<< Retour

BnF/Tome 27/f°s94-145/Transcription Cl. R.

Inventaire de quelques titres ecclesiastiques du 11ème au 16ème siècle

Remarque préliminaire: Il s'agit ici d'un relevé sommaire. Les noms des témoins, ainsi que les diverses listes nominatives souvent incluses dans cet inventaire n'ont pas pour l'instant été recopiées.
Cependant, quelques unes des pièces citées ont été transcrites, lorsqu'elles étaient présentes dans leur intégralité.

BnF/Tome 27/ 1ère partie

f° 94 r°

(vers 1096) (mense octobr., circa 1096)
Donation faite à l’abbaye d’Uzerche, par Rainaud, évêque de Périgueux, de l’église St Jean Baptiste Podii Girolini .

(1076) A. (Arnaldus), "petragorice sedis prepositus", donne le lieu de Saint Cyprien au prévôt de l’église de Saint Saturnin. Cette donation fut confirmée par Guillaume, évêque de Périgueux (le 18 des cal. de septembre, jour de l’Assomption de la Vierge, 1076.

(1094) Lambert, doyen du chapitre de St Etienne, assista à une assemblée provinciale, tenue à Bordeaux le 2 des ides (12) de novembre 1094, sur la contestation élevée entre les chapitres de Périgueux et de Saint Astier, au sujet de la sépulture de Guy de Mussidan
(voy. à St Astier - je soupçonne que ce Lambert étoit de la maison de Périgueux)

(1081) Lambert, archidiacre, est nommé dans la donation de l’église de Sourzac, faite par Alquerius, chevalier du château de Mussidan, à l’abbaye de Saint Florent, l’an 1081.
(voy. Sourzac).

(vers 1090) Lambert, archidiacre, est aussi nommé dans la notice de la donation de l’église de Belon, faite par Rainaud, évêque de Périgueux, à l’abbaye de Saint Jean d’Angely.
(voy. l’art. de cet évêque).

(vers 1090) Lambert, archidiacre, est aussi nommé dans la notice de la donation de l’église de Saint Nazaire de Juniac, faite par le même évêque, à Saint Jean d’Angely.

f° 95 r°

(1101) Donation de plusieurs églises à l’abbaye de Charroux, par Rainaud, évêque de Périgueux, et confirmée par Guillaume, son successeur.

(vers 1102 ou 1103) Donation faite à Ligueux, par Hélie de Bourdeille,
"in manu Raimundi, episcopi, in prato, a Preisac : audiente Guillelmo, archidiacono, qui postea episcopus fuit".

(1101) Charte de l’église de Saint Astier contenant un accord entre le chapitre de Saint Astier, et l’abbaye de Baigne en Saintonge.

f° 95 v°

(1099) Charte par laquelle Rainaud, évêque de Périgueux, donne au chapitre de St Astier, l’église de ‘Saint Etienne’ de Bousac( ?), le dimanche jour des nones de février 1099.

(vers 1104) (sans date, mais du commencement de l'épiscopat de Guillaume d'Auberoche - Archives du chapitre de Saint Astier).
Charte par laquelle Hélie, doyen (Helias decanus Petragorice sedis), étant dans le dortoir de Saint Etienne, donna à Hélie Goeth, l’archiprêtré de Pardus.
(adjoignant à celui-ci Douzillac, Chantérac, St Germain du Salembre et l'église de St Martin de Perdux(?) - note CR).

"... postera namque die venerabilis diei illius quo domnus W., Dei gratia Petragoricorum episcopus gloriosam primum Petragoricam sortitus est sedem, Helias, decanus Petragoricae sedis, in dormitorio Sancti prothomartyris Stephani existens, cum nobilibus viris, Radulpho preposito videlicet, et Arnaldo Guillelmi, archidiacono, Bernardo de Corn, Helias de Cassens, necne Helia Caloer. Medio quoque eodem residente episcopo, ipse decanus Heliae de Goeth pacifice dedit et honorifice concessit archipresbiteratum Parducensem, cum censualibus eidem [p---lationi] attinentibus. Ampliavit autem hoc donum ipse dominus decanus, qui et archidiaconus trium ecclesiarum, synodis et paratis, Duzillac videlicet, Chantairac et Sancti Germani de Salambre. Dedit etiam eidem Heliae decanus ecclesiam Sancti Martini de Parduz, consilio domni W. episcopi ipse namque domnus episcopus simul et Helias decanus haec eadem fecerant dona ipsi Heliae, priusquam pontificali decoraretur infula idem episcopus, dum maneret electus, in capitulo Sancti Stephani XII kal. Junii (21 mai), consilio Focaldi, [p---oris], Arnaldi Engolismensium thesaurarii Bernardi episcopi, Heliae Chaloerii.

Ego Gerardus Dei gratia Sanctae Romae ecclesiae legatus, suscribens hoc Parducci privilegium Helie Goeth, a carissimis nostris factum, apostolica auctoritate confirmo, atque auctorizabile maneat, sigilli mei munimine circumdo.
Ego, W. de Nanclaro, archidiaconus, suscripsi."

f° 97 r°

(1114 ou 1115) (D'ach. spicil., C.3, f° 475, ex cart. Cadun.)
Charte par laquelle Guillaume, évêque de Périgueux et les chanoines de Saint Front donnent à Robert d’Arbrissel et à la maison de Fontevrauld, un lieu nommé La Sauvetat (Salvitas), situé dans la forêt de Cadoin.

f° 98 r°

(1117) (cartulaire de Saint Cybar, f° 3v° et 4).
Guillaume d’Auberoche, évêque de Périgueux, fit don en 1117 à l’abbaye de St Cybar d’Angoulème, de l’église de Saint Martin de Salles
"ecclesiam Sancti Martini de villa quam vulgo appellamus Salas ; que ecclesia est in honor. castelli Albaterre, in vicaria Piliacensi ... ... favore et consilio Helie de Peragorica, archidiaconi, Willelmi quoque de Piliaco, archipresbiteri").

