27 mars 1184
Lucius
III met l’abbaye de la Chaise-Dieu sous la
protection du Saint-Siège et confirme ses droits et possessions.
Mention de Brantôme.
Edition: Monumenta pontificia Arverniae,
decurrentibus IX, X, XI, XII saeculis. Correspondance
diplomatique des papes concernant l’Auvergne depuis le pontificat de Nicolas 1er
jusqu’à celui d’Innocent III, n° CCIV. A.-C. Chaix de Lavarène, 1878.
CCIV
Lucius III a Lantelme, abbé de la
Chaise-Dieu et à ses frères. A l’exemple de ses prédécesseurs, Léon IX, Alexandre
II, Urbain II, Calixte II, Eugène III, Adrien IV et Alexandre III, il met ce
monastère sous la protection du Saint-Siège, et le confirme dans la possession
de ses abbayes, prieurés et églises dont il fait le dénombrement. Il défend à
tout archevêque ou évêque de lancer sur ce monastère et ses personnes un arrêt
d’excommunication, d’interdit ou de suspense; il permet d’y entrer pour obtenir
le pardon de ses fautes, et autorise l’abbé à recevoir dans l’état monastique
ceux qui étant libres viennent du siècle; il arrête qu’en temps d’interdit
commun, on pourra célébrer l’office divin dans les églises relevant de la
Chaise-Dieu. Il ordonne que nul, à moins qu’il ne soit délégué du Saint-Siège,
ne pourra convoquer l’abbé au synode ou à une assemblée; qu’aucun oratoire ne
pourra être construit dans les paroisses casadiennes, sans le consentement des
moines et de l’évêque diocésain; que, dans les abbayes casadiennes, les abbés
seront pourvus de l’abbatiat par l’abbé de la Chaise-Dieu, et qu’ils resteront,
ainsi que les moines, sous sa dépendance, sous peine de mesures disciplinaires,
dans le cas où ils chercheraient à s’y soustraire; que l’évêque diocésain seul,
ou à son défaut, l’évêque choisi par les moines, fera le Saint-Chrême, les
saintes huiles, la consécration des autels ou des églises, l’ordination des
clercs ou des moines. Il donne à l’abbaye droit de sépulture, et faculté de
prendre pour ses églises des prêtres de son choix, sauf à les présenter à
l’évêque qui leur donnera charge d'âmes. Il décrète qu’aucun moine ne pourra
s’élever contre l’abbé ni contre les prieurs qu’il aura régulièrement établis;
qu’à la mort de l’abbé, son successeur sera choisi parmi les moines et tiré de
leur sein, qu’enfin, en témoignage de sa dépendance immédiate vis-à-vis du Saint-Siège,
l’abbaye lui paiera une rente annuelle. Il défend, sous les peines spirituelles
ordinaires, de cause le moindre préjudice à la Chaise-Dieu, et promet la paix
du Seigneur à ceux qui respecteront ses droits.
