro quorum gubernatione et
sustentatione concessa sunt, usibus omnimodis profutura, salva Sedis
Apostolicae auctoritate et in praescriptis capellis dioecesanorum episcoporum
canonica justitia. Ad indicium autem praeceptae hujus a Sede Apostolica
libertatis, byzantium unum annis singulis nobis nostrisque successoribus
persolvatis. Si quis igitur in futurum, ecclesiastica saecularisve persona,
hanc nostrae constitutionis paginam sciens, contra eam temere venire tentaverit,
secundo tertiove commonita, nisi reatum suum digna satisfactione correxerit,
potestatis honorisque sui dignitate careat, reamque se a divino judicio existere
de perpetrata iniquitate cognoscat, et a sacratissimo Corpore ac Sanguine Dei
et Domini Redemptoris nostri Jesu Christi aliena fiat, atque in extremo examine
divinae ultioni subjaceat. Cunctis autem eidem loco sua jura servantibus, sit
pax Domini nostri Jesu Christi, quatenus et hic fructum bonae actionis
percipiant, et apud districtum judicem praemia aeternae pacis inveniant. Amen.
Amen. Amen.
Rota.
(Vias tuas Domine demonstra mihi) Bene Valete (monogramme)
Ego
Alexander, Catholicae Ecclesiae episcopus.
Ego
Humbaldus, Ostiensis episcopus.
Ego
Gregorius, Sabinensis episcopus.
Ego
Joannes, presbyter cardinalis tituli Sanctae Anastasiae.
Ego
Joannes, presbyter cardinalis tituli Sanctorum Joannis et Pauli.
Ego
Joannes, presbyter cardinalis tituli Sanctae Mariae.
Ego
Petrus, presbyter cardinalis tituli Sanctae Suzannae.
Ego
Petrus, presbyter cardinalis tituli Sancti Chrysogoni.
Ego
Vivianus, presbyter cardinalis tituli Sancti Stephani in Coelio Monte.
Ego
Concius, presbyter cardinalis tituli Sanctae Ceciliae.
Ego ...,
presbyter cardinalis tituli Sancti Clementis.
Ego
Simon, presbyter cardinalis tituli Sanctae Crucis in Jerusalem.
Ego
Matthaeus, presbyter cardinalis tituli Sancti Marcelli.
Ego
Hyacinthus, diaconus cardinalis Sanctae Mariae in Cosmedin.
Ego Ardicio,
diaconus cardinalis Sancti Theodori.
Ego
Joannes, diaconus cardinalis Sancti Angeli.
Ego
Matthaeus, diaconus cardinalis Sanctae Mariae Novae.
Ego
Bernardus, diaconus cardinalis Sancti Nicolai in carcere Tulliano.
Datum
Tusculani, per manum Alberti, Sanctae Romanae Ecclesiae presbyteri cardinalis
et cancellarii, quarto Nonas Januarii, Indictione undecima, Incarnationis
dominicae anno millesimo centesimo septuagesimo octavo, pontificatus vero
domini Alexandri papae III, anno decimo nono (19).
(1) A la mort de
Ponce de Beaudinaire, Guillaume Ier de
Torrent, grand prieur du monastère, fut élu abbé (1169). Il reçut de Mathieu et
d’Agnès, sa femme, les biens qu’ils possédaient à Orcival, à condition qu’il recevrait leur fils, moine de la Chaise-Dieu. Sous lui, la
terre de Tauves fut donnée au monastère de Comps. En
ces temps, l’abbaye de la Chaise-Dieu se reposait des vexations qu’elle avait
eu à endurer des vicomtes de Polignac. La paix avait été faite, grâce à
l’intervention des évêques du Puy et de Cahors, qu’avait provoquée Louis VII.
C’est alors que Jean, prieur de Saint-Robert de Cornillon, fut nommé évêque de
Grenoble. Bertrand Isarn succéda à Guillaume Ier. Il
avait été prieur de Saint-Marin de Pavie, et il exerçait l’office d’hôtelier
quand il fut promu à l’abbatiat. Sous lui, Robert, moine de la Chaise-Dieu
devint archevêque de Vienne (1178).
(2) Saint-Julien
de Montpiloux, en Lombardie. Ce monastère portait
douze cloitriers.
(3) Les prieurés
de Saint-Trivier, Val-Traverse et Téclade,
dont il est parlé, étaient dans l’ancien diocèse de Lausanne, compris dans la
métropole de Besançon.
(4)
Parthenay-le-Vieux, au diocèse de Poitiers.
(5) Leignac, de l’ancien archiprêtré de Charroux, diocèse de
Limoges.
(6) Chastan (le), de l’ancien archiprêtré d’Aubusson, au
diocèse de Limoges, est du canton et arrondissement de Tulle.
(7) Chanonat, de l’ancien archiprêtré de Merdogne,
est du canton et arrondissement de Clermont.
(8)
Bourg-Lastic, de l'ancien archiprêtré de Rochefort, est un chef-lieu de canton
de l'arrondissement de Clermont.
(9) Bagnols, de
l'ancien archiprêtré de Rochefort, est du canton ecclésiastique de Saint-Pardoux-Latour, arrondissement
d'Issoire.
(10)
Saint-Laurent, dans l'ancien diocèse de Saintes.
(11) Prieuré de
l'ancien diocèse de Saintes.
(12) Eglise
comprise autrefois dans le diocèse de Saintes.
(13) Id.
(14) Id.
(15)
Saint-Nectaire, de l'ancien archiprêtré de Merdogne,
est du canton ecclésiastique de Neschers,
arrondissement d'Issoire. Le prieuré a toujours relevé de la Chaise-Dieu. La
cure était à la collection du prieur.
(16) Le prieuré
de Saint-Blaise de Sarlhat était sur la paroisse de Dallet, village du canton de Pont-du-Château. La cure de
Saint-Saturnin de Dallet était à la collation du
prieur de Sarlhat.
(17) L'église de
Grandson était dans l'ancien diocèse de Lausanne.
(18) Orcival, de
l'ancien archiprêtré de Rochefort, est chef-lieu de canton ecclésiastique dans
l'arrondissement de Clermont.
(19)
Bibliothèque nationale, ms. Latin, 12818, Chronica monasterii Casae Dei, f. 278-287.