(1161)

Donation faite à l’abbaye de Chancelade par Olivier et Plastulphe des Arènes, et par Hélie de Périgueux, et Pierre Hélie, frères, leurs neveux (Actum in civitate Petrag., in domo Gaufridi de Vernio, anno 1161). (cartulaire de Chancelade, f° 33 et suiv).

(1161)

Donation faite à la même abbaye par Emes de Périgueux, frère de Lambert.

(1163) Accord fait entre le chapitre de Daint Etienne de Périgueux, et l’abbaye de Cluny, au sujet de l’église de St Théodore de La Rochebeaucourt en 1163 (voy. chapitre de la cathédrale)

(1151) Charte par laquelle Raimond, évêque de Périgueux, confirme la donation de l’église de Quinsac, qui avoit été faite par Rainaud, un de ses prédécesseurs, à l’abbaye d’Uzerche.

(1157) Charte par laquelle, Raimond, évêque de Périgueux, donne l’église de St Martial d’Excideuil, à l’abbaye de St Martial de Limoges en 1157.

(entre 1143 et 1168) Plaid tenu à Périgueux, au sujet d’un différend élevé entre Hélie, abbé de Chancelade, et Gérald des Charof (cartulaire de Chancelade, f° 36).

f° 100r°

(1169) Donation de l’église de St Martin des Combes, faite à l’abbaye de la Sauve, par Pierre, évêque de Périgueux, par une charte de l’an 1169.

(1166) Charte de confirmation pour l’église de Saint Astier, accordée par Jean, évêque de Périgueux (an 1166, viii kal. Aprilis).

(vers 1150 ou 1160) Restitution ’à l’abbaye de Cluny’de l’église de Saint Théodore de La Rochebeaucourt, par Itier, doyen du chapitre de Périgueux (sans date).

(1172) Charte par laquelle, Pierre évêque de Périgueux, se rend garant et défenseur d’une donation faite à Chancelade par Itier de St Astier et ses fils (anno 1172, ind. V---).

(1143 ou 1144) Charte par laquelle Geoffroi, évêque de Périgueux confirme en faveur de l’abbaye de Cluny, le don qui lui avoit été fait par Rainaud, son prédécessseur, de l’église de St Jean de Roncenac, le [--]( ?) des cal. de novembre 1143 (ou 1144).

(1163) Accord fait entre le chapitre de St Etienne de Périgueux et l’abbé de Cluny, au sujet de l’église de La Rochebeaucourt.

f° 100v°

(1142) Charte par laquelle Geoffroi, évêque de Périgueux, confirme le don de plusieurs églises à l’abbaye de St Cybar d’Angoulème (anno 1142, indictione v. [---] ).

(1148) Donation faite à l’abbaye de Chancelade par Raimond, évêque de Périgueux, de l’église de St Martial d’Artense.

(1123) Charte par laquelle Guillaume, évêque de Périgueux, soumet le monastère de Saint Avit à l’abbaye de Saint Sernin de Toulouse, pour y régler l’état canonial.

(1163) Itier, doyen
(voy. les lettres de l’évêque Jean d’Asile, en faveur de son chapitre).

(1168) Lettres de Jean, évêque de Périgueux, en faveur de l’abbé de Saint Amand de Coly.

(1173) idem.

f° 101r°

Archidiacres de l’église de Périgueux, d’après les titres de l’abbaye de Cadoin.

(1196) Raymond de Montravel (de Monte Revello), archidiacre, fut témoin d’une donation faite à l’abbaye de Cadoin en 1196 par Hélie de Magnanac (rouleau).

(vers 1118) (cartulaire, f° 4) Radulfus, Petragorice sedit prepositus, fut témoin avec Hugues, prieur de St Cyprien, d’une donation faite par Maynard de Baynac et Aloys sa femme, sous l’abbé Henry (sans date)

(vers 1127) Geraldus Ramnulphi, et Aldoinus de Relac, petragorice sedis archidiaconi (sous Gerald Aldoini, prieur de Cadoin (sans date) (Hélie était abbé).

(1135) (f° 23) Gaufridus Petragoricensis, archidiaconus.

(1135) (f° 23) Arnaldus, archidiaconus Petragoric.

(1135) (f° 23) Aldoinus, archidiaconus Petragoric.

f° 101v°

(1198) (27 mai) Lettre du pape Innocent III adressée à l’évêque de Saintes et à Pierre,, archidiacre de Périgueux, au sujet de l’abbé de Brantome
(voy. cette lettre dans mon recueil sur l’abbé de Brantome).

(1198) (10 mai) Lettre du pape Innocent III adressée à l’évêque de Poitiers, à l’évêque de Périgueux et à Arnaud, archidiacre de l’église de Périgueux, pour la réformation de l’abbaye de Cadoin
(voy. mon recueil sur Cadoin).

(1181) (cartulaire de Dalon)
Hélie de Mareuil (de Marolio), archidiacre de Périgueux et de Limoges, termina par une transaction le différend élevé entre le chapitre de St Front, et l’abbaye de Dalon, au sujet des dépenses de la paroisse de Ste Orse et du lieu de Taillepetit
(voy. mon recueil sur le chapitre de St Front).

(Entre 1143 et 1168) (Cartulaire de Chancelade, f°61v°)
Donation faite à Chancelade par Boson, comte de Périgord.

f° 102r°

(1181) (cart. de Dalon, f° 55 – dans Baluze, arm. pag. 13)
Hélie de Mareuil, archidiacre de Périgueux et de Limoges, fut arbitre du différend qui s’était élevé entre le chapitre de St Front de Périgueux et l’abbaye de Dalon, au sujet des dixmes de la paroisse de Ste Orse et du lieu de Taillepetit
(voy. mon recueil sur le chapitre de St Front).