Lucius episcopus, servus servorum Dei, dilectis filiis, Lantelmo, abbati
monasterii Casae Dei ejusque fratribus tam praesentibus quam futuris
regulariter substituendis in P.P.M. (perpetuum). Cum omnibus catholicae
Ecclesiae filiis, ex injuncto nobis a Deo Apostolatus officio debitores
existamus, illis tamen locis atque personis propensiori nos convenit caritatis studio imminere quos in verae religionis
habitu omnipotenti Deo cognoscimus militare, et ad fidem apostolicam noscuntur
specialius pertinere. Dignum namque et honestati conveniens esse cognoscitur
ut, qui ad Ecclesiarum regimen, disponente Deo, sumus assumpti; eas et a
pravorum hominum nequitia tueamur, et beati Petri atque sacrosanctae Romanae
Ecclesiae patrocinio muniamus. Eapropter, dilecti in Domino filii, vestris
justis postulationibus clementer annuimus, et praedecessorum nostrorum felicis
memoriae, Leonis noni, Alexandri, Urbani, Paschalis, Calixti, Eugenii,
Adriani et Alexandri, Romanorum pontificum, vestigiis
inhaerentes, monasterium beati Roberti, in quo divino mancipati estis obsequio,
sub beati Petri et nostra protectione suscipimus, et praesentis scripti
privilegio communimus, statuentes ut quascumque possessiones, quaecumque bona
idem monasterium in praesentiarum juste et canonice possidet, aut in futurum,
concessione pontificum, largitione regum vel principum, oblatione fidelium seu
aliis modis, praestante Domino, poterit adipisci, firma vobis vestrisque
successoribus et illibata permaneant. In quibus haec propriis duximus
exprimenda vocabulis: locum ipsum in quo praefatum monasterium situm est cum
omnibus pertinentiis suis; abbatiam Sancti Sicarii Brantolmensis, abbatiam
Sancti Michaelis Galliacensis, abbatiam Sancti Theodardi, abbatiam
Fraxinorensem, abbatiam Sancti Xisti apud Placentiam, abbatiam Sancti Marini
Paviensis, abbatiam Favarniensem; prioratum Baudilii Nemausensis, cum ecclesiis
omnibus, decimis et pertinentiis suis, prioratum Sancti Quirici secus Lucam cum
omnibus decimis, ecclesiis et pertinentiis suis, prioratum Sancti Treverii cum omnibus ecclesiis, decimis et pertinentiis suis,
prioratum Vallis Transversae cum omnibus ecclesiis, decimis et pertinentiis
suis, prioratum de Monte Boulon (1) cum omnibus ecclesiis, decimis et
pertinentiis suis, prioratum de Calma (2) cum
omnibus ecclesiis, decimis et pertinentiis suis; ecclesiam de Bellicadro (3)
cum omnibus decimis et pertinentiis suis, ecclesiam de Pezenatio (4) cum
omnibus et pertinentiis suis; prioratum de Boissetto cum omnibus ecclesiis,
decimis et pertinentiis suis, prioratum Sancti Pauli cum omnibus ecclesiis, decimis
et pertinentiis suis, prioratum Sancti Salvatoris cum omnibus ecclesiis et
pertinentiis suis; monasterium de Duneri (5) cum ecclesia Sancti Victoris et
cum omnibus decimis et pertinentiis suis; ecclesiam de Sancto Ultiano cum omnibus decimis et pertinentiis suis; monasterium
de Roccapola (6) cum parochia Sancti Agrippini, cum aliis ecclesiis, decimis et
pertinentiis suis; prioratum de Cantoiolo cum omnibus ecclesiis, decimis et
pertinentiis suis; ecclesiam Sanctae Mariae Novae Montispilosi cum ecclesia
Sanctae Mariae Veteris et aliis ecclesiis, possessionibus et aliis pertinentiis
suis, sicut ea vobis bonae memoriae Rogerius, rex Siciliae, de piae
recordationis Innocentii pontificis, praedecessoris nostri, assensu, in ordine
prioratuum habenda concessit; monasterium de Marmillac (7) cum omnibus decimis
et pertinentiis suis; ecclesiam de M... (8) et ecclesiam de Lendi (9) cum
omnibus decimis et pertinentiis suis; monasterium sanctimonialium de Sancto
Genesio (10) cum omnibus decimis et pertinentiis suis, monasterium de Genesta
