2 janvier 1178

Le pape Alexandre III confirme les privilèges et possessions de l’abbaye de la Chaise-Dieu.

Mention de Brantôme.

Edition: Monumenta pontificia Arverniae, decurrentibus IX, X, XI, XII saeculis. Correspondance diplomatique des papes concernant l’Auvergne depuis le pontificat de Nicolas 1er jusqu’à celui d’Innocent III, n° CLXXXIX. A.-C. Chaix de Lavarène, 1878.

Voir également la bulle du 2 décembre 1178, du même pape Alexandre III. Cette bulle du 2 janvier 1178 pourrait bien être la même que celle du 2 décembre 1178. Les termes y sont similaires. Mais la transcription de cette bulle par Chaix de Lavarène est bien plus complète que celle donnée par Pflugk-Harttung à la date du 2 décembre 1178.

 

 

CLXXXIX

Alexandre III à Bernard Isarn, abbé de la Chaise-Dieu et à ses frères. Sur sa demande, et à l’exemple de Calixte II, d’Eugène III, d’Adrien IV, il met ce monastère sous la protection du Saint-Siège, et le confirme dans la possession de ses biens dont il fait une longue énumération. Il prescrit les dispositions suivantes. Aucun archevêque ni évêque ne pourra frapper l’abbé et l’abbaye d’excommunication ou d’interdit ; on pourra recevoir à la Chaise-Dieu ceux qui, vraiment pénitents, viendraient y recevoir le pardon de leurs crimes et ceux qui, étant libres, viendraient du siècle y chercher un asile. Les moines ne sortiront pas du cloître, la profession un fois faite, et nul ne pourra recevoir ceux qui en sortiraient, à moins qu’ils ne soient munis de lettres communes. Ceux qui restent dans les églises dépendant de la Chaise-Dieu pourront célébrer l’office divin, en temps d’interdit général. Personne, à moins que ce ne soit un légat du Saint-Siège, ne convoquera l’abbé à un synode ou à une assemblée. Si un des abbés soumis à ce monastère se rend coupable de désobéissance ou de rébellion, on pourra lui infliger des peines disciplinaires, sans qu’aucun évêque puisse s’y opposer. Nul ne pourra se soulever contre l’abbé ou les prieurs qu’il aura établis, ni blâmer son administration. Les moines sont autorisés à prendre des prêtres de leur choix pour leurs églises paroissiales, sauf à les présenter à l’évêque qui leur donnera charge d’âmes, s’il les trouve capables. Défense de construire dans leur paroisse une église ou un oratoire sans leur consentement et sans celui de l’évêque diocésain. Pour le saint-chrême, les saintes-huiles, les consécrations des autels ou des basiliques, les ordinations des clercs ou des moines, ils s’adresseront à l’évêque diocésain, à moins qu’il ne veuille user d’exactions à leur égard, et, dans ce cas, ils choisiront l’évêque qui leur plaira. A la mort de l’abbé, les moines pourront élire son successeur. La sépulture sera libre, mais on respectera les droits des églises auxquelles appartenaient les défunts. Il est défendu de causer le moindre tort à cette abbaye. En témoignage de sa liberté, la Chaise-Dieu paiera une redevance annuelle au Saint-Siège. Le pape menace de peines spirituelles ceux qui violeraient ces dispositions, et promet la paix de Notre-Seigneur à ceux qui les observeront.