1180 (cart. de Chancelade, f° J8 v°)
Donation faite à l’abbaye de Chancelade, par Plastulphe des Arènes, de la cité de Périgueux. Cette donantion fut faite dans sa maison à la Cité.

f° 103r°

(1184) (cartulaire de Dalon, f° 60 – dans le fonds de Gagn., vol. 200, f° 99)
Donation faite par Alais, fille de Guillaume Bertrand de Chamblazac, entre les mains du prieur Archambaud
"Alais, filia Willelmi Bertrandi de Chamblazac, assensu Petri de la Porta, maritu mei, dedi quidquid habeb. in manso de Vinairac... Factum Petragoris, anno 1184, in manu Archambaldi, prioris, Testes ..."

(1182) (cart. de Chancelade, f° 110)
Chanoines de la cathédrale St Front.

(1182) (extrait du cartulaire de Chancelade, f° 111)
Chanoines de St Front.

(1175) Accord fait entre l’abbé de Chancelade, et le prieur de Ste Marie de Castillon, par la médiation de Pierre, évêque de Périgueux.

(1186) Donation faite au chapitre de l’église de St Front de Périgueux par Hélie V, comte de Périgord, de tout le droit qu’il avoit sur le bois de l’aleu.

(Août 1265) Foucaud (Fulcadus), chantre de l’église St Front de Périgueux

f° 103v°

(1201) Accord entre les abbayes de Pontigny et de Cadoin par la médiation de l’archevêque de Bordeaux et de l’évêque de Périgueux, le 4 des nones de mai 1201.

(1203) Charte par laquelle Raimond, évêque de Périgueux fait don à l’abbaye de Chancelade, d’un bois appelé Dancinada.

(1215) Ay. de Samathie jouissait déjà de quelques bénéfices, lors du concile de Latran, tenu en novembre 1215.

(Entre 1205 et 1217)
"
Lambertus de Petragoris, archidiaconus, dedit se ipsum fepeliendum domui Cancellate, ultima qua defunctus est Egritudine … hac domum concessit frater ejus nemes … in manu domini R. episcopi, et Stephani, abbatis de Cancellata".

(1217) (Hon. III, anno I°, ep. 491).
Lettre d’Honor. III au chantre de Périgueux, à Arnaud de St Astier, chanoine de St Astier, et B. chanoine d’Aubeterre ; par laquelle il les charge d’examiner l’affaire qui étoit entre les églises de St André et St Séverin de Bordeaux.
"Datum Anagne, v kal. Junii, pontificatus nostri anno primo "
(voy. mon recueil sur la maison de St Astier)

(1202) Transaction entre l’abbé de Cadoin et le prieur de St Avit, en 1202.

f° 104r°

(1198) ( Innoc. pp III epistol., lib I, epist. 363, edit. Baluze, tome 1, p. 213)
"
Lemovicens. episcopo, et abbati Sancti Eparchii Engolismens., ut ablata ecclesie bona, detentique reditus restituantur.
Veniens ad presentiam nostram dilectus filius Iterius Petragoricens., decanus, contra P. de Ro(n)cenat et S. archidiac. Petragoricens. G. archidiacon. questionem intendit, asserens quod cum decanatum ipsius ecclesie, per donationem dilecti filii nostri Jor. titulo Sancte Pudentiane, presbyter. cardinal.(1), tunc in partibus illis apostolice sedis legati, de assensu episcopi et capituli loci illius, canonice fuisset adeptus, ipsi redditus et alia bona que predecessores ipsius decani per XL annos et amplius pacifice tenuerunt, in ejus prejudicium detinent occupata, et reddere contradicunt. Cujus assertione A. clericus, qui ex adversa parte procurator ad sedem apostolicam fuerat destinatus, inficiabatur omnino, dicens quod ea que illi pro quibus venerat, possidebant, nullatenus idem decanus, vel predecssores ejus decanatus nomine tenuerunt. Quia igitur super his nobis veritas non poterat denudari, de utriusque partis assensu, discretione vestre, per apostolica scripta mandamus, quatenus si premissis veritas suffragatur, memoratos archidiac. et alios, predictorum reddituum detentores, ad restitutionem illicite detentorum per censuram ecclesiasticam, sicut justum fuerit, appellatione postposita compellatis. Audituri si quid fuerit questionis, et appellatione remota, fine debito decisuri. Testem autem ... nullis litteris obstantibus, si que apparuerint preter assensum patium a sede apostolica impetrate. Datum Reate(2), II idus augusti" (anno primo pontificatus - 12 août 1998).


(1) Jourdain des Ursins, romain, prêtre cardinal du titre de Ste Pudentiane (et dans les impr. de Ste Susanne) créé par Eugêne III en 1145. Il fut légat en Allemagne, et mourut en 1165.
(2) Reate, Reati, dans l'Ombrie.

Doyens, archidiacres et chanoines

f° 105r°

(1204) Lettre ou bulle du pape Innocent II par laquelle il délègue les abbés de Tenaille et de Madion et le chantre de l’église de Saintes, pour réformer le monastère d’Aubeterre.

(entre 1205 et 1217) Fortanier, archidiacre fut témoin avec Raimon de Chastelnou, d’une donation faite à Chancelade par Jaufre de Montardit.

f° 106r°

(1117) Charte par laquelle Guillaume, évêque de Périgueux, donna à La Sauve les église de Loupiac et de Lunas.

(1121) Charte par laquelle Guillaume, évêque de Périgueux, donne à l’abbaye de Cluny l’église de St Théodore de La Rochebeaucourt.

(1121) Charte par laquelle Guillaume, évêque de Périgueux, donne à La Sauve, l’église de St Hilaire de Minjac.

(1124) L’an 11224, indict. 2, Guillaume, évêque de Périgueux, les doyens, chanoines et le chapitre de St Etienne, dont Hélias étoit doyen, transignent avec le prieur de St Martin et les religieux de St Florent, sur quelque contestation qui étoit entre eux.

(1131) Charte par laquelle Guillaume de Nanclar, évêque de Périgueux, confirme un accord faite entre le chapitre de St Etienne de Périgueux, et l’abbé et les moines d’Uzerche, au sujet de l’église de St Méard de l’Abbaye.