(11) cum omnibus decimis et pertinentiis suis, monasterium sanctimonialium de
Comps cum omnibus ecclesiis, decimis et pertinentiis suis, monasterium
sanctimonialium de Rocca in Monte Ferrato cum capellis, decimis et pertinentiis;
capellam de Azeraco (12) cum decimis et pertinentiis suis, ecclesiam de
Chassagnola (13) cum omnibus decimis et pertinentiis suis, ecclesiam de
Champagnac (14) cum omnibus decimis et pertinentiis suis; monasterium de
Nonnette (15) cum ecclesiis, decimis et pertinentiis suis; ecclesiam de Gresin
(16) cum capella de Broco (17) cum omnibus decimis et pertinentiis suis,
capellam de Vertezon (18) cum omnibus obventionibus suis; ecclesias
Montisferrandi cum ea integritate qua a bonae memoriae Aymerico, quondam Claromontensi
episcopo, vobis concessae sunt, et cum omnibus decimis et pertinentiis suis;
prioratum de Portu Dei cum ecclesia de Putrigna (19) et cum ecclesia de
Veyreires et cum omnibus ecclesiis, decimis et pertinentiis suis, prioratum de
Vedriniis (20) cum ecclesia de Vignac (21) et aliis ecclesiis, decimis et
pertinentiis suis, prioratum de Galliniaco (22) cum omnibus ecclesiis, decimis
et pertinentiis suis, prioratum de Andria cum omnibus ecclesiis, decimis et
pertinentiis suis, prioratum Sanctae Gemmae cum omnibus ecclesiis, decimis et
pertinentiis suis; alias quoque ecclesias et abbatias sive possessiones ex
episcoporum vobis donatione concessas, quas quilibet ex laicorum dono prius
tenuisse proponunt, vobis potius tanquam ex justiori acquisitione manere
sancimus, nisi eas canonica id est treceneria prescriptione possedisse vel
episcopali dono habuisse, aut ideoneis testibus aut scriptis fuerit
rationabilibus comprobatum. Praeterea suscipientes vos in speciales Ecclesiae
Romanae filios, et vos Apostolicae Sedis patrocinio per decreti praesentis
paginam communimus, et in legitimum sempiternum statuimus, ut de caetero nulli
archiepiscopo vel episcopo liceat super vestrum coenobium vel abbates, aut
ejusdem coenobii fratres excommunicationis, interdicti vel suspensionis manum
extendere: quod si factum fuerit, vos ea sententia non teneri decrevimus, sed
in beati Petri et ejus vicariorum manu semper quieti ac liberi per omnipotentis
Dei gratiam maneatis. Digne vero petentibus qui pro scelerum suorum venia praefati
monasterii limina expetierint, ipsum intrare et illic Domino sua concedimus
vota persolvere. Liceat quoque vobis quoslibet e saeculo fugientes, liberos et
absolutos sine episcoporum contradictione ad monachatum admittere. Haec quoque
capitulo praedicto subjungimus ut, in communi interdicto, liceat fratribus
vestris qui per vestras ecclesias commorantur, clausis januis, non pulsatis
tintinnabulis, nisi in majori monasterio, divina officia celebrare, ita tamen
ut nec excommunicatos, nec interdictos admittant. Statuimus insuper ut nulli
omnino liceat, nisi his qui a Sede Apostolica fuerint delegati, abbatem vestrum
ad synodum vel ad conventum vocare, nec cuiquam fas sit in parochiis vestris
novum oratorium absque vestro et dioecesani episcopi assensu construere. Ad
haec adjicientes statuimus ut in abbatiis, quae Apostolica vobis auctoritate
concessae sunt, abbates semper per sollicitudines vestras ordinentur, et eis
decedentibus, vel in manu vestra resignantibus substituendi alios, sicut
hactenus consuevistis, liberam licentiam habeatis, et tam abbates quam monachi
in obedientia vestra semper permaneant, nec a vestra ullo tempore subjectione
recedant. Quod si erga obedientiam vestram rebelles exstiterint, liceat
discretioni vestrae disciplina eos regulari coercere, nec episcoporum quisquam
in hac parte adversetur. Si unquam vero alienationes in damnum ecclesiarum,