Alexander episcopus, servus servorum Dei, dilectis filiis Bertrando (1), abbati monasterii Casae Dei, ejusque fratribus tam praesentibus quam futuris regularem vitam professis in perpetuum. Susceptae administrationis officium monet nos propensius et hortatur universae Ecclesiae filios paterna caritate diligere, praecipue autem illos qui arctius divinis sunt obsequiis mancipati et ad sacrosanctam Romanam Ecclesiam noscuntur specialius pertinere. Eapropter, dilecti in Christo filii, vestris justis postulationibus clementer annuimus, et, ad examplar praedecessorum nostrorum felicis memoriae, Calixti II, Eugenii III et Adriani IV, Romanorum pontificum, domum beati Petri et nostra protectione suscipimus, et praesentis scripti privilegio communimus, statuentes ut quascumque possessiones, quaecumque bona idem monasterium un praesentiarum juste et canonice possidet, aut in futurum, concessione pontificum, largitione regum vel principum, oblatione fidelium seu aliis justis modis, praestante Domino, poterit adipisci, firma vobis vestrisque successoribus et illibata permaneant. In quibus haec propriis duximus exprimenda vocabulis : abbatiam videlicet Sancti Sicarii Brantholmensis, abbatiam Sancti Michaelis Galliacensis, abbatiam Sancti Theodardi, abbatiam Fraxinorensem, abbatiam Sancti Marini Papiensis ; prioratus quoque cum ecclesiis Sancti Juliani Montispilani (2), Sancti Bartholomaei de Grumino cum omnibus decimis suis et pertinentiis, Sancti Treverii, Vallis Transversae, Tecladi (3), Partheniaci veteris (4) cum ecclesia Sancti Sepulcri quae est in parochia sua constructa, ecclesiam de Alone ad idem Partheniacum pertinentem ; ecclesias de Malliaco, de Sancto Macuto, de Modonio et de Veiorno ; ecclesias de Bellicadro ; prioratum de Portu-Dei, cum ecclesiis de Laginaco (5), de Castang (6), de Pigairol, de Canoniaco (7), de Burgo (8), de Murol, de Villac, de Bannols (9) cum omnibus decimis et pertinentiis suis ; prioratum Sanctae Gemmae cum ecclesiis de Dariera, de Sancto Fortunato, de Rios, de Hero, de Podio Asteri cum omnibus decimis et pertinentiis suis ; prioratum de Vesellis cum ecclesiis Sancti Stephani de Conchis, Sanctae Mariae de Fraxineto, Sancti Nazarii, Sancti Juliani de Gas cum omnibus decimis et pertinentiis suis ; prioratus de Gairvo, de Fischalco, de Marsiaco, de Taisiaco, de Sancto Laurentio (10), de Bordoneria (11) cum omnibus decimis et pertinentiis suis ; ecclesias de Mimiaco (12) et de Varenera (13) et de Fontetrobade (14) cum omnibus decimis et pertinentiis suis ; ecclesiam de Bruzone cum omnibus pertinentiis suis, ecclesiam Sancti Nectarii (15) cum decimis et pertinentiis suis, ecclesiam de Castello novo, ecclesiam de Sarlaco (16), ecclesiam de Boissum cum omnibus decimis et pertinentiis suis, ecclesiam de Grandisono (17), ecclesiam Beatae Mariae de Orcivale (18) cum omnibus decimis et pertinentiis suis. Alias quoque abbatias vel ecclesias, ab episcopis vobis pia largitione concessas, quas quilibet se ex dono laicorum prius tenuisse proponunt, vobis tanquam ex justiori titulo manere sancimus, nisi eas canonica, id est, tricenali possessione vel episcopali dono aut idoneis testibus vel legalibus scriptis constiterit habuisse. Praeterea, suscipientes vos in Ecclesiae Romanae filios, specialiter ea vos libertate per praesentem paginam communimus et decreto sancimus perpetuo valiture, ut nulli archiepiscopo vel episcopo deinceps liceat coenobium vestrum, abbatem vel conventum ejusdem coenobii excommunicationi subjicere, vel interdiciti sententia praegravare, sed in Beati Petri et successorum ejus manu quieti semper ac liberi per omnipotentis Dei gratiam consistatis, digne vero poenitentibus qui pro suorum scelerum venia praescriptum monasterium duxerint visitandum, ipsum intrare et illic Domino sua vota persolvere indulgemus. Liceat quoque vobis personas liberas et absolutas a saeculo fugientes ad conversionem recipere, et eas sine