(1135) Donation faite à l’abbaye de Cadoin par le chapitre de St Etienne de Périgueux.

f° 106v°

(1104) Donation faite à l’abbaye d’Uzerche, par Guillaume, évêque de Périgueux, de l’église de St Méard de l’Abbaye (l’an 1104, ind. 12)

(1107) Don fait par Guillaume, évêque de Périgueux à l’abbaye de La Sauve de l’église de Creisse sur Dordogne., l’an 1107, ind. XV.

(1107) Don fait à La Sauve par le mêmem Guillaume, évêque de Périgueux, de St Martin du Pisou, l’an 1107, ind. XV.

(1108) Charte par laquelle Guillaume, évêque de Périgueux fait don à l’abbaye de La Sauve, de l’église de Ste Marie d’Echourgnac

(1109) Charte par laquellle le même Guillaume, évêque de Périgueux donne à l’abbaye de La Sauve, les églises de Cadelet et de St Pastour.

(1116) Charte du même Guillaume, évêque de Périgueux en faveur de l’église de St Astier.

Doyens et archidiacres

f° 107r° (texte lettre f° 128)

(1222) Aymericus Samathie, archidiacre, reçoit une lettre du pape Honor. III, qui lui permet de garder plusieurs bénéfices (il y avait 7 archidiaconnés dans l’église de Périgueux), le 24 sept. 1222).

(1223) (Hon. III, an 7, tome IV, f°47, ep. 162)
Lettre d’Honor. III fort curieuse, touchant le différend entre les chapitres de St Etienne et de St Fron t de Périgueux.

(1229) Lettre du pape Grégoire IX, à l’évêque de Périgueux, à l’abbé de La Peyrouse, et à l’archidiacre de Périgueux, A. Samathie, le 16 des cal. d’août, l’an 3ème du pontificat de Grégoire IX (17 juillet 1229).
(voy. à l’évêque Ranulfe et à Peyrouse).

(1124) Donation faite par Hélie de Verneuil, chevalier, et Hélie de Verneuil, donzel, son neveu, au prieuré de La Faye (voy. mon recueil sur l’évêque Ranulfe de Lastours).

Note : voy. sur Aym. De Samathie, une lettre du pape Honorius III du 24 septembre 1222. Il y est dit qu’il avoit déjà les bénéfices de la valeur de 10 livres de revenu avant le Concile général, qui est le 4ème concile de Latran, tenu en novembre 1215.

f° 107v°

(1232) Lettre du pape Grégoire IX à Ay. de Samathie, archidiacre de l’église de Périgueux, du 4 des cal. d’avril, an VI de son pontificat.

(1236) P. magister scolarum et officialis Petragor. (acte du 16 des cal. d’avril(17 mars) 1236, dans mon recueil sur la ville du Puy St Front de Périgueux).

(1227) Charte par laquelle Archambaud II comte de Périgord, renonce aux prétentions qu’il avait d’ériger certains devoirs et services sur les hommes du chapitre St Etienne de Périgueux.

(1225, le 3 août) (Grégoire IX, bullar. an IX, ad XI( ?), tome V, f° b2, ep. 195).
"Abbati Grandis Silve, Tholosan. … archidiacono et …. decano Petragoricen. Dilectus filius Raimundus Bernardi, prior ecclesie de Manso non absque multa mentis amaritudine, in nostra, proposuit, presentia constitutus, quod cum olim nob. vir … comes Tholosan., post pacem inter ipsum et ecclesiam reformatam ... Datum Perusii, III nonas augusti, anno tertio".
(Le prieuré de Manso, ou du Mas, pourroit être dans l’Agenois, ou le Toulousain).

f° 108r°&v°

(1222) (Archives du Vatican, ... Honor. III, bullar. an. VII et VIII, tome IV, f° 7, ep. XXVI).

"A. Samathie, archid. Petragoricens. / Ex litteris venerabilis fratri nostri episcopi Petragoricensis accepimus quod cum preter ruptariorum violentiam et guerrarum turbines, quibus ejus diocesis sepe concutitur in quadam ipsius parte, tales invaluerit heretice pravitatis et ipsam qui ad tot diversa et adversa non sufficit, oporteat alios in partem sue sollicitudinis evocare, propter multam tenuitatem beneficiorum ipsius diocesis, vix inveniuntur qui in hiis assistere sibi velint. Cum autem, sicut in litteris continebatur eisdem, quodam de Petragoricens. ecclesie archidiaconatibus, qui sunt septem, tibi collato, te, ad comportandam secum suam sollicitudinem, litteratura et nobilitate generis tibi suffragantibus, evocarit; humiliter petiit ut cum redditus archidiaconatus ejusdem centum solidos turonenses non exedant, retinendi cum ipso quedam beneficia, que ante generale concilium obtinueras, redditus quorum summam decem librarum turonensium vix attingunt, concederemus, tibi de gratia, ut assumpte sollicitudinis onus comode ferre valeas facultatem. Nos igitur ipsius precibus, et tue probitatis mentis inclinati, presentium tibi auctoritate concedimus, ut, constitutione generalis concilii nonobstante, memorata beneficia cum archidiaconatu predicto tibi diceat retinere. Nulli ergo ... Hanc paginam nostre concessionis ... Si quis autem ... Datum Laterani, VIII kal. octobris pontificatus nostri anno septimo".

(1224 – 4 avril) (arch. du Vatican, … Honor. III, bullar., an VII et VIII, tome IV, f° 177, ep. 378)

"Decano et capitulo Sancti Severini Burdegal. …."

f° 110r°

(1232 – 29 mars) (arch. du Vatican, … du pape Grégoire IX, an VI, ep. 7)

"A. Samathie, Petragoricen., magistro Durando Lemovicens. archid., et priori Ste Radegunde Pictaven. …".
(cette lettre qui est longue, est rapportée au long dans le volume III de mes recherches, in 4° page 155).

Doyens et archidiacres

f° 111r°

(1258 – au mois de mai) Testament de Fine, veuve d’Hélie Vigier, de la ville du Puy-St Front de Périgueux (arch. de Ligueux).