donationes etiam, sive ordinationes tam
abbates
quam priores vestri fecerint, quamdiu rebelles et inobedientes vobis
exstiterint, nullam firmitatem vel robur obtinenat. Chrisma vero, Oleum
Sanctum, altarium consecrationes seu basilicarum, ordinationes clericorum seu
monachorum, qui ad sacros ordines fuerint promovendi, a diocesano suscipietis
episcopo, si quidem catholicus fuerit et gratiam Apostolicae Sedis habuerit, et
ea gratis et
absque pravitate aliqua vobis voluerit exhibere. Alioquin liceat vobis
quemcumque malueritis adire antistitem qui, nostra fultus authoritate, quod
postulatur indulgeat. Quoque sepulturam ipsius loci liberam esse decernimus, ut
eorum devotioni et extremae voluntati qui se illic sepeliri deliberaverint,
nisi forte excommunicati vel interdicti sint, nullus obsistat, salva tamen
justitia matricis Ecclesiae. Praeterea liceat vobis in ecclesiis vestris
sacerdotes eligere, et electos dioecoesano episcopo praesentare, quibus, si
idonei fuerint, episcopus curam animarum committet, ut ei de spiritualibus,
vobis autem de temporalibus debeant respondere. Nulli praeterea fratrum liceat
contra ipsum abbatem vel contra priores
ab eo rationabiliter constitutos insurgere, et mandatis et disciplinis illius
quae ad animarum salutem pertinent, contraire, justis quoque ordinationibus et
animadversionibus ipsius in aliquo detrectare, vel ipsi inobediens et rebellis
existere nullus eorum praesumat. Obeunte vero te nunc ejusdem loci abbate, vel
tuorum quolibet successorum, nullus ibi aliqua subreptionis astutia seu
violentia praeponatur, nisi quem fratres communi consensu, vel fratrum pars
consilii sanioris, secundum Deum et beati Benedicti regulam, de vestro collegio
duxerint eligendum. Ad indicium autem quod idem monasterium specialiter beati
Petri juris existat, bizantum unum nobis nostrisque successoribus annis
singulis persolvetis. Decernimus ergo ut nulli omnino hominum liceat praefatum
monasterium temere perturbare, aut ejus possessions auferre, vel ablates
retinere, minuere, seu quibuslibet vexationibus fatigare, sed omnia integra
conserventur eorum pro quorum gubernatione vel sustentatione concessa sunt,
usibus omnimodis profutura, salva Sedis Apostolicae auctoritate et in
praedictis capellis diocoesanorum episcoporum canonical justitia. Si qua igitur
in futurum ecclesiastica saecularisve persona, hanc nostrae constitutionis
paginam sciens, contra eam temere venire tentaverit, secundo tertiove commonita,
nisi reatum suum congrua satisfactione correxerit, potestatis honorisque sui
careat dignitate, reamque se divino judicio existere de perpetrate iniquitate
cognoscat, et a sacratissimo Corpore ac Sanguine Dei et Domini Redemptoris
nostri aliena fiat atque in extremo examine divinae ultioni subjaceat. Cunctis
autem eidem loco sua jura servantibus sit pax Domini nostri Jesu Christi,
quatenus et hic fructum bonae actionis percipiant et apud districtum judicem
praemia aeternae pacis inveniant. Amen. Amen.
Rota.
(Adjuva nos Deus salutaris noster). Bene valete (monogramme).
Ego
Lucius, Catholicae Ecclesiae episcopus.
Ego
Joannes, presbyter card. tit. Sancti Marci, ss.
Ego
Petrus, presbyter card. tit. Sanctae Susannae, ss.
Ego
Vivianus, tit. Sancti Sulpicii in Caelio Monte presbyter card. ss.
Ego
Laborans, presbyter card. Sanctae Mariae trans. Tiberim tit. Calixti, ss.
Ego
Paulus, prebyter card. tit. Basilicae duodecim Apostolorum, ss.
Ego
Theodinus, Portuensis et Sanctae Rufinae sedis episcopus, ss.
Ego Paulus,
Praenestinus episcopus, ss.
Ego
Jacyntus, diac. card. Sanctae Mariae in Columna, ss.
Ego
Gratianus, Sanctorum Cosmae et Damiani diac. card., ss.