aliqua contradictione retinere. Prohibemus insuper ut nullus fratrum vestrorum, post factam in eodem loco professionem, de claustro vestro qualibet levitate discedat, discedentem vero sine communium litterarum cautione, nullus suscipere audeat vel tenere. Cum autem generale interdictum terrae fuerit, liceat fratribus vestris qui per vestras ecclesiis commorantur, clausis januis, non pulsatis tintinnabulis, nisi in majori monasterio, celebrare divina, ita tamen quod excommunicati vel interdicti nullatenus admittantur. Decernimus etiam ut nulli, nisi a Sede Apostolica delegato, abbatem vestrum, qui pro tempore fuerit, liceat ad Synodum vel conventum vocare. Statuimus quoque ut, si quis abbatum qui de constitutione Apostolica praescripto monasterio subjacent, vobis inobediens exstiterit vel rebellis, liceat vobis eum disciplina regulari compescere, nec quisquam episcoporum in ea re vobis adversari praesumat. Nulli praeterea fratrum liceat contra ipsum abbatem vel priores ab eo rationabiliter constitutos insurgere, et mandatis ac disciplinis ipsius quae ad animarum salutem pertineant contraire. Praeterea bonis ordinationibus et administrationibus ipsius detrectare in aliquo vel ipsi inobediens vel rebellis existere nullus attentet. Statuimus insuper ut in parochialibus ecclesiis vestris vacantibus liceat vobis sacerdotes eligere et episcopo praesentare quibus, si idonei inventi fuerint, episcopus animarum curam committet, ut de plebis quidam cura episcopo, vobis autem de temporalibus debeant respondere. In vestra autem parochia novum oratorium, vel ecclesiam absque assensu episcopi dioecesani et vestro construere nemo praesumat. Chrisma vero, oleum sanctum, consecrationes altarium seu basilicarum, ordinationes clericorum seu monachorum, qui ad sacros ordines fuerint promovendi a dioecesano suscipiatis episcopo, si quidem catholicus fuerit, et gratiam Apostolicae Sedis habuerit, et ea vobis gratis et absque pravitate vel exactione aliqua voluerit exhibere; alioquin liceat vobis quemcumque malueritis adire antistitem qui, nostra fultus auctoritate, quod postulatur indulgeat. Obeunte quoque te, nunc ejusdem loci abbate vel tuorum quolibet successorum, nullus ibi qualibet subreptionis astutia seu violentia praeponatur, nisi quem fratres communi consensu vel fratrum pars sanioris consilii, secundum Dei timorem et Beati Benedicti regulam, providerint eligendum. Sepulturam etiam ipsius loci liberam decernimus, ut eorum devotioni vel extremae voluntati, qui illic sepeliri deliberaverint, nisi forte excommunicati vel interdicti sint, nullus obsistat, salva tamen justitia illarum ecclesiarum a quibus mortuorum corpora assumuntur. Decernimus ergo ut nulli omnino hominum liceat praefatum monasterium perturbare aut ejus possessiones auferre, vel ablatas retinere, minuere aut aliquibus vexationibus fatigare, sed omnia integra conserventur eorum pro quorum gubernatione et sustentatione concessa sunt, usibus omnimodis profutura, salva Sedis Apostolicae auctoritate et in praescriptis capellis dioecesanorum episcoporum canonica justitia. Ad indicium autem praeceptae hujus a Sede Apostolica libertatis, byzantium unum annis singulis nobis nostrisque successoribus persolvatis. Si quis igitur in futurum, ecclesiastica saecularisve persona, hanc nostrae constitutionis paginam sciens, contra eam temere venire tentaverit, secundo tertiove commonita, nisi reatum suum digna satisfactione correxerit, potestatis honorisque sui dignitate careat, reamque se a divino judicio existere de perpetrata iniquitate cognoscat, et a sacratissimo Corpore ac Sanguine Dei et Domini Redemptoris nostri Jesu Christi aliena fiat, atque in extremo examine divinae ultioni subjaceat. Cunctis autem eidem loco sua jura servantibus, sit pax Domini nostri Jesu Christi, quatenus et hic fructum bonae actionis percipiant, et apud districtum judicem praemia aeternae pacis inveniant. Amen. Amen. Amen.