(1240) Traité de réunion de la cité et de la ville du Puy St Front de Périgueux (voy. mémoire de Périgueux, pr. page 44)

(1236) Donation faite au prieuré de La Fayz par Hélie Ramnulfe, chevalier d’Agonac.

(1243) Lettres de l’évêque et de plusieurs membres du chapitre de Périgueux au Roi St Louis, par lesquelles ils déclarent que le droit de commun est dû en Périgord, pour conserver la paix.

(1223) L’évêque de Périgueux, "qui vice fungitur abbatis …" (lettre d’Honor. III du 13 mai 1223).

(1251) Confirmation de la donation faite au prieuré de faye par les fils d’Hélie Ramnulfi, chevalier (acte scellé)

f° 111v°

(1254) Accord entre Archambaud III, comte de Périgord, et le chapitre St Etienne de Périgueux (du 2 des ides de février 1254).

(1265 – août) Foucaud (Fulcaudus), chantre de l’église de St Front de Périgueux (voy. recueil sur l’abbaye de Peyrouse, voy. aussi le chapitre de St Front).

(1269) Charte, contenant le renouvellement du traité de réunion de l’an 1240 entre la ville et la cité de Périgueux, le dimanche avant l’épiphanie 1269.

(1266) Ramnulphus de Marolio, archidiaconus, fut choisi avec Geoffroy, abbé de St Astier, et 2 bourgeois du Puy St Front, pour arbitres du différend qui était entre le Comte et les bourgeois de Périgueux, au sujet de la monnaie (novembre 1266).

(1273) Privilèges accordés par Archambaud III, comte de Périgord aux seigneurs de Castelnau (de Castronovo), le 4 des nones de mai 1273.

(1263) Transaction passée entre Hélie de Radulphe, donzel de Montancès, et Pierre de Campis, et autres (acte scellé du12 des calendes de janvier)

f° 112r°

(1245) (Archives du Vatican, Inn. IV, bullar., an. I ad V, tome 1, f° 179, ep. 475)
"Iterio decano Petragoricen…

" Ampla divino munere manus apostolice sedis, sicut ad omnes generaliter affectum caritatis extendit, sic velut mater provida que pignora cariora carius amplexatur, illos prerogativa prosequitur gratie specialis, qui majoribus meritis adjuvantur. Cum igitur, sicut nobis exponere curavisti, beneficiorum tuorum redditus non excedant viginti duarum marcarum valentiam annuatim, ex quibus non potes juxta nobilitatem tuam et persone decentiam commode sustentari. Nos attendentes laudabile testimonium quod tibi, de nobilitate generis et moribus perhibetur, tecum quod preter decanatum petragoricen., abbatiam secularis ecclesie Sancti Asterii, et archipresbiteratum de Novovico, Petrag. diocesis, que obtines alia ecclesiastica beneficia libere recipere valeas, si tibi canonice offerantur, et cum eisdem, non obstante constitutione generalis concilii, licite retinere; ita tamen quod omnia simul summam quadraginta marcarum in redditibus annis singulis non excedant, autoritate predicte pensamus. Proviso quod eadem beneficia debitis ... usque negligatur. Nulli ergo ... nostre dispensationis ... si quis autem ... Datum Layd., III kal. maii, anno secundo".

(Il s'agit ici d'Itier de Périgueux, qui étoit dans le même temps, doyen de l'église cathédrale de Périgueux, abbé de St Astier, et archiprêtre de Neuvic.)

f° 113r°

(1246) (Archives du Vatican, Inn. IV, bullar., an. I ad V, tome 1, an. III, f° 262, ep. 359)
"Rainulfo de Turribus, archidiacono Petragoricen. …" (5 février 1246)

f° 114r°

(1257) (arch. du chapitre de Périgueux)
Testament d’Itier de La Porte, doyen du chapitre de St Etienne de Périgueux, le 13 octobre 1257 (testament scellé) (voy. Laporte).

f° 115r°

(1263 – 1er nov.) (Archives du Vatican, Urb. IV, bullar., an. III&IV, tome 3, f° 132, ep. 41, nouveau n° 526)
"Cantori ecclesie Sancti Frontonis …"

(1263 – 4 déc.) (Archives du Vatican, Urb. IV, bullar., an. III&IV, tome 3, f° 250, ep. 100, nouveau n° 1339)
"Cantori ecclesie Sancti Frontonis …" (voy. l’évêque Hélie de Pelet)

f° 115v°

(1264 – 17 juin) (Archives du Vatican, Urb. IV, bullar., an. III&IV, tome 4, f° 178v°, ep. 627, nouveau n° 807)
"Cantori ecclesie Sancti Frontonis et priori Sancti Ylarii de Metulo, pictaven. dioces…."

(1264 – 21 mai) (ibid., f° 335v°, ep. 569)
"Cantori ecclesie Sancti Frontonis..."

f° 116r°

(1263 – 4 déc.) (voir ci-dessus, à la même date).

f° 117r°

(1264 – 13 juill.) (Archives du Vatican, Urb. IV, bullar., an. III&IV, tome 4, f° 68, ep. 161)
"Magistro Ramnulpho de Marolio, archid. in ecclesia Petragoricen…"

(Note : pour bien entendre ceci, il faudroit copier la pièce précédente, fol. 67, ep. 160. Elle est adressée (à) Guillelmo Fulcaudi, capellano ecclesie Sancti Palladii [----]. Elle est très détaillée et très longue).

f° 117v°

(1264 – 21 janvier) (Archives du Vatican, Urb. IV, bullar., an. III, tome 4, f° 95v°, ep. 270, ancien n° 90)
"Episcopo et dilecto filio Ramnulfo de Marolio, archidiacono Petrag."
(voy. recueil sur l’abbaye de Chancelade)

(1264 – 21 janvier) (Urb. IV, bullar., tome 4, f° 180, ep. 641)
(voy. encore sur Ramnulfe de Mareuil, archidiacre de Périgueux, mon recueil sur Aubeterre)