Ego
Bobo, diaconus cardinalis Sancti Angeli, ss.
Ego
Lufordus (23), diaconus cardinalis Sanctae Mariae in via Lata, ss.
Ego
Albinus, diaconus cardinalis Sanctae Mariae Novae, ss.
Datum
Verulis (24), per manum Alberti, Sanctae Romanae Ecclesiae presbyteri
cardinalis et cancellarii, sexto calendas aprilis, Indictione secunda,
Incarnationis dominicae anno millesimo centesimo LXXXIIII, pontificatus vero
Lucii pp. tertii, anno III (25).
(1) Il faut lire
Montebrisone, comme dans la lettre
d'Honorius III à Arnaud, abbé
de la Chaise-Dieu, que nous donnons plus bas. Montbrison est un chef-lieu
d'arrondissement.
(2) Prieuré de
Saint-Jean de La Chaulme, uni au couvent de la Chaise-Dieu. La Chaulme est du
canton de Saint- Anthême, arrondissement d'Ambert.
(3) Prieuré de
Beaucaire, de l'ancien diocèse d'Arles. Il avait un revenu de 400 livres.
Pouillé de la Province ... p. 50.
(4) Prieuré de
Pezénas est un chef-lieu de canton de l'arrondissement de Béziers, département
de l'Hérault.
(5) Monastère de
Dunières. Dunières est du canton de Montfaucon, arrondissement d'Issingeaux.
(6) Le prieuré
de Rochepaule, diocèse de Valence, avait un revenu de 800 livres. Pouillé de la
Province ..., p. 49.
(7) Le monastère
de Marmillat était situé près de Lempdes. Le prieur de Marmillat est désigné,
en 1066, dans une charte de Guillaume VII, comte d'Auvergne. Pierre de Lempdes
céda des biens à ce prieuré, en 1192, et Géraud de Pont-de-Vaire, en 1294.
Aujourd'hui Marmillat est un domaine situé dans la commune de Lempdes.
(8) Dans la
lettre d'Honorius III à Armand, on lit: « ecclesiam de Treissac ».
(9) Alias
Lempde. Lempdes, de l'ancien archiprêtré de Clermont, est du canton de
Pont-du-Château, arrondissement de Clermont.
(10) Le
monastère de Saint-Genès-les-Monges était un monastère de femmes, de l'ordre de
Saint-Benoît. Il relevait immédiatement du prieuré de Port-Dieu et médiatement
de la Chaise-Dieu. La prieure et les religieuses avaient la justice du lieu. Il
y avait une cure à la nomination de la prieure. Aujourd'hui, c'est un hameau de
la commune de Saint-Hilaire-les-Monges, canton de Pontaumur.
(11)
Saint-Julien-la-Geneste était un monastère de religieuses, de l'ordre de
Saint-Benoît. Le monastère de Saint- Genès-les-Monges avait sur lui une
juridiction immédiate, et la Chaise-Dieu une juridiction médiate par le Port-
Dieu qui relevait de cette abbaye. La cure était à la nomination de la prieure
de Saint-Genès-les-Monges. Saint- Julien-la-Geneste est du canton de
Saint-Gervais, arrondissement de Riom.
(12) Azérat. Il
y avait un prieuré dépendant de la Chaise-Dieu et auquel appartenait la justice
du lieu, ainsi que celle de Regoux. Azérat, de l'ancien archiprêtré de Brioude,
est du canton d'Auzon, arrondissement de Brioude.
(13)
Chassignolles, de l'ancien archiprêtré de Brioude, est du canton d'Auzon. Cette
terre a successivement appartenu aux maisons de Polignac, de Chalancon-Polignac
et de Montmorin.
(14)
Champagnac-le-Vieux, de l'ancien archiprêtré de Brioude, est du canton d'Auzon.
(15) Nonette. On
croit que ce monastère fut fondé par les seigneurs ou comptours de Nonette.