Rota. (Vias tuas Domine demonstra mihi) Bene Valete (monogramme)

Ego Alexander, Catholicae Ecclesiae episcopus.

Ego Humbaldus, Ostiensis episcopus.

Ego Gregorius, Sabinensis episcopus.

Ego Joannes, presbyter cardinalis tituli Sanctae Anastasiae.

Ego Joannes, presbyter cardinalis tituli Sanctorum Joannis et Pauli.

Ego Joannes, presbyter cardinalis tituli Sanctae Mariae.

Ego Petrus, presbyter cardinalis tituli Sanctae Suzannae.

Ego Petrus, presbyter cardinalis tituli Sancti Chrysogoni.

Ego Vivianus, presbyter cardinalis tituli Sancti Stephani in Coelio Monte.

Ego Concius, presbyter cardinalis tituli Sanctae Ceciliae.

Ego ..., presbyter cardinalis tituli Sancti Clementis.

Ego Simon, presbyter cardinalis tituli Sanctae Crucis in Jerusalem.

Ego Matthaeus, presbyter cardinalis tituli Sancti Marcelli.

Ego Hyacinthus, diaconus cardinalis Sanctae Mariae in Cosmedin.

Ego Ardicio, diaconus cardinalis Sancti Theodori.

Ego Joannes, diaconus cardinalis Sancti Angeli.

Ego Matthaeus, diaconus cardinalis Sanctae Mariae Novae.

Ego Bernardus, diaconus cardinalis Sancti Nicolai in carcere Tulliano.

Datum Tusculani, per manum Alberti, Sanctae Romanae Ecclesiae presbyteri cardinalis et cancellarii, quarto Nonas Januarii, Indictione undecima, Incarnationis dominicae anno millesimo centesimo septuagesimo octavo, pontificatus vero domini Alexandri papae III, anno decimo nono (19).

(1) A la mort de Ponce de Beaudinaire, Guillaume Ier de Torrent, grand prieur du monastère, fut élu abbé (1169). Il reçut de Mathieu et d’Agnès, sa femme, les biens qu’ils possédaient à Orcival, à condition qu’il recevrait leur fils, moine de la Chaise-Dieu. Sous lui, la terre de Tauves fut donnée au monastère de Comps. En ces temps, l’abbaye de la Chaise-Dieu se reposait des vexations qu’elle avait eu à endurer des vicomtes de Polignac. La paix avait été faite, grâce à l’intervention des évêques du Puy et de Cahors, qu’avait provoquée Louis VII. C’est alors que Jean, prieur de Saint-Robert de Cornillon, fut nommé évêque de Grenoble. Bertrand Isarn succéda à Guillaume Ier. Il avait été prieur de Saint-Marin de Pavie, et il exerçait l’office d’hôtelier quand il fut promu à l’abbatiat. Sous lui, Robert, moine de la Chaise-Dieu devint archevêque de Vienne (1178).

(2) Saint-Julien de Montpiloux, en Lombardie. Ce monastère portait douze cloitriers.

(3) Les prieurés de Saint-Trivier, Val-Traverse et Téclade, dont il est parlé, étaient dans l’ancien diocèse de Lausanne, compris dans la métropole de Besançon.

(4) Parthenay-le-Vieux, au diocèse de Poitiers.

(5) Leignac, de l’ancien archiprêtré de Charroux, diocèse de Limoges.

(6) Chastan (le), de l’ancien archiprêtré d’Aubusson, au diocèse de Limoges, est du canton et arrondissement de Tulle.

(7) Chanonat, de l’ancien archiprêtré de Merdogne, est du canton et arrondissement de Clermont.

(8) Bourg-Lastic, de l'ancien archiprêtré de Rochefort, est un chef-lieu de canton de l'arrondissement de Clermont.

(9) Bagnols, de l'ancien archiprêtré de Rochefort, est du canton ecclésiastique de Saint-Pardoux-Latour, arrondissement d'Issoire.

(10) Saint-Laurent, dans l'ancien diocèse de Saintes.

(11) Prieuré de l'ancien diocèse de Saintes.

(12) Eglise comprise autrefois dans le diocèse de Saintes.

(13) Id.

(14) Id.

(15) Saint-Nectaire, de l'ancien archiprêtré de Merdogne, est du canton ecclésiastique de Neschers, arrondissement d'Issoire. Le prieuré a toujours relevé de la Chaise-Dieu. La cure était à la collection du prieur.

(16) Le prieuré de Saint-Blaise de Sarlhat était sur la paroisse de Dallet, village du canton de Pont-du-Château. La cure de Saint-Saturnin de Dallet était à la collation du prieur de Sarlhat.

(17) L'église de Grandson était dans l'ancien diocèse de Lausanne.

(18) Orcival, de l'ancien archiprêtré de Rochefort, est chef-lieu de canton ecclésiastique dans l'arrondissement de Clermont.

(19) Bibliothèque nationale, ms. Latin, 12818, Chronica monasterii Casae Dei, f. 278-287.