(1264 – 21 mai) (Archives du Vatican, Urb. IV, bullar., an. III&IV, tome 4, f° 336, ep. 571)
"Cantori ecclesie Sancti Frontonis"
(il y a une multitude de lettres adressées à cet évêque de Limoges, nommé Aymeric).

f° 119r°

(1264 – 13 juill.) (Archives du Vatican, Nic. IIII, bullar., an. I, tome 1, f° 265 (an 2), ep. 687)
"Fortanerio, archid. de ultra Dordoniam in ecclesia Petragoricen."

f° 120r°

(1300) (archives du chapitre de Périgueux) Le vendredi après la fête de la conversion de St Paul, procuration fut donnée par Bernard de Bosvisvilla, Guillaume de Turre, Hélie Vigerii, Archambaldus, "filius quondam nobilis comitis Petrag.", Gualhardus de Sancto Asterio, Lambertus de Petragoris, Helias Robberti, Guido de Novavilla, Raymond Bernardi, chanoines de Périgueux, à Hélie Robberti, pour terminer toutes les affaires qu’ils avoient avec Lambert Porta, bourgeois de Périgueux, agissant tant en son nom, que pour feus Itier Porta, doyen, Lambert Porta, archidiacre et Hélie Porta, chanoine, défunts. Ils compromirent, savoir le chapitre sur Gaillard de St Astier [----], et ledit Lambert Porta , sur Fortanier Massola.

f° 120v°

(1311) Hélie de Faya, archidiacre de Belvès dans l’église de Périgueux, et chapelain du pape
(voy. une lettre de Clément V du 9 août 1311, dans le recueil sur Belvès)

(1311) archidiacre d’Aubeterre et de La Double, et le chantre de St Front de Périgueux.
(voy. ibid.).

f° 121r°

(1305 – 9 août) (Archives du Vatican, Clément V, com., an. I, tome 1, f° 59v°, ep. 188)
Dilecto filio Iterio de Vallesecura, archidiacono de Dupla, in ecclesia Petragoricen. "

(1305 – 9 août) (ibid., à la suite, même date)
"Dilectis filiis … de Sancto Asterio, et … de Albaterra, cantoribus Petrag. dioces., ac Raymundo de Podio, canonico Burdegal. ecclesiarum "

f° 122r°

(1314 – 25 février) (Archives du Vatican, Clément V, an. IX, tome 1, f° 51v°, ep. 179 – vol. 61)
"Eidem Galhardo... "

f° 123r°

(1319 – 26 mars) (Archives du Vatican, Joh. 22, com. an. III, f° 478v°, ep. 1519 – vol. 69 “de Sarlatesio”)
"
Dilecto filio Petro de Turre, archidiacono de Sarlatesio in ecclesia Petragoricen. ... "

f° 124r°

(1329 – 24 novembre) (Archives du Vatican, Joh. 22, an. XIV, [---], ep. 279 – vol. 93)
"Dilecto filio Raymundo Johannis, alias Lascoutz, canonico ecclesie Petrag., et archidiacono de ultra Dordoniam in eadem ecclesia... "

f° 125r°

Archidiacres

f° 126r°

(1329 – 24 novembre) (Archives du Vatican, Joh. 22, an. XVIII, part. 2, ep. 967)
"Dilecto filio Iterio de Malayolis, archidiacono Bragariaci in ecclesia Petragoricen. et ipsius ecclesie canonico ... "

(Note CR: Annexion de l'archidiaconé de Belvès à celui de Bergerac, sous l'autorité de l'archidiacre de Bergerac - mention d’Itier de Malayoles - voir l' étude sur les Malayoles).

f° 128r°

(1334 – 29 juillet) (Archives du Vatican, regist. du pape Jean 22, an. XVIII, p. I, epist. 1031)
"Ad perpetuam rei memoriam …… quondam Galhardus de Castellione, rector parochialis ecclesie Sancti Saturni de Eremo, Sarlaten. dioces. ...  ".

f° 131r°

(1337 – 13 décembre) (Archives du Vatican, regist. Ben. XII, com. et de cur. an. I, part. I, ep. 390)
" Dilectis filiis ... de Nontronio, et ... de Malamorte in ecclesia Lemovicen., archidiaconis, ac ... officiali Lemovicen., salutem  ... "
(Note CR : mention d’Itier de Malayoles - voir l' étude sur les Malayoles).

f° 132v°

(1370) Hélie Servientis, grand archidiacre de l’église de Périgueux, et chanoine de St Front, est nommé comme témoin dans un accord fait le 10 octobre 1370, entre Archambaud V, comte de Périgord, et Talayrand, son frère (archives de Pau, ch. 7, n° 51).

f° 133r°

(1477 – 27 août) (Archives du Vatican, Sixt. IV, an. VII, tome 13, f° 162v°)
"Dilecto filio abbati monasterii de Petrosa, Petrag. dioces., salutem ... "

BnF/Tome 27/ 2ème partie (à partir d'un document imprimé)