Cette terre était dès 1319, le siège d'une prévôté royale. Nonette, de l'ancien
archiprêtré de Sauxillanges, est du canton de Saint- Germain-Lembron,
arrondissement d'Issoire.
(16) Grezin, de
l'ancien archiprêtré de Sauxillanges, formait paroisse et
avait une cure à la nomination de la Chaise-Dieu. C'est aujourd'hui un domaine
de la commune du Broc.
(17) Broc (Le).
Il y fut fondé un chapitre sous le vocable de Notre-Dame. La cure était à la
nomination de la Chaise-Dieu. Cette paroisse est du canton et de
l'arrondissement d'Issoire.
(18) Vertaizon,
de l'ancien archiprêtré de Billom. Il y avait un chapitre qui se composait d'un
prévôt, d'un chantre et de dix chanoines. La cure était à la nomination du
chapitre. Aujourd'hui, c'est un chef-lieu de canton de l'arrondissement de
Clermont.
(19) Dans la
bulle d'Honorius III, on lit: Partiniaco.
(20) Le prieuré
de Védrines, diocèse de Tulle, avait cinq cloîtriers.
(21) Alias
Vergna: Vergnat, diocèse de Tulle.
(22) Alias
Jaliniaco.
(23) Il faut
lire Soffredus. Soffrède figure dans les annales de la Diplomatique, depuis le
5 février 1183 jusqu’au 11 novembre 1185.
(24) Alias Veronae.
(25) Copie aux Archives départementales du Puy-de-Dôme, fonds Bénédictines de Saint-Genès-les-Monges, cote 1re. En 1250,
le cardinal Hugues vidima cette bulle.
« Nos vero frater Hugo, divina miseratione tituli Sanctae Sabinae presbyter
cardinalis, praesens privilegium propriis subjicientes oculis diligenter
legimus et vidimus non viciatum, non abolitum, non cancellatum, nec in stillo,
nec in carta, nec in bulla suspicionem habens, et plena facta collatione, de
verbo ad verbum praedictum invenimus habere tenorum, in cujus rei testimonium
praesenti paginae sigillum nostrum duximus apponendum. Datum Lugduni, XVI
calend. martii, anno Domini millesimo ducentesimo quinquagesimo. »
La copie, dont nous nous sommes servi, a été tirée, en 1648, du Bullaire de la Chaise-Dieu, par Marcland, notaire royal, sur la demande du prieur et des religieux de Port-Dieu.
« Extrait et collation des présentes a été
faict par moi, notaire royal, soubsigné, ce requérant les sieurs prieur et
religieux du Port-Dieu, estant dans un grand livre couvert de bazane nommé et
intitulé : le Bullaire de l’abbaye de la Chaize-Dieu, à moy représenté par Dom
Armand Roux, substitut du procureur général de ladite abbaye de la Chaise-Dieu,
iceluy extrait pour servir que de raison et à l’instant par luy rettiré, en
cinquiesme jour de septembre mil six cent quarante huit. » Signé Roux et
Marcland, notere royal.
En 1668, une
autre copie, qu’on voit aux archives (fonds Bénédictines de
Saint-Genès-les-Monges, cote 1re, 6 pp., in 8°), fut faite, sur les instances
d’Ysabeau de Lestrange, prieure de Saint-Julien-la-Geneste.
« Extrait et collation a esté faict par
moy notaire royal soubsigné, sur aultre extraict faict de la bulle de Lucius
pape, ce requérant frère François de Preyssat, relligieux au monastère du
Port-Dieu, faisant pour Révérande Mère, dame Ysabeau de Lestrange, prieure de
Saint-Julhien-la Geneste à moy représentée par Dom Pierre André Colomby, prieur
claustral audict Port-Dieu et par luy à l’instant retirée ; ledict extraict
faict pour servir à ladicte dame ainsy que de raison. Ce dixneufviesme jour du
mois d’aoust, l’an mil six centz soixante-huict. Lesdictz sieurs Colomby et
Preyssat ont signé. »