Copie de deux titres concernant le chapitre de Saint Front

NOVERINT universi et singuli hoc presens publicum instrumentum inspecturi, quod anno Domini millesimo trecentesimo tricesimo octavo, die Jovis ante festum Beati Georgii, videlicet post festum Pasche Domini, in villa Petragoris, regnante domino Philipo, Dei gratia Francorum Rege, in presentia testium subscriptorum, ego notarius infrascriptus vidi, legi, tenui et palpavi quasdam litteras venerabilis ac discreti viri domini officialis curie Parisiensis, sigillo Curie Parisiensis sigillatas, non cancellatas, nec in aliqua fui parte viciatas, ut prima facie apparebat, et in eisdem fiebat mentio, quasdam alias litteras nobilis ac potentis viri domini Hugonis de Cella, Domini nostri Regis Francie illustris militis, in quibus sunt inserte quedam littere regie [----] [1] inter cetera continentes; item vidi, ego notarius infrascriptus, legi, tenui et palpavi, die jovis, anno, loco, et regnante predictis, et in presentia testium subscriptorum, quasdam alias parvas litteras dicti Domini officialis Parisiensis, sigillo predicto dicte curie Parisiensis sigillatas, ut prima facie apparebat, non rasas, non cancellatas, nec in aliqua sui parte viciatas, aliis litteris dicti domini officialis Parisiensis primo superius designatis annexatas: quarum litterarum tenor unus post alium, de verbo ad verbum, sequuntur seriatim sub his verbis. UNIVERSIS presentes litteras inspecturis, officialis curie Parisiensis, salutem in Domino. Notum facimus nos anno Domini millesimo trecentesimo tertio decimo, die mercuri, post festum Beati Vincentii, vidisse et diligenter inspexisse litteras infra scriptas, formam que sequitur continentes. Notum sit quod nos Hugo de Cella, miles Domini Regis Francie illustris, litteras ejusdem recepimus in hec verba: PHILIPPUS, Dei gratia, Francorum Rex, dilectis et fidelibus Hugoni de Cella et Petro de Blayosco, militibus nostris, salutem et directionem. Cum super transferenda jurisdictione temporali ecclesie Sancti Frontonis Petragoris per capitulum ipsius ecclesie in nos pro condigna recompensatione per gentes nostras illarum partium cum eodem capitulo certi tractatus habiti fuerunt, quorum complementa esse presto adhuc bene nequeunt, propter aliorum arduorum parlamenti nostri proximo preteriti negociorum, occupationum multiplicum, ad debitum effectum perduci, Nos damus et committimus vobis, et vestrum cuilibet, in solidum, quatenus ad partes illas vos personaliter transferentes, vocatis seneschallo et procuratore nostris seneschallie Petragoris, qui tractatus hujusmodi noverint medita, dictique capituli procuratoris transactum eundem in statu in quo est resumentes ; illum prout vobis et reipublice, cum assensu memorati capituli, utilius faciendum videritis, compleatis et sine debito terminari curetis; nostra tamen retenta super hoc voluntate super iis enim et ea tangentibus, et quibus super eis ordinandum decreveritis, ab omnibus subditis nostris vobis parere volumus et mandamus. Datum Parisiis, vicesima nona die maii, anno Domini millesimo trecentesimo decimo tertio. Quarum auctoritate nos transferentes ad villam Petragoris, presentibus ibidem nobiscum nobili viro domino Joanne de Reblayo [2] , milite, et seneschallo Petragoris pro dicto domino Rege, et magistro Joanne Calveti, procuratore pro dicto domino Rege in dicta seneschallia, tractavimus et concordavimus, pro ipso domino Rege, cum capitulo supradicto in modum qui sequitur; VIDELICET, quod quia jurisdictio et Justitia quam dictus dominus Rex et ecclesia communiter habent et obtinent in villa Podii Sancti Frontonis, videlicet quantum parochia Sancti Frontonis Petragoris pro tenditur infra muros dicte ville, et extra, propter conjunctionem predictam, negligenter regitur et gubernatur, et hactenus et extitit gubernata et possessa per unum, si esset unitus, melius et utilius exerceri et gubernari quod dictum capitulum predictam jurisdictionem; videlicet jus quod habet in ea dumtaxat, quod est declaratum per quamdam sententiam et arrestum dudum latum pro dicto domino Rege et ecclesia per curiam Francie, seu ejus auctoritate; et jus aliud, si quod habent, transferatur in dictum dominum Regem per titulum permutationis, producentis libris rendualibus turonensium parvorum et bonorum; pro quibus emendis, et per dictum capitulum acquirendis, dictus dominus Rex debet dare dicto capitulo quatuor millia librarum bonorum parvorum turonensium nigrorum de Mende de turonibus solvendorum, modo qui sequitur; videlicet, tria millia librarum dicte monete infra instans festum Resurrectionis Domini, et de mille in quibus sunt condemnati canonici dicte ecclesie versus dominum Regem predictum pro facto ecclesie Sancti Sillani, quod per dominum Regem remittantur dictis canonicis et capitulo dicte mille libre, et fiat compensatio de eis pro mille de quatuor millibus surpradictis, et amplius omne jus quod habent in jurisdictione parochie Sancti Georgii prope Petragoras, retentis dicto capitulo feodo et aliis redditibus quos habent ibidem: acto expresse in ipsa conventione quod quousque dicta pecunia integraliter sit soluta dicto capitulo, proprietas seu possessio, vel quasi dicte jurisdictionis in dominum Regem, vel alium pro ipso, nullatenus transferatur, nec sibi acquiratur, nec a dicto capitulo recedat, nec premissa tractata, vel infrascripta, cum eorum sequela, aliquem habeant effectum. Item, fuit actum inter dictas partes, in ipso contractu, quod dominus Rex predictus concedat licentiam dicto capitulo dictos redditus ducentarum librarum turonensium acquirendi quamquam justo titulo, in quacumque parte regni sui, in feodo seu retrofeodo ejusdem domini Regis, quittos, et liberos, et francos, et admortitos per ipsum dominum Regem, et absque vendis et laudiminiis per ipsum dominum Regem, quatenus ad eum attinet, habendis seu percipiendis. Item, fuit actum et concordatum, in ipso contractu, quod dictum capitulum, per se vel per alium, non obstante dicta traslatione ipsius partis jurisdictionis dicte parochie possit, prout hactenus consuevit, in villa Podii Sancti Frontonis, videlicet in dieta parochia audire et judicare causas hominum suorum et terre sue, seu delinquentium in terra sua, extra dictam parochiam et jurisdictionem suam, in dicta parochia exercere in dictis hominibus, de rebus et contractibus initis et existentibus extra dictam parochiam, et ibidem carcerem suam habere pro custodia seu pena delinquentium extra, et ipsos libere adducere et redducere, de extra et extra, ad dictam carcerem, et ab eodem etiam cum armis, dummodo in dicta villa, seu parochia Sancti Frontonis, executionem sententiarum sanguinis, mortis vel mutilationis, de dictis hominibus forensibus, non faciat capitulum memoratum; si et prout omnia supra dicta hactenus de forensibus hominibus suis et aliis facere consueverint. Item, fuit actum et expresse retentum, in dicto contractu sive tractatu, quod cum dictum capitulum una cum prefato domino Rege conjunctim et pro indiviso habeat, et habere consueverit ab antiquo, directum dominium omnium domorum et arearum, et pertinentiarum earum dicte ville, quatenus protenditur dicta parochia Sancti Frontonis, et medietatem vendarum seu laudiminorum que consueverunt et debent solvi pro premissis, quando dicte domus alienantur seu impignerantur, et dominus Rex aliam medietatem; quod, non obstante dicta transactione, jurisdictionis dictum directum dominium prefatarum domorum, cum earum pertinentiis, ab ipsis et domino Rege moventibus remaneat communiter et pro indiviso dicte ecclesie et capitulo Sancti Frontonis cum domino Rege predicto; cause cognitione, ubi esset seu interveniret questio, domino Regi remanente, prout quod dominus Rex suam partem predictam dicti domanii predicti directi et vendarum non possit ejicere a manu sua sine consensu dicti capituli, cum alias sub hac lege et modo sibi data fuerint premissa, ut sit capitulum per dictam ecclesiam quod ea non posset sine voluntate ipsuis capituli ponere in alienam manum, si et prout per litteram pariadgii docere possunt. Item, quia canonici dicte ecclesie paucas domos in dicta villa habent pro sua habitatione et indigent pluribus, est actum et concordatum in dicto tratatu, quod dictum capitulum seu canonici singulaires dummodo ad opus ecclesie predicte et prohabitatione solum, et quod dictas domos ad alios usus preterquam ad ipsorum habitationem convertere non possit, acquitant et possint acquirere quodcumque justo titulo in dicta parochia Sancti Frontonis quatuordecim hospitia sive domos absque hoc quod domino Rege pro sua parte vendas ailiquas seu laudimia solvere teneantur, et.quantum ad dominum Regem pertinet quod sint eis una cum illis que nunc possident penitus amortite. Item, est actum et concordatum expresse in dicto tractatu quod dicti canonici et capitulum pro censibus, redditibus, obitibus et vendis et investituris, pro parte sua contingentibus, tantummodo in dictis parochiis sic debitis et debendis possunt auctoritate propria gatgiare et pignorare modo quo consueverunt, et bone gratias exercere juxta consuetudinem patrie et ville predicte in talibus observatam. Item, agitur quod si dominus Rex predictus acquirat a vigerio de Petragoris vigeriam quam habet in dicta villa et tenet a dicta ecclesia, quod capitulum ad hoc consentiat, et feodum suum quantum ad dictam juridictionem et vigeriam, et quantum ad ea que tenet dictus vigerius a dicto capitulo in feodum, in parochiis Sancti Frontonis et Sancti Sylvani duxtaxat, quod ab eodem capitulo tenet dictus vigerius, in dictum dominum Regem totaliter transferat capitulum memoratum, in casu ubi dominus Rex hoc acquiret a vigerio predicto, et non aliter. Item, agitur quod dicta ecclesia et capitulum, et eorum bona et terrae remaneant perpetuo, sicut erant ab antiquo, in speciali gardia domini Regis predicti, et quod super hoc littere nove in meliori forma que fieri poterunt, concedantur eisdem per dominum Regem. Item, actum est quod dominus Rex habeat pro se et dicto capitulo, super premissis consensum domini Pape, in expensis ejusdem domini Regis et litteras apostolicas prefato capitulo assignare absque lesione dicti capituli. Item, agitur quod dominus Rex suas litteras de et super premissis concedat capitulo memorato: in premissis vero retinentur expresse voluntas Regis et etiam domini Pape, quam voluntatem et consensum Pape, in propriis expensis suis, et sine dispensio dicti capituli et personarum ejusdem; et ipsus dominus Rex debet in instanti festo Beati Michaelis, super premissis suum(?), prestare consensum vel dissensum, et hec dictum capitulum per suas patentes litteras certificare, ne predictus tractatus perpetuo remaneat in suspenso, in quorum omnium testimonium Nos, dicti Hugo seneschallus predictus, et capitulum ac procurator regius, sigilla nostra presenti cartule duximus apponenda actum Petragoris, die jovis ante festum Beati Andree, apostoli, anno Domini millesimo tricentesimo decimo tertio. Constat de interlineis, dicto capitulo, cum domino Rege. De vicio seu cancellatura eorum. Prout dicuntur, et casibus, et est, sub sigillis transcriptum; auctoritate hujusmodi litteras fecimus sub sigillo curie parisiensis cujuslibet jure salvo. Datum anno Domini et die mercurii suprascriptis, Johannes Dalibaud, universis presentes litteras inspecturis, officialis curie Parisiensis, salutem in Domino: notum facimus quod sigillum presentibus litteris appensum, quibus nostre presentes litteras sunt infixe, est verum sigillum curie Parisiensis, et eundem sigillum approbamus, in cujus rei testimonium sigillum curie Parisiensis presentibus litteris duximus apponendum. Datum anno Domini millesimo tricentesimo vigesimo die martis port reminiscere... Bone manus... Vise alias fuerunt littere suprascripte, die, anno, loco, et regnante predictis presentibus Iterio, Martini clerico parochie de Insula, et Roberto de Cortes litterato testibus ad hec vocatis. Et me Petro de Chamontel, clerico publico auctoritate regia notario, qui in visionis et inspectionis premissorum testimonium signum meum publicum duxi presenti publico instrumento apponendum.

Et à côté est le seing dudit CHAMONTEL, en chiffre.



[1] texte peu lisible

[2] Jean d’Arrabloy, sénéchal de Périgord & Quercy. Voir sur ce site le document n° 2192 in registre JJ 501 (f° 7v°,8r°) aux Archives Nationales.

<